Gå til innhold

Fattige folk som har dårlig råd kan bare skylde seg selv eller? Og hvorfor klager de så mye over en selvvalgt fattigdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem sin feil er det egentlig at noen er fattige? dem selv og valg de har tatt eller samfunnet?

Alle kan jo utdanne seg i Norge, så vi har jo alle like muligheter, har vi ikke?

Så hvorfor velger noen å ha dårlig betalt jobb når de kan tjene seg rike i stedet?

Hva mener du?

Anonymkode: 0d945...b3f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem sin feil er det egentlig at noen er fattige? dem selv og valg de har tatt eller samfunnet?

Alle kan jo utdanne seg i Norge, så vi har jo alle like muligheter, har vi ikke?

Så hvorfor velger noen å ha dårlig betalt jobb når de kan tjene seg rike i stedet?

Hva mener du?

Anonymkode: 0d945...b3f

Noen må faktisk gjøre de dårlig betalte jobbene og. Men fattigdom handler like mye om utgifter som inntekter. 

Anonymkode: 11fd4...4f8

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kognitiv kapasitet kan sette grenser for hvor mye utdanning mange klarer. Noen må faktisk også gjøre de lavtlønnede jobbene for ellers går ikke samfunnet rundt. Noen har helsemessige årsaker til nedsatt arbeidskapasitet og må leve på trygd. Fattigdom er sjelden selvvalgt, men ser man mye på luksusfellen kan det jo se slik ut. 

Anonymkode: 74f2c...fb7

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke så enkelt. Noen er ikke skoleflink og da er det ikke så lett å "bare ta seg en utdannelse". Noe av det kan være fordi de fikk dårlig oppfølging hjemme i barndommen. Kanskje de ikke hadde de trygge rammene en trenger for å kunne fokusere skikkelig på skolegangen. Kanskje de har vært gjennom traumer som gjorde at de ikke fikk byggeklosser på skolen som høyere utdanning krever. Kanskje de ikke klarte å gjennomføre skolen på vanlig tid, og ikke lenger har råd til å være student. Det finnes mange mulige årsaker som ikke er selvvalgt.

Det er ikke så enkelt å bli rik som du skisserer.

Anonymkode: 3b0a0...07b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har lærevansker som ikke ble oppdaget før jeg var voksen. Det betydde at jeg studerte noe jeg ikke var interessert i og endte opp med en jobb med lønn litt under snittet. Jeg burde heller droppet utdanning og kommet meg raskere inn på boligmarkedet, men jeg ble opplært til at jeg måtte ta utdanning. Da jeg endelig fikk utredning for lærevansker fikk jeg hjelp, tok opp fag, studerte på nytt og tjener i dag godt. Men tenk på alt jeg gikk glipp av på veien

Anonymkode: 8380d...daf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange har fysiske plager som vil begrense hvilke jobber de kan ta vist de kan jobbe. 

• Liker 2
Skrevet

Man kan være syk, som gjør at man ikke har så mange muligheter. Man kan også f.eks være én voksen i husholdning med barn (er ikke alltid noe man selv har valgt). Det er vanskelig å tjene seg rik på en vanlig jobb med en vanlig utdannelse. Spesielt sluker skatt og avgifter vanvittige summer. Da årslønnen min økte med 90 000 utgjorde det kun 3000 ekstra i måneden. For å føle seg «rik» må man ha ekstremt godt betalt eller være mer enn én som betaler regningene. Fattigdom tror jeg derimot de fleste friske kan jobbe seg bort fra, men det kommer vel gjerne an på hvordan man definerer fattig.

Anonymkode: 87068...602

• Liker 3
Skrevet

Er egentlig noen fattige i Norge? Hvis du har minstesats på uøretrygd i Norge er du jo fortsatt blant de rikeste i verden.

Anonymkode: 768b6...56f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er egentlig noen fattige i Norge? Hvis du har minstesats på uøretrygd i Norge er du jo fortsatt blant de rikeste i verden.

En må se det etter prisnivået, det finnes folk i Norge som sliter med å dekke det mest nødvendige som mat, kler og bosted. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I et land med det som er blant de høyeste levekostnadene i verden.

Anonymkode: 83afb...f1c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Galt premiss. 

Hvis man er fattig i Norge, så er det fordi man bruker for mye penger. Ikke fordi man har for lav lønn.

Uansett hvor lavtlønnet yrke man har, eller om man får AAP, uføretrygd, etc. så kommer det mer enn nok penger inn til å ikke være fattig. Er man fattig i Norge i dag, så handler det om hvordan man disponerer de pengene som kommer inn.

Alternativt, dersom man er ressurssvak at man ikke engang klarer å skaffe seg trygd. Type de som er så på kjøret at de bor på gata og lever av kriminalitet. Kun da har man så lite inntekt at man kan forklare fattigdommen utelukkende ved inntekt.

Hovedproblemet er at folk ikke er i stand til å disponere sine egne penger. Rett og slett økonomiske analfabeter.

Anonymkode: f1c85...28a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må skille mellom relativ fattigdom og absolutt fattigdom. Det er førstnevnte vi hovedsakelig har i Norge. 

Anonymkode: 74f2c...fb7

• Liker 3
Skrevet

Det samme gjelder overvekt. Det handler om forskjellen mellom det som går inn og ut. Eller mangelen på forskjell. 

Anonymkode: 19ff2...94c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Galt premiss. 

Hvis man er fattig i Norge, så er det fordi man bruker for mye penger. Ikke fordi man har for lav lønn.

Uansett hvor lavtlønnet yrke man har, eller om man får AAP, uføretrygd, etc. så kommer det mer enn nok penger inn til å ikke være fattig. Er man fattig i Norge i dag, så handler det om hvordan man disponerer de pengene som kommer inn.

Alternativt, dersom man er ressurssvak at man ikke engang klarer å skaffe seg trygd. Type de som er så på kjøret at de bor på gata og lever av kriminalitet. Kun da har man så lite inntekt at man kan forklare fattigdommen utelukkende ved inntekt.

Hovedproblemet er at folk ikke er i stand til å disponere sine egne penger. Rett og slett økonomiske analfabeter.

Synes du det er nok med 3100 kroner pr. måned utenom husleie, som skal dekke mat, hygieneartikler, husholdningsartikler, klær, kollektivtransport, telefon, internett, lege- og medisinutgifter?

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes du det er nok med 3100 kroner pr. måned utenom husleie, som skal dekke mat, hygieneartikler, husholdningsartikler, klær, kollektivtransport, telefon, internett, lege- og medisinutgifter?

Hvorfor skal husleie holdes utenom? Det er jo en vesentlig post hvor det virkelig monner ved å ta grep. 

Anonymkode: 19ff2...94c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen i Norge i dag, verken i arbeid eller på offentlige midler, som bare får inn 3100 kr/mnd. Så, også her: galt premiss.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Tt12 said:

En må se det etter prisnivået, det finnes folk i Norge som sliter med å dekke det mest nødvendige som mat, kler og bosted. 

Jo, men de fleste i Norge har en annen definisjon av "det mest nødvendige" enn mange andre steder i verden.

Vi kunne jo halvert boutgiftene ved å bo mange flere i samme bolig. Og matutgiftene ved å spise mindre kjøttbasert, kaste mindre, spise mindre ute, mindre godis/brus og kun billigste matvarer. Klær er ca gratis hvis vi kjøpte det meste brukt eller fikk til mer deling. 80% av klærne våre har ikke vært i bruk på over et år. Men dette er ofre mange ikke tar før det tvinger seg frem og i Norge er det i vår tid lettere å ty til NAV først.

Anonymkode: 4edb3...b95

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, jeg valgte ikke å få kronisk sykdom som satte ned funksjonsnivået mitt til 5% av en frisk person. I tillegg til å være fattig er jeg låst til boligen, og til å aldri kunne gjøre hva jeg ønsker.

Jeg har utdanning, jeg gjorde alt riktig, trente og spiste sunt. Likevel ble jeg syk. Jeg var uheldig, og hvem som helst kan bli syke når som helst. Jeg var ekstra uheldig ved at jeg ikke rakk å jobbe for å tjene opp penger, så jeg har minstesats på aap.

Nei, dette var ikke mitt valg, og jeg kan ikke endre noe.

Anonymkode: 61cf4...db7

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel en ond sirkel. Det er dyrt å være fattig som det heter. Fattigdom avler fattigdom. Det er kulturelle forskjeller, adferd som nedarves i familier. Noen lever fra hånd til munn, lar seg bondefange av alskens avbetalings"tilbud", kjøper ting  og får barn de egentlig ikke har råd til fordi de lever i misoppfatninger om at "alle andre" har det og har som motto at på lønningsdagen/trygdedagen så gjelder det å bruke pengene fort før de forsvinner. Mens i motsatt ende har man de gjerrige krøsusene, de hemmelige rike som lever kun på profitt og utbytte fra fond og aksjer mens lønn og alt de ikke bruker reinvesteres så de blir enda rikere og dobler formuen rundt 50-60-årsalderen med en fet arv fra foreldrene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel en ond sirkel. Det er dyrt å være fattig som det heter. Fattigdom avler fattigdom. Det er kulturelle forskjeller, adferd som nedarves i familier. Noen lever fra hånd til munn, lar seg bondefange av alskens avbetalings"tilbud", kjøper ting  og får barn de egentlig ikke har råd til fordi de lever i misoppfatninger om at "alle andre" har det og har som motto at på lønningsdagen/trygdedagen så gjelder det å bruke pengene fort før de forsvinner. Mens i motsatt ende har man de gjerrige krøsusene, de hemmelige rike som lever kun på profitt og utbytte fra fond og aksjer mens lønn og alt de ikke bruker reinvesteres så de blir enda rikere og dobler formuen rundt 50-60-årsalderen med en fet arv fra foreldrene.

Absolutt. Det er mange som har gjort det vanskelig for seg selv (f.eks. ved å bosette seg i dyre områder, få mange barn, dyre vaner, ...). Folk har naturligvis også forskjellige kognitive forutsetninger. Noen fikk økonomi inn med morsmelka, andre har bare ikke anlegg for det. Noen går på alt av dumme lokketilbud, som du sier. Samtidig er det også mange rikinger som kanskje er enda dummere, men som bare ble født med en sølvskje i rævva og har en endeløs strøm av innkommende penger.

Det forandrer likevel ikke det faktum at fattigdom skyldes dårlig disponering av penger.

Jeg har for øvrig selv flere fattige venner. De har hevdet at de har gjort alt de kan, "kan ikke gjøre NOE annerledes", alt er håpløst og umulig. Da spør jeg om jeg kan ta en ørliten titt på kontoutskriften deres. De fleste sier bare nei (forståelig nok), og de få som faktisk åpner opp og viser alt tullet de bruker penger på, blir som regel bare sure når jeg peker på all den totalt unødvendige pengebruken.

Ta fra en mann livsløgnen, og så videre...

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...