Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skilles oss, og vi har hatt en hund sammen. Vi kjøpte hunden «vår» sammen, men det var jeg som la ut pengene og står som hovedeier, mannen står som medeier. All kontakt brytes, for jeg vil aldri se han igjen (utroskap) 

Anonymkode: 31fea...fa9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vanskelig. Jeg har 70/30 med eks. Men jeg kunne tenkt meg 100. Men det vil nok ikke bli populært. Hva sier han da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi skal skilles oss, og vi har hatt en hund sammen. Vi kjøpte hunden «vår» sammen, men det var jeg som la ut pengene og står som hovedeier, mannen står som medeier. All kontakt brytes, for jeg vil aldri se han igjen (utroskap) 

Hvem er hunden mest glad i? 
Jeg tenker at om dere er glade i hunden så er den som et barn - dere voksne klarer ta dere sammen og samarbeide om samvær. Dersom, altså, dere er glade i dyret. De fleste som skiller seg er dog gladere i seg selv enn i ungene sine. Så å være mer glad i seg selv enn hunden er ikke spesielt sjokkerende. Men en karakterbrist du bør merke deg at du har. Og som de rundt deg vil merke seg at du har. 
For hunden har ikke vært utro. Så hvorfor skal den lide? Ditt valg. Egne følelser over eller under hundens beste?

Anonymkode: b6f45...429

• Liker 9
Skrevet

Du får bruke argumentet: "Det er DU som har vært utro,  og følgelig har forårsaket denne skilsmissen.  Jeg skal ikke straffes med å måtte gi fra meg hunden,  så den blir værende hos meg!" 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er hunden mest glad i? 
Jeg tenker at om dere er glade i hunden så er den som et barn - dere voksne klarer ta dere sammen og samarbeide om samvær. Dersom, altså, dere er glade i dyret. De fleste som skiller seg er dog gladere i seg selv enn i ungene sine. Så å være mer glad i seg selv enn hunden er ikke spesielt sjokkerende. Men en karakterbrist du bør merke deg at du har. Og som de rundt deg vil merke seg at du har. 
For hunden har ikke vært utro. Så hvorfor skal den lide? Ditt valg. Egne følelser over eller under hundens beste?

Anonymkode: b6f45...429

Dette burde jo mannen tenkt over da -  før han var utro..... 

Anonymkode: 87ca5...2a7

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis hunden står i ditt navn og du attpåtil har betalt for den, så ser jeg ikke at eksen din har noe å komme med rent juridisk.

Moralsk sett blir jo en annen sak.

Har han vært like involvert med hunden som deg?

Med barn kan man jo i det minste avtale henting/avlevering i barnehage/skole så man slipper å se hverandre.

Det kan jo tenkes at det i det lange løp kan være praktisk for deg å ha en samværsforeldre for hunden med tanke på om du skulle reise bort osv.

Anonymkode: e25f6...6e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har passet hunden like mye, men er nok meg hun har vært mest med. Er vanskelig å si hvem hun er mest glad i når hun ser ut til å sette pris på oss begge. Men jeg klarer dessverre ikke å ha noe samvær med noen som har vært utro. Hadde vi hatt barn sammen hadde det vært noe annet, jeg vil heller ikke si at det «bare er en hund» men den vil nok takle det bedre enn et barn at den andre personen ikke er der lengre. TS

Skrevet

Juridisk er hunden din 

Anonymkode: 33fd1...1a2

• Liker 6
Skrevet

haha, samværfordeling av hund. Jeg tok med meg katte da det ble slutt. og priser meg lykkelig over at jeg slapp å sende katta på samvær og ha noe mer med den tosken å gjøre. vi hadde 11 lykkelige år , jeg og katten før han måtte reise fra meg . 

Anonymkode: acfaf...64b

• Hjerte 3
Skrevet

altså du tar med hunden, ferdig snakka. Dere skal ikke i noe mekling pga en hund ! 

Anonymkode: acfaf...64b

• Liker 1
Skrevet

Synes du kan betale han tilbake det han har lagt ut for hunden. 

Jeg har samboer og hen eier hunden 100% og betaler derfor for som har med hunden å gjøre. Jeg har ingen planer om å være utro. Kunne aldri falt meg inn å gjøre noe sånt mot et annet menneske.  Men uansett.  Skulle det bli slutt mellom oss, så er jeg inneforstått med at partner får ha hunden og det er helt greit selv om det selvfølgelig vil bli trist. 

Rart dere ikke har tatt praten om hvem som får hunden om det blir slutt. 

Anonymkode: 92fb3...c6e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du kan betale han tilbake det han har lagt ut for hunden. 

Jeg har samboer og hen eier hunden 100% og betaler derfor for som har med hunden å gjøre. Jeg har ingen planer om å være utro. Kunne aldri falt meg inn å gjøre noe sånt mot et annet menneske.  Men uansett.  Skulle det bli slutt mellom oss, så er jeg inneforstått med at partner får ha hunden og det er helt greit selv om det selvfølgelig vil bli trist. 

Rart dere ikke har tatt praten om hvem som får hunden om det blir slutt. 

Anonymkode: 92fb3...c6e

Her igjen, har jeg betalt alt for hunden. Det var jeg som ville ha hund, eks-mann godtok dette. Men alt av utgifter har jeg betalt, så den saken er grei:)

ts

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Her igjen, har jeg betalt alt for hunden. Det var jeg som ville ha hund, eks-mann godtok dette. Men alt av utgifter har jeg betalt, så den saken er grei:)

ts

Da virker jo saken ganske klar. Mener han at han skal ha den, og i såfall, hvorfor?

Her var det mannen som ønsket hund mest, det tok noen år før jeg var med på det. Vi har felles økonomi og deler på jobben med hunden, men mannen gjør litt mer. Han står som eier, hunden er mest knyttet til ham, og det er ingen tvil om at det er han som skal ha den hvis det blir brudd mellom oss. Jeg kan evt passe ved behov hvis vi klarer å ha en god tone, men ved utroskap hadde jeg nok ikke sett den igjen.

Anonymkode: ca98f...0d5

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Klarer ikke se hvordan han skal kunne argumentere for at hunden er hans. 

Anonymkode: c3c10...ed5

Skrevet

Den som beholder huset beholder hunden. Den har det kjipt nok som det er.

Anonymkode: e8eed...62f

Skrevet

I mitt tilfelle så var det eks som ville ha hund, jeg gikk med på det. Men han skulle ha hund på sine premisser og ikke hundens. Jeg som er omsorgs menneske, går turer og tar vare på pelsbarnet. 
Han står som eier.

Men jeg har pelsbarnet mest. Når han har han, så får han mat og kos. Aldri turer. Vannet byttes ikke. Gammel våtfor i matkoppen feks. 
Jeg håper han mister interessen til slutt. 

Skrevet

Husdyr er vel det viktigste vi har regulert i samboerkontrakt, og nå ektepakt. Anbefaler alle par å avtale slikt i fredstid. 

Anonymkode: 1b031...bfe

Skrevet

Jeg kan ikke lover og regler, men vil tro at den er juridisk din da. Du får be han hyre advokat hvis han er uenig.

Anonymkode: 312e1...8fd

Skrevet

La hunden bestemme, personen den er mest knyttet til beholder den og hvem som har betalt hva er irrelevant for hunden.

Sånt tull som å dele samvær fungerer ikke med hunder siden de er flokkdyr og forholder seg mest til en person, blir de flyttet rundt så skaper det bare forvirring for hunden.

Anonymkode: c1df3...381

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis hunden står i ditt navn og du attpåtil har betalt for den, så ser jeg ikke at eksen din har noe å komme med rent juridisk.

Moralsk sett blir jo en annen sak.

Har han vært like involvert med hunden som deg?

Med barn kan man jo i det minste avtale henting/avlevering i barnehage/skole så man slipper å se hverandre.

Det kan jo tenkes at det i det lange løp kan være praktisk for deg å ha en samværsforeldre for hunden med tanke på om du skulle reise bort osv.

Anonymkode: e25f6...6e9

Mannen står som medeier.

Skal vi følge kvinnelig argumentasjonen ved samlivsbrudd så vil spørsmålene være:

- Hvem er hunden mest knyttet til?

- Hvem har fulgt opp hunden mest, tilbragt mest tid med, gått tur med etc. 

Anonymkode: b140d...70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...