Gå til innhold

Hvordan bruke ajvar?

Pølsevann

Anbefalte innlegg

Har er glass ajvar jeg har fått. Noen forslag til hvordan jeg kan bruke det? Ved googling får jeg stort sett bare oppskrifter på å lage ajvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gryter, pålegg, grillmat.

Bare fantasien setter grenser :)

Anonymkode: 61cbe...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Finnes ikke kjipere svar enn dette å få når man har spesifikke spørsmål til mat og oppskrifter 😜 

Jeg syns den er god som dip til saltbakte småpoteter. 

Anonymkode: 959c6...82d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (11 minutter siden):

Har er glass ajvar jeg har fått. Noen forslag til hvordan jeg kan bruke det? Ved googling får jeg stort sett bare oppskrifter på å lage ajvar. 

Iflg en artikkel hos NRK kan den brukes til:

Ajvar er en paprikadipp som går til det meste. Den spises kald og kan smøres i wraps, brukes som dressing i salater, dipp til brød, falafel og som tilbehør på middagstallerken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajvar er veldig godt til fetaost. Jeg spiser det på skive sammen med fetaost. Eller sammen med poteter og fisk til middag.

Anonymkode: 9e5c1...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gryter, pålegg, grillmat.

Joda, men nå satte fantasien min grenser da, for jeg vet ikke hva det smaker, så jeg vet ikke hva det passer til. 😆

Anonymkode: 4ae8f...d00

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bosnia og vi bruker ajvar daglig. Det skal sies at det passer best når en lager bosnisk mat, men som noen nevnte ovenfor kan det brukes i gryteretter, grillmat,dipp etc. En til to store skjeer i hvilken som helst gryterett gir mer smak. 

Anonymkode: 79245...594

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er fra Bosnia og vi bruker ajvar daglig. Det skal sies at det passer best når en lager bosnisk mat, men som noen nevnte ovenfor kan det brukes i gryteretter, grillmat,dipp etc. En til to store skjeer i hvilken som helst gryterett gir mer smak. 

Interessant. Jeg fikk lyst å prøve den. Har du noen anelse om hvor får man kjøpt ajvar ferdig på glass i Norge? Får man det for eksempel på Meny? Du lager den kanskje selv, men hvis noen vil kjøpe ferdig på glass...?

Anonymkode: 49573...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ganske lang tid å lage så jeg kjøper selv i innvandrerbutikker. Det finnes forskjellige,men jeg pleier å kjøpe de så er fra Makedonia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Interessant. Jeg fikk lyst å prøve den. Har du noen anelse om hvor får man kjøpt ajvar ferdig på glass i Norge? Får man det for eksempel på Meny? Du lager den kanskje selv, men hvis noen vil kjøpe ferdig på glass...?

De selger det på Kiwi og rema her hvor jeg bor.

Anonymkode: f0591...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander det i gryteretter, særlig gryter som inneholder paprika, og bruker det på brødskive under ost.

Anonymkode: afc04...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god å legge på toppen av torsk som ovnsbakes

Superenkel saus til kylling: stek sopp og løk, ha på 1dl fløte og 1-2 ss ajvar og kok inn

Bruker det ofte i tomatsuppe når jeg lager hjemmelaget tomatsuppe 

Og i bolognaise sammen med hakket tomat

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spennende! Kan du gi eksempler på hva slags retter du bruker ajvar i? Gjerne med lenker til oppskrifter om det finnes.

Anonymkode: 036eb...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålegg

Dip

Pastasaus

I suppe

I Grønnsakswok med nudler 

Anonymkode: b6971...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det på fisk før den går i ovnen, som tilbehør til grillmat (på lik linje med andre diper og sauser), på toast, på et godt smørbrød sammen med ost f.eks (tenkt i steden for pesto så har du på ajvar), og som smaksforsterkning i gryteretter. 

Anonymkode: 91e1c...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 10.00):

Du får kjøpt det his Keiser, vet jeg iallefall. Også i Charlottenberg, på Balkanboden, der har de masse forskjellige. 

Jeg bruker Ajvar i nesten alt jeg lager, det gir så mye mer smak. En gryterett eller på brødskive, nam! En skje eller to i middager du lager, så vil du merke hvor mye bedre maten smaker. :)

Anonymkode: b253d...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...