AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Mannen min har barn fra før, og jeg tror eksen hans har dårlig råd.. Barna bor her 60/40, men i følge nav/staten bor de 60 % hos mor, slik at hun får barnetrygden og div stønader, til hun fikk ny mann. Ingen betaler barnebidrag til den andre, men far ordner nesten alt som er felles; mobilregning, mobil, yttertøy, sko, hårklipp osv. Men det siste året har mye endret seg.. Feks mor ringer til dem på byttedagen, og sier at de må dusje før de skal dit. De dusjer jevnlig her, så syns det er rart at hun ringer om det.. Noen ganger kommer de innom her midt i uken (noe de ALDRI fikk lov til før) og da sier de at mor sier de må dusje før de skal hjem igjen. Det forsvinner mye klær dit pga dette, og far får dem ikke tilbake. Vi kjøper bare nytt, men ser jo at de har på klær kjøpt her om vi treffer dem i mammauken. Og når de kommer hit, i mammauken, har de som regel på seg de samme knærne som når de dro herfra mange dager før.. Og når de kommer hit for pappauke igjen har de fett hår, og sier at mor sa de måtte dusje når de kom hit.. Noen ganger kommer de hit i helgene, ca lunsjtid, og da har de ikke spist enda, og er kjempesultne.. (før fikk de ikke lov til å komme innom hit i mammahelg) Hver gang det er noe ekstra, feks skitur med skolen, sendes barna hit, og sier at mor sa far måtte kjøpe utebukse, vintersko ect. Mor gikk ned i stilling da hun fikk ny mann og barn, men sa at nye mannen betalte for alt, slik at hun ikke måtte jobbe så mye. Hun snakket da om barnebidrag, men kom ingen vei siden hun har valgt selv å jobbe redusert. Har prøvd å få mannen til å spørre henne om hun har dårlig råd/trenger hjelp? Fordi det er jo dumt når det går ut over barna... Han sier nei, og vil ikke blande seg.. Har gitt eksempler på ting jeg stusser på, men det er mer også.. Barna sier mye som får meg til å lure veldig.. Jeg er bekymret.. Har sagt når de klager over fett hår at de kan bare komme hit å dusje.. Skal jeg presse mannen til å spørre henne hva som skjer? Kanskje de kan bo her mer i ukedagene? Slik at de i det minste ikke går på skolen og lukter/samme klær hver dag? Hva er best å gjøre? Vil helst ikke blande barna inn.. Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Hvor gamle er barna? Hva sier mannen din til alt dette? Her har barna dobbelt opp av det meste, og regelen er at ting som kjøpes til å ha et sted, skal være her. Den som kjøper f.eks. utstyr til vinteren sender vippskrav til den andre på halvparten. Faktura for fritidsaktiviteter betales 50/50. Det høres jo litt ut som mannen din bare har godtatt det hele? Anonymkode: 371fd...12f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Hm her lukter det dårlig råd fra mors side. Syns oppriktig synd på barna. Ser jo at de blir preget av det. ja kanskje la dem bo hos dere i ukedager da. Anonymkode: e1fd6...407
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gamle er barna? Hva sier mannen din til alt dette? Her har barna dobbelt opp av det meste, og regelen er at ting som kjøpes til å ha et sted, skal være her. Den som kjøper f.eks. utstyr til vinteren sender vippskrav til den andre på halvparten. Faktura for fritidsaktiviteter betales 50/50. Det høres jo litt ut som mannen din bare har godtatt det hele? Anonymkode: 371fd...12f Ts her De er mellom 11 og 15. Han ordner fordi de kommer hit uten jakke og det er vinter. Hvis han spør mor, så bare svarer hun ikke. De har gjerne hull i skoen, så han kjøper selfølgelig nye. De sier at de vil at han skal ta dem med til frisøren. Osv. Gjør ikke han/meg/oss noe å kjøpe det de trenger, stusser mest på hygiene og slikt.. SÅ dyr er ikke strømmen, men kanskje det er det som velter lasset om hun allerede har lite penger? Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har prøvd å få mannen til å spørre henne om hun har dårlig råd/trenger hjelp? Fordi det er jo dumt når det går ut over barna... Han sier nei, og vil ikke blande seg.. Har gitt eksempler på ting jeg stusser på, men det er mer også.. Barna sier mye som får meg til å lure veldig.. Jeg er bekymret.. Har sagt når de klager over fett hår at de kan bare komme hit å dusje.. Skal jeg presse mannen til å spørre henne hva som skjer? Kanskje de kan bo her mer i ukedagene? Slik at de i det minste ikke går på skolen og lukter/samme klær hver dag? Hva er best å gjøre? Vil helst ikke blande barna inn.. 1. Du har bedt mannen spørre, men han sier nei. Da synes jeg du skal respektere det. 2. Barna kommer med fett hår. Det i seg selv er ikke et problem, masse barn/ ungdommer er sløve med dusjing. 3. Samme klær hver dag. Er i utgangspunktet ikke et problem. Små barn lukter ikke, tenåringer kan komme og dusje hos dere hvis det er et problem. Hvis dette er snakk om store barn så kan dere bare si rett ut til dem at de må gjerne bo mer hos dere. Anonymkode: ee6bb...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm her lukter det dårlig råd fra mors side. Syns oppriktig synd på barna. Ser jo at de blir preget av det. ja kanskje la dem bo hos dere i ukedager da. Anonymkode: e1fd6...407 Ja det tenker jeg også, men hvordan legge det fram? Vet at mor ikke vil endre samværsbrøken. Far prøvde å ta det opp for noen år siden, han ville at de skulle sende inn at det var endret til 50/50, men da ble hun rasende, og sa han "stjal" halve barnetryden i så fall, så det ble ikke noe av Ts Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det tenker jeg også, men hvordan legge det fram? Vet at mor ikke vil endre samværsbrøken. Far prøvde å ta det opp for noen år siden, han ville at de skulle sende inn at det var endret til 50/50, men da ble hun rasende, og sa han "stjal" halve barnetryden i så fall, så det ble ikke noe av Ts Anonymkode: 0335c...a3a kan en ikke lage avtale at dem er hos dere mer uten at det går utover barnetrygden da. Anonymkode: e1fd6...407 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1. Du har bedt mannen spørre, men han sier nei. Da synes jeg du skal respektere det. 2. Barna kommer med fett hår. Det i seg selv er ikke et problem, masse barn/ ungdommer er sløve med dusjing. 3. Samme klær hver dag. Er i utgangspunktet ikke et problem. Små barn lukter ikke, tenåringer kan komme og dusje hos dere hvis det er et problem. Hvis dette er snakk om store barn så kan dere bare si rett ut til dem at de må gjerne bo mer hos dere. Anonymkode: ee6bb...3cc Men er ungdommen sløv med dusjing, når barnet har klaget over fett hår til mor, og fått beskjed om å vente med å dusje til hun er hos far? Alle barna går i samme klær, ungdommen også.. Og de kommer allerede hit av og til å dusjer og skifter tøy. Jeg forstår at han ikke vil snakke med eksen. De har hatt skyhøyt konfliktnivå helt til kommunikasjonen gikk over til 0. Jeg vil ikke mase på ham Vi har sagt at de kan komme hit så mye de vil og når som helst, så det har de visst i alle år Ts Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): kan en ikke lage avtale at dem er hos dere mer uten at det går utover barnetrygden da. Anonymkode: e1fd6...407 Gjøres det hos fvk? Ts Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Hvis de kommer til dere og dere har god råd, kan de vel få dusj og mat? Bare si til dem at de bare må komme? Kan den nye stefaren deres ha noe med dette å gjøre, hvis det har endret seg siden han kom inn i bildet? Anonymkode: 2dc13...64f 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her De er mellom 11 og 15. Han ordner fordi de kommer hit uten jakke og det er vinter. Hvis han spør mor, så bare svarer hun ikke. De har gjerne hull i skoen, så han kjøper selfølgelig nye. De sier at de vil at han skal ta dem med til frisøren. Osv. Gjør ikke han/meg/oss noe å kjøpe det de trenger, stusser mest på hygiene og slikt.. SÅ dyr er ikke strømmen, men kanskje det er det som velter lasset om hun allerede har lite penger? Anonymkode: 0335c...a3a Da er de jo ganske store. Såpass store at far kan prate med dem. Det kan man jo helt greit gjøre uten å demonisere mor. Spør hvordan de har det der. Si at han merker at ting har endret seg litt. Spør dem om det er problematisk å dusje hos mor, eller om det er ting de ikke får lov til. Får de ukepenger både hos mor og far? Har du og mannen også felles barn? Anonymkode: 371fd...12f 2
MapleSirup Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det tenker jeg også, men hvordan legge det fram? Vet at mor ikke vil endre samværsbrøken. Far prøvde å ta det opp for noen år siden, han ville at de skulle sende inn at det var endret til 50/50, men da ble hun rasende, og sa han "stjal" halve barnetryden i så fall, så det ble ikke noe av Ts Anonymkode: 0335c...a3a Hva mener du? Du skal ikke legge frem noe som helst. Dette er ikke dine oenger eller dine barn eller ditt problem eller din sak. Du får ta ansvar for ditt eget. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #13 Skrevet 27. august 2022 MapleSirup skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Du skal ikke legge frem noe som helst. Dette er ikke dine oenger eller dine barn eller ditt problem eller din sak. Du får ta ansvar for ditt eget. TS og mannen har et felles hjem, kanskje har de også felles økonomi. Det er klart at når barna kommer hjem til dem når de har samvær med mor for å spise, dusje etc. så er det også hennes sak. Anonymkode: 371fd...12f 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Skrevet 27. august 2022 Dersom dere har barna 60% så har jo i realiteten far fast bosted og skal i utgangspunktet kjøpe inn alt barna trenger. Mor skal kun dekke utgifter til sitt samvær. Barnebidraget skulle jo da egentlig gått til far, men det utgjør vel ingenting for han dersom han har grei råd. Veldig få mødre er villige til å ha barna mindre bare pga dårlig råd så jeg hadde ikke blandet meg inn og kommet med sånne forslag. Har skolen sagt at barna lukter? Dersom de har rene klær og dusjer 1-2 ganger (hos dere) uken så burde de ikke lukte noe særlig, selv om det ikke er ideelt. Anonymkode: b2feb...66e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom dere har barna 60% så har jo i realiteten far fast bosted og skal i utgangspunktet kjøpe inn alt barna trenger. Mor skal kun dekke utgifter til sitt samvær. Barnebidraget skulle jo da egentlig gått til far, men det utgjør vel ingenting for han dersom han har grei råd. Veldig få mødre er villige til å ha barna mindre bare pga dårlig råd så jeg hadde ikke blandet meg inn og kommet med sånne forslag. Har skolen sagt at barna lukter? Dersom de har rene klær og dusjer 1-2 ganger (hos dere) uken så burde de ikke lukte noe særlig, selv om det ikke er ideelt. Anonymkode: b2feb...66e Far skal ha barnetrygden også om barna er 60% hos han. Anonymkode: 2c31a...69e
MapleSirup Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS og mannen har et felles hjem, kanskje har de også felles økonomi. Det er klart at når barna kommer hjem til dem når de har samvær med mor for å spise, dusje etc. så er det også hennes sak. Anonymkode: 371fd...12f Det er uansett ikke ts som skal gjøre noe med dette. Det er mannen. Felles økonomi er ts og mannens valg, ikke moren til barnas. Endret 27. august 2022 av MapleSirup
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #17 Skrevet 27. august 2022 MapleSirup skrev (2 minutter siden): Det er uansett ikke ts som skal gjøre noe med dette. Det er mannen. Felles økonomi er ts og mannens valg, ikke moren til barnas. Det spiller ingen rolle at moren til barna ikke har valgt felles økonomi for dem. Hun betaler ikke det hun skal og snylter her på eksmann. Mannen er nok for tafatt til å ta kampen, og det er nok derfor TS pusher litt på dette. Og det er hun i sin fulle rett til å gjøre. Det blir nok han som tar diskusjonen med mor i neste runde uansett. TS kan selvsagt innhente meninger/erfaringer som grunnlag før hun tar diskusjonen med mannen sin. Anonymkode: 371fd...12f
MapleSirup Skrevet 27. august 2022 #18 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det spiller ingen rolle at moren til barna ikke har valgt felles økonomi for dem. Hun betaler ikke det hun skal og snylter her på eksmann. Mannen er nok for tafatt til å ta kampen, og det er nok derfor TS pusher litt på dette. Og det er hun i sin fulle rett til å gjøre. Det blir nok han som tar diskusjonen med mor i neste runde uansett. TS kan selvsagt innhente meninger/erfaringer som grunnlag før hun tar diskusjonen med mannen sin. Anonymkode: 371fd...12f En tafatt mann gjør gjerne at ts FØLER at hun skal ta initiativ. De følelsene må hun legge til side. Det er og blir ikke hennes oppgave å gjøre noe med dette.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #19 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dersom dere har barna 60% så har jo i realiteten far fast bosted og skal i utgangspunktet kjøpe inn alt barna trenger. Mor skal kun dekke utgifter til sitt samvær. Barnebidraget skulle jo da egentlig gått til far, men det utgjør vel ingenting for han dersom han har grei råd. Veldig få mødre er villige til å ha barna mindre bare pga dårlig råd så jeg hadde ikke blandet meg inn og kommet med sånne forslag. Har skolen sagt at barna lukter? Dersom de har rene klær og dusjer 1-2 ganger (hos dere) uken så burde de ikke lukte noe særlig, selv om det ikke er ideelt. Anonymkode: b2feb...66e Ja, skolen ringte fordi ene barnet ble mobbet på skolen. De sa håret luktet ekkelt og at han luktet svette. Mor sa da at det holder å dusje 1 gang i uken (nesten tenåring og i puberteten) Det at de kommer her er ikke fast. Jeg tenker det kunne vært bedre at de kom fast hit annen hver dag feks i mammauken, og dusjet og fikk rene klær og middag, dersom mor har dårlig råd Ts Anonymkode: 0335c...a3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #20 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det spiller ingen rolle at moren til barna ikke har valgt felles økonomi for dem. Hun betaler ikke det hun skal og snylter her på eksmann. Mannen er nok for tafatt til å ta kampen, og det er nok derfor TS pusher litt på dette. Og det er hun i sin fulle rett til å gjøre. Det blir nok han som tar diskusjonen med mor i neste runde uansett. TS kan selvsagt innhente meninger/erfaringer som grunnlag før hun tar diskusjonen med mannen sin. Anonymkode: 371fd...12f Akkurat. Jeg har ikke sagt at jeg skal styre noe som helst, men er bekymret for barna jeg bir sammen med, og spør om råd. Ts Anonymkode: 0335c...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå