AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Hei Jeg har en aktiv jobb utendørs hvor jeg kjører maskiner og bruker utstyr med støy/vibrasjoner. Nå har jeg netopp funnet ut at jeg er gravid og er litt bekymret for om det er trygt og jobbe på samme måte som før eller om jeg trenger tilrettelegging allerede nå Kan det være skadelig for baby i magen om jeg bruker motorsag, greinknuser, ryddesag eller plen/sitteklipper mange timer hver dag? Spesielt gressklipper og motorsag har et støyvolum på ca 105-115dB, og når jeg kjører gressklipper en hel dag så er det mange timer med kjøring i humpete eller ulendt terreng. Jeg tror at jeg er ca 7 uker på vei, så helt i starten. Er det først senere i svangerskapet at man må være forsiktig, eller kan det som vokser inni meg bli skadet eller ødelagt allerede nå av mye lyd, risting, vibrering? Har kontaktet helsestasjonen men der kunne de ikke svare og jeg følte meg bare som en pest og plage. Jeg fikk bare beskjed om å vente til uke 12 før jeg tok kontakt med legen for første sjekk Forvirret førstegangsfødende som vil at alt skal gå bra så håper noen her inne har noen svar Anonymkode: 87486...77c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Nei, støy er ikke farlig for babyen i magen. Den ligger godt vattert der inne. Anonymkode: 21ca4...f5a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 I min bedrift var bedriftshelsetjenesten inne. Det ble da bestemt at de som var gravide ikke fikk kjøre maskiner pga rystelser, var aldri snakk om noe støy. Kanskje det er mulig å få tilrettelagt at du ikke kjører der terrenget er mest ulendt, men på steder du kan ta det rolig og det er fine flater? Og gratulerer så mye med graviditeten 😊 Anonymkode: 48810...5f9 1
Pantoten Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I min bedrift var bedriftshelsetjenesten inne. Det ble da bestemt at de som var gravide ikke fikk kjøre maskiner pga rystelser, var aldri snakk om noe støy. Kanskje det er mulig å få tilrettelagt at du ikke kjører der terrenget er mest ulendt, men på steder du kan ta det rolig og det er fine flater? Og gratulerer så mye med graviditeten 😊 Anonymkode: 48810...5f9 Dette. Be om veiledning fra bedriftshelsetjenesten! Synes forøvrig det er helt tullete av helsestasjonen å ikke ville svare på dette! Her er temasiden til Arbeidstilsynet: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/ Dessverre blir det ofte fort aktuelt med svangerskapspenger for gravide i slike jobber, fordi arbeidsgiver enten ikke greier eller ikke ønsker å tilrettelegge.
Mt3 Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Utdrag fra NTNU: Helkroppsvibrasjoner Gravide bør ikke utsettes for kraftige helkroppsvibrasjoner og/eller støt mot kroppen, for eksempel ved kjøring i terrenggående kjøretøy. Eksponering av hele kroppen for vibrasjoner over lang tid kan øke risikoen for tidlig fødsel eller lav fødselsvekt. Helkroppsvibrasjoner ved kjøring i personbil, buss, lastebil, tog eller opphold på fly eller båt innebærer ikke noen risiko Så jobben din er nok trygg for baby, men at vibrasjonen fra traktorklipper kan bli hard for din kropp etterhvert utover i svangerskapet når magen vokser og for bekkenbunn/rygg er nok sannsynlig. Er vel mer ved kjøring av gravemaskin, buldoser, dumper ol. de tenker at vibrasjonen er så kraftig at det er fare for tidlig fødsel/nedsatt fødselsvekt. Gratulerer og lykke til 🌺
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Støy over 70 db er ansett som skadelig for foster. Det går på hørsel. Du kan laste ned en app og måle støy på jobb, så finner du fort ut om det er forsvarlig for deg å oppholde deg der over lengre tid. Anonymkode: fbc53...c23
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Støy over 70 db er ansett som skadelig for foster. Det går på hørsel. Du kan laste ned en app og måle støy på jobb, så finner du fort ut om det er forsvarlig for deg å oppholde deg der over lengre tid. Anonymkode: fbc53...c23 Kilde? 70db er bare litt mer lyd enn en normal samtale, og typisk volum på feks vaskemaskin eller inne på toget. Jeg nekter å tro at det er bevist skadelig for en baby som ligger beskyttet inne i magen. Gjetter faktisk at kroppens egne lyder (tarmbevegelser etc) er høyere enn det for fosteret. Anonymkode: b5cc7...c24 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kilde? 70db er bare litt mer lyd enn en normal samtale, og typisk volum på feks vaskemaskin eller inne på toget. Jeg nekter å tro at det er bevist skadelig for en baby som ligger beskyttet inne i magen. Gjetter faktisk at kroppens egne lyder (tarmbevegelser etc) er høyere enn det for fosteret. Anonymkode: b5cc7...c24 Synes også det var tålelig lav lyd. Fosteret har vel ikke hørsel heller så tidlig som ts er i svangerskapet? Etter at fosteret har fått hørsel og kan plages/skades av støy kjenner mor bevegelse og fosteret vil «si ifra» med uro/kraftige bevegelser ved for høy lyd. Opplevde dette selv da jeg satt for nære en høyttaler på en forestilling i sommer, lille i magen tok helt av og jeg ble nødt til å reise derfra. Synes du bør ta kontakt med fastlegen din ts i og med at hs var så avvisende. Høres ut som du bør få noe tilrettelegging! Anonymkode: 0fd6c...f62
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kilde? 70db er bare litt mer lyd enn en normal samtale, og typisk volum på feks vaskemaskin eller inne på toget. Jeg nekter å tro at det er bevist skadelig for en baby som ligger beskyttet inne i magen. Gjetter faktisk at kroppens egne lyder (tarmbevegelser etc) er høyere enn det for fosteret. Anonymkode: b5cc7...c24 Var 85 db, ikke 70. Tok det fra hukommelsen. http://www.stoyforeningen.no/Nyheter/Graviditet-stoey-fare-for-barn-med-hoerselsskader Anonymkode: fbc53...c23 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes også det var tålelig lav lyd. Fosteret har vel ikke hørsel heller så tidlig som ts er i svangerskapet? Etter at fosteret har fått hørsel og kan plages/skades av støy kjenner mor bevegelse og fosteret vil «si ifra» med uro/kraftige bevegelser ved for høy lyd. Opplevde dette selv da jeg satt for nære en høyttaler på en forestilling i sommer, lille i magen tok helt av og jeg ble nødt til å reise derfra. Synes du bør ta kontakt med fastlegen din ts i og med at hs var så avvisende. Høres ut som du bør få noe tilrettelegging! Anonymkode: 0fd6c...f62 Så vidt jeg husker så er det vel etter uke 25-26 at det kan ha betydelig skade for foster. Men lenge siden jeg leste om det, står nok om det på nettet for de som er interessert. 🤔 Anonymkode: fbc53...c23
Flamme Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 Høres ut som som svangerskapspenger er riktig her etterhvert. Litt annen terskel med farlig arbeid og maskiner, klemfare, motorsag og støy for gravide. Tunge løft og tungt fysisk arbeid. Snakk med fastlegen om HS er vanskelige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå