AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Del Skrevet 26. august 2022 Ja, jeg er enig i at Jesus virker litt mer chill og at nye testamentet er litt mindre voldelig og dramatisk, men gamle testamentet finnes jo det og. Hvis Guden i nye testamentet, altså Jesus sin pappa og samtidig Jesus? Hvis han er den samme guden som i gamle testamentet, så er han skyldig i noen helt forferdelige grusomheter. Hvorfor stoler dere på han er en kjærlig Gud når han har drept millioner av mennesker (inkludert små barn)? Anonymkode: 0ce96...3f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Del Skrevet 26. august 2022 Fordi Bibelen er skrevet av mennesker og viser oss ikke bare Guds vesen og vilje, men også menneskenes forståelse av Ham. Bibelen er for meg som å se Gud gjennom et menneskelig filter. Det er ikke Gud som har drept alle disse menneskene, ødelagt byer og latt jorden oversvømme. Alt dette er menneskers fortolkning av grusomme, tragiske, viktige og storslåtte hendelser. Eller det er menneskers grusomme handlinger fortolket som Guds vilje. Det betyr ikke at jeg anser Bibelen for å være en eventyrbok. Jeg tror at den forteller meg om Gud, ikke fra Guds ståsted, men fra menneskenes. Det er jo bare å se på de ulike bøkene i Bibelen, de er fra forskjellige tidsepoker, med ulike verdensbilder og forståelse av det guddommelige. Anonymkode: 54402...d73 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. august 2022 #3 Del Skrevet 26. august 2022 Ja denne tankegangen er rar, de kristne blir aldri forbanna på gud. Når de skal ha styrke eller mot så henvender de seg til gud og om de får til noe så priser de han med å kaste henda i været mens de skriker halleluja med tårer i øynene. Når de driter seg ut, barnet dems dør, mora dems blir psykotisk eller når livet ikke strekker til så sier de ingenting om gud. De blir ikke sure, sinna, føler seg ikke svikta og ikke forlatt. Når noe er vanskelig er det mennesket sin feil og når noe bra skjer så er det kun gud. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. august 2022 #4 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fordi Bibelen er skrevet av mennesker og viser oss ikke bare Guds vesen og vilje, men også menneskenes forståelse av Ham. Bibelen er for meg som å se Gud gjennom et menneskelig filter. Det er ikke Gud som har drept alle disse menneskene, ødelagt byer og latt jorden oversvømme. Alt dette er menneskers fortolkning av grusomme, tragiske, viktige og storslåtte hendelser. Eller det er menneskers grusomme handlinger fortolket som Guds vilje. Det betyr ikke at jeg anser Bibelen for å være en eventyrbok. Jeg tror at den forteller meg om Gud, ikke fra Guds ståsted, men fra menneskenes. Det er jo bare å se på de ulike bøkene i Bibelen, de er fra forskjellige tidsepoker, med ulike verdensbilder og forståelse av det guddommelige. Anonymkode: 54402...d73 Interessant perspektiv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #5 Del Skrevet 26. august 2022 Jesus sier jo at man ikke skal se på gamle skikker, osv. Det nye testamentet er en fornyelse av religionen, til det bedre. Anonymkode: 0ff81...fe8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Del Skrevet 26. august 2022 Polyester skrev (46 minutter siden): Ja denne tankegangen er rar, de kristne blir aldri forbanna på gud. Når de skal ha styrke eller mot så henvender de seg til gud og om de får til noe så priser de han med å kaste henda i været mens de skriker halleluja med tårer i øynene. Når de driter seg ut, barnet dems dør, mora dems blir psykotisk eller når livet ikke strekker til så sier de ingenting om gud. De blir ikke sure, sinna, føler seg ikke svikta og ikke forlatt. Når noe er vanskelig er det mennesket sin feil og når noe bra skjer så er det kun gud. Å joda. Mange kristne blir sinte på Gud. Gamle testamentet er den gamle loven, nye testamentet er den nye loven. Anonymkode: 17eae...caa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. august 2022 #7 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å joda. Mange kristne blir sinte på Gud. Gamle testamentet er den gamle loven, nye testamentet er den nye loven. Anonymkode: 17eae...caa Hvorfor gidder de å hengi seg da? Å tro på gud er et valg så vidt jeg har forstått. Livet er jo lidelse for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Del Skrevet 26. august 2022 Polyester skrev (2 minutter siden): Hvorfor gidder de å hengi seg da? Å tro på gud er et valg så vidt jeg har forstått. Livet er jo lidelse for mange. God er følelser. Gud er det som alltid er der, som tåler alt. Det er rom for alle følelser hos Gud. Anonymkode: 17eae...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. august 2022 #9 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): God er følelser. Gud er det som alltid er der, som tåler alt. Det er rom for alle følelser hos Gud. Anonymkode: 17eae...caa Tror du gud er allmektig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å joda. Mange kristne blir sinte på Gud. Gamle testamentet er den gamle loven, nye testamentet er den nye loven. Anonymkode: 17eae...caa Ja, jeg ble rasende på Gud da jeg gjennomgikk en grusom og helt uutholdelig periode i mitt liv. Jeg følte meg fullstendig sviktet og forlatt. Polyester skrev (4 minutter siden): Hvorfor gidder de å hengi seg da? Å tro på gud er et valg så vidt jeg har forstått. Livet er jo lidelse for mange. Jeg har ikke valgt å tro, jeg bare tror og har alltid gjort det. Hvorfor jeg tror? Det er bare å se ut i verden på hvilket ubegripelige og grensesprengende univers vi lever i. Jeg klarer ikke å forestille meg at dette har oppstått på noen annen måte enn gjennom guddommelig skapelse. Anonymkode: 54402...d73 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Del Skrevet 27. august 2022 Jeg tror på Gud og jeg tror på Jesus, men jeg tror ikke Gud var faren til Jesus, jeg tror Jesus selv sa det da han sa "vår far". Gud er vår far, ikke hans far. Og jeg tror ikke noe på jomfrufødsel eller Bibelen. Jeg tror også på at på kirkemøtet i Nikea i år 342 e.kr. ble det bestemt at de skulle ta ut deler av Bibelen som omhandlet reinkarnasjon, jeg tror også at det var mange religioner på den tiden, mange profeter. De kristne ville ha makt over mennesker og stemte over hvilken religion de skulle gå for og at de stemte over om da Jesus skulle være en profet, menneskelig, eller Guds enbårne sønn, gudommelig. Jeg tror på Gud, jeg tror på at vi er skapt i Guds bilde og at vi ER Gud pga det. Jeg tror Gud er alt og ingenting og alt i mellom det. Jeg tror Gud er det absolutte og jeg tror at når vi dør så går sjelen tilbake til Gud, før vi blir født på ny som ny sjel i ny kropp for å ta del i skaperverket igjen.... og igjen... så lenge sjelen finner det hensiktsmessig. Jeg er ikke kristen. Anonymkode: 9d396...1cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #12 Del Skrevet 27. august 2022 Beklager folkens, det er seint på natta for meg tydeligvis, for jeg skrev meg jo helt bort og svarte ikke på trådens tema i det hele tatt. Går og legger meg... Anonymkode: 9d396...1cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #13 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg klarer ikke å forestille meg at dette har oppstått på noen annen måte enn gjennom guddommelig skapelse. "magi er den wneste mulige forklaringa for detta skjønner jeg ingenting av" du veit vel at vikingene trudde en ulv åt månen da det var måneformørkelse? det var den eneste forklaringa de kunne se for seg Anonymkode: 2aabe...8e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): "magi er den wneste mulige forklaringa for detta skjønner jeg ingenting av" du veit vel at vikingene trudde en ulv åt månen da det var måneformørkelse? det var den eneste forklaringa de kunne se for seg Anonymkode: 2aabe...8e8 Vel, nå er det hakket mer rasjonelt å tro at en mektig, immateriell og evig skaperkraft er universets opphav, enn at en fysisk ulv åt hele månen. Man kan ikke sammenligne troen på Fenrisulven med troen på at verden oppsto fra noe og har en årsak i noe som er langt mektigere enn oss selv. Vi vet jo faktisk at livet oppsto, at universet og alt som finnes der ble til, og det ville være underlig om dette ikke har en årsak. Anonymkode: 54402...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 27. august 2022 #15 Del Skrevet 27. august 2022 Gud er den Største, det finnes ingen verdig for tilbedelse og pris en Gud! Hans fugler priser Han daglig og konstant i Hans blå himmel, for de som vet. Og de som benekter og fornekter; de er løgnere! Du skal skal ikke se på dems ignoranse for den er stygg, og du skal ikke la dem gjøre deg noe. Gud er med deg, og Han vet hvem som er sanne og hvem som er løgnere. Du skal ikke i det minste la dems ignoranse røre deg, for Gud er med deg, og sannelig, Gud er Absolutt Allvitende om alle ting! Bibelen er baby boy stuff i forhold til Quranen. Quranen er en Sann hellig skrift, den bringer guddommelige effekt på deg. Fred være med de sanne profeter; Fred være med Jesus, Mohammad, Moses og Abraham, og måte de være med Gud. De sanne profeter hadde sann kontakt og kommunikasjon med Gud, og det de åpenbarte til dems folk var sannelig fra Gud, og Åpenbaringene var åpenbart Riktig i forhold til tiden menneskeheten var i. Og de sanne profeter fikk ekte evner fra Gud, sannelig, Mirakler ble gjort ved Gud's tillatelse. Gud sa til Jesus, gå på vannet, du skal ikke falle, og ved Gud's Vilje, falt han ikke. Og Mohammad gjorde bønn til Gud om hjelp til å utkjempe paganistene, så Gud ga han hjelp, og de utkjempet de arabiske paganistene, flere ganger, og sannelig, de var alle gangene utnummerert. #nietcheErDød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Woah0 Skrevet 28. august 2022 #16 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) Polyester skrev (På 27.8.2022 den 1.05): Ja denne tankegangen er rar, de kristne blir aldri forbanna på gud. Når de skal ha styrke eller mot så henvender de seg til gud og om de får til noe så priser de han med å kaste henda i været mens de skriker halleluja med tårer i øynene. Når de driter seg ut, barnet dems dør, mora dems blir psykotisk eller når livet ikke strekker til så sier de ingenting om gud. De blir ikke sure, sinna, føler seg ikke svikta og ikke forlatt. Når noe er vanskelig er det mennesket sin feil og når noe bra skjer så er det kun gud. Kun moselovene er det kristne unngår. Her er vers hvis du vil vite kontekst. 10 budene er unntakene som er godtatt i nye testamentet. Jeremiah 31:31-34 "“The days are coming,” declares the Lord, “when I will make a new covenant with the people of Israel and with the people of Judah. 32 It will not be like the covenant I made with their ancestors when I took them by the hand to lead them out of Egypt, because they broke my covenant, though I was a husband to[a] them,[b]” declares the Lord. 33 “This is the covenant I will make with the people of Israel after that time,” declares the Lord. “I will put my law in their minds and write it on their hearts. I will be their God, and they will be my people. 34 No longer will they teach their neighbor, or say to one another, ‘Know the Lord,’ because they will all know me, from the least of them to the greatest,” declares the Lord. “For I will forgive their wickedness and will remember their sins no more.” https://www.biblegateway.com/passage/?search=Jeremiah 31%3A31-34&version=NIV Matthew 5:17 17 “Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew 5%3A17&version=NIV 1 Corinthians 9:21 21 To those not having the law I became like one not having the law (though I am not free from God’s law but am under Christ’s law), so as to win those not having the law. https://www.biblegateway.com/passage/?search=1 Corinthians 9%3A21&version=NIV Endret 28. august 2022 av Woah0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Del Skrevet 28. august 2022 GT er historie og leses for å forstå hvorfor vi trengte en som Jesus. Gud hadde forsøkt å hjelpe menneskene til ett bedre liv (eks via de 10 bud, Bergprekenen) men når det ikke hjalp sendte han Jesus og NT ble til ut fra det. Anonymkode: 17eae...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. august 2022 #18 Del Skrevet 28. august 2022 De liker vel å skeie ut da kanskje de er hyklere ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 28. august 2022 #19 Del Skrevet 28. august 2022 Woah0 skrev (7 timer siden): Kun moselovene er det kristne unngår. Her er vers hvis du vil vite kontekst. 10 budene er unntakene som er godtatt i nye testamentet. Jeremiah 31:31-34 "“The days are coming,” declares the Lord, “when I will make a new covenant with the people of Israel and with the people of Judah. 32 It will not be like the covenant I made with their ancestors when I took them by the hand to lead them out of Egypt, because they broke my covenant, though I was a husband to[a] them,[b]” declares the Lord. 33 “This is the covenant I will make with the people of Israel after that time,” declares the Lord. “I will put my law in their minds and write it on their hearts. I will be their God, and they will be my people. 34 No longer will they teach their neighbor, or say to one another, ‘Know the Lord,’ because they will all know me, from the least of them to the greatest,” declares the Lord. “For I will forgive their wickedness and will remember their sins no more.” https://www.biblegateway.com/passage/?search=Jeremiah 31%3A31-34&version=NIV Matthew 5:17 17 “Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew 5%3A17&version=NIV 1 Corinthians 9:21 21 To those not having the law I became like one not having the law (though I am not free from God’s law but am under Christ’s law), so as to win those not having the law. https://www.biblegateway.com/passage/?search=1 Corinthians 9%3A21&version=NIV Ok men hvorfor noe kjipt og negativt = menneskets feil, din egen feil, mennesker er små og svake og Noe bra og positivt = gud er god, gud gjorde det, gud er kilden til alt godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #20 Del Skrevet 28. august 2022 Polyester skrev (5 minutter siden): Ok men hvorfor noe kjipt og negativt = menneskets feil, din egen feil, mennesker er små og svake og Noe bra og positivt = gud er god, gud gjorde det, gud er kilden til alt godt? Det er sånn de tenker de som er bokstavtro. Vi andre tenker ikke på den måten. Anonymkode: 17eae...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå