Gå til innhold

Er dyrehager uetisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde vi som mennesker slutte med det? 

Kommer fremtidens generasjoner til å se tilbake på dagens mennesker med forakt for at vi holdt dyr i bur hovedsakelig for underholdning?

Anonymkode: 56b27...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrehager skulle kun være et ledd når det gjelder bevaring av arter. Dyr skal ikke være underholdning

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. 

Anonymkode: e1319...98a

Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Dyrehager skulle kun være et ledd når det gjelder bevaring av arter. Dyr skal ikke være underholdning

Enig. Og til TS, det er allerede mange av oss som ser på mennesker med forakt fordi de for underholdningens skyld holder dyr fanget på bittesmå områder i omgivelser svært ulikt dyrenes naturlige habitat.

Skrevet

Tipper det. Problemet i dag er at dyrehagene er avhengig av inntekter fra publikum for å kunne drive arbeidet med å bevare utrydningstruede arter. 

Anonymkode: 4c3ba...b0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper det. Problemet i dag er at dyrehagene er avhengig av inntekter fra publikum for å kunne drive arbeidet med å bevare utrydningstruede arter. 

Da bør de gjøre som i Big Cat Sanctuary. Der jobber de aktivt med å bevare arter og de tar i mot besøk, men besøket blir guidet rundt i dyrehagen av folk som vet hva de snakker om.

Gjestene får ikke gå rundt alene.

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

Jeg klarer ikke gå inn i dyrehager en gang, selvsagt er det uetisk. Det vil si, de dyrehagene som er laget for mennesker, er uetiske, men de som er laget kun for dyrene, er ikke uetiske. Og da mener jeg egentlig ikke "dyrehager", men store områder der dyr kan leve ut sine naturlige liv, som Skydog Sanctuary for mustanger og esler i USA.
Her er videoen som The Dodo lagde av hvordan mustang-hingsten Blue Zeus ble reddet av denne organisasjonen fra en usikker skjebne etter masse-innfanging i området han levde i, og hvordan han ble gjenforent med familien sin som de også klarte å lete opp:

Her er en video fra Drakenstein Lion Sancturary i Sør-Afrika, om transformasjonen av løven Ares som ikke kunne gå da han kom til denne løveparken: 

Skrevet

Ja, absolutt. 

Anonymkode: ca43f...5f9

Skrevet
Honey Dew skrev (6 timer siden):

Da bør de gjøre som i Big Cat Sanctuary. Der jobber de aktivt med å bevare arter og de tar i mot besøk, men besøket blir guidet rundt i dyrehagen av folk som vet hva de snakker om.

Gjestene får ikke gå rundt alene.

Mye bedre. Tar nok maaaaange år før Norge får noe lignende 

Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Ville dyr skal ikke leve et helt liv bak murene. De er ikke skapt for det. I mange land blir de også mishandlet og slått til blods.

Skrevet
Honey Dew skrev (11 timer siden):

☝️ Dette. Pluss for dyr som er vanskjøttet, skadet  og/eller av div. årsaker ikke kan klare seg selv, e.l. (imo) 

Gjest Ghostface
Skrevet

Det er mange dårige dyreparker i verden som ikke tar vare på dyrene sine. Det burde ha vært nødtilfelle for å bevare sjeldne dyrearter, men ikke som underholdning.

Skrevet

En fyr i nærheten her jeg bor har en reptilpark på tomta si. Dette er reptiler som ble/blir konfiskert av politiet pga at de er ført inn ulovlig i landet. Han fyren som har dem nå er utdannet innen reptiler og har derfor fått tillatelse til å holde dem slik at de ikke blir avlivet. Han tar imot besøkende på fritiden (da han ikke er på sin lønnede jobb), og lærer publikum om dyrene. Dette tar han litt betalt for slik at han har råd til utstyr og mat som de trenger. Dette er et eksempel på en "dyrehage" som er innafor mener jeg.

Anonymkode: dd4f8...ffd

• Liker 1
Skrevet

Syns det er koselig å gå i dyreparken og se/klappe de fine dyrene.

Men,synes samtidig synd i dem som bor der i fangenskap.

Sirkus dyr synes jeg virkelig synd på..

Er oppvokst med å gå på sirkus, men har ikke gått dit på mange år..

Gjest Ramona1970
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En fyr i nærheten her jeg bor har en reptilpark på tomta si. Dette er reptiler som ble/blir konfiskert av politiet pga at de er ført inn ulovlig i landet. Han fyren som har dem nå er utdannet innen reptiler og har derfor fått tillatelse til å holde dem slik at de ikke blir avlivet. Han tar imot besøkende på fritiden (da han ikke er på sin lønnede jobb), og lærer publikum om dyrene. Dette tar han litt betalt for slik at han har råd til utstyr og mat som de trenger. Dette er et eksempel på en "dyrehage" som er innafor mener jeg.

Anonymkode: dd4f8...ffd

Det er vel ikke en dyrehage da, det er egentlig en "rescue", siden dyrene ellers hadde blitt avlivet pga uansvarlige eiere.

Hva heter det på norsk egentlig? På Engelsk har de både "rescue" og "sancturary", men hva sier vi på norsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...