Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår byttet fra bedside criben han har hatt siden han ble født til sprinkelseng i dag, siden han straks har nådd maksvekt for criben. Synes det er skikkelig stusselig at han må ligge der, han ligger jo mye lavere nå, og senga er så stor i forhold til ham. Det blir så påfallende tomt i senga når den er så stor, og vi følger anbefalingene om å ikke ha noe ekstra stæsj i senga, så det er kun babyen i soveposen på den store madrassen :( 

Jeg innser jo at det egentlig ikke er noe å ta på vei for. Jeg er glad han har taklet overgangen uten problem, og han har det fint og trygt der, men jeg er på tuppa og er neeesten borti å lete etter en ny sprinkelseng som er mindre, og der babyen ligger litt høyere opp. Synes det er nitrist, rett og slett. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette emnet, men er det flere her som har slitt med det samme? 😅 Gikk det seg til for dere, eller endret dere på noe?

Anonymkode: 49416...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fikk aldri brukt sprinkelsengen, baby er 5 mnd og sover fortsatt i min seng:(

Anonymkode: defc2...dd6

Skrevet

Jeg følte litt det samme, men skjønte jo at det var bare et synsbedrag mer enn noe annet. Jeg syntes det hjalp å holde baby litt i handa, så ble jeg roligere og følte han hadde litt selskap. Så kunne jeg slippe taket etter noen minutter og var roligere☺️ Baby sov jo fint☺️

Anonymkode: 5868c...fa8

Skrevet

Sprinkelsengen kan vel justeres i to høyder? Om baby ikke reiser seg opp kan den ligge på det høyeste trinnet.

Men jeg følte det samme som deg da vi byttet til sprinkelseng. Det så så stusselig ut med bare en dyne og liten bamse i sengen... Sengen var jo liksom aaltfor for den lille. Men det går seg til! Nå har vi nylig byttet til juniorseng, kjenner på de samme følelsene da.

Anonymkode: 4a6fe...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sprinkelsengen kan vel justeres i to høyder? Om baby ikke reiser seg opp kan den ligge på det høyeste trinnet.

Men jeg følte det samme som deg da vi byttet til sprinkelseng. Det så så stusselig ut med bare en dyne og liten bamse i sengen... Sengen var jo liksom aaltfor for den lille. Men det går seg til! Nå har vi nylig byttet til juniorseng, kjenner på de samme følelsene da.

Anonymkode: 4a6fe...839

Neei, den er minst 25 år gammel og har kun en høydeinnstilling dessverre. Vet ikke når de begynner å reise seg, men han er litt under fem måneder, så det er jo en del måneder til. Derfor jeg vil kjøpe ny, for å få ham lenger opp, selv om det hadde vært skikkelig sløseri, men utrolig fristende... Det er jo på en måte godt å vite jeg ikke er alene om å føle det sånn, i det minste 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Neei, den er minst 25 år gammel og har kun en høydeinnstilling dessverre. Vet ikke når de begynner å reise seg, men han er litt under fem måneder, så det er jo en del måneder til. Derfor jeg vil kjøpe ny, for å få ham lenger opp, selv om det hadde vært skikkelig sløseri, men utrolig fristende... Det er jo på en måte godt å vite jeg ikke er alene om å føle det sånn, i det minste 😊

De skal ikke bruke den høyeste innstillingen etter 6 mnd, den skal senkes når de kan sette seg/dra seg opp i sittende, etter det er det ikke trygt med høy innstilling. Så det blir veeeeldig kort brukstid, kun en måned...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De skal ikke bruke den høyeste innstillingen etter 6 mnd, den skal senkes når de kan sette seg/dra seg opp i sittende, etter det er det ikke trygt med høy innstilling. Så det blir veeeeldig kort brukstid, kun en måned...

Da så! 😊 Da må jeg nok bare holde ut.

Skrevet

Sprinkelseng er normalt for oss, alle mine barn har brukt den fra starten. Eller, vi har samsovet mye, men flytter baby over i sin seng når hun har sovnet. Minstemann er 6 måneder nå, og syns sengen passer fint. Selv om den er stor. Skal jo vokse seg større i den :) Vi har dog sengekant, bamse, koseklut og sovepose i sengen så den føles kanskje ikke så tom som din. 

Skrevet

Min baby sov i sprinkelseng fra første natt hjemme. Han var veldig liten i den "store" sengen ja, men du reagerer jo sikkert bare fordi overgangen fra bedside er stor. At forskjellen blir tydelig. 

Men litt for stor baby til å kjøpe en seng som kan justeres høyden på 

Skrevet

Vi brukte sprinkelsengen til klesoppbevaring, siden vi fikk den av broren min og hadde vel en idé om at babyer må sove i sånt. 

Men så leste jeg meg opp på viktigheten av samsoving, nattamming og kroppskontakt, og så sa sov vi til han var 4 år og selv bestemte seg for at han ville sove på eget rom. 

Samsoving er den biologiske normen, og det er bare i vesten folk driver med å separere ungene fra seg selv så tidlig som mulig. Når man vet om alle de hormonelle, emosjonelle og psykologiske fordelene ved samsoving, tviler jeg på at noen ville gjort noe annet. 

Anonymkode: f174e...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi brukte sprinkelsengen til klesoppbevaring, siden vi fikk den av broren min og hadde vel en idé om at babyer må sove i sånt. 

Men så leste jeg meg opp på viktigheten av samsoving, nattamming og kroppskontakt, og så sa sov vi til han var 4 år og selv bestemte seg for at han ville sove på eget rom. 

Samsoving er den biologiske normen, og det er bare i vesten folk driver med å separere ungene fra seg selv så tidlig som mulig. Når man vet om alle de hormonelle, emosjonelle og psykologiske fordelene ved samsoving, tviler jeg på at noen ville gjort noe annet. 

Gjør godt å høre da jeg har klistremerkebaby og ikke noe annet har vært mulig selv om jeg veldig hadde trengt en natt eller halvtime på dagen for meg selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er da ingen som har spurt om samsoving her? Er livredd for krybbedød jeg, så det blir uansett ikke aktuelt når han er så liten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er da ingen som har spurt om samsoving her? Er livredd for krybbedød jeg, så det blir uansett ikke aktuelt når han er så liten.

Samsoving forebygger krybbedød.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Trygg samsoving kan forebygge krybbedød. 

Anonymkode: 8c136...e51

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skulle man aktivt gå for utrygg samsoving? Både trygg samsoving og nattamming reduserer risikoen for krybbedød. Og samsoving er den biologiske normen, det betyr at det er dette vi har gjort gjennom millioner av års evolusjonshistorie. Dersom det ikke var gunstig for artens overlevelse hadde det vært eliminert vekk mens vi fortsatt var aper. 

Dette med å sove separat fra spedbarn er en helt ny greie, og absolutt ikke det beste for babyene. 

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trygg samsoving som AB over sier, ja. Vi verken røyker eller snuser, og drikker gjør vi heller ikke for tiden, men senga vår er alt for myk. Nattamming blir det derimot hver natt, som regel flere ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle man aktivt gå for utrygg samsoving? Både trygg samsoving og nattamming reduserer risikoen for krybbedød. Og samsoving er den biologiske normen, det betyr at det er dette vi har gjort gjennom millioner av års evolusjonshistorie. Dersom det ikke var gunstig for artens overlevelse hadde det vært eliminert vekk mens vi fortsatt var aper. 

Dette med å sove separat fra spedbarn er en helt ny greie, og absolutt ikke det beste for babyene. 

https://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Relativt ny forskning viser at norske foreldre kan mindre enn de tror om trygg samsoving, og en stor andel av undersøkelsens deltakere rapporterte om at de hadde sovet med barnet sitt på måter som er forbundet med økt risiko for krybbedød.  Derfor er det så viktig å understreke trygg samsoving, for det er ikke bare å sove sammen med barnet sitt. 

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/samsoving-en-risikofaktor/foreldre-sover-sammen-med-spedbarnet-pa-utrygge-mater

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 10.46):

AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 13.14):

Ingen form for samsoving er anbefalt mtp at det selv om man praktiserer trygg samsoving fortsatt er mindre trygt enn å legge barnet i egen seng. Det tryggeste alternativet for å forebygge krybbedød er å legge babyen i egen seng på foreldrenes soverom. Hvis det ikke er mulig er trygg samsoving det NEST beste alternativet, men slett ikke det man bør foretrekke hvis barnet kan legges i egen seng. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 8.10):

Så bra for deg visst det fungerte. Men ikke si at andre gjør noe feil fordi de gjør det annerledes. 

Jeg fikk ikke sove med babyen i vår seng, og spesielt ikke når han ble noen mnd og mer aktiv. Sprellet og vridde seg hele tiden. Hadde vi samsovet sovet til 4 år, så hadde jeg gått 4 år uten skikkelig søvn. 

Har ikke dårlig samvittighet for at han lå 20 cm unna meg i sin egen seng, som han sov godt i. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her! Etter en stund begynte han å virkelig hate sprinkelsenga si 😅 Han gråt når han ble lagt ned og våknet flere ganger på kvelden og natta og gråt, og var mye urolig i søvne. Så jeg tok ham opp i senga vår ei natt og lot han sove der noen timer (mens jeg var våken), og det var så lett å se hvor avslappet han ble og hvor godt han sov. Vi bestemte oss for å droppe sprinkelsenga inntil videre, og satte heller en 90 cm rammemadrass inntil vår seng i samme høyde (med skikkelig sikring osv.), og han har sovet som en stein siden.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...