AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Skrevet 26. august 2022 Datteren min på 3.5 år sier at hun ikke vil i bhg fordi hun ikke har noen å leke med. I dag er det fredag og hun gråter fordi hun gruer seg til mandag. Hun sier at hun kommer til å ha vondt i halsen og at hun derfor ikke kan gå i bhg på mandag. Er så lei meg fordi hun har det sånn. Hun har en lillesøster på en annen avdeling i bhg og de leker alltid veldig fint sammen. Datteren min vil gjerne leke med lillesøster ute i bhg, men de voksene nekter dem å leke sammen. Vurderer nesten å bytte bhg, da det er en annen bhg som er nærmere oss. Men det er jo ikke bare, bare det heller. Skal ha møte med ped leder på mandag. Noen som har noe forslag til hva jeg kan si? Anonymkode: e2829...7ec 3
Anonym6789 Skrevet 26. august 2022 #2 Skrevet 26. august 2022 Forstod ikke helt, er det ingen som vil leke med hun? Setter ikke de ansatte sammen grupper som gjør ting sammen? Har inntrykk av at de gjør det her, gjerne etter alder siden de er blandet gruppe. Har ingen råd, men skjønner at det er vondt 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #3 Skrevet 26. august 2022 Kan dere møte noen av barna på fritiden? Kanskje hun leker bedre med andre hvis de er kun to og to? Så blir de bedre kjent og hun lettere kan trekke mot det barnet når de er i barnehagen? Håper det ordner seg, dette må være veldig sårt for dere alle♥️ Anonymkode: 1382f...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #4 Skrevet 26. august 2022 Ta det opp med barnehagen Anonymkode: 3568d...2e4 3
Anonym6789 Skrevet 26. august 2022 #5 Skrevet 26. august 2022 Mitt innlegg litt over her også. Men uten å vite hva problemet her er så tenker jeg uansett at barnehagen må ta litt ansvar for å involvere hun i lek 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 Dette kan de lett sette inn tiltak på ved å dele inn i grupper feks. Men datteren min på 3 kan også finne på å si at hun ikke liker barnehagen pga ditt og datt, og at hun ikke har noen venner, men de ansatte ser jo at det ikke stemmer. Og det ser jo jeg også ved henting de gangene jeg observerer henne før hun ser meg. Om jeg spør om hun har hatt det gøy, svarer hun alltid nei😆 Blir bra for seg å få svar på hvor mye av bekymringen som er reell, også får du høre hva de tenker er årsaken til at hun sier sånn, og om det stemmer - hva de evt har tenkt å gjøre med saken. Lykke til❣️ Anonymkode: 800e0...4a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette kan de lett sette inn tiltak på ved å dele inn i grupper feks. Men datteren min på 3 kan også finne på å si at hun ikke liker barnehagen pga ditt og datt, og at hun ikke har noen venner, men de ansatte ser jo at det ikke stemmer. Og det ser jo jeg også ved henting de gangene jeg observerer henne før hun ser meg. Om jeg spør om hun har hatt det gøy, svarer hun alltid nei😆 Blir bra for seg å få svar på hvor mye av bekymringen som er reell, også får du høre hva de tenker er årsaken til at hun sier sånn, og om det stemmer - hva de evt har tenkt å gjøre med saken. Lykke til❣️ Anonymkode: 800e0...4a1 Takk for svar! Jeg vet at det hun sier stemmer fordi jeg har hørt det fra de voksne i bhg også. Anonymkode: e2829...7ec
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Skrevet 26. august 2022 Ville prøvd å bytte barnehage. Hun kan få det bedre der. Anonymkode: 4861a...f69 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Skrevet 26. august 2022 problemet er at man ikke kan "presse" noen barn til å være sammen med hverandre. dersom noen andre barn allerede har deres egen lille "klikk" å henge sammen med, så blir denne gjengen selvfølgelig første-valget hele tiden. Anonymkode: f9304...d56 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #10 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Takk for svar! Jeg vet at det hun sier stemmer fordi jeg har hørt det fra de voksne i bhg også. Anonymkode: e2829...7ec Dersom de voksne i møter med deg har sagt hun ikke har noen å leke med - og ikke tiltak fungerer heller hadde jeg forsøkt et bytte ja. Men da må det jo være noen på omtrent hennes alder der, og at de er dyktigere på å jobbe med dette. Men ta en prat med pedleder på mandag, be om mulighet for en prat. Anonymkode: 5c7b2...206 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #11 Skrevet 26. august 2022 Går mye opp og ned med min sønn også, men både vi og de ansatte ser at det absolutt ikke er vedvarende eller konstant. Men fra å gå fra «barnet i familien» der han får masse oppmerksomhet (han har også søsken men likevel..) til å omgås masse andre barn som både kan skrike høyere og også ha sine meninger og behov sier det jo nesten seg selv at det sikkert kan gjøre litt vondt. Jeg håper og tror det er det som skjer med dem når de sier de ikke vil i bhg. Jeg tror det er reelt at de kan føle på utenforskap og vonde følelser i små drypp i løpet av dagen men spørs om det er uungålig og på en måte en del av sosialiseringen. MEN viktig at dette ikke er et mønster og noe som er vedvarende og at hun reelt sett er utenfor. Tror bare jeg ville sagt at jeg er bekymret - ikke så rart i det. Anonymkode: 89758...c1b 1
Mariak10 Skrevet 26. august 2022 #12 Skrevet 26. august 2022 Jeg jobber på skole og ser jeg barn som går alene sørger jeg alltid for at de finner noen å leke med, så syntes virkelig det er de ansatte sin PLIKT å finne noen hun kan leke med. De skal da ikke bare fortelle deg at hun ikke leker med noen, de skal sette i gang lek å sørge for at hun leker med noen. Er det enkelte dager hun ikke vil leke med noen så får de ansatte sørge for at hun har det gøy med en av de, evt hjelpe ansatte med å rydde av bord etc. Gjør ikke bhg noe med dette syntes jeg absolutt at du skal bytte. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #13 Skrevet 26. august 2022 Barnehagen må jobbe mer med å inkludere eller aktivisere barnet ditt. Det skal ikke være sånn at barnet ditt går rundt hele dagen uten noe å gjøre eller noen å leke med. Jeg jobber i barnehage, og jeg anser det som en av mine arbeidsoppgaver å følge opp barn som ikke har noen å leke med. Det samme forventer jeg av de ansatte på barnehagen til barnet mitt. Selv om det er mange barn så skal de ansatte se og følge opp alle barna slik at de trives. Hvis barnehagen til barnet ditt ikke følger opp burde du bytte barnehage. Anonymkode: f1d4c...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #14 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnehagen må jobbe mer med å inkludere eller aktivisere barnet ditt. Det skal ikke være sånn at barnet ditt går rundt hele dagen uten noe å gjøre eller noen å leke med. Jeg jobber i barnehage, og jeg anser det som en av mine arbeidsoppgaver å følge opp barn som ikke har noen å leke med. Det samme forventer jeg av de ansatte på barnehagen til barnet mitt. Selv om det er mange barn så skal de ansatte se og følge opp alle barna slik at de trives. Hvis barnehagen til barnet ditt ikke følger opp burde du bytte barnehage. Anonymkode: f1d4c...0f5 Men barn leker ikke med barn når voksne initierer. Å legge puslespill sammen er ikke å leke sammen. Å synge sammen er ikke å leke sammen. Å leie hender på utflukt, sitte sammen ved bordet eller sammen kle på en dukke er ikke felles lek. Voksne som tror barn føler seg felles fordi de er i samme rom, gruppe eller situasjon som andre barn forstår ikke den betydelige differansen mellom å være alene og å være ensom. Alene er en når en er for seg selv. Ensom er en når en er omgitt av folk. Ts har et barn som ikke interagerer godt med andre barn. Å dytte henne og de andre barna tettere sammen i ensomhet hjelper ikke. Man må finne ut hvorfor ts sitt barn ikke leker med andre barn. Og om hun ønsker å leke med dem, eller opplever at voksne sier hun er mislykket om hun ikke leker med andre (ofte er barn happy alene, men de vet at voksne opplever dem som mislykket og vil dermed jenke egen mening etter den voksnes). Ønsker barnet å leke så må man ta seg bryet med å lære henne sosiale koder og veilede henne fra ensomhet i selskap til fellesskap. Som er en prosess. Anonymkode: 04c9c...df5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 Er du sikker på at hun ikke bare ikke vil være med andre fordi hun heller vil være med lilkesøster, men ikke får lov. At hun er fornærmet og det opptok mye tid og derfor ikke vil tilbake Anonymkode: 35f79...f27
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men barn leker ikke med barn når voksne initierer. Å legge puslespill sammen er ikke å leke sammen. Å synge sammen er ikke å leke sammen. Å leie hender på utflukt, sitte sammen ved bordet eller sammen kle på en dukke er ikke felles lek. Voksne som tror barn føler seg felles fordi de er i samme rom, gruppe eller situasjon som andre barn forstår ikke den betydelige differansen mellom å være alene og å være ensom. Alene er en når en er for seg selv. Ensom er en når en er omgitt av folk. Ts har et barn som ikke interagerer godt med andre barn. Å dytte henne og de andre barna tettere sammen i ensomhet hjelper ikke. Man må finne ut hvorfor ts sitt barn ikke leker med andre barn. Og om hun ønsker å leke med dem, eller opplever at voksne sier hun er mislykket om hun ikke leker med andre (ofte er barn happy alene, men de vet at voksne opplever dem som mislykket og vil dermed jenke egen mening etter den voksnes). Ønsker barnet å leke så må man ta seg bryet med å lære henne sosiale koder og veilede henne fra ensomhet i selskap til fellesskap. Som er en prosess. Anonymkode: 04c9c...df5 Det kommer an på. Hvis et barn tydelig ikke kommer i lek kan det være veldig hjelpsomt at en ansatt hjelper barnet i lek i foreksempel sandkassen eller sykling. Min erfaring er at barna da kan leke sammen en god stund, og det bidrar til at de blir bedre kjent og kanskje lettere kommer inn i lek neste gang. Det finnes også situasjoner hvor barn sliter med å komme i lek over lengre tid, men da bør den ansatte tilbringe mer tid sammen med det barnet slik at det har en god dag på barnehagen. Barna skal hvertfall ikke bli oversett og gå rundt alene i ensomhet hele dagen, det blir helt feil. Anonymkode: f1d4c...0f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå