Gå til innhold

Egnet bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, starter med å beklage at de

Hei, starter med å beklage at dette blir et langt innlegg, men skal det bli en god debatt/diskusjon, så ønsker jeg å fortelle hva jeg har tenkt på.

Altså: Jeg bor for tiden på et mindre sted utenfor Bodø, jeg er en «Skeiv» og er Autist. Jeg ønsker å bo i en kommune som ivaretar funksjonshemmede, ikke bare de som er alvorlig syk. Jeg ønsker å vite deres erfaringer enten dere er funksjonshemmet eller skeive selv eller vet hvordan det er å være det på følgende steder. En annen ting som er viktig for meg, er at stedet er så «flatt» som mulig, da jeg ikke kan ha egen bil.

Av «storbyer» som jeg har sett på som aktuelt å flytte til er det:

Trondheim, Tromsø, Bodø, Harstad, Mo, Alta og Narvik.

Her må jeg imidlertid legge til at jeg så å si har gitt opp Bodø, som er min nærmeste by. Dette fordi jeg har hørt så mange negative ting, både at folk er lite imøtekommende og at de som bor der holder seg mest for seg selv.

Hvis det er for å treffe folk, så er sikkert både Trondheim og Tromsø greie alternativ, både fordi de er store og fordi det er nok av studenter og treffe på pubene i sentrum.

Narvik er nok heller ikke et foretrukket alternativ, da jeg helst vil bo på et så flatt sted som mulig, da jeg ikke er særlig glad i å gå i bakker. (Er også en grunn for at jeg vil flytte) Er det noen som har erfaringer rundt noen av byene, både når det gjelder å være «annerledes» og når det gjelder fram ferdsel (for de som ikke vil ha egen bil.)

Oppsummert: I teorien er det jo enkelt å si at det er mest tilbud i storbyene, men det er jo også disse stedene det er vanskeligst å få bolig som innflytter og bli kjent med fastboende. For meg er det viktigst å bo i en kommune hvor jeg både kan føle meg velkommen og ivaretatt for den jeg er.

Jeg har også vurdert mindre byer uten at jeg trenger å flytte så langt, derfor er jeg nysgjerrig på følende steder: Brønnøysund, Sandnessjøen, Mosjøen, Fauske, Steinkjer og Levanger.

Her er spørsmålet og litt av det samme; Er det noen som har erfaringer rundt åpenhet, miljø og kommunale tilbud på disse stedene?

Siden kommunale tilbud for funksjonshemmede er så viktig for meg så har jeg også lagt til noen andre mindre steder, hvis det er noen som har noen erfaringer rundt dem? Evt, kan sammenligne stedene opp mot hverandre, stedene er; Verdalsøra, Namsos og Melhus i Trøndelag, samt Hammerfest og Vardø i Finmark.

Jeg tar og med Lo/Ve i form av: Svolvær, Sortland, Stokmarknes og Andenes, hvor spørsmålet igjen blir, har noen erfaringer rundt det å bo på disse stedene?

Jeg har med hensikt bare valgt meg steder nord for Dovre, dette fordi jeg har hørt at det er Oslo som er det stedet sør for, hvor det er lettest å være annerledes. Imidlertid så har jeg hverken råd eller særlig lyst til å bo i hovedstaden, da det er så mange gjenger der som lager bråk, samt det stedet i landet hvor det er desidert vanskeligst å få se leilighet.  Følgelig også fordi jeg er fra Nordland og har ikke lyst til å flytte til en annen landsdel uten å kjenne noen.

Hvis det er noen steder som jeg ikke har nevnt, som dere har gode erfaringer med, så vil jeg gjerne høre om det. (Primært nord for dovre  eller Østlandet nord for oslo.) Ønsker altså deres erfaringer eller råd om steder der det er "greit å være annerledes" samt kommuner hvor det er god hjelp å få om en har funksjonsnedsettelser og sont, For ikke å si "lett fremkommerlighet" (I dette ligger gode veier og kollektivtilbud for de som ikke har egen bil.) 

Bare kom med spørsmål hvis dere har noe, eller det er noe som virker uklart,

på forhånd takk til alle som kommer med sine tanker, erfaringer og ideer til bra eller mindre bra steder å bo/flytte til.

Anonymkode: 8c28f...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trondheim er i alle fall ikke flatt.

Anonymkode: 3dfc2...64f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...