Gå til innhold

Dere med temperamentsfulle førskolebarn - hvor ofte har 5-åringen deres trassanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 barn. En på litt over 1 år og 1 5-åring. 5-åringen har vært krevende hele veien. Vi har prøvd alt fra å være ettergivende til å være kjempestrenge. Men trassanfallene fortsetter. Det tærer på og jeg (mamma'n) forstår ikke hva vi gjør galt. Ifølge bhg'en er ungen en god lekekamerat og godt innafor normalen. Jeg aner ikke om sønnen vår er normal med voldsomme trassanfall flere ganger i uka? Hvordan er deres viljesterke barn? 

Anonymkode: 05296...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er mer vanlig enn folk tror. Vi har hatt noen av disse. Går litt i bølger, og blir sjeldnere med årene. Husker vår hadde en del slike trassanfall rundt 5-6 års alderen, og barnet ble veldig sinna når han ikke får viljen sin.

Jeg mistenker at det henger sammen med utviklingstrinn. For vi kan ha rolige perioder uten noe særlig sinneutbrudd,og så kan det plutselig komme ett par skikkelige. Helt forferdelig når det står på, for barnet skal trosse skikkelig og tøye grensene enormt. Barnet er 8 år.

Anonymkode: 2d26a...e10

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror dette er mer vanlig enn folk tror. Vi har hatt noen av disse. Går litt i bølger, og blir sjeldnere med årene. Husker vår hadde en del slike trassanfall rundt 5-6 års alderen, og barnet ble veldig sinna når han ikke får viljen sin.

Jeg mistenker at det henger sammen med utviklingstrinn. For vi kan ha rolige perioder uten noe særlig sinneutbrudd,og så kan det plutselig komme ett par skikkelige. Helt forferdelig når det står på, for barnet skal trosse skikkelig og tøye grensene enormt. Barnet er 8 år.

Anonymkode: 2d26a...e10

Jeg håper du har rett! Det er uten tvil temperament. Lillesøsteren er helt annerledes, vært mye enklere.  Håper det fortsetter sånn... ts 

Skrevet

Noen andre som kan dele erfaringer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har 2 barn. En på litt over 1 år og 1 5-åring. 5-åringen har vært krevende hele veien. Vi har prøvd alt fra å være ettergivende til å være kjempestrenge. Men trassanfallene fortsetter. Det tærer på og jeg (mamma'n) forstår ikke hva vi gjør galt. Ifølge bhg'en er ungen en god lekekamerat og godt innafor normalen. Jeg aner ikke om sønnen vår er normal med voldsomme trassanfall flere ganger i uka? Hvordan er deres viljesterke barn? 

Har dere oppsøkt hjelp hos helsestasjonen? Er du innefortstått med begrepet følelsesregulering? Hvordan reagerer du (eller faren) når ungen er dysregulert? (Det du kaller trassing)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper du har rett! Det er uten tvil temperament. Lillesøsteren er helt annerledes, vært mye enklere.  Håper det fortsetter sånn... ts 

Godt å høre det er flere! Vår er 4. fra 2-3 trass til 10000… hver dag.. var utslitt.. fra 3-3.5 helt rolig og harmonisk. Fra 3.5-pågående: for j#%#%##.. jeg kan godt stå i situasjonene tross hyl og skrik men er jo litt sånn at det er slitsomt for hele familien , da spesielt lillesøster på 1 år;/ ikke lett dette….. er drittlei! Full jobb, stadig forkjølet - sikkert pga at jeg er helt utslitt

Anonymkode: 3f5e9...37b

Skrevet
~white lady~ skrev (4 minutter siden):

Har dere oppsøkt hjelp hos helsestasjonen? Er du innefortstått med begrepet følelsesregulering? Hvordan reagerer du (eller faren) når ungen er dysregulert? (Det du kaller trassing)

Vi skal forøvrig kontakte helsestasjonen - og vil tipse ts om det. Ønsker foreldreveiledning på dette

Skrevet

Det som kanskje bekymrer meg mest er at det er noe underliggende ; at han sliter med et eller annet i bhg som han ikke klarer å sette ord på.. ikke lett..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal forøvrig kontakte helsestasjonen - og vil tipse ts om det. Ønsker foreldreveiledning på dette

Det kan lønne seg ja. Det er lettere å oppdra unger med noen pedagogiske verktøy i lomma. Man får samtidig en ny forståelse av hvorfor barn oppfører seg slik. Bare det kan hjelp en til å beholde roen.

Skrevet

TS: vi har gått til foreldreveileding. Skal fortsette i oktober. 

På en god dag holder jeg meg rolig og saklig til anfallet er over. På en dårlig dag ber jeg ungen gå på rommet og komme ut når ferdig. Med døra åpen og meg i nærheten. Vet det er feil. På ekstra ille dager kjefter jeg....

• Hjerte 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som kanskje bekymrer meg mest er at det er noe underliggende ; at han sliter med et eller annet i bhg som han ikke klarer å sette ord på.. ikke lett..

Samlivsbrudd, fortsatt ikke vent seg til å være storebror, bytte av bolig, 2 nye ansatte - det er bare å velge og vrake i noe underliggende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oppdra bedre så slipper du dritt unger... Så enkelt er det

Anonymkode: 1df52...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På samme måte som foreldrene dine oppdro deg da eller? Du virker jo som en kjempeålreight person. 10/10 poeng på medmenneskelighetsskalaen…

Anonymkode: 7e945...7f6

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hjelpsomt sagt! Var du ferdig med å oppdra ungene dine da de var 5, altså? Ts.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, ~white lady~ said:

Ja. Ja. Reagerer greit nok. Holder oss rolige mye av tida.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS: vi har gått til foreldreveileding. Skal fortsette i oktober. 

På en god dag holder jeg meg rolig og saklig til anfallet er over. På en dårlig dag ber jeg ungen gå på rommet og komme ut når ferdig. Med døra åpen og meg i nærheten. Vet det er feil. På ekstra ille dager kjefter jeg....

Fortsett med foreldreveiledningen.
Kjefting er ikke bra, det bryter ned selvbildet til barnet og relasjonen mellom dere to. Å sende barnet vekk når det har det vanskelig, gjør at barnet lærer at å være lei seg, sint, frustrert, sjalu eller noe annet «negativt» ikke aksepteres, og opplever at kjærligheten fra dere er betinget. 
Målet er å forholde seg rolig, fysisk i nærheten og tilby trøst og kos når raserianfallet er over. Å si noe sånt som «jeg ser du ble lei deg når sånn og sånn. Det er lov å være lei seg. Men det er ikke greit å sparke i veggen. Da blir den ødelagt. Du kan heller slå i puta di på rommet, det er lov. Vil du ha en klem?» 

På den måten blir barnet anerkjent, ivaretatt emosjonelt og båndet mellom dere to styrkes. Det hjelper også på utviklingen av selvreguleringen og en forståelse av egne følelser, samt aksept av disse.

Du skriver ingenting om barnet har spesielle utfordringer, derfor går jeg ut ifra at det er et normalt fungerende barn.

Skrevet

Å være konsekvent i oppdragelsen kan også gi roligere barn. Da vet barnet hva det har å forholde seg til. 
Uklare grenser kan gi usikre barn, som kan vise dette ved å utagere.

Skrevet
1 hour ago, ~white lady~ said:

Fortsett med foreldreveiledningen.
Kjefting er ikke bra, det bryter ned selvbildet til barnet og relasjonen mellom dere to. Å sende barnet vekk når det har det vanskelig, gjør at barnet lærer at å være lei seg, sint, frustrert, sjalu eller noe annet «negativt» ikke aksepteres, og opplever at kjærligheten fra dere er betinget. 
Målet er å forholde seg rolig, fysisk i nærheten og tilby trøst og kos når raserianfallet er over. Å si noe sånt som «jeg ser du ble lei deg når sånn og sånn. Det er lov å være lei seg. Men det er ikke greit å sparke i veggen. Da blir den ødelagt. Du kan heller slå i puta di på rommet, det er lov. Vil du ha en klem?» 

På den måten blir barnet anerkjent, ivaretatt emosjonelt og båndet mellom dere to styrkes. Det hjelper også på utviklingen av selvreguleringen og en forståelse av egne følelser, samt aksept av disse.

Du skriver ingenting om barnet har spesielle utfordringer, derfor går jeg ut ifra at det er et normalt fungerende barn.

Ok, jeg tror deg på at dette kan ha fungert på dine barn, men dette fungerer ikke for mitt barn. Han har vært viljesterk som fy helt fra start. Og med en baby i tillegg er det overhodet ikke mulig å gjøre dette til alle tider. Og der er dilemma mitt: å være pedagogisk samtidig som man skal ivareta en baby.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

kanskje hsn blir forvirra når dere veksler mellom ettergivende og streng. Kanskje dere skal prøve å ignorere han inntil anfallet går over. Da skjønner han at det ikke er noe poeng i det til slutt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, jeg tror deg på at dette kan ha fungert på dine barn, men dette fungerer ikke for mitt barn. Han har vært viljesterk som fy helt fra start. Og med en baby i tillegg er det overhodet ikke mulig å gjøre dette til alle tider. Og der er dilemma mitt: å være pedagogisk samtidig som man skal ivareta en baby.

alle barn er ulike. Man kan ikke alltid oppdra de etter boka. Sånn er det bare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...