Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er vanlig å få dekket av arbeidsgiver? 1000kr, 5000? Vet det ikke er noen øvre grense men dere som har fått dem dekket, hvor mye var arbeidsgiver villig til å dekke?

Anonymkode: 66354...053

Skrevet

Du har krav på å få dekket databriller hvis det er behov for det. Så arbeidsgiver kan ikke dekke mindre enn en "rimelig" brille koster. Kun hvis du velger en dyrere innfatning, eller glassbehandling enn nødvendig, kan du måtte betale mellomlegget. 1000 kr vil for eksempel ikke være tilstrekkelig til å dekke synstest, glass og innfatning. 

Anonymkode: 85a70...c08

• Liker 1
Skrevet

Skatteetaten dekker 1500kr for briller og innfatning, alt utover dette må du dekke selv. 

Skrevet

Det vanlige er å dekke glass og tilpasning, og så ha en øvre ramme for selve innfatningen. Hos oss er det 500. 

Ønsker du progressive glass, faller det utenfor dekningen da det ikke bare er en databrille. 

Anonymkode: 579bb...3d7

Skrevet

kun standard innfatning (rimeligste). resten dekkes av arb.giver om du har behov for dette i arbeidet. Det er det vanligste flere steder iallfall:)

Anonymkode: 2e423...8c0

Skrevet

Hos oss dekker de hele synstesten og glass i henhold til det vi har behov for i jobben. De dekker innfatning til max 1000 kr. Jeg jobber innen offentlig forvaltning og min arbeidsgiver har innkjøpsavtale med en optikerkjede som vi må bruke for at de skal dekke det. 

• Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, Ullvott said:

Hos oss dekker de hele synstesten og glass i henhold til det vi har behov for i jobben. De dekker innfatning til max 1000 kr. Jeg jobber innen offentlig forvaltning og min arbeidsgiver har innkjøpsavtale med en optikerkjede som vi må bruke for at de skal dekke det. 

Vil du si 5000 - 10,000 kroner er mye for dekning av briller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk har ulike behov avhengig av både øyne og arbeidssituasjon.

Likevel mener jeg at 5000 er ganske mye og 10 000 er veldig mye for databriller til en "gjennomsnittlig" brillebruker uten veldig spesielle synsfeil, og som jobber i et helt vanlig kontormiljø.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det er for mye. Jeg fikk nettopp nye briller dekket av arb giver. De har åpenbart en god avtale med kjeden de har valgt for synstest og briller, for totalkostnaden inkl synstest for meg var under 1500. Altså synstest, briller og innfatning. 

Anonymkode: 0fd0d...17a

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Skatteetaten dekker 1500kr for briller og innfatning, alt utover dette må du dekke selv. 

Nei det må man ikke, det betyr bare at bedriften får 1500 i fradrag skattemessig, men de kan fortsatt dekke mer

Anonymkode: c2e17...d9a

• Liker 2
Skrevet

Her dekkes synstesten, glassene og 1000 kr for innfatning. Nærmeste optiker har eget stativ for innfatningene til den prisen til og med 😃

Anonymkode: e3609...db5

Skrevet
13 hours ago, Ullvott said:

Det er visstnok ikke lov lenger. Jobben min prøvde seg også med at de hadde avtale, men måtte godta å legge ut for andre steder 

Anonymkode: d7db8...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er visstnok ikke lov lenger. Jobben min prøvde seg også med at de hadde avtale, men måtte godta å legge ut for andre steder 

Anonymkode: d7db8...80e

Jeg er ikke så  kjent med lovverket på dette området, men hos oss så er det i alle fall enkelte unntak fra reglene. Min arbeidsplass er spredt ut over et stort geografisk område, og optikerkjeden finnes ikke over alt i dette området. De som har en avstand fra x antall mil fra optiker er er fristilt fra avtalen.  

Skrevet

Det er vanlig at man får dekket en billig innfatning, gjerne max 1000 kr eller et lignende beløp. Grensen på min arbeidsplass er max 1000 kr for innfatning, jeg valgte en til 1299, så betalte 299 selv. De dekker glassene, mine glass kostet rundt 4000 kr. 

Anonymkode: 9abf3...ad1

Skrevet

Hva om den ansatte har kjøpt progressive briller med utvidet mellomfelt for databruk? Skal det bli dekket av arbeidsgiver? Han bruker de utenom jobb også, trodde det var slik at man dekker kun briller til skjermbruk og de må ha en annen styrke enn de man bruker til personlig bruk? 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye er vanlig å få dekket av arbeidsgiver? 1000kr, 5000? Vet det ikke er noen øvre grense men dere som har fått dem dekket, hvor mye var arbeidsgiver villig til å dekke?

Jeg fikk dekket 9700 kroner av arbeidsgiver. Dette gjøres hvert år.

Anonymkode: 7096b...215

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis glassene koster 10.000, så er det det de koster. Det må arbeidsgiver forholde seg til uansett om han synes det er mye, og uansett hvor heldig han er med sitt syn og hvor lite han kan slippe unna med når han trenger nye briller.

Anonymkode: 0afbd...5ab

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis glassene koster 10.000, så er det det de koster. Det må arbeidsgiver forholde seg til uansett om han synes det er mye, og uansett hvor heldig han er med sitt syn og hvor lite han kan slippe unna med når han trenger nye briller.

Anonymkode: 0afbd...5ab

Koster brilleglassene 10 000kr så ville jeg vel trodd at det var noe mer galt med synet? Trenger man databriller så er det vel egentlig bare at du begynner å få dårlig syn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva om den ansatte har kjøpt progressive briller med utvidet mellomfelt for databruk? Skal det bli dekket av arbeidsgiver? Han bruker de utenom jobb også, trodde det var slik at man dekker kun briller til skjermbruk og de må ha en annen styrke enn de man bruker til personlig bruk? 

Normalt sett ikke, ifølge Arbeidstilsynet. Usikker på hvor grensen går, egentlig. Tror det blir opp til arbeidsgiveren å vurdere.

"Databrilla vil oftast vere ei einstyrke-brille som er tilpassa avstanden til dataskjermen. Dersom arbeidsoppgåvene krev skarpt syn både på nære hald og på avstand, kan progressive eller fleirstyrke-briller fungere godt. Eit slikt behov må dokumenterast særskilt.

Standard progressive briller som eignar seg til dagleg bruk, blir ikkje rekna som databriller. Arbeidsgivaren har ikkje plikt til å dekke utgifter til briller eller kontaktlinser som arbeidstakaren treng i dagleglivet/utanom jobben."

Anonymkode: 1f173...a6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Koster brilleglassene 10 000kr så ville jeg vel trodd at det var noe mer galt med synet? Trenger man databriller så er det vel egentlig bare at du begynner å få dårlig syn?

Jeg bruker progressive briller og linser (har kun +1 foreløpig + nærsynhet), og dekket selvfølgelig kostnaden selv til brillene. Tror glassene kostet 7 500 kr hos Specsavers. Kan sikkert få dekket databriller med én styrke, men foretrekker progressive briller.

Anonymkode: 1f173...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...