Gå til innhold

Hvor mener du grensen for erting og mobbing går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge to er negative, og oppleves som plagsomt for den som utsettes for det. Men hvor går grensen? Tidsløp? Alvorlighetsgrad? Annet?

Anonymkode: 0fa8b...437

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt enig, erting er ikke negativt. Erting er mer et samspill og gjørs ikke med intensjon om å være slem eller såre. 

Mobbing gjør man for å såre andre, og det er negativt, uansett tidsløp…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Erting er mer på spøk, der begge parter er med på det. 

Mobbing er noe man gjør for å plage andre, fysisk eller psykisk.

Det er min mening. 

Skrevet
Olive_North skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig, erting er ikke negativt. Erting er mer et samspill og gjørs ikke med intensjon om å være slem eller såre. 

Mobbing gjør man for å såre andre, og det er negativt, uansett tidsløp…

Athena Catalina skrev (Akkurat nå):

Erting er mer på spøk, der begge parter er med på det. 

Mobbing er noe man gjør for å plage andre, fysisk eller psykisk.

Det er min mening. 

Skjerpings. "Vennskapelig erting" er ikke det samme som erting.

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet

Man hører jo om dem som "tullet bare" eller "ertet bare litt", men så har det ikke oppleves som "bare". Fasiten ligger nok hos den som blir utsatt for det. Noe kan også starte som erting og så utvikle seg til mobbing.

Erting så tenker jeg at det er litt på grensa, men ikke nødvendigvis alltid ondskapsfullt eller vondt ment. Mobbing er mer ondskapsfullt og drevet av hat.

Jeg tror det uansett er vanskelig å si hvor grensa går, men jeg tror at når den som utsettes for det ikke synes at det er noe gøy så er grensa nådd.

Skrevet

Erting går vel mer på enkelt-hendelser, mens mobbing er gjentagende og systematisk.

Anonymkode: 183e8...0b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jo, jeg tenker faktisk det. At det er viktig å skille erting fra mobbing, det må være lov å erte.

Går det over til å bli negativt og andre blir såret, da er det mobbing. 

• Liker 1
Skrevet

Mobbing kan kort defineres som gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere personer, rettet mot en person som har vanskelig for å forsvare seg.

Ev at det er et skjevt styrkeforhold. 

En person kan bli ertet over tid, men tar det ikke til seg/ setter grenser og bryr seg ikke så mye om det. Da er det ikke mobbing. Jeg husker selv det var noen jenter i klassa mi på barneskolen jeg aldri ble venner med. Og de var aldri hyggelige med meg. Men jeg hadde andre venner, og ga en blank faen i de slemme jentene. Hadde jeg ikke hatt noen venner, hadde det kunne blitt definert som mobbing. 

Andre tåler mindre av erting og provosering, og føler seg mobbet på områder der mer robuste og selvsikre personer ikke hadde brydd seg. Det er den enkeltes subjektive opplevelse som teller.

Jeg er så klart enig i at man bør tåle litt og ikke ta "alt" som mobbing om man er en sensitiv person. Men poenget mitt er at alle situasjoner er forskjellige, og det er så mye det kommer an på. 

Jeg jobber som lærer, og de mobbesakene jeg har vært borti har som oftest handlet om spesielt engstelige barn, eller sårbare barn. Barn som er annerledes og derfor har dårlig selvbilde eller problemer med å regulere følelser fra før. De er lette ofre, for de er lette å provosere. Det er så klart galt av de som mobber og plager. Men det er litt interessant å se at om denne oppførselen blir utført hos mer robuste barn, så bare preller det av. Vet at det finnes mange andre mobbehistorier, men det er denne type mobbing jeg har jobbet mest med. 

Anonymkode: ded34...d8b

• Nyttig 1
Skrevet

Utført MOT mer robuste barn*

Anonymkode: ded34...d8b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje det heller er du som må skjerpe deg. Erting og tulling er noe helt annet enn mobbing.

"Ja til erting, nei til mobbing

Erting er godt for barnas sosiale utvikling, ifølge forskning ved uneversitiy of Alebama. I motsetning til mobbing kan erting fungere som en lek der begge parter deltar og kan styrke bånd mellom lekekamerater, barn og foreldre, kollegaer, kjærester"

https://forskning.no/kommunikasjon-barn-og-ungdom-sosiale-relasjoner/ja-til-erting-nei-til-mobbing/922710

Jeg vil gå så langt å si at erting ofte kan være nødvendig, for mange evner ikke evnen til å le litt av seg selv, ha litt selvironi og blir alltid krenket på egne vegne og tar seg selv høytidelig og gravalvorlig hele tiden, erting kan fint fungere som en sosial kodeks for å lette litt på dette. Det er selvsagt viktig at rammene er tilstede for trygghet innenfor erting. 

Mens mobbing er alltid negativt og har alltid den hensikt å såre motparten.

Endret av skreppamedleppa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...