AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Del Skrevet 26. august 2022 Hei jeg er som mange andre naturlig nok veldig engstelig for klimaendringene. Det hende at jeg sliter med nattesøvn pga dette, og det er spesielt ille om sommeren pga alt om tørke og hetebølger som ofte preger mediebildet rundt denne tiden. En annen faktor som gjør meg ekstra engstelig nå, er at jeg nettopp har blitt mor for første gang. Barnet vårt er sterkt ønsket, men jeg sliter med spørsmålet om jeg har gjort en fatal feil ved å utsette dette lille mennesket for en fremtid så ekstrem usikker som den vi har i vente (jada, jeg visste dette før vi fikk barn osv.) jeg prøver å unngå å ta inn alt av negative nyheter, men dette fører ofte til at jeg lager meg egne forestillinger i hodet som har vist seg å være verre enn de faktiske forholdene. Jeg lurer på om noen faktisk har kunnskap om hva forskerene mener at faktisk er reelle scenarier for fremtiden. Når vil det reelt sett ikke lenger være mulig å leve på planeten? Snakker vi 50 år, 100 år, 500 år etc? Det viser seg at alt går fortere enn først antatt. Det er vel kanskje bikonsekvensene vi i Norge vil merke mest: økte flyktningstrømmer, matmangel, flere kriger pga ressursknapphet, mulig mangel på drikkevann etc. Men når er det disse tingene virkelig vil eskalere pga klima? Er det innenfor få år, eller dystopiske fremtidsscenarier? Anonymkode: 847b2...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Del Skrevet 26. august 2022 Har hørt om Google altså, men er så utrolig mye informasjon der ute, så lurte på om noen har satt seg inn i de skisserte scenariene ts Anonymkode: 847b2...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 4. september 2022 #3 Del Skrevet 4. september 2022 Dette er en god oversikt over alle de gangene verden skulle gått under: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events Dette er en liste over klima problemene, hvor verden er under vann, fryst, overoppvarmet osv. https://www.aei.org/carpe-diem/50-years-of-failed-doomsday-eco-pocalyptic-predictions-the-so-called-experts-are-0-50/ Så det å bekymre seg for dette er å bekymre unødvendig. Er andre ting som er vesentlig viktigere på kort sikt og lang sikt enn dette. Ingen som klarer å si noe om fremtiden ettersom ting forandrer seg på kort varsel. Vi klarer jo ikke å spå været lengre frem enn 8 timer med en god treffprosent, alt annet er med høy feilmargin. Antijantepodden har en podkast om Klima og den er ganske informativ vedrørende "klima" Og for å forstå en sammenheng så må du grave og lete opp informasjon. Ingen som kan gi deg sannheten men de kan sette deg på sporet av hvor du bør starte med din egen undersøkelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå