Gå til innhold

Er det sant at det bare er veldig alvorlige syke som blir tatt inn på poliklinikken dps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det kun er de som er veldig veldig syke som får gå der? Poliklinisk altså. 

Anonymkode: 1c114...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min henvendelse fra legen, sto det lav selvfølelse og sånn. Tegn på utbrent. 

Så at jeg kom inn, er litt rart. MEN, da jeg kom inn, til overlege/psykeriater. Så fant hun ganske fort ut at ja, jeg er utbrent. Men har jo psykose og, å hadde hatt det lenge🙁 Jeg var i startfasen av psykose da jeg var hos legen, men hun oppfattet det ikke da det ikke var min lege. Og jobba som en tulling med psykose, april til juni før jeg kom inn på DPS. Var der 4.5 år, der min psykiater slutta og jeg fikk ei psykeratisk sykepleier etter 2.5 år som ikke hjalp en dritt med etterdønningene og det jeg slet med. Ga meg opp og skrev meg ut. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer kanskje an på kapasiteten og ting har endret seg etter koronaen. Her jeg bor er kapasiteten sprengt og det virker som de må velge de som trenger det mest og det er ekstremt lang ventetid. Jeg har nå ventet i over et halvt år på å få behandler og siden jeg ikke er suicidal så må jeg vente lenger på behandler. Noe som er ganske kjipt for jeg sliter ganske mye og man blir ikke akkurat bedre av å gå og ikke få behandling. Jeg er veldig deprimert og har sterk sosial angst i tillegg til andre ting jeg ønsker å få utredet.

Anonymkode: 044b6...440

Skrevet

Det er visst mye som har endret seg "etter koronaen", som også er "etter den eksperimentell behandlingen for koronaen".

Anonymkode: 35b13...890

Skrevet

Det vil nok variere mtp kapasitet. Jeg kom raskt inn i 2020, var ikke akutt suicidal men var deprimert, hadde angst og slet med traumer. Dårlig livskvalitet. Legen skrev i henvisningen at det var viktig at jeg fikk komme inn for å forebygge forverring og evt å falle ut av arbeidsliv osv. Har hatt flere runder med DPS og har alltid kommet kjapt inn, hadde tidligere feildiagnostisert bipolar lidelse så det har nok noe med saken å gjøre. Tror ikke jeg ville komt like lett inn nå. 

Anonymkode: c5b1c...a91

Skrevet

Jeg var suicidal og kom inn hos akutt-teamet i løpet av en uke og ble fulgt opp av dem i en måned frem til jeg fikk min faste behandler som skulle gi meg terapi.  Min mor som slet enormt med å sove fordi hun var så bekymret for meg kvalifiserte ikke for behandling hos DPS. 

Anonymkode: f88fd...3e9

Skrevet

Min erfaring er at det først og fremst er legen sin henvisning som er det avgjørende. Hvor tydelig og bra skrevet den er. Viser legen bekymring på noen måte og har gode argumenter rundt dette, blir det oftest tatt på alvor hos DPS, enten det er depresjon, angst eller mistanke om en eller annen alvorlig eller mindre alvorlig diagnose.

Er legen derimot usikker og kanskje ikke helt overbevist om behovet selv, og skriver henvisning litt motvillig, da gjerne først og fremst pga ønske fra pasienten, så speiler det igjen i hvordan henvisningen blir skrevet. Som igjen fører til at den ikke blir fanget opp og prioritert hos DPS.

Anonymkode: 30eec...968

Skrevet

Kapasitet og henvisning har mye å si.

Jeg har gått flere runder. Både som student, da jeg bare trengte noen å prate med. Jeg kvalifiserte ikke til student psykolog, da problemene mine var verre enn lettere plager. Men jeg kom meg igjennom studiene helt fint. Gikk til psykiatrisk sykepleier da. 

Nå har jeg gått på DPS i en ny runde i et år ca, og akkurat nå er funksjonsevnen min lik 0. Jeg fikk psykolog som behandler denne gang, og er veldig fornøyd. 

De alvorlige syke er gjerne de som blir henvist til kommunen. Enten for de er behandlingsresistens, eller at de er på et tidspunkt i livet - der de ikke er rustet til behandling. Men noen av de alvorlige syke får selvsagt gå til DPS, men da står det på kapasiteten til den enkelte DPS. 

Anonymkode: 353b3...eaf

Skrevet

Jeg har lettere plager, men har fått gått der ganske lenge nå. 

Anonymkode: eac12...152

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kapasitet og henvisning har mye å si.

Jeg har gått flere runder. Både som student, da jeg bare trengte noen å prate med. Jeg kvalifiserte ikke til student psykolog, da problemene mine var verre enn lettere plager. Men jeg kom meg igjennom studiene helt fint. Gikk til psykiatrisk sykepleier da. 

Anonymkode: 353b3...eaf

Da jeg var student var jeg alvorlig depriemert og fikk hjelp av studentpsykologen. Jeg fikka aldri høre at man kunne være for syk, men studentpsykologen sa at studenttilbudet kun gjaldt et gitt antall timer slik at om jeg ikke var frisk til da måtte jeg finne en annen behandler.  Jeg brukte derfor studentpsykologen som gratis tilbud mens jeg ventet på å få en annen behandler. 

Anonymkode: 0000f...225

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min erfaring er at det først og fremst er legen sin henvisning som er det avgjørende. Hvor tydelig og bra skrevet den er. Viser legen bekymring på noen måte og har gode argumenter rundt dette, blir det oftest tatt på alvor hos DPS, enten det er depresjon, angst eller mistanke om en eller annen alvorlig eller mindre alvorlig diagnose.

Er legen derimot usikker og kanskje ikke helt overbevist om behovet selv, og skriver henvisning litt motvillig, da gjerne først og fremst pga ønske fra pasienten, så speiler det igjen i hvordan henvisningen blir skrevet. Som igjen fører til at den ikke blir fanget opp og prioritert hos DPS.

Det er min erfaring også. I tillegg er min erfaring at man dessverre i enkelte tilfeller må kjempe for å få behandlingen man  har krav på. Det er jo egentlig svært ueheldig for de som sliter tyngst orker jo  ofte ikke å kjempe for å få behandling. 

Anonymkode: 0000f...225

• Liker 1
Skrevet

Nei. Mye står og faller på hvor god henvisningen din er. Jeg tror de også prioriterer unge som holder på å falle ut av arbeidslivet. 

Anonymkode: e7e6f...600

• Liker 1
Skrevet

Psykiatrien er i krise. Problemet er ikke pasientene. Problemet er politikerne. Det er kapasitetsproblemer over alt. Og hvem er det sin skyld? Politikerne, som også er så søkkrike at de kan betale for alt av private tjenester, og dermed bygger ned helsevesenet fordi de selv ikke har behov for tjenestene. Jeg blir regelrett kvalm. Det er ikke sjeldent at folk tar livet av seg, eller forsøker å ta livet av seg, fordi de får avslag eller blir skrevet ut for tidlig. Døgnpostene er stappfulle, og listene til psykologene er også det. Det finnes mange fine folk i helsevesenet, men systemet fungerer ikke. Jeg er pisslei av at politikerne snakker så varmt om at man må søke hjelp, når de i samme vending stadig bygger ned psykiatrien. Faen ta dere som har bestemt at det skal være slik. Dere har mange liv på samvittigheten.

• Liker 3
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Psykiatrien er i krise. Problemet er ikke pasientene. Problemet er politikerne. Det er kapasitetsproblemer over alt. Og hvem er det sin skyld? Politikerne, som også er så søkkrike at de kan betale for alt av private tjenester, og dermed bygger ned helsevesenet fordi de selv ikke har behov for tjenestene. Jeg blir regelrett kvalm. Det er ikke sjeldent at folk tar livet av seg, eller forsøker å ta livet av seg, fordi de får avslag eller blir skrevet ut for tidlig. Døgnpostene er stappfulle, og listene til psykologene er også det. Det finnes mange fine folk i helsevesenet, men systemet fungerer ikke. Jeg er pisslei av at politikerne snakker så varmt om at man må søke hjelp, når de i samme vending stadig bygger ned psykiatrien. Faen ta dere som har bestemt at det skal være slik. Dere har mange liv på samvittigheten.

Er dette vi i MHU jobber for! Vi hadde nettopp en signatur ting på Facebook, som ble levert til helseministeren på Stortinget. Ang at annen hver dag tar en ung person livet sitt. Styrke psykisk helse tilbud og sengeposter. Og styrke psykisk helse hjelp i skolen. 

Vi jobber hardt for åpenhet, likeverdighet, mangfold og inkludering. Døden skal ikke være siste utvei ❤️ 

Min leder i mitt lokallag, har mistet 9 venner i selvmord. Han er ikke 30 engang.. Og viss noen blir suicidal, enten hjemme eller på aktiviteter med lokallag, har han hele roen og vet hva han skal gjøre. Har kurs i hvordan snakke og håndtere en suicidal person , som har både tanker, ønsker og er i et forsøk. Han har selv vært psykeratisk pasient i snart 15 år. Så veldig politisk engasjert i dette, for og bedre psykeratien i Norge. 

Skrevet
Maestro skrev (1 time siden):

Er dette vi i MHU jobber for! Vi hadde nettopp en signatur ting på Facebook, som ble levert til helseministeren på Stortinget. Ang at annen hver dag tar en ung person livet sitt. Styrke psykisk helse tilbud og sengeposter. Og styrke psykisk helse hjelp i skolen. 

Vi jobber hardt for åpenhet, likeverdighet, mangfold og inkludering. Døden skal ikke være siste utvei ❤️ 

Min leder i mitt lokallag, har mistet 9 venner i selvmord. Han er ikke 30 engang.. Og viss noen blir suicidal, enten hjemme eller på aktiviteter med lokallag, har han hele roen og vet hva han skal gjøre. Har kurs i hvordan snakke og håndtere en suicidal person , som har både tanker, ønsker og er i et forsøk. Han har selv vært psykeratisk pasient i snart 15 år. Så veldig politisk engasjert i dette, for og bedre psykeratien i Norge. 

Annenhver dag tar en ung person livet sitt?! I Norge? Hjelp, ante ikke det var så gale😔

Skrevet

Jeg kom inn etter tre mnd da jeg gikk dit, men det var i 2018. Ble skikkelig overrasket da de tok meg inn fordi jeg var såpass oppegående, hadde bare vært hos fastlegen pga. uro og konsentrasjonsvansker.

Anonymkode: 19bac...30c

Skrevet

Psykiater som utredet meg for adhd henviste meg til dps for samtaler og medisinutprøving. 

Han ønsket at jeg skulle starte opp der med samtaler i tillegg fordi jeg har slitt veldig med spiseforstyrrelser i 20 år, veldig usunt forhold til mat.

Men da jeg kom inn dit var samtalene mot det veldig førende fra behandlers side. Sikkert fordi jeg ser frisk ut og er i jobb. Men jeg fikk ikke sagt at jeg sulter meg, overspiser, bruker avhørene midler osv. At jeg ofte tenker "er dette alt, er det normalt at følelsene svinger fra time til time, fra at man ikke orker livet til at man elsker livet".

Så jeg fikk bare medisinutprøving.. Så avsluttet de meg..

Anonymkode: 639c1...0f8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Annenhver dag tar en ung person livet sitt?! I Norge? Hjelp, ante ikke det var så gale😔

Desverre 💔 Kompisen min har mistet 9 venner i selvmord liksom..

Skrevet

Når jeg var på mitt sykeste,  klarte jeg kun å være hjemme.  Ingen rundt meg hjalp meg med å be om hjelp. 

Jeg måtte ut av krisen for å klare å be om hjelp.  

Siden jeg var psykisk syk klarte jeg ikke å tenke,  planlegge,  gå ut døren,  ha en plan osv.. 

Anonymkode: 7e9cd...4ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg var på mitt sykeste,  klarte jeg kun å være hjemme.  Ingen rundt meg hjalp meg med å be om hjelp. 

Jeg måtte ut av krisen for å klare å be om hjelp.  

Siden jeg var psykisk syk klarte jeg ikke å tenke,  planlegge,  gå ut døren,  ha en plan osv.. 

Anonymkode: 7e9cd...4ec

Ja og når man er veldig syk så isolerer man seg også så ingen ser eller vet hvordan du har det☹️

Anonymkode: 1c114...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...