Gå til innhold

Lever i et samboerskap med 4 barn, hus, biler, hund osv osv. Men samboer nekter å la meg se ligningen sin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i grunn aldri sett på hverandres skattemeldinger og oppgjør, men jeg foreslå nå at vi tar en skikkelig gjennomgang av økonomi for å se hvor mye vi betaler hit og dit osv. Senke utgifter, skape seg bedre kontroll etc, men min samboer over flere år mente da plutselig at hans ligning har ikke jeg noe med.

Så spør jeg meg selv; Hva skjuler han? For noe må det være.

I tillegg lurer jeg på om dette er normalt eller ikke? At det kanskje er jeg som overreagerer ved å synes dette er feil? Kanskje mesteparten av dere folk mener den er privat og at det er jeg som lever i en annen verden, som mener at den bør man helt uproblematisk kunne vise partneren sin?

Vi er ikke gift, men har 4 barn sammen, eiendommer, biler osv.

Vi har hele tiden sagt at det man tok med seg inn i forholdet, tar man med seg ut. 

Jeg vet han holder på med aksjer, så jeg tenker muligens dette er årsaken.

Vi er aldri «tom for penger» ved månedens slutt, så jeg tror på ingen måte han har svære gjelder han vil skjule. Om noe er det vel mer formuer.

Anonymkode: d8124...5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er venner som bor i et kollektiv med små mennesker og har til dels felles eie. Merkelig løsning

Anonymkode: 1665f...b6a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere er venner som bor i et kollektiv med små mennesker og har til dels felles eie. Merkelig løsning

Anonymkode: 1665f...b6a

Så du er altså enig med meg? At det burde være full åpenhet mellom oss hva angår økonomi? Det betyr jo ikke automatisk at jeg har rett på noen av hans midler, eller han på mine - men hvorfor skulle man skjule noe?

Skrevet

Syns du har rett på å se og vite om det, jeg.

Anonymkode: b22c8...c80

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For meg virker det merkelig, men så har samboer og jeg fullstendig felles økonomi. Det betyr at vi også viser hverandres ligninger. Noe annet ville vært rart, slik jeg ser det.

Synes oppførselen hans er noe spesiell, som han har noe å skjule. Det ville gjort meg skeptisk.

• Liker 1
Skrevet

Noen har et veldig sært forhold til inntekt og egen formue - at det skal være himla hemmelig. 

Jeg ville gjort det klart at når han skjuler det, så virker det som om det står noe der som ikke tåler dagens lys. Pluss - informasjonen er jo egentlig offentlig - du kan jo sjekke det på skattelistene. 

• Liker 2
Skrevet

Det virker rart ja, men dette er en av tingene som følger med ekteskap; at man har rett til innsyn og har forsørgerplikt. 

Mannen og jeg har ganske god oversikt, vi har separat daglig økonomi og lån men en felles konto til felles utgifter. Vi venter barn og skal gifte oss nå til høsten.

Men dette er jo noe man også har valgt bort når man ikke vil gifte seg. Det er vel en grunn til det?

Anonymkode: a05e8...c58

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener full åpenhet er viktig når man først har valgt livet sammen. 

Tross romslig økonomi setter vi oss ned og tar en gjennomgang innimellom, justerer hvor mye vi sparer og hvor, og vurderer om vi skal ta en runde med oppussing, eller ny bil. 

Selv om man velger å løse slikt i fellesskap i forhold, så kan man fint lage en samboerkontrakt eller ektepakt som sikrer skjevdeling ved brudd. 

Anonymkode: 3a7cb...b9f

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det høres merkelig ut. Her har det alltid vært full åpenhet  

Hvis han holder på med aksjer og gjør det bra, så burde han snakke med deg og dele sine erfaringer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Poppeloppen
Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig naturlig å gå over ligningen sammen, man må jo fordele fradrag og gjeld og slikt som par? Her står jeg som hovedlåntaker, så alt av gjeld og renter står på meg mens samboer får formuesskatt. Så da omfordeler vi naturligvis. Han tjener mer enn meg så da setter vi mest mulig fradrag på ham som gjør at han slipper mest mulig trinnskatt.

Har dere fullstendig separat økonomi? Det er forøvrig ikke i skattemeldingen du kan se over hva dere bruker penger på - der må du inn på kontoen hans (og din). Skattemeldingen viser inntekt, formue, gjeld og renter - ikke hvor pengene går.

Endret av Poppeloppen
Skrevet

Jeg syns det er rart ja, spesielt siden dere har eiendom og barn sammen. Uten det ville jeg forstått han. Men med så stor del av livet sammen ville jeg også lurt på hva han skjuler.

Her snakket vi om økonomi mens vi bare var samboere, jeg visste hva han tjente og vice versa. Når vi giftet oss slo vi alt sammen til fullstendig felles økonomi, og da er det naturlig å gå over ligningen. Men dere har barn, som er mer bindende enn ekteskap, så ja, hva skjuler han og hvorfor?

Anonymkode: 91054...e0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har i grunn aldri sett på hverandres skattemeldinger og oppgjør, men jeg foreslå nå at vi tar en skikkelig gjennomgang av økonomi for å se hvor mye vi betaler hit og dit osv. Senke utgifter, skape seg bedre kontroll etc, men min samboer over flere år mente da plutselig at hans ligning har ikke jeg noe med.

I tillegg lurer jeg på om dette er normalt eller ikke? At det kanskje er jeg som overreagerer ved å synes dette er feil? Kanskje mesteparten av dere folk mener den er privat og at det er jeg som lever i en annen verden, som mener at den bør man helt uproblematisk kunne vise partneren sin?

Vi har hele tiden sagt at det man tok med seg inn i forholdet, tar man med seg ut. 

Vi er aldri «tom for penger» ved månedens slutt, så jeg tror på ingen måte han har svære gjelder han vil skjule. Om noe er det vel mer formuer.

Hvis han sitter med mye aksjer vil du kunne se dette ved å gå på proff.no .. deretter under "aksjonær" og så søke på navnet hans.

Fond får du ikke opp her da, men..

• Liker 1
Skrevet
Poppeloppen skrev (1 time siden):

Jeg synes det er veldig naturlig å gå over ligningen sammen, man må jo fordele fradrag og gjeld og slikt som par? Her står jeg som hovedlåntaker, så alt av gjeld og renter står på meg mens samboer får formuesskatt. Så da omfordeler vi naturligvis. Han tjener mer enn meg så da setter vi mest mulig fradrag på ham som gjør at han slipper mest mulig trinnskatt.

Har dere fullstendig separat økonomi? Det er forøvrig ikke i skattemeldingen du kan se over hva dere bruker penger på - der må du inn på kontoen hans (og din). Skattemeldingen viser inntekt, formue, gjeld og renter - ikke hvor pengene går.

Fradrag påvirker bare nettoskatten og har lik verdi uansett. Samboere må fordele etter reell fordeling av lånet.

Anonymkode: 5253c...bef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fradrag påvirker bare nettoskatten og har lik verdi uansett. Samboere må fordele etter reell fordeling av lånet.

Nei, det stemmer ikke helt. Skattesystemet er bygget på trinnskatt, slik at du betaler høyere andel skatt jo høyere inntekt du har. Skatt på siste krone er høyere enn skatt på første krone. Fradrag reduserer inntekten, og får derfor større effekt for en som skatter på trinn 4 enn en som skatter på trinn 2. Fradrag er altså beløp man IKKE trenger å skatte av, og som ellers ville ligget på øverst trinn av skattenivået man er på.

https://www.skatteetaten.no/satser/trinnskatt/?year=2022#rateShowYear

Anonymkode: c748f...ec0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke helt. Skattesystemet er bygget på trinnskatt, slik at du betaler høyere andel skatt jo høyere inntekt du har. Skatt på siste krone er høyere enn skatt på første krone. Fradrag reduserer inntekten, og får derfor større effekt for en som skatter på trinn 4 enn en som skatter på trinn 2. Fradrag er altså beløp man IKKE trenger å skatte av, og som ellers ville ligget på øverst trinn av skattenivået man er på.

Skjønner du kan tenke slik, men anbefaler deg å lese denne:

https://www.smartepenger.no/skatt/2502-trinnskatt

"Trinnskatten er en bruttoskatt. Det vil si at fradrag ikke har noen betydning for størrelsen på denne skatten. Trinnskatten er den samme skatten som den tidligere toppskatten. Men siden første innslagspunkt nå er blitt så lavt, kan den ikke lenger hete toppskatt."

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar feil. Trinnskatt er bruttoskatt og påvirkes ikke av fradrag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer har veldig separert økonomi. Ikke at vi skjuler ligningen for hverandre men settes oss heller ikke ned å går igjennom den ilag. Men vi har mer enn nok penger hver for oss, så vi har ikke så stort behov for å kontrollere økonomien. Men vi liker begge å spare der vi kan og ønsker å spare. Og så bruker vi penger på de vi vil bruke penger på. 

Men er merkelig at han nekter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva har dere sagt om det som blir tjent mens dere bor sammen da? Siden dere er samboere, sjal jo ikke det deles heller. Han kan ha en bankkonto eller aksjer med mange millioner uten at det har noe å bety for deg om det blir slutt.

Skrevet
Grandidosa83 skrev (41 minutter siden):

Hvis han sitter med mye aksjer vil du kunne se dette ved å gå på proff.no .. deretter under "aksjonær" og så søke på navnet hans.

Fond får du ikke opp her da, men..

Har du tenkt at han skal søke på alle AS’er i Norge for å finne ut hvor han har eier?

Skrevet

Brunello skrev (Akkurat nå):

Har du tenkt at han skal søke på alle AS’er i Norge for å finne ut hvor han har eier?

Om du søker opp navnet hans i Proff, så får du opp alle eierinteresser, styreverv, firmaer man er forbundet med, med mer. 

Anonymkode: 3a7cb...b9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...