Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie, har barn sammen. 

Det er snakk om at vi har en bil sammen nå, som vi betaler ekstremt mye på i måneden. Jeg luftet det å selge den for å få ned månedskostnadene slik at vi får bort gjeld, og kunne spare til hus raskere.
Vi ble enige om å selge den, og at jeg da kjøper min egen bil-uten lån. Og at samboeren min tar vår andre bil til seg. Altså en bil hver. 

Så kom vi inn på dette med å kanskje ta opp nytt lån til en billigere bil i måneden. Samboeren min er den lånet må stå på. Pga inntekt. Plutselig sier han at det ikke er aktuelt fordi han ikke ønsker å kjøpe en annen bil som går mye ned i verdi med åra, og at han kun vil ha den vi har nå om vi skal ha en bil sammen. 
Så da sier han at vi enten har den bilen vi har nå, eller selger og at jeg da må kjøpe meg min egen.

Poenget mitt her er at:

Selvom lånet står på han så betaler jeg halvparten av bilen. Vi er en familie og vi trenger egentlig en familiebil. Men siden lånet står på han, så er det kun han som har noe å si med hvilken bil vi skal ha. Og da er det jo som sagt den bilen vi har nå til mange tusen i mnd, eller at jeg kjøper meg en bil alene.
Er jeg urimelig som synes dette er litt dumt som en familie, at jeg ikke har noe å si selvom det står i hans eie? 
For meg så er familie at han og jeg er ett. Det er ikke min og din.. men her er jeg kanskje litt annerledes? 

Anonymkode: f4b7b...2d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker som deg.

Skrevet
Blåttvann skrev (7 timer siden):

Tenker som deg.

Takk for svar!

Skrevet

Er dere gift? 

Anonymkode: 25877...598

Skrevet

Dette var veldig vanskelig å forstå..

Dere har 2 sammen i dag, én dyr og en billig? Du ønsker å selge den dyre, han skal ha den billige og du skal ha en ny/egen? Men hvorfor skal ikke du ha familiebil? 

Anonymkode: 77b83...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er dere gift? 

Anonymkode: 25877...598

Ikke gift, men har barn

Skrevet

Skjønte ikke dette:

"Vi ble enige om å selge den, og at jeg da kjøper min egen bil-uten lån. Og at samboeren min tar vår andre bil til seg. Altså en bil hver. Så kom vi inn på dette med å kanskje ta opp nytt lån til en billigere bil i måneden."

En tredje bil? Eller må du plutselig ha lån likevel til bilen du skulle kjøpe?

Anonymkode: 3d4ca...8ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønte ikke dette:

"Vi ble enige om å selge den, og at jeg da kjøper min egen bil-uten lån. Og at samboeren min tar vår andre bil til seg. Altså en bil hver. Så kom vi inn på dette med å kanskje ta opp nytt lån til en billigere bil i måneden."

En tredje bil? Eller må du plutselig ha lån likevel til bilen du skulle kjøpe?

Var litt vanskelig å forklare det ja.. Enten så kan jeg kjøpe en egen bil, dog en billigere bil da jeg ikke får lån. Vi har to biler idag hvor en skal selges, og da vil han beholde den ene til seg selv. 
Poenget her er at jeg føler det kun er han som bestemmer siden det er han som står på lånet, og at jeg ikke har noe å si. Men likevel skal jeg være med å betale på det. 

Skrevet

Jeg forstod rett og slett ikke alt.

Men jeg fatter ikke at det går an å kave så mye med økonomi og felles praktiske løsninger når man er en familie. Da vil man rett og slett ikke fellesskapets beste. Så jeg er jo egentlig enig med deg om jeg forstår det rett, men jeg hadde ikke orket å leve med en mann som ikke tenkte likt. 

Og; trenger dere virkelig to biler? Jeg og mannen eide kun en da vi sparte til bolig. Og da vi først kjøpte, og selv da vi fikk veldig god råd, så hadde jo den vanen satt seg. Så her sparer vi hundretusener på å kun ha en bil. Det krever jo litt planlegging og koordinering, en og annen sykkeltur i regnet, eller taxitur, men det blir en vane. 

Anonymkode: 5229b...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var litt vanskelig å forklare det ja.. Enten så kan jeg kjøpe en egen bil, dog en billigere bil da jeg ikke får lån. Vi har to biler idag hvor en skal selges, og da vil han beholde den ene til seg selv. 
Poenget her er at jeg føler det kun er han som bestemmer siden det er han som står på lånet, og at jeg ikke har noe å si. Men likevel skal jeg være med å betale på det. 

Hvis planen og motivasjonen for å selge bilen var at du skal kjøpe deg en rimeligere uten lån, så synes jeg dere skal holde dere til den planen.

Det høres ut som du vil ha en dyrere bil og ta opp lån likevel?

Skrevet

Gift dere, så slipper dere slike problemer. 

Anonymkode: c2a7f...4a5

Skrevet

Har dere felles økonomi eller separat? 
Og skal kun du betale din bil, eller betales den også av begge?

Om dere har semi-separat økonomi, virker det mest rimelig at begge betaler for, og bestemmer over sine egne biler. Så får dere også enes om hvor mye dere skal betale ned annen gjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis planen og motivasjonen for å selge bilen var at du skal kjøpe deg en rimeligere uten lån, så synes jeg dere skal holde dere til den planen.

Det høres ut som du vil ha en dyrere bil og ta opp lån likevel?

Absolutt ikke. Jeg tenkte her på å selge den dyre og skaffe ett billigere lån med lavere kostnader i mnd. Vi vil i utgangspunktet ha en til elbil, som den vi skal selge i dag er. Jeg kommer til å komme dårligere ut med en diesel bil ifht bom osv hver dag.  Men han vil ikke ha en annen elbil i lån fordi den kommer vi til å tape så mye på i verdi. 
Jeg tenker på oss, ikke meg alene.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dere har semi-separat økonomi, virker det mest rimelig at begge betaler for, og bestemmer over sine egne biler. Så får dere også enes om hvor mye dere skal betale ned annen gjeld. 

Problemet med dette igjen er at man som foreldre gjerne bør ha to helt ulike biler. En liten og økonomisk en, som man tar om man er alene. En større og tryggere familiebil, som brukes da barna er med, til langturer og slikt.

Ellers blir det som ene paret jeg kjenner. Den store og trygge bilen var hans bil, men barnehage og handling var likevel ikke hans plikt som mann. Så hun måtte stable to barn, vogn og handleposer inn i en liten el-bil hver dag. 

Anonymkode: 5229b...523

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt ikke. Jeg tenkte her på å selge den dyre og skaffe ett billigere lån med lavere kostnader i mnd. Vi vil i utgangspunktet ha en til elbil, som den vi skal selge i dag er. Jeg kommer til å komme dårligere ut med en diesel bil ifht bom osv hver dag.  Men han vil ikke ha en annen elbil i lån fordi den kommer vi til å tape så mye på i verdi. 
Jeg tenker på oss, ikke meg alene.. 

Hvis dere ikke har gift, har dere jo valgt bort den "familie"-tankegangen og den felles økonomien. 

Det å ha to biler med dagens kostnadsnivå på bil er egentlig ganske hinsides. De eneste jeg kjenner som har dette, har ekstremt god råd, såpass at mannen har kjøpt og betalt en 'konebil' uten omtrent å se på regningen. For folk flest er dette noe de må velge bort. Når din økonomi ikke tillater deg å få lån heller, så har dere jo egentlig ikke råd til dette. Dere har vel klart dere med en til nå?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Herregud. Ha én bil. Ta kollektiv transport om den ene trenger bilen til noe spesielt en dag. Kjør sammen. Så tafatte folk har blitt i dag. Dere skal ikke spare til to boliger også da? En enebolig i et barnevennlig nabolag og en leilighet i sentrum? Sånn for å dekke alle slags innfall og behov.

Anonymkode: b3b3c...35e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis dere ikke har gift, har dere jo valgt bort den "familie"-tankegangen og den felles økonomien. 

Det å ha to biler med dagens kostnadsnivå på bil er egentlig ganske hinsides. De eneste jeg kjenner som har dette, har ekstremt god råd, såpass at mannen har kjøpt og betalt en 'konebil' uten omtrent å se på regningen. For folk flest er dette noe de må velge bort. Når din økonomi ikke tillater deg å få lån heller, så har dere jo egentlig ikke råd til dette. Dere har vel klart dere med en til nå?

Du kjenner kun en familie som har to biler? Det er veldig vanlig å ha to biler i en familie, også for «folk flest»

Anonymkode: 3be75...783

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kjenner kun en familie som har to biler? Det er veldig vanlig å ha to biler i en familie, også for «folk flest»

Anonymkode: 3be75...783

Jeg bor i Oslo, så her velger folk heller kollektivt eller el-sykkel utover bil nr. en.

Det er sikkert annerledes andre steder i landet, men det gjør det jo ikke mer økonomisk. Hvis TS ikke kan låne selv, så har de jo strengt tatt ikke råd til det. Bil er jo et kostnadssluk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke dette går på at han skal bestemme fordi han betaler lånet. Jeg tror mer at han egentlig vil beholde den dyre bilen, men når ikke det skjer så vil han ikke ha noen annen. Hvordan tenker dere å finansiere din nye, men rimeligere elbil? Er det fra salget av den dyre? 

Det er litt råflott med to biler om dere sparer til hus, men dette kommer jo veldig an på hvor dere bor og alder på barn og reisevei til jobb. 

Anonymkode: e5e89...ef7

Skrevet

Den som har pengene, ts, bestemmer. Det er en lekse fu bør lære. Og det er en lekse du, fremfor alt, må lære dine døtre. 
Den som har penger bestemmer. Så man tar en utdannelse på høyere nivå, man skaffer seg en jobb som er ok betalt. Man legger en plan for sparing. Så vurderer man om man ønsker seg en likeverdig partner. Og først da setter en sammen foten i bakken og spør «bør vi få barn, om vi nå har lyst på dem?»  

Den som har pengene, bestemmer. Ønsker du å bestemme? Tjen mer penger. Ikke lev på en person du også har barn med og deler hus med og gjlr husarbeid for - det er et ekstremt dårlig livsvalg.

Uansett er dere, ts, en familie som ikke har råd til egen bolig. I et samfunn der levekostnadene fremover vil eskalere i en fart som innen to år kommer til å få folk flest til å ønske de hadde satt av 50% av alt de tjente fra de var 14. Dere har ikke råd til to biler. Selg den dyre. La være å kjøpe en ny, Kjøp en sykkel eller noe.

Anonymkode: 98fa6...d71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...