Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #1 Skrevet 24. november 2005 Synes liksom at lønnen går altfor fort unna. Og ser liksom ikke noen resultater bortsett fra regningsbetaling og mat. Ingen sparing eller noe. Har tenkt å sette inn en offensiv for å få kontroll over økonomien igjen, og lurer litt på hva dere andre bruker på mat pr. måned? Virker som om vi bruker over 8000 kroner og vi er bare 2 personer (inkl. 20 pk. røyk hver dag). Det høres altfor mye ut, gjør det ikke?
Arkana Skrevet 24. november 2005 #2 Skrevet 24. november 2005 (endret) Vi bruker ca 5000 i mnd, og vi er to stykker. Synes ikke 8000 høres så mye ut, antar at røyken teller en stor del av den summen. Jeg synes god mat er viktig, jeg gidder i allefall ikke leve på grandiosa og maxboller. Endret 24. november 2005 av Arkana
Gjest gjesta Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Vi bruker 5000 pr måned. To voksne og to tenåringer (som ikke er hos oss bestandig) Litt knapt så vi må alltid være litt forsiktige i slutten av måneden.
Leo Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Jeg/vi er glad i god mat laget av kvalitetsråvarer, så vi kan lett bruke 8.000 - 10.000 i måneden på mat. Det jeg har funnet ut at det er mye å spare på, er å handle mye basisråvarer (Kjøtt, spaghetti, bønner, kikerter, tomater, løk osv.) på en gang slik at man slipper å handle hver dag. Turer i daglivarebutikken når man er sliten og skrubbsulten er et pengesluk uten like!
Eføy Skrevet 24. november 2005 #5 Skrevet 24. november 2005 Vi har satt av 1000 kr i uka til mat, men over jul kommer vi nok til å legge av noen kroner ekstra, for det blir litt for lite noen ganger med bare 1000. Vi er på butikken en gang i uka, og handler alt vi trenger for en uke fremover.
Gjest Aloha Skrevet 24. november 2005 #6 Skrevet 24. november 2005 Vi er to, og jeg tipper vi bruker rundt 4000.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #7 Skrevet 24. november 2005 8000 kr høres brutalt mye ut ja, men her spiller jo røyken inn. Hva koster det for en 20 pakning for tiden da? Ca 60 kr? Uansett, dersom man regner 60kr pr dag i 30 dager utgjør dette faktisk 1800kr i mnd.
nat26 Skrevet 24. november 2005 #8 Skrevet 24. november 2005 Vi bruker ca 5000kr i mnd.Vi er 2 voksne og en baby på snart 6 mnd
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #9 Skrevet 24. november 2005 Vi bruker ca 6000,- i mnd. Vi er to voksne og to små barn.. Av og til bruker vi kanskje mer.. Vi spiser helt vanlig mat, og tenker over økonomien i matlagingen.. Altså ingen råflotte middager midt i uken, men heller noe godt i helgen.
Imedeen Skrevet 24. november 2005 #10 Skrevet 24. november 2005 Vi er to og bruker faktisk rundt 3000 på mat i måneden. Jeg syns vi spiser godt jeg:) Vi tar ut 1500,- hver i måneden og legger det i en boks. Disse pengene brukes utelukkende til mat! Fungerer bra sånn! Da tar jeg bare med meg det jeg trenger av penger hver gang skal handle, når jeg ikke gjør det på denne måten har jeg en tendens til å kjøpe med mye rart jeg strengt talt ikke trenger - hehe:) Vil anbefale metoden videre!
Montezuma Skrevet 24. november 2005 #11 Skrevet 24. november 2005 To voksne og to barn; tror vi ligger på rundt 5000,- pr mnd. Ikke spes sparsommelig eller råflott. Spiser det vi har lyst på.
Shea Skrevet 24. november 2005 #12 Skrevet 24. november 2005 Vi er 2 voksne og et barn på 5år. Vi bruker i gjennomsnitt kr 2600,- pr mnd i mat. Budsjettet ble halvert da økonomien ble trang.... Da ble vi bra beviste på hva vi skulle bruke pengene på for å få mest igjen. Skjekker priser på alt fra butikk til butikk og vet at f.eks Baconost på tupe er nesten 11 kr dyrere på Ica enn på Prix!!!!! Skviet ost er forbudt hos oss pga at den koster så mye mer enn coop hvitost osv.... + at mye mat blir priset ned samme dag eller dagen før utløpsdato og er helt ok.(Sverige har mye billig også) Kjøper ekstra når gode tilbud kommer som vi vet vi bruker mye av og det vises på neste månedsum for da er den lavere. Er også påpasselig med å utnytte rester slik at minst muilig havner i matavfallsbøtta. Vi unner oss likevell god mat på lørdagskvelder og søndager. Bon apetit
Jayli Skrevet 25. november 2005 #13 Skrevet 25. november 2005 Vi er 2 voksne og bruker 4300,- på mat i mnd. Handler 1 gang i uka på coop obs. Når lønna kommer trekkes det automatisk 2500,- fra våre kontoer til vår felles regningskonto(har visakort knyttet til kontoen). Vi får jo på en måte igjen litt fra coop hver eneste år, og det som blir til overs på regnignskontoen når året er omme settes i en sparekonto.
Pasha Skrevet 25. november 2005 #14 Skrevet 25. november 2005 antar at vi bruker rundt 5000 og vi er 2 stk voksene.. ..røyken deres utgjør vel en stor del kan jeg tenke meg nå vet jeg jo ikke hvor mye røyk koster.. men at det blir rundt 2000 kr i mnd kan jeg jo tenke meg
Gjest Tristessa Skrevet 25. november 2005 #15 Skrevet 25. november 2005 Vi er to studenter, spiser for 3000 til sammen i måneden, og spiser akkurat det vi vil for den prisen. Tror vi er litt småspiste, vi spiser f.eks ikke så mye brødmat eller noen svære frokoster, slik at det ikke går så mye penger på slikt. Og så lager jeg det aller meste fra scratch og kan fryse ned en del ting, og slik sparer man penger.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. november 2005 #16 Skrevet 25. november 2005 Akkurat nå aner jeg ikke hva vi bruker på mat i måneden. Da jeg studerte hadde jeg en personlig grense på 500 kr i uken på mat/kafe/uteliv (dvs at hvis jeg skulle ut å ta noen øl eller en kaffe, så ble matbudsjettet desto mindre). Etter at jeg begynte å få fast inntekt, har jeg sluttet med noe fast matbudsjett, men antar at vi (2 voksne) bruker 100 kr pr dag på mat - dette er ekskludert kjøping av lunsj og evt kafe/uteliv.
Gjest Pli Skrevet 25. november 2005 #17 Skrevet 25. november 2005 Jeg er singel, halvt student uten studielån, halvt deltidsjobber med lav timelønn. Jeg bruker mellom 600 og 1500 kr pr mnd til mat. Jeg røyker ikke lengre, drikker sjelden og følger med på tilbud + sjekker datomerking på KIWI (det som står dagens eller morgendagens dato på får du gratis!), i tillegg bruker jeg dypfryseren konsekvent samt lager mye enkel mat av råvarer og bruker lite ferdigmat. Men jeg er nok mer nøysom enn de fleste, og flinkere til å handle fornuftig. Likevel spiser jeg oftere entrecote enn pølser, for å si det sånn.
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2005 #18 Skrevet 25. november 2005 Normalt sett vil jeg si at vi, dvs. to voksne mennesker bruker rundt 4000 i måneden. Dette inkluderer det meste av dagligvarer. Jeg lager stort sett mat fra bunnen av, og er veldig glad i frukt og grønt, så det går endel på det. Pølser, fiskekaker og annet halvfabrikata takler jeg ikke, og for det meste går det i kyllingfilet, tunfisk (hermetisk) eller fisk. I det siste har vi ligget lavere, mye pga. at vi knapt spiser mer enn 2 middager sammen pr. uke, pga. mitt jobbstress.
Lykkeliten Skrevet 25. november 2005 #19 Skrevet 25. november 2005 Jeg har ikke peiling på hvor mye vi bruker på mat hver måned, men mistenker at det er mer enn jeg tror... Har lenge tenkt på å samle alle kvitteringer én måned for å se ca hvor mye som går til mat, men ikke fått gjort det ennå. Dere andre; vet dere at dere bruker den summen, eller bare antar dere det? Hmm, kanskje jeg skal gjøre en test den kommende måneden!?
Arkana Skrevet 25. november 2005 #20 Skrevet 25. november 2005 Dere andre; vet dere at dere bruker den summen, eller bare antar dere det? ← Vi gjør ukeshandel en gang i uka (bruker omtrent det samme hver gang, da er det jo lett å regne ut omtrent hvor mye som går i mnd), og i tillegg fyller vi på med melk, ferskt brød og frukt/grønnsaker i løpet av uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå