AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #121 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 16.24): Nei, du er ikke akterutseilt. Et åpent forhold er, som Sissel Gran sier, intet forhold. Sexindustrien og sensasjonsmedia prøver å gi inntrykk av at dette er «vanlig»; gjerne med henvisning til såkalte «undersøkelser» som er kjøpt og betalt for å selge produkter eller aviser. Men for de aller fleste, er en slik praksis naturstridig og helt på tvers av våre biologiske instinkter. Jeg er tilbøyelig til å mene at de ytterst få som synes dette er ok, enten mangler evne til dypere, emosjonell tilknytning eller anser forholdet som over. Anonymkode: f8ffa...50e Ja. Jeg tror det ofte dreier seg om personer som har noen psykiske problemer, kanskje relasjonsproblemer. Eneste personen jeg har pratet med som lever slik har ADD. Anonymkode: 85de7...6b4 3
SlemUlv Skrevet 30. august 2022 #122 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja. Jeg tror det ofte dreier seg om personer som har noen psykiske problemer, kanskje relasjonsproblemer. Eneste personen jeg har pratet med som lever slik har ADD. Anonymkode: 85de7...6b4 Ah ja.. For man må være psyk for å ikke ville leve som alle andre.. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #123 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ulike seksuelle behov bl.a. Hva er det å ikke skjønne? Man kan være kompatibel på mange felt, men så har man ulikt tenningsmønster. Sterke par som våger Anonymkode: 2ee43...f3a Nei. Ikke sterk. Svak. Anonymkode: f8ffa...50e 3
Cornix Skrevet 30. august 2022 #124 Skrevet 30. august 2022 Kunne aldri tenke meg åpent forhold da jeg er demiseksuell. Sex med partner er noe intimt og en del av mitt kjærlighetsspråk. Men folk er forskjellig. Så lenge begge parter føler likeverd og opplever glede ved et åpent forhold er det ikke noe jeg blander meg med. Man få leve sitt liv slik man selv ønsker det, så lenge det ikke skader andre på veien. 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. august 2022 #125 Skrevet 30. august 2022 SlemUlv skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke du faktisk har snakket med noen som er poly, men seriemonogame. Serie monogami er en ting som har utviklet seg veldig siden ca 2000. DET er trist det. DER blir mange såret. Som jeg har sagt før, jeg har hatt en partner i 11 år, en i 5 tror jeg... Bruk og kast har aldri vært min ting Og det gjelder de aller fleste polypersoner jeg kjenner. Men akkurat som det finnes idioter innen monogami, så finnes det idioter innen poly. (og ja, jeg legger åpent forhold inn under poly, og bruker poly som et samlebegrep for all etisk ikke monogami) Seriemonogami er helt klart også negativt, helt enig med deg der. Men å ha flere på én gang blir jo litt den samme greia, etter mitt syn, man klarer ikke å velge og sier ja takk, begge deler.
SlemUlv Skrevet 30. august 2022 #126 Skrevet 30. august 2022 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Seriemonogami er helt klart også negativt, helt enig med deg der. Men å ha flere på én gang blir jo litt den samme greia, etter mitt syn, man klarer ikke å velge og sier ja takk, begge deler. Og så lenge alle involverte er ok med det, så ser jeg ikke problemet. Jeg har ikke tenkt å tvinge noen til å være poly, akkurat som jeg forventer at folk ikke kommer til å tvinge meg til å være mono. Men uten informasjon, har man ikke et reelt valg 😊 så jeg kommer til å fortsette å jobbe for å få ut informasjon, om relasjonsmangfold (som btw, også inkluderer monogami). 2 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. august 2022 #127 Skrevet 30. august 2022 SlemUlv skrev (1 minutt siden): Og så lenge alle involverte er ok med det, så ser jeg ikke problemet. Jeg har ikke tenkt å tvinge noen til å være poly, akkurat som jeg forventer at folk ikke kommer til å tvinge meg til å være mono. Men uten informasjon, har man ikke et reelt valg 😊 så jeg kommer til å fortsette å jobbe for å få ut informasjon, om relasjonsmangfold (som btw, også inkluderer monogami). Det er jo OK på den måten at det må omfavnes av livsstils- og ytringsfrihet, det er jeg enig i. Jeg synes voksne folk skal få lov til å være poly, men jeg tror ikke det er noe bra av den grunn. Litt som at jeg i ytringsfrihetens navn synes folk må få lov til å ha helt andre politiske meninger enn meg, men synes ikke disse meningene er bra av den grunn. Så jeg prøver ikke å forby det, altså Men sett fra mitt synspunkt så virker det som en veldig hedonistisk livsstil, som folk som ikke kan begrense seg og skal ha alt. Jeg tror mer på måtehold for mennesket
SlemUlv Skrevet 30. august 2022 #128 Skrevet 30. august 2022 Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden): Men sett fra mitt synspunkt så virker det som en veldig hedonistisk livsstil, som folk som ikke kan begrense seg og skal ha alt. Jeg tror mer på måtehold for mennesket Men da lever du sånn, også kan andre få lov å leve som de vil. Det er et valg jeg har tatt, å leve it denne siden av meg selv 1
Bamseklemmer Skrevet 30. august 2022 #129 Skrevet 30. august 2022 Jeg tror det ikke ligger for mennesker som lever A4 livet helt ut, du må være litt "gærn" i huet for å bli med i et åpentforhold.. Men at de skal bli trakkasert for sin seksualitet og ønsker her i livet, synes jeg er lavmål.. Men jeg er vel også litt "gærn" i hodet som mener det. Jeg har opplevd åpent forhold, men det skar seg.. Min ex ble forelsket og slapp meg aldri inn sammen med hennes venninne.. Det eneste jeg "fikk" var å se gjennom dørsprekka, og høre på deres uendelige mange orgasmer. Jeg fikk både ondt inni meg og kramper i høyrehånda, etter en uke var det stopp...hun innrømmet sin legning og sin nye kjærlighet.. og tilgitt ble hun også.. Så, åpent forhold kommer aldri til å skje igjen, men jeg har full forståelse at enkelte velger det..
Bamseklemmer Skrevet 30. august 2022 #130 Skrevet 30. august 2022 SlemUlv skrev (13 minutter siden): Men da lever du sånn, også kan andre få lov å leve som de vil. Det er et valg jeg har tatt, å leve it denne siden av meg selv Der er jeg veldig enig med deg.. alle har og tar sine egne valg i livet, og vi skal ikke påvirkes av andre idioter.. Hvis vi ikke tar våre egne valg.. går det som regel til helvette med alt.. og da passer vel livsmottoet mitt veldig godt: "Selv om andre er idioter, trenger ikke jeg å være det" 😅
SlemUlv Skrevet 30. august 2022 #131 Skrevet 30. august 2022 Bamseklemmer skrev (24 minutter siden): Der er jeg veldig enig med deg.. alle har og tar sine egne valg i livet, og vi skal ikke påvirkes av andre idioter.. Hvis vi ikke tar våre egne valg.. går det som regel til helvette med alt.. og da passer vel livsmottoet mitt veldig godt: "Selv om andre er idioter, trenger ikke jeg å være det" 😅 Tja.. Jeg syns ingen er idioter jeg da, bare fordi de velger å lever annerledes en meg eller andre.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #132 Skrevet 30. august 2022 SlemUlv skrev (17 timer siden): Nei, men i denne tråden snakkes det som om åpent forhold er utroskap og midlertidige. Som virker som en flau undskyldning for folk som ikke tenker lengre en sin egen nese. La folk få være seg selv. Det skader vel ikke monogame forhold, at noen velger å ikke være monogam? Kan gjøre det og er vel det som gjør at mange ser på det som en unnskyldning til å være utro. Jeg personlig har ingen problemer med folk som får det til å fungere men du sa i en annen kommentar at monogame forhold kan også være vanskelige og det er jeg enig med deg i men blir ikke enklere med flere mennesker involvert. Som mann ville aldri ha gjort det igjen og er bare glad at begge mine sønner var voksne da jeg og min eks-kone åpnet vårt ekteskap. Jeg endte opp med å bli oversett og det er delvis min feil siden jeg istedet for å prate med konen som mine sjalusi følelser og at jeg følte meg ensom i ekteskapet, så valgte jeg å håndtere det ved å holde det inne til at jeg endte opp med å distansere meg emosjonelt fra kona mi til det punktet at jeg ikke hadde noen følelser for henne lenger. Jeg sa bare til henne at jeg ville skilles og det slo jo ned som en bombe på henne fordi hun trodde at alt var greit. Hun vill jo lukke forholdet og jobbe med oss igjen men da var det forseint jeg hadde mentalt sett gått videre og hadde allerede sett for meg ett liv der jeg bodde alene. Du skriver også fra en kvinnes perspektiv og som mann så tror jeg er verdt å vite at uansett hvor bra du ser ut så er det lettere for kvinner enn menn å finne en partner. Sier ikke at det er bra eller dårlig men bare at sånn er det og det er noe spesielt hvis du er mann i forholdet burde tenke nøye over. Risikoen som mann er at det er større sjanse at du blir oversett og satt til side i ett åpent forhold og det er vel grunnen til at spesielt menn kvier seg jævlig for å inngå ett åpent forhold. Jeg tror ikke på de i åpne forhold som sier at det er null sjalusi fordi man kan ikke rasjonalisere alle følelser til døds noen ganger føler man bare det man føler. Anonymkode: 17d28...48e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #133 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Risikoen som mann er at det er større sjanse at du blir oversett og satt til side i ett åpent forhold og det er vel grunnen til at spesielt menn kvier seg jævlig for å inngå ett åpent forhold. Jeg tror ikke på de i åpne forhold som sier at det er null sjalusi fordi man kan ikke rasjonalisere alle følelser til døds noen ganger føler man bare det man føler. Sjalusien er på en måte drivkraften. Et element av selvpining. Men jeg tror, spesielt ikke mange kvinner, er i stand til å rasjonalisere sine følelser og holdninger. Så jeg havner der du er. Faren for å bli ignorert og tilsidesatt er alt for stor. Anonymkode: a6228...87f 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #134 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan gjøre det og er vel det som gjør at mange ser på det som en unnskyldning til å være utro. Jeg personlig har ingen problemer med folk som får det til å fungere men du sa i en annen kommentar at monogame forhold kan også være vanskelige og det er jeg enig med deg i men blir ikke enklere med flere mennesker involvert. Som mann ville aldri ha gjort det igjen og er bare glad at begge mine sønner var voksne da jeg og min eks-kone åpnet vårt ekteskap. Jeg endte opp med å bli oversett og det er delvis min feil siden jeg istedet for å prate med konen som mine sjalusi følelser og at jeg følte meg ensom i ekteskapet, så valgte jeg å håndtere det ved å holde det inne til at jeg endte opp med å distansere meg emosjonelt fra kona mi til det punktet at jeg ikke hadde noen følelser for henne lenger. Jeg sa bare til henne at jeg ville skilles og det slo jo ned som en bombe på henne fordi hun trodde at alt var greit. Hun vill jo lukke forholdet og jobbe med oss igjen men da var det forseint jeg hadde mentalt sett gått videre og hadde allerede sett for meg ett liv der jeg bodde alene. Du skriver også fra en kvinnes perspektiv og som mann så tror jeg er verdt å vite at uansett hvor bra du ser ut så er det lettere for kvinner enn menn å finne en partner. Sier ikke at det er bra eller dårlig men bare at sånn er det og det er noe spesielt hvis du er mann i forholdet burde tenke nøye over. Risikoen som mann er at det er større sjanse at du blir oversett og satt til side i ett åpent forhold og det er vel grunnen til at spesielt menn kvier seg jævlig for å inngå ett åpent forhold. Jeg tror ikke på de i åpne forhold som sier at det er null sjalusi fordi man kan ikke rasjonalisere alle følelser til døds noen ganger føler man bare det man føler. Anonymkode: 17d28...48e Det er ikke alltid slik nei. Min mann kunne nok funnet seg ny seksuell partner hver helg om han ville. Jeg er mye mer tilbakeholden, og mye mer kresen, så om vi hadde den type åpent forhold ville han fort ha hatt langt flere partnere enn meg. Nå har ikke vi den type åpent forhold, og veldig klare grenser i vårt forhold, og de grenser vurderes løpende gjennom dialog angående hvordan vi har det og takler ulikt. Det virker som den dialogen var fraværende i deres forhold, og jeg vil so at uten slik åpen og kontinuerlig dialog er det dødsdømt å ha et åpent forhold. Det er absolutt nødvendig å ha god og kontinuerlig dialog om hvordan man har det og tar det for at et åpent forhold skal fungere. Man kan ikke avtale noe en gang for alle, og så ikke prate. Veldig dumt å høre hvordan det ble mellom dere, men det bekrefter egentlig det jeg allerede er svært bevisst på, at kontinuerlig og åpen dialog er utrolig viktig. For noen uker siden traff vi for eksempel en kvinne vi begge likte, men på grunn av noe ville ikke jeg gå videre. I slike tilfeller nytter det ikke at vi en gang ble enige om noe, for det skjer jo ting som må snakkes om. Jeg kan ikke gå i strid med mine følelser, og han kan det ikke, på noe vi gjorde avtale om for flere år siden. Den dialogen må vedvare, angående situasjon for situasjon, og hvordan vi begge føler rundt ulikt, her og nå, til enhver tid. Anonymkode: b3f86...f53
SlemUlv Skrevet 30. august 2022 #135 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan gjøre det og er vel det som gjør at mange ser på det som en unnskyldning til å være utro. Hvordan skader det monogame forhold, at noen velger å ha åpne forhold? Du ble ikke såret i et monogamt forhold, du ble såret i et åpent forhold som ikke fungerte. AnonymBruker skrev (1 time siden): Risikoen som mann er at det er større sjanse at du blir oversett og satt til side i ett åpent forhold og det er vel grunnen til at spesielt menn kvier seg jævlig for å inngå ett åpent forhold. Men om noen er bekymret for dette, er jo dette noe som må diskuteres. Jeg var også redd for å bli oversett i begynnelsen, så vi snakket om det. Og snakket om hvordan ta opp, at man følte seg oversett, eller glemt. Det er det som er så viktig! Åpen og ærlig kommunikasjon!! Her var der han som tok opp poly, da han var poly før han møtte meg. Ja, akkurat nå har jeg flere partnere en ham, men for bare noen år siden var det omvendt. Så din erfaring, er ikke alles erfaring, og er derfor ikke sannheten om alles åpne/Poly relasjoner. 1
Snok1 Skrevet 30. august 2022 #136 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 14.21): Nei. Anonymkode: f8ffa...50e Du trenger ikke forstå dette, lille venn, du trenger bare å akseptere det. Det blir som mitt forhold til religiøse mennesker. Jeg vet at deres gud ikke er den eneste (enn si eksisterer), men jeg aksepterer at dette er deres tro og at det er viktig for dem.
Snok1 Skrevet 30. august 2022 #137 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 19.32): Jeg snakker snakker selvsagt ikke om en relasjon generell forstand. Det fremgår tydelig av konteksten at jeg med forhold mener det som på engelsk kalles a romantic relationship (som ikke er direkte oversettbart). Anonymkode: f8ffa...50e Forsøk med «romantisk forhold» som er en helt vanlig betegnelse i norsk dagligtale. Verre er det ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #138 Skrevet 30. august 2022 Snok1 skrev (7 minutter siden): Du trenger ikke forstå dette, lille venn, du trenger bare å akseptere det. Det blir som mitt forhold til religiøse mennesker. Jeg vet at deres gud ikke er den eneste (enn si eksisterer), men jeg aksepterer at dette er deres tro og at det er viktig for dem. Jeg må ærlig talt si at ingenting kunne brydd meg mindre enn hvilket forhold du har til religiøse mennesker, eller til noe annet for den saks skyld. Hvis du ikke skjønner at det er mulig å være uenig i en oppfatning, og samtidig tolerere den, har vi ikke noe særlig å snakke om. Anonymkode: f8ffa...50e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #139 Skrevet 30. august 2022 Snok1 skrev (9 minutter siden): Forsøk med «romantisk forhold» som er en helt vanlig betegnelse i norsk dagligtale. Verre er det ikke. Nei, «romantisk forhold» har andre konnotasjoner enn «romantic relationship». Men det blir vel for subtilt for deg. Anonymkode: f8ffa...50e 1
Isambard Skrevet 30. august 2022 #140 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, «romantisk forhold» har andre konnotasjoner enn «romantic relationship». Men det blir vel for subtilt for deg. Anonymkode: f8ffa...50e Det er det samme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå