Gjest Pet Skrevet 24. november 2005 #1 Skrevet 24. november 2005 (endret) Hva slags krydder bruker dere? Trenger noen tips om allround-krydder til hverdagsmiddagene - det går mest i pepper for tida! Og hva bruker dere til hhv kjøtt og fisk? Endret 24. november 2005 av Pet
Gjest Molly Mu Skrevet 24. november 2005 #2 Skrevet 24. november 2005 Her i gården går det mest i basilikum, timian, hvitløkspepper, sort og hvit pepper og salt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Urtesalt og/eller tørka dill er supert til fisk
Gjest piaf Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Det eneste jeg bruker som "allround"-krydder er faktisk salt og pepper, ellers kommer bruken av krydder/urter an på helheten i måltidet, dvs. smaken av kjøtt/fisk, grønnsaker og øvrig tilbehør tilsammen. I dag har vi feks hatt stekt lyr og gulrotpuré med frisk ingefær, på tirsdag hadde vi stekt uer med bakte tomater, jordskokkpuré, spinat og ovnsbakte poteter, og da brukte vi urtekrydder (oregano, salvie) og hvitløk som smaksettere. Kryddere og urter som passer sammen med/i tilbehør til fisk kan også være muskat, safran (feks i potetmos til laks), estragon, dill, timian, frisk koriander... Eksempler på urter og kryddere til kjøtt kan være spisskummen, malt koriander, paprika (til feks grillet kylling eller lam), timian, rosmarin (lam, men også kylling), salvie (kylling eller svin), ingefær (til svin)... Og frisk basilikum er jo godt til alt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #6 Skrevet 24. november 2005 Jeg prøver for tiden å avlære samboern med å putte piffi og grillkrydder på maten... Og glutamat. Han er faktisk ganske flink. Vi bruker salt og pepper som allrondkrydder vi også, og krydrer ellers etter hva som passer under matlaginga. Krydder vi "alltid" har i huset: Basilikum, rosmarin, timian (alt dette til kjøtt..), ingefær (fersk og tørket, mest til asiatisk mat), spisskummen, karri... Fiskekrydder er jeg ikke spesielt god på, men vi spiser stort sett stekt småørret eller annen tradisjonell "norsk" selvfisket fisk og gjør vel ikke så mye ut av det... Er hvitløk krydder? Det har vi også. Og hvis Piaf bor i nærheten av meg må hun vente seg middagsbesøk *sikle*
Gjest Sabia Skrevet 24. november 2005 #7 Skrevet 24. november 2005 I tillegg til alt som er nevnt her bruker vi mye indisk krydder ala Tandoori, det er kjempe godt. Og hvitløk. Til fisk bruker jeg mye friske urter, feks persille og dill, i tillegg til salt og pepper.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 bruker mest salt, pepper(mix) og knust hvitløk, sånn på glass som er ferdig knust, det er så godt å bare ta en klatt og ha i maten (steke kyllingbiter i kun hvitløk, nam), provencekrydder og chili bruker vi og en del. men vi lager sjelden store middager og fisk (er bare to og har sjelden middagsgjester) så vi har liksom ikke bruk for mer, selv om det står endel i skapet.
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Vi bruker ikke allroundkrydder i det hele tatt, siden min kjære må være forsiktig med salt. Derfor bruker vi heller nesten ikke halv eller helfabrikata. Det er en vanesak, men syns jo mat jeg får ute av huset er ihjelsalta. Som hverdagskrydder bruker vi mye forskjellig. Pepper er favoritten. I tillegg kommer spisskummen, koriander, ingefær, stjerneanis, kardemomme(grønn og brun), muskat, estragon, timian, rosmarin, hvitløk, chili, sennepsfrø, løkfrø, + en hel del til. Har en hel skuff full av krydder. Jeg kjøper alltid hele frø, de har lengst holdbarhet, og knuser dem selv i morter. I tillegg går jeg innom en innvandrererbutikk hver uke og kjøper ferske urter i bunter, som persille, koriander, basilikum, timian og rosmarin, litt etter hva jeg trenger, setter opp meny og handler for en uke av gangen. Smaker selvsagt til maten med litt salt og gjerne litt syre(sitron/lime eller kryddereddik)
Arkana Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 (endret) Jeg har to hyller fulle av krydder, noen bruker jeg jo oftere enn andre da. Som pulverheksa foretrekker jeg hele krydder/frø framfor pulver, men jeg har også de samme krydrene malt, noen ganger passer det best. De krydrene vi bruker mest er vel oregano, timian, basilikum, rosmarin, chilipulver, cayennepepper, tørket chili, muskat, spisskummen, koriander, pepper, laurbærblad, gurkemeie, karri, paprikapulver, garam masala og en hjemmelaget cajun-krydderblanding. I baking blir det jo en del kanel, kardemomme, malt ingefær, malt nellik, anis o.l. Ellers har vi f.eks. kinesisk femkrydder, hvitløkspulver, løkpulver, estragon, tørket gressløk, tørket persille, sennepsfrø, safran o.l. Husker ikke engang alt vi har. Jeg bruker aldri allround-krydder som piffi, grillkrydder e.l., men bruker gjerne noen krydderblandinger som peppermix, pizza-topping, garlic & herbs, Hot Beauty spicemix o.l. Frisk hvitløk, chili, ingefær og urter bruker vi også mye av. Jeg synes forøvrig det meste av krydder passer til både kjøtt og fisk, selv om det alltid vil finnes klassikere. Endret 25. november 2005 av Arkana
Gjest Pet ii Skrevet 25. november 2005 #11 Skrevet 25. november 2005 En lite oppklaring : med allround-krydder mente jeg ikke sånne blandinger, men krydder som passer til og brukes til "alt", som f eks salt og pepper.
Gjest piaf Skrevet 25. november 2005 #12 Skrevet 25. november 2005 Og hvis Piaf bor i nærheten av meg må hun vente seg middagsbesøk *sikle* ← Ja, det er bare å komme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå