Gå til innhold

Hva er vitsen med åpent forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
SlemUlv skrev (48 minutter siden):

Leste du linken? Hvor det sort på hvitt står at de IKKE kan konkludere med at åpne ekteskap er dømt til å feile? 🤔

For så å bli brukt som "bevis" på at åpne ekateskap er dømt til å feile.. 

Det er forskning som tyder på at 92% feiler. Det betyr tross alt at 8% ikke feiler.

Altså kan man ikke konkludere med at åpne ekteskap er dømt til å feile.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 20.30):

Kjønnssykdommer? Hiv? Sterilitet av chlamydia?

Anonymkode: 3792a...51c

Jaha.. var det et poeng du hadde her? Et spørsmål? Jeg er veldig åpen for å svare om hvordan vi lever, men kom med mer enn det her a😅

Jeg går utifra at du lurer på om vi er klar over risiko, og det er vi. Vi har aldri ubeskyttet sex og tester oss jevnlig i «aktive perioder».

Anonymkode: 534dd...e20

• Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (19 minutter siden):

Det er forskning som tyder på at 92% feiler. Det betyr tross alt at 8% ikke feiler.

Altså kan man ikke konkludere med at åpne ekteskap er dømt til å feile.

Det er en undersøkelse, som sier dette. Hvor mange var med i denne undersøkelsen? Er det faktisk representativ? 

Og når bevisene dine faktiks selv sier at man ikke kan konkludere med noe, er det dårlig bevis syns jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SlemUlv skrev (1 time siden):

Det er en undersøkelse, som sier dette. Hvor mange var med i denne undersøkelsen? Er det faktisk representativ? 

Og når bevisene dine faktiks selv sier at man ikke kan konkludere med noe, er det dårlig bevis syns jeg. 

Er du like kritisk til metodenbruk, representativitet, statistisk signifikans mv. i undersøkelser du selv refererer til? Eller kritiserer du bare undersøkelser der du ikke liker resultatet?

Anonymkode: f8ffa...50e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du like kritisk til metodenbruk, representativitet, statistisk signifikans mv. i undersøkelser du selv refererer til? Eller kritiserer du bare undersøkelser der du ikke liker resultatet?

Jeg likte resultatet jeg.. Det sa nemlig ingenting. Men ja, jeg leser referanser jeg får fra andre, hele. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man unngår utroskap? Tipper 60% av de som er i et forhold, enten samboere eller gifte, opplever dette. Hvor monogame er de da? Ved et åpent forhold hadde det vært en IKKE SAK.

Anonymkode: 21026...983

Selv om utroskap forekommer i monogame forhold, er det (utfra den siste virkelig store sexvaneundersøkelsen) noe som forekommer i et mindretall av faste forhold, og også der er det gjerne noe som forekommer en enkelt eller få ganger. Skal vi slutte å si at avtaler er bindende fordi noen ikke holder dem? Si at det ikke er nødvendig å være ærlig fordi noen lyver? Selve tankegangen din er selvfølgelig helt forfeilet.

• Liker 1
Skrevet
SlemUlv skrev (7 minutter siden):

Jeg likte resultatet jeg.. Det sa nemlig ingenting. Men ja, jeg leser referanser jeg får fra andre, hele. 

Det er åpenbart vanskelig for noen å forene en rasjonell, vitenskapelig holdning til facts med et brennende ideologisk engasjement, fx i seksualpolitiske spørsmål. Da forveksler man gjerne ideologi med fakta, og blir mer eller mindre ut av stand til å føre en saklig diskusjon om hvordan virkeligheten faktisk er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er åpenbart vanskelig for noen å forene en rasjonell, vitenskapelig holdning til facts med et brennende ideologisk engasjement, fx i seksualpolitiske spørsmål. Da forveksler man gjerne ideologi med fakta, og blir mer eller mindre ut av stand til å føre en saklig diskusjon om hvordan virkeligheten faktisk er.

Fakta er.. At siden det ble linket til, sier at man IKKE kan konkludere med at åpne ekteskap, for de legge vekt på ekteskap ikke forhold i seg selv, er midlertidige. 

Den undersøkelsen som sier 92% som de fokuserer på i tråden her, blir også avvist i artikkelen. Fordi den ikke gir mening. 

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Man unngår utroskap? Tipper 60% av de som er i et forhold, enten samboere eller gifte, opplever dette. Hvor monogame er de da? Ved et åpent forhold hadde det vært en IKKE SAK.

Anonymkode: 21026...983

Det hadde ikke fungert for de fleste, det blir for mye sjalusi. 80% av menn har tilnærmet null sjanse til å ligge med noen andre enn partner. Åpent forhold funker kanskje for den andelen av de 20% mest fysisk attraktive menn som kunne tenke seg dette, gitt at de er sammen med den andelen av de 90% mest attraktive kvinnene som også har behov for å ligge med flere på samme tid. Totalt sett blir det ikke mange prosent av par dette vil kunne fungere for.

Anonymkode: 3c1ba...1f5

• Liker 1
Skrevet (endret)
SlemUlv skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om undersøkelsen er bra eller representativ. Det er sikkert stor usikkerhet og mange feilkilder. Problemet er at det er den eneste man har.

Artikkelen holder undersøkelser opp mot hverandre i avsnittet om skilsmisserate:

1. En som viser at kvinner i åpne forhold føler seg mer kompatibel med partneren og er fornøyd med sexlivet.

2. En som viser at åpne forhold har en skilsmisserate på 92%

Jeg tviler ikke på punkt 1. Helt fra første innlegg skrev jeg at jeg ser fordelene og til og med er litt misunnelig. Jeg tror 100% på at dere har spennende sexliv og kompatible partnere. Åpent forhold kan dessuten være riktig selv om det ikke varer livet ut.

Lenger ned i artikkelen så sier en terapeut at det kan lykkes bare hvis forholdet er ekstraordinært bra:

"Therapist Stephen J. Betchen, writing for Psychology Today, said that for an open marriage to succeed, a couple needs to have unquestioned love and commitment to each other and must have excellent communication and problem-resolution skills"

Så nei: Det er ikke dømt til å mislykkes. Det er bare krevende.

Endret av Isambard
Skrevet

En som viser at åpne forhold har en skilsmisserate på 92%

Åpne ekteskap. Forhold er mer en bare ekteskap. 

nei: Det er ikke dømt til å mislykkes. Det er bare krevende.

Alle forhold er krevende. Man må jobbe med dem, man må kommunisere. 

Det er vel en grunn at at mange ekteskap ender i skillsmisse. Du ser ikke meg si at man skal slutte å gifte seg av den grunn. Voksne menesker får gjøre som de vil. 

Og igjen så glemmer du å se på hele teksten. Det er ikke en konklusjon der. Fordi en undersøkelse, vel to, for den med homofile menn viser at kun ca halvparten ender i skillsmisse, viser noe.. Mens andre viser noe annet. 

Så hvorfor trekker du er konklusjon ut av en artikkel som spesifikt sier at det ikke er noe konklusjon å trekke enda? 🤔

(og sånn tilfelle du ikke så det, artikkelen det linkes videre til, der det står en undersøkelse fant at det var 92% skilsmisser rate. Er til en historie fra ei som mener åpent forhold er utroskap, som igjen innrømmer at det ikke er noe skikkelig forskning på dette, men likevel konkluderer med at det er en idiotisk trend) 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hadde ikke fungert for de fleste, det blir for mye sjalusi. 80% av menn har tilnærmet null sjanse til å ligge med noen andre enn partner. Åpent forhold funker kanskje for den andelen av de 20% mest fysisk attraktive menn som kunne tenke seg dette, gitt at de er sammen med den andelen av de 90% mest attraktive kvinnene som også har behov for å ligge med flere på samme tid. Totalt sett blir det ikke mange prosent av par dette vil kunne fungere for.

Hvorfor legger dere vekt på utseende? 🤔

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er like kritisk til all bruk av statestikk og tvilsom metode bruk i all forskning. Det er en viss grad av inflasjon av forskningsartikler, og mange av disse blir ikke vurdert godt nok.

Når jeg kommer over situasjoner som dette, der 1 -en , undersøkelse brukes stort sett som kilde til alle saker , uten at den blir referert , blir jeg skeptisk. Hele den vitenskapelige prosessen er designet på grunnlag av at man SKAL være skeptisk og drive kildekritikk.

Anonymkode: 75c82...2ad

Skrevet
SlemUlv skrev (18 minutter siden):

Åpne ekteskap. Forhold er mer en bare ekteskap. 

Alle forhold er krevende. Man må jobbe med dem, man må kommunisere. 

Det er vel en grunn at at mange ekteskap ender i skillsmisse. Du ser ikke meg si at man skal slutte å gifte seg av den grunn. Voksne menesker får gjøre som de vil. 

Og igjen så glemmer du å se på hele teksten. Det er ikke en konklusjon der. Fordi en undersøkelse, vel to, for den med homofile menn viser at kun ca halvparten ender i skillsmisse, viser noe.. Mens andre viser noe annet. 

Så hvorfor trekker du er konklusjon ut av en artikkel som spesifikt sier at det ikke er noe konklusjon å trekke enda? 🤔

(og sånn tilfelle du ikke så det, artikkelen det linkes videre til, der det står en undersøkelse fant at det var 92% skilsmisser rate. Er til en historie fra ei som mener åpent forhold er utroskap, som igjen innrømmer at det ikke er noe skikkelig forskning på dette, men likevel konkluderer med at det er en idiotisk trend) 

Du, jeg og artikkelen er enige om at et åpent ekteskap ikke bokstavelig talt er "dømt til å mislykkes". Ellers har jeg forklart hva jeg mener mer enn godt nok.

Det er interessant at homofile menn i åpne forhold har mye lavere skilsmisserate. Jeg vil tror det er mindre sjanse for at det blir veldig skjevt (pun intended) og at den ene føler seg utenfor.

Skrevet
Isambard skrev (7 minutter siden):

Du, jeg og artikkelen er enige om at et åpent ekteskap ikke bokstavelig talt er "dømt til å mislykkes". Ellers har jeg forklart hva jeg mener mer enn godt nok.

Det er interessant at homofile menn i åpne forhold har mye lavere skilsmisserate. Jeg vil tror det er mindre sjanse for at det blir veldig skjevt (pun intended) og at den ene føler seg utenfor.

Og likevel.. Så trekker du konklusjon 🤔 Fordi du så ett tall, som kanskje bekreftet det du mener? Uten å vite noe annet om tallet, en at det bekreftet det du mener. 

• Liker 2
Skrevet
SlemUlv skrev (50 minutter siden):

Og likevel.. Så trekker du konklusjon 🤔 Fordi du så ett tall, som kanskje bekreftet det du mener? Uten å vite noe annet om tallet, en at det bekreftet det du mener. 

Litt skuffende at det er den eneste responsen din.

Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Kanskje enda mer interesant er at lesbiske kvinner har en mye høyere skillsmisse rate. Og ser man videre på hvem som initierer skilsmisse, kunne man postulert at kvinner er problemet 🙂

Jeg har lett litt mer, og synes hele problemstillingen er dårlig og overflatisk behandlet. I denne  https://www.sexcoaching.com/relationship-advice/open-marriage-statistics/ er ikke Steve Brody undersøkelsen med en gang (eller den er tolket annerledes) . Men det sier seg selv at når resultatene er så totalt over hele bordet, så er det ingenting her som kan brukes som faktaopplysninger

Anonymkode: 75c82...2ad

Skrevet

Apropos undersøkelser.

The view that it’s mostly men who cheat because their partners lose interest in sex is outdated. Science says that it’s actually women who struggle more with monogamy because they get bored in the bedroom. Women crave sexual variety and while some stifle their desire, others will be unfaithful.
https://nypost.com/2022/08/23/women-are-more-likely-to-cheat-than-men-heres-why/

Anonymkode: 4ed68...945

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vet du at det finnes ulike typer åpne forhold? Polygami er en paraplybenevnelse på veldig mange ulike typer forhold? Det er snevert å tro at åpent betyr grenseløst. Samtlige jeg kjenner, inkludert oss selv, som er åpne for sex med andre har helt klare grenser. De grenser er ulike fra par til par. 

Anonymkode: b3f86...f53

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
SlemUlv skrev (På 31.8.2022 den 22.44):

Tull. Mange som ikke er sjalu, selv om de elsker partner dypt. Både i mono og poly relasjoner. 

Mennesker I polymiljøet er forskjellige. Det finnes ikke en rett vei å være poly på.

Poenget var ikke at poly forhold aldri tar slutt, men at de ikke trenger ta slutt.. Kun fordi partner forelsker seg i noen andre. Noe som er dealbraker i de fleste mono forhold. 

Jeg er ikke mono, og ville derfor ikke gått inn i et monogamt forhold nei.

Jeg gav opp forhold før jeg fant poly, fordi jeg forelsket meg i andre, mens jeg var i et monogamt forhold, og følte at noe var galt med meg. 

Men det er ikke noe galt med meg, jeg er bare ikke mono. 

Det finnes mange dårlige forhold der ute, det å opphøye monogami, som det eneste perfekte foeholdsmålet, blir så tåpelig. Folk må vel være mono (som jeg har påpekt flere ganger.. Også etter at folk har rakket veldig ned på mitt valg av forhold), om det er det de velger. Men uten informasjon, har man ikke et reelt valg. Derfor er det greit med stemmer som driver med opplysning om andre forholdstyper. 

Hvor har jeg snakket ned mono? Utenom når det gjelder i forhold til megselv? 🤔 Er det nedsnakking å påpeke at utroskap skjer, selv om det i denne tråden tydeligvis menes at mono er perfekt?

Jeg har da ikke skrevet at det er noe galt med deg. Jeg skrev bare at jeg får inntrykk av at dere som snakker positivt om polygami her har behov for å snakke ned monogami. Det er ganske mange ganger dere har påstått at nesten alle monogame forhold ender med utroskap, så man kan like godt bare ta et åpent forhold, så slipper man å bli skuffa (parafrasering). Litt sånn defaitisme?

Ingen har vel påstått at monogame forhold er perfekte eller at utroskap aldri skjer, så det blir stråmenn fra din side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...