Gå til innhold

Far sliter med å sette grenser for barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer sliter med å sette grenser for barnet vårt. Han sliter med å si nei når barnet spør om å få is, godteri og snacks, han lar barnet se så mye iPad det vil (det vil si under måltider, bilkjøring, stell osv - uten unntak, om han bestemmer), han sliter med å si nei når barnet spør om å få noe på butikken.. 

Når jeg konfronterer han med dette, sier han bare at han ikke gidder kampen, og at han ikke ser problemet med at barnet ser på iPad, at han får litt usunt her og der, og at han blir litt bortskjemt (de kommer stadig hjem med nye leker og ting fordi far bare kjøper og kjøper…)

Han er en god far ellers, men jeg føler mange ganger at jeg er den eneste forelderen og at jeg er alene om å sette grenser for barnet (fordi det er til barnets beste naturligvis, vil ikke si jeg er strengere enn det som er vanlig). 

Ville dere tatt kampen når det gjaldt disse tingene, eller må jeg bare akseptere at han «er sånn»?

Barnet er forresten 4 år.

Anonymkode: 5c25f...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tatt kampen! Når man setter grenser, gjør man det jo fordi man mener det er det beste for barnet. Barna protesterer jo fordi de ikke vet sitt eget beste alltid.

Anonymkode: 579e6...5df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tatt kampen! Når man setter grenser, gjør man det jo fordi man mener det er det beste for barnet. Barna protesterer jo fordi de ikke vet sitt eget beste alltid.

Anonymkode: 579e6...5df

Ta kampen med far? Noen tips om hvordan gå frem? Synes det er sårt og vanskelig å skulle «kritsere» hvordan han er som far.

Ts

Anonymkode: 5c25f...446

• 1 år senere...
Skrevet

Vi er i samme våt TS. Min mann er konfliktsky på alle måter og jeg ser nesten på ungen hvordan hen forsøker å få en reaksjon fra far ved å gjøre de tingene hen vet mamma aldri hadde tillatt. Jeg blir sprø. Det er som å være med noen som ødelegger hele tiden. Jeg bygger rutiner, han trenerer, jeg bygger, han trenerer. Vi blir jo natt og dag jeg og far, og jeg forstår ikke hvordan jeg skal få han til å skjønne hvordan. Han skjønner det, men så sklir det ut når han er i situasjonen. 
beklager ingen løsning herfra, men deler fortvilelsen din iallefall….

Anonymkode: c2153...9cb

• Liker 2
Skrevet

Tilsvarende situasjon her. Far sliter med grensesetting, jeg blir «den strenge».

Han har blitt bedre. Det er kun fordi jeg har tatt opp temaet mange ganger, snakket om hvorfor grensesetting er viktig, osv. Jeg har en pedagogisk bakgrunn, så har brukt kunnskapene mine for alt de er verdt😅

Ser fortsatt at barnet vårt tester faren mye mer enn meg. Far lar fortsatt barnet (4 år her også) bestemme for mye, så både måltider og leggetid sklir ut. Enkelte ganger må jeg inn og ta over når far enten har zoomet helt ut (sitter på telefonen og venter på at barnet skal få på seg nattøyet, men barnet har begynt å leke på rommet i stedet) eller har mista tålmodigheten og blir sur og irritert på barnet. 

Anonymkode: 312ad...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...