Gå til innhold

Katt med sår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Usikker på om pus har vært i slåsskamp eller hva som har skjedd. Skal ta han til dyrlegen så fort som mulig! Men lurer på om jeg må bekymre meg for det som vises på bilde. 
Han har enda et likt sår lengre inn mot øret. Men ellers helt fin og oppfører seg som normalt.

CEE833A4-60B4-45A4-9045-3E0C489CCA0D.jpeg

Anonymkode: 2452c...7eb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ha sittet en flått der feks. 

Anonymkode: c2d52...13e

Skrevet

Dersom han oppfører seg normalt og ikke er påvirket av dette,  er det ikke grunn til bekymring.  Følg med,  se an allmenntilstanden og om sårene ev blir betente. Ta han til veterinær på mandag for en sjekk.  

Anonymkode: 05426...254

Skrevet

Om den har vært i slåsskamp eller om det har vært flått der er vanskelig å si. Men er det hovent? I så tilfelle kan det ha vært flått. De kan være litt tynne i pelsen akkurat der, så om såret ser forholdsvis fint ut så hadde jeg ikke uroet meg.

Anonymkode: 91aa5...e65

Skrevet

Det der er jo ikke noe. Det som er farlig er punkteringgssår som går langt inn i kjøttet og som kan lukke seg med betennelse i, eller store sår som blør mye. Det ser jo ut som et helt overfladisk sår.

Katten min kom inn en gang med mange små kuttsår på halsen og hodet. Jeg aner ikke hva han hadde vært borti, men han må ha lært, siden det ikke har skjedd etterpå. Han sov noen timer, så var han helt fin igjen.

Anonymkode: 4bc16...826

• Nyttig 1
Skrevet

Han er en fighter :) men jeg tror også det er ikke en alvorlig sår 

Skrevet

Flink pus som holder vakt i gata 😎

Skrevet

Jeg ville renset det godt med desinfiserende sårrens og fulgt med på det. Det farligste for katt er bittsår, som nesten alltid blir betente. Da blir det en byll noen dager etter bitt, og denne må tømmes. Ellers kan det vandre farlige bakterier over i blodet og gi sepsis/blodforgiftning. Om en annen katt har satt en klo i såret kan det samme skje. Dette såret ser litt stort ut til å være et bitt eller kloresår. Men følg med på allmenntilstand, og om såret endrer seg. Om du har et termometer liggende kan du godt sjekke temperaturen. Normaltemperatur for katt er 38-39°C. Er den over 39,5 regnes det som feber. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Går det bra med pus ? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...