Gå til innhold

Enn hvis man ikke vil amme etter 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil jo, men jeg holder på å gå på veggen av å være hjemme hver dag. Jeg har ikke en fungerende barselgruppe, det er ikke åpne barnehager her, babysang annen hver uke,  ingen babysvømming eller babytreff generelt. Jeg møter ikke andre voksne enn samboeren og søsteren min basicly.  Jeg skal egentlig ha noen mnds ulønnet permisjon, men jeg er peise deprimert for tiden og dette med å være så isolert er garantert en bidragsyter. Jeg vil i jobb igjen for å komme meg ut av huset, men babyen spiser 3-4 ganger hver natt og sovner bare med puppen rett før senga og etter første oppvåkning ca 45 min senere. Jeg jobber stort sett nattevakter, og vi har et eldre barn så mannen kan ikke bare komme kjørende om natten.  Jeg jobber alene, så for å kunne dra hjem selv må de sende en person til arbeidsplassen to ganger om natten + jeg må dra tidligere hjem,  for å kunne benytte ammefri.  Det er uaktuelt.  

Jeg kan pumpe, men med stresset jeg lever med hver dag ifb depresjonen så tror jeg det er dødfødt. Det vil ikke hjelpe ved å påføre mer stress og arbeid heller,  så det mest optimale er erstatning. Men uansett må vi jo innføre flaske, og det har vi ikke forsøkt på tidligere for planen var jo ulønnet til ca 10-11 mnd, minst. 

Noen konkrete spørsmål har jeg ikke,  men kanskje noen har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde du, hvordan løste dere ting, ble det bedre av arbeid? 

Anonymkode: 7920f...393

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg bare ville stått i det en stund til. Mer stress å avenne. Men prøv iallefall flaske på dagtid og se hvordan det går. Du kan fint gi MME. 

Anonymkode: bbe88...812

• Liker 1
Skrevet

Annen situasjon arbeidsmessig siden jeg jobbet på dagtid, men ja! Komme seg tilbake i jobb hjalp enormt!

Jeg var også ute på kveldene. Ammet før jeg gikk, og ammet når jeg kom tilbake.

Min ammet da han la seg, da jeg la meg, gjerne en gang midt på natten, og på morgenen. Det gikk fint. Var jeg ute mellom de to første ammingene var det fars oppgave å stå i det, og heller ringe hvis det ble krise. 

Anonymkode: f5767...61d

Skrevet

Har du begynt med fast føde? En del barn sover tyngre og lengre når de får mat. Øv på å gi mme. Du kan gi flaske eller koppmate. Dette kan også gjøre at babyen ikke våknet for mat.

Nå tror jeg riktignok at din kanskje også våkner for kos.

Anonymkode: 63301...5ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil jo, men jeg holder på å gå på veggen av å være hjemme hver dag. Jeg har ikke en fungerende barselgruppe, det er ikke åpne barnehager her, babysang annen hver uke,  ingen babysvømming eller babytreff generelt. Jeg møter ikke andre voksne enn samboeren og søsteren min basicly.  Jeg skal egentlig ha noen mnds ulønnet permisjon, men jeg er peise deprimert for tiden og dette med å være så isolert er garantert en bidragsyter. Jeg vil i jobb igjen for å komme meg ut av huset, men babyen spiser 3-4 ganger hver natt og sovner bare med puppen rett før senga og etter første oppvåkning ca 45 min senere. Jeg jobber stort sett nattevakter, og vi har et eldre barn så mannen kan ikke bare komme kjørende om natten.  Jeg jobber alene, så for å kunne dra hjem selv må de sende en person til arbeidsplassen to ganger om natten + jeg må dra tidligere hjem,  for å kunne benytte ammefri.  Det er uaktuelt.  

Jeg kan pumpe, men med stresset jeg lever med hver dag ifb depresjonen så tror jeg det er dødfødt. Det vil ikke hjelpe ved å påføre mer stress og arbeid heller,  så det mest optimale er erstatning. Men uansett må vi jo innføre flaske, og det har vi ikke forsøkt på tidligere for planen var jo ulønnet til ca 10-11 mnd, minst. 

Noen konkrete spørsmål har jeg ikke,  men kanskje noen har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde du, hvordan løste dere ting, ble det bedre av arbeid? 

Man kan avvende nattamming/mating når baby er ca 8 mnd, men inntil da må man fortsette om natten. Personlig ville jeg ikke ha avvent amming nå, er det ikke noen tiltak du kan gjøre? Reise mer ut med baby, finne på litt mer ting - alle kommuner har tilbud for babyer, så høres jo meget merkelig ut at det ikke er NOE du kan bli med på. 

Anonymkode: 82830...007

Skrevet

Du kan bare gi MME, det er ingen tvang om å amme.

Anonymkode: 9ed88...881

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg hjalp det veldig å begynne på jobb. Det gjorde at jeg rakk å savne babyen litt.

Anonymkode: 89225...8f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du begynt med fast føde? En del barn sover tyngre og lengre når de får mat. Øv på å gi mme. Du kan gi flaske eller koppmate. Dette kan også gjøre at babyen ikke våknet for mat.

Nå tror jeg riktignok at din kanskje også våkner for kos.

Anonymkode: 63301...5ee

Ja, det påvirker ikke søvnen nevneverdig, kanskje tvert i mot 😅 Han vil ikke ha grøt, så vi gir ca det vi spiser og passer på at det er næringsrikt og trygt. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man kan avvende nattamming/mating når baby er ca 8 mnd, men inntil da må man fortsette om natten. Personlig ville jeg ikke ha avvent amming nå, er det ikke noen tiltak du kan gjøre? Reise mer ut med baby, finne på litt mer ting - alle kommuner har tilbud for babyer, så høres jo meget merkelig ut at det ikke er NOE du kan bli med på. 

Jeg trodde det var rundt 6 mnd 😞

Hvor har du fått for deg at alle kommuner har tilbud for babyer? Her er som sagt babysang annen hver uke, men det er det. Det er noen som arrangerer treff ifb klatring (iniativtaker er i perm selv), men det driver ikke jeg på med.  Har vært med en gang bare for å være sosial, men alle andre kjente hverandre så godt at det ble bare fryktelig ubehagelig å komme som en random med mindre sosiale antenner enn alle andre... 

Skrevet

Jeg sluttet å amme ved 7 mnd, gikk «cold turkey» og pumpet vekk spreng. Jeg orket bare ikke mer. Gav MME på flaske én morgen, tilbød aldri mer pupp. Var helt uproblematisk :) 

Så bare prøv! Og jeg skjønner deg såå godt.

Anonymkode: 30b36...8bc

• Liker 3
Skrevet

Klarer dere å avvende nattmating? Ser en skriver at baby skal ha mat om natten til 8 mnd, men vår sluttet å våkne for mat etter rundt 4-5 mnd 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan avvende nattamming/mating når baby er ca 8 mnd, men inntil da må man fortsette om natten. 

Hvor har du det fra? Googler man står det at barn er "developmentally able" til å slutte å spise på natten mellom når de er mellom 4-6 måneder.

Anonymkode: de41b...3d6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sluttet å amme ved 7 mnd, gikk «cold turkey» og pumpet vekk spreng. Jeg orket bare ikke mer. Gav MME på flaske én morgen, tilbød aldri mer pupp. Var helt uproblematisk :) 

Så bare prøv! Og jeg skjønner deg såå godt.

Hadde dere prøvd flaske før den morgenen? Han her brukte mange, mange mnd på å ta smokk i det hele tatt, så redd flaske er dødfødt 😶

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Babyen vil bli mer mett med å bruke morsmelkerstatning. Jeg hadde prøvd det hvis jeg var deg. Selv så har jeg pleid å pumpe og gi flaske. Det er så mye enklere at babyen ikke har vært totalt avhengig av kun meg for å få mat. Etter hvert så gikk jeg over til morsmelkerstatning, alt etter fra 1 - 8 måneder, avhengig av hvilket barn man snakker om. Jeg har 5.

Skrevet
fransine skrev (27 minutter siden):

Babyen vil bli mer mett med å bruke morsmelkerstatning. Jeg hadde prøvd det hvis jeg var deg. Selv så har jeg pleid å pumpe og gi flaske. Det er så mye enklere at babyen ikke har vært totalt avhengig av kun meg for å få mat. Etter hvert så gikk jeg over til morsmelkerstatning, alt etter fra 1 - 8 måneder, avhengig av hvilket barn man snakker om. Jeg har 5.

Takk for tips. Råd om hvilken erstatning vi kan prøve, som er enklest å godta? Og hvilken blanding til en på snart 7 mnd, 8kg? Hvis vi prøver om kvelden. 

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for tips. Råd om hvilken erstatning vi kan prøve, som er enklest å godta? Og hvilken blanding til en på snart 7 mnd, 8kg? Hvis vi prøver om kvelden. 

Minste barnet mitt fyller snart 18 år, så det begynner å bli en stund siden vi hadde så små. Men da mine var små så brukte vi NAN. Kanskje noen andre har noen gode tips på om en type er bedre enn en annen? Det står dosering på pakken, hvor mye de trenger ut fra alder og vekt :)

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Avvente mating når baby er 8 måneder? Et av mine barn sov hele natta når  var 1 måned, og ble selvfølgelig ikke vekket for å få mat. La på seg som normalt gjorde barnet også. Babyen blir ikke mer mett av å reise ut på ting.

Skrevet

Jeg sluttet å amme når førstemann var 6mnd rett og slett fordi jeg ikke orket mer. Syntes det var pes og slitsomt. Likte det bare ikke. Gikk over til flaske og fikk det mye bedre. Da kunne vi bytte på de tunge nettene og jeg kunne bevege meg ut av huset i mer enn 1 time uten baby. 

Anonymkode: f8bc2...a03

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde dere prøvd flaske før den morgenen? Han her brukte mange, mange mnd på å ta smokk i det hele tatt, så redd flaske er dødfødt 😶

Vi haddr prøvd tusen ganger, han tok ikke hverken smokk eller flaske før det (tok ikke smokk etterpå heller). Tror han skjønte at det var flaske eller ingenting 🤷🏽‍♀️ Hadde gjort iherdige flaskeforsøk før også uten hell. Vet ikke hva som var annerledes den gangen, utenom min innstilling :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...