Gå til innhold

Kvinnelig lærere - Opplever du flørting og seksuelle kommentarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som lektor i tre år. Jeg opplever at gutter jeg underviser flørter med meg og stiller meg veldig personlige spørsmål. De kan til tider også komme med seksuelle kommentarer. Tenåringsgutter spør meg om min "type" og om jeg syns navngitte elever er "hot". Jeg syns det er utrolig ekkelt at ungdommer spør meg om jeg liker mindreårige gutter! Jeg fikk også nylig spørsmål av en seksuell karakter om en annen ung lektor på min skole.

Mine mannlige kollegaer på samme alder opplever ikke dette. Det er stort sett guttene som oppfører seg slik, og det går ut over meg og en annen kvinnelig lektor. Jeg har ikke hørt noe om at mine kvinnelige kollegaer som er litt "eldre" opplever slik oppførsel. Det kan kanskje være fordi de er på alder med foreldrene til elevene, eller kanskje de opplever det uten å si noe. 

Jeg oppmuntrer på ingen måte slik oppførsel og jeg svarer ikke på veldig personlige spørsmål, men jeg begynner å bli ganske lei. Er det andre som opplever dette? Har dere tatt det opp med skolen? Hvordan blir slikt håndtert?  

PS.  Jeg har aldri blitt tafset på eller noe slikt. Jeg tror ikke guttene forstår alvoret i oppførselen sin. I begynnelsen prøvde jeg å ignorere det, jeg tenkte at at det var bare dette kullet, men jeg har skjønt at dette vil skje igjen og igjen. 

Anonymkode: 4e42e...bb8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er de? Du kan jo kontakte hjem og be de ta en prat med sønnene sine om det her.

Anonymkode: 7f3a5...056

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor gamle er de? Du kan jo kontakte hjem og be de ta en prat med sønnene sine om det her.

Anonymkode: 7f3a5...056

Det er snakk om vgs. Kontakt med foreldre går som oftes gjennom klasselærer. Jeg har nevnt det for noen kollegaer som jeg har et nært forhold til, men jeg har ikke tatt det opp med skolen. Det er ikke bare én eller to som oppfører seg slik, det er en kultur hvor noen gutter tuller seg med å bruke seksuell humor, og de får positiv oppmerksomhet fra kameratene sine som syns det er morsomt. De hadde nok aldri gjort slik om de var alene med meg. Jeg tror ikke de nødvendigvis gjør det fordi de faktisk syns at jeg er attraktiv, men heller fordi jeg er en kvinne. 

• Liker 3
Skrevet

Da jeg gikk på vgs på en yrkesfaglig linje med stort sett bare gutter, hadde vi en relativt ung kvinnelig lærer i et fellesfag. 

Hun fikk mildt sagt gjennomgå. Det var seksuelle kommentarer konstant. Hun prøvde å konsentrere seg om faget, men det var nærmest umulig. Hun mistet aldri fatningen der og da, men jeg tror hun sluttet ikke lenge etter. 

Anonymkode: 8cc3e...ae8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet på vgs på yrkesfag. Du må være tydelig overfor de om at dette er uakseptabelt.

Anonymkode: b08f8...813

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er totalt uakseptabelt at du skal ha et slikt arbeidsmiljø. Her må arbeidsgiver inn og iverksette tiltak. Dette hadde aldri blitt godtatt på andre arbeidsplasser, skolen er ingen unntak. 

Anonymkode: adee1...8d9

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er snakk om vgs. Kontakt med foreldre går som oftes gjennom klasselærer. Jeg har nevnt det for noen kollegaer som jeg har et nært forhold til, men jeg har ikke tatt det opp med skolen. Det er ikke bare én eller to som oppfører seg slik, det er en kultur hvor noen gutter tuller seg med å bruke seksuell humor, og de får positiv oppmerksomhet fra kameratene sine som syns det er morsomt. De hadde nok aldri gjort slik om de var alene med meg. Jeg tror ikke de nødvendigvis gjør det fordi de faktisk syns at jeg er attraktiv, men heller fordi jeg er en kvinne. 

Liker du det egentlig?

Anonymkode: ce706...b9f

Skrevet

Tenk om en svart lærer hadde fått kommentarer på hudfargen sin daglig av elevene. Apelyder og bananer kastet etter seg. Aldri i verden om dette hadde blitt godtatt. Skolen hadde iverksatt tiltak øyeblikkelig. Det er ingen forskjell på trakassering basert på hudfarge og trakassering basert på kjønn.

Anonymkode: adee1...8d9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er dette tilfeldigvis i Oslo?

Hvor gammel er du?

Anonymkode: bdee5...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette tilfeldigvis i Oslo?

Hvor gammel er du?

Nei, det er ikke i Oslo. Jeg er i slutten av 20-årene. Jeg spør fordi jeg lurer på hvor utbredt dette er og om det er noen som har erfaring med hvordan slikt kan håndteres. 

Jeg blir som sagt ikke tafset på, men jeg føler ubehag når jeg som voksen blir spurt om jeg syns en sekstenåring er sexy. Jeg har også opplevd at gutter flekser musklene sine mot meg når jeg prøver å undervise. 

Skrevet

Ja, jeg opplever det fortsatt etter 10 år som lærer. Er 35 nå. Jeg har hatt én mannlig kollega som har opplevd noe lignende, (ikke like drøyt) men han var veldig kjekk.

Anonymkode: e4a0f...f19

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det er ikke i Oslo. Jeg er i slutten av 20-årene. Jeg spør fordi jeg lurer på hvor utbredt dette er og om det er noen som har erfaring med hvordan slikt kan håndteres. 

Jeg blir som sagt ikke tafset på, men jeg føler ubehag når jeg som voksen blir spurt om jeg syns en sekstenåring er sexy. Jeg har også opplevd at gutter flekser musklene sine mot meg når jeg prøver å undervise. 

Det høres helt på trynet ut. Og et slikt arbeidsmiljø skal du på ingen måte finne deg i. Fortsett å hør rundt, enten om tips til hvordan du selv kan få elevene til å slutte, eller eventuelt eskalere det til noen (rektor e.l.) som kan sette dem på plass.

Det skal overhodet ikke fortsette slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke akseptabelt.

Du er en autoritetsperson og du bør ta den rollen. Du får bare slå hardt ned på hver minste ting.

Offerrollen kler ikke en leder.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

unge gutter syns du er attraktiv, og tuller med deg? Ha litt humor da kvinne, dette er ikke verdens undergang. Hvis du gjør tiltak blir det enda mer spennende for dem. Ta det med et smil, og hvis de flørter eller spør om noen er hot svarer du at du liker folk på din egen alder.

Anonymkode: 1cffe...7dd

Skrevet
Isambard skrev (3 minutter siden):

Det er ikke akseptabelt.

Du er en autoritetsperson og du bør ta den rollen. Du får bare slå hardt ned på hver minste ting.

Du vet ikke noe om hvordan jeg oppfører meg rundt elevene. Du behøver ikke være nedlatende mot meg, jeg har ikke gjort noe galt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

unge gutter syns du er attraktiv, og tuller med deg? Ha litt humor da kvinne, dette er ikke verdens undergang. Hvis du gjør tiltak blir det enda mer spennende for dem. Ta det med et smil, og hvis de flørter eller spør om noen er hot svarer du at du liker folk på din egen alder.

Du er mann, antar jeg. 🙄

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet ikke noe om hvordan jeg oppfører meg rundt elevene. Du behøver ikke være nedlatende mot meg, jeg har ikke gjort noe galt. 

Jeg aner ikke hvordan du oppfører deg, så det var ingen kritikk av deg.

Jeg bare skrev hvordan jeg mener man bør takle sånne ting.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig  meg deg

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme på fra vgs gutter i klasser når jeg er ny for dem, men går raskt over. 

Det jeg alltid gjør, er tidlig å få frem at jeg føler meg mye eldre enn dem (typ: da jeg begynte på studiet, altså et halvt liv siden for dere, så…., ett år kan føles mye for dere, men bare vent osv.) 

På direkte flørt (el egentlig kjekkaserier som det jo egentlig er)  har jeg forsøkt å være vennlig men veldig tydelig avvisende. 

F.eks på spørsmål om jeg synes elever er hotte, kunne jeg sagt noe i denne retning: Oj. Var ikke det et litt rart spørsmål å stille læreren sin, da? Vet du, jeg er veldig glad i dere alle som elever jeg, men jeg går ikke rundt og tenker på om der er hotte eller ikke. Det har jeg neppe lov til en gang. Uansett: Ikke at du har noe med det, men på den måten jeg liker jeg dessuten bare de på min egen alder jeg, eller sånne skikkelige gamliser, som f.eks «en eller annen godt voksen kjendis».

Seksuelt spørsmål om annen kollega: Veldig glad for at du viser interesse for meg som person altså, men slik prat reserverer jeg til venninner og fritiden jeg. Om du vil snakke om noe uten om fag, så kan du jo heller spørre om favorittmat, musikk, eller filmsmak? Har du kanskje noen gode serier å anbefale. 

Anonymkode: 111c9...f4e

• Nyttig 2
Skrevet
Isambard skrev (51 minutter siden):

Det er ikke akseptabelt.

Jeg skrev lenger ned. I et klasserom på vgs er ialllfall min observasjon at  det å være autoritær kan slå skikkelig feil ut dersom elevene ikke «kjøper» deg som autoritetsperson. Når de kommer med seksuelle kommentarer gjør de sannsynligvis ikke det. Respekt kan en få på andre måter enn å slå hardt ned på de som tramper over streken. Har altså mer troen på vennlighet og litt humor, samtidig som en tydelig får frem at en synes en gråstein er mer interessant som seksualpartner enn en vgs elev. 

Anonymkode: 111c9...f4e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...