Gå til innhold

Flere i barnehager som liker å vaske og rydde her? Som en liten pause fra barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på den andre tråden idag med hun som er så treg på jobb i barnehagen, mens jeg ryddet og vasket etter måltidet idag og tenkte at ja, jeg pleier å like å rydde etter barna, sette i oppvaskmaskinen og idag gikk jeg rett til pause etter det. Ble litt over en time med "fri" fra barna. det er godt med det avbrekket fra barna.

Til de andre sier jeg at jeg ikke liker å rydde, at det er kjedelig osv, men sannheten er noe annet 😂

Flere som meg her? som liker å rydde og som syns det er et deilig avbrekk fra en hektisk jobbhverdag.

Anonymkode: 26dbc...ceb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt klart! Men det kreves jo effektivitet der også, så får gjort det unna på ca. 10 min (15 min i dag da det var middag.) Skulle gjerne vært i oppvaska lenger🙈

Har en fantastisk gjeng av unger og flott foreldregruppe, men etter 20 år i yrket, kjenner jeg at jeg mister meg selv mer og mer dag etter dag…. 24 barn er og blir for mye! Går hjem hver eneste dag med en følelse av å være mislykket og en klump i magen av å aldri strekke til, og er totalt utslitt og har ingen ork til egen familie😔 Alt sosialt er kuttet for 10 år siden, har rett og slett ikke krefter til overs… så ja… oppvasken er like godt som pause, av og til faktisk bedre, da jeg får noen minutter helt alene.

Anonymkode: 614b6...d34

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja, de fleste jeg har jobbet med i bhg. liker å rydde og vaske som en pause. Selv om lunsjbordene etter 12 ett-toåringer pleier se helt j***** ut. Det er deilig med et avbrekk fra støy og tålmodighet. Vi fordeler ryddingen etter hvilken vakt vi har så alle får denne "pausen" innimellom.

Anonymkode: fc76e...14e

• Liker 5
Skrevet

Forståelig. Jeg gjør det samme hjemme for å få pause fra egne barn 😂

Anonymkode: 40151...877

Skrevet

Jeg kan synes det er godt med egne barn av og til, så er ikke noe rart om barnehageansatte tenker det samme. 🤣

Anonymkode: fa651...5f1

Skrevet

Noen ganger er det helt nydelig å vaske bord, stoler, feie og moppe gulv og ta oppvask for å slippe hyling og bæljinga på avdeling. Jobber på 1-2 åringer, og tilvenningsperioden er VELDIG bråkete med mye gråting. Det er også nydelig de få gangene alle barna sover samtidig. 😌

Anonymkode: 577c8...f2d

• Liker 1
Skrevet

Nei, men som pedagogisk leder må man vare seg for å sette assistentene til rydde/vaskeoppgaver hele tiden, eller så tenker de at man tror man er for fin til å gjøre det selv. Jeg er mye heller sammen med barna enn å rydde og organisere. Det er for barna jeg er på jobb.  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Nei, men som pedagogisk leder må man vare seg for å sette assistentene til rydde/vaskeoppgaver hele tiden, eller så tenker de at man tror man er for fin til å gjøre det selv. Jeg er mye heller sammen med barna enn å rydde og organisere. Det er for barna jeg er på jobb.  

Sjokk at du er pedagogisk leder. Nyutdannet også, kanskje? Jeg er jo "bare" assistent

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sjokk at du er pedagogisk leder. Nyutdannet også, kanskje? Jeg er jo "bare" assistent

LOL. Jeg var ferdig utdannet i 1999. Hva har det med saken å gjøre? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

LOL. Jeg var ferdig utdannet i 1999. Hva har det med saken å gjøre? 

Du har jobbet som pedagog siden 2002 og nyter ikke noen rolige perioder i det hele tatt hvor det ikke er barn tilstede gjennom hele dagen? Glad du ikke er "min" pedagog 😬

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jobbet som pedagog siden 2002 og nyter ikke noen rolige perioder i det hele tatt hvor det ikke er barn tilstede gjennom hele dagen? Glad du ikke er "min" pedagog 😬

Hvorfor er du glad for det? Da får jo du dine tiltrengte rolige perioder uten barn, mens jeg er sammen med dem. Jeg har min rolige periode uten barn i pausen min. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ordentlige pedagoger jobber i barnehage nettopp pga BARNA, og ikke fordi de ønsker å rydde/vaske. De av dere som heller foretrekker det kan skaffe dere andre jobber, jeg ønsker ikke å ha et slikt personale i barnehagen mine barn går i.

Anonymkode: 1aea9...2cb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en kollega som er kjapt på banen med klut og såpevann - og jeg digger det! Avdelingstiden min vil jeg helst tilbringe med barna, og ikke på vask og rydd. Vi snakker om det med jevne mellomrom, både at vi utfyller hverandre, men og at ingen skal føle at de kun får de kjipe oppgavene. At det er lov til å sende en skitbleie videre om man allerede har tatt 3 stk den dagen.

Avd.leder småbarn (overkant av 10 års fartstid)

Anonymkode: 9cb2c...593

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ordentlige pedagoger jobber i barnehage nettopp pga BARNA, og ikke fordi de ønsker å rydde/vaske. De av dere som heller foretrekker det kan skaffe dere andre jobber, jeg ønsker ikke å ha et slikt personale i barnehagen mine barn går i.

😆😆 Slapp av, går fint ann å trives sammen med barna men samtidig synes at det er deilig med en halvtimes avbrekk hvor man vasker og rydder. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 timer siden):

Som pedagogisk leder har du jo 45 min. kortere dag enn fagarbeiderne, du deltar på møter ute fra avdelingen, har plantid, 30 min. pause osv. Tilsammen er du borte fra barna ganske så mye i løpet av uka sammenlignet med fagarbeiderne. Derfor ikke så rart at ikke du føler det samme behovet for noen min. med annet fokus enn barna.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da helt normalt å trenge en liten pause fra jobben sin i løpet av dagen. En blir ikke en dårlig ansatt fordi - en blir heller ingen superhelt fordi en hevder at «jeg trenger ingen pause, jeg er der hele tiden for barna».

Anonymkode: db9fe...816

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som pedagogisk leder har du jo 45 min. kortere dag enn fagarbeiderne, du deltar på møter ute fra avdelingen, har plantid, 30 min. pause osv. Tilsammen er du borte fra barna ganske så mye i løpet av uka sammenlignet med fagarbeiderne. Derfor ikke så rart at ikke du føler det samme behovet for noen min. med annet fokus enn barna.

Nja, vi har ikke organisert oss helt sånn du beskriver, men at jeg er mer borte fra avdelingen enn fagarbeiderne, totalt sett, stemmer jo. Jeg ser ikke noe sted at tråden retter seg mot assistenter/fagarbeidere, så derfor tillot jeg meg å svare ut fra mitt perspektiv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Visste at denne kom til å komme. Dette er jo KG! Er en grunn til at jeg IKKE er renholder, men liker å jobbe i barnehage! Ser ikke noe galt i å like å ha et avbrekk fra de faste jobboppgavene, nemlig å være med barna.

Regner med at du ikke gjør det samme på jobb du heller, fra du kommer til du går? Hvis du jobber da..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt normalt, både i bhg-jobb og andre jobber - og i heimen. 

Jeg bruker også å ta ut av oppvaskmaskinen på jobb som en pause. Jeg jobber i it-bransjen. Tungt å sitte konsentrert om tekniske detaljer hele dagen, og å gjøre en "hjernedød" jobb hvor jeg får bruke kroppen litt i det minste, er et godt avbrekk. 

Hjemme småkrangler jeg og mannen også ofte om hvem som skal få lov til å rydde på kjøkkenet eller helge opp klesvasken, og hvem som må være med de trøtt-rabiate ungene ;)

Anonymkode: 6f878...4dc

• Liker 1
Skrevet
On 8/27/2022 at 1:32 PM, Era Vulgaris said:

Jeg jobbet som assistent i barnehager i min ungdom. Den verste plassen var det en pedagogisk leder som satte meg til alle "drittjobbene" med vasking og rydding. Barna elsket meg, og hver gang jeg lekte med de eller vi tegnet så kom hun og forstyrret leken for å finne forefallende arbeid som ikke en gang var nødvendige. Etter seks måneder hvor jeg vasket og ryddet dag inn og dag ut, så fikk jeg nok. Jeg gikk ut i garderoben etter lunsj sammen med barna og begynte med å hjelpe og kle på. Hun kom som et stort spørsmålstegn og spant igang med en lang tirade av kjeft foran ansatte og barn. 

Som sykepleier i dag så hadde det vært helt uhørt om jeg skulle be/forvente at assistenter eller helsefagarbeidere å rydde opp etter meg og mine pasienter, som en selvfølge. Kjipe oppgaver deler man på i den grad det er mulig, så det ikke blir en kjip belastning, dårlig arbeidsmiljø og kollegaer forsvinner til andre jobber. 

Man er ikke nødvendigvis profesjonell bare fordi man er pedagog. 

Anonymkode: f24e5...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...