Isambard Skrevet 31. august 2022 #181 Skrevet 31. august 2022 *Mocca* skrev (1 time siden): Jeg sa aldri at det er det poly menn gjør, dette er menn generelt. Det er menn som er "lykkelig" forelsket og trenger spenning, det er godt gifte menn, single menn...... Såkalt monogame menn altså. De fleste poly menn jeg snakker med, har en helt annen tilnærming. De ønsker en viss kjemi med den de skal ha som fuckfriend f.eks, akkurat som meg. Du svarte i alle fall en bruker som er i et åpent forhold og hvor hun får veldig mange flere tilbud enn ham. Tror du han var mer uflidd og for lite kresen? De som er i faste forhold er også opptatt av personlighet og kjemi. Jeg tror ikke på at en poly-mann er mer opptatt av kjemi enn en som søker kone og barn. 3
*Mocca* Skrevet 31. august 2022 #182 Skrevet 31. august 2022 Isambard skrev (Akkurat nå): Du svarte i alle fall en bruker som er i et åpent forhold og hvor hun får veldig mange flere tilbud enn ham. Tror du han var mer uflidd og for lite kresen? De som er i faste forhold er også opptatt av personlighet og kjemi. Jeg tror ikke på at en poly-mann er mer opptatt av kjemi enn en som søker kone og barn. Jeg svarte en bruker ja.... Men det betyr ikke at jeg har en mening om hennes mann spesifikt. Hun så ut til å skjønne hva jeg mente hvertfall. Nettopp tilbudene til kvinner er mange ja, iforhold til menn. Men det betyr ikke at vi har sex med alle man får tilbud om, var poenget. Fordi de fleste tilbudene kommer fra fyrer som tar alt, oppfører seg crap osv. Du henger seg litt opp i poly mann kontra mann som søker kone og barn. Poly kan bety at man søker fuckfriends eller forhold uten barn, kone osv.... Samme som menn som ikke er poly. Du trenger ikke tro noe...det er bedre å vite. Poenget er folk som er poly(seksuelle eller polyamorøse) søker forskjellige ting, noen sex, andre seriøse forhold. Akkurat som de som ikke er poly. Men min erfaring fra de jeg er i kontakt med, venner som et poly er at de er mer kritiske til hvem de involverer seg med, enn mange såkalt monogame menn. De trenger mer enn at dama er dame, mellom 16-70 år og liker sex. Det betyr ikke at monogame menn som søker sex eller seriøse forhold absolutt ikke har kriterier. Men jevnt over er de klare på minuttet dersom man sier ja... De trenger ikke å ha prata med deg, eller sett deg før du er deiligste kvinnen på jord....og hvem tror vel på det? De som er poly viser at de trenger mer fra de som de eventuelt ønsker å vurdere som aktuell fuckfriend. Uansett om man er poly eller mono, så er det naturlig nok mer enn pent ytre som kreves dersom man søker etter et seriøst forhold. Men å uttale seg bastant om hva ting er når man ikke har særlig kunnskap om polyspekteret blir bare dumt. Les deg heller opp, sjekk PolyNorge som har masse informasjon om alle varianter som finnes av poly. Les om etisk ikke-monogami. Hvis temaet interesserer og man ønsker kunnskap. 1 1 3
Isambard Skrevet 31. august 2022 #183 Skrevet 31. august 2022 *Mocca* skrev (1 time siden): Jeg svarte en bruker ja.... Men det betyr ikke at jeg har en mening om hennes mann spesifikt. Hun så ut til å skjønne hva jeg mente hvertfall. Nettopp tilbudene til kvinner er mange ja, iforhold til menn. Men det betyr ikke at vi har sex med alle man får tilbud om, var poenget. Fordi de fleste tilbudene kommer fra fyrer som tar alt, oppfører seg crap osv. Du henger seg litt opp i poly mann kontra mann som søker kone og barn. Poly kan bety at man søker fuckfriends eller forhold uten barn, kone osv.... Samme som menn som ikke er poly. Du trenger ikke tro noe...det er bedre å vite. Poenget er folk som er poly(seksuelle eller polyamorøse) søker forskjellige ting, noen sex, andre seriøse forhold. Akkurat som de som ikke er poly. Men min erfaring fra de jeg er i kontakt med, venner som et poly er at de er mer kritiske til hvem de involverer seg med, enn mange såkalt monogame menn. De trenger mer enn at dama er dame, mellom 16-70 år og liker sex. Det betyr ikke at monogame menn som søker sex eller seriøse forhold absolutt ikke har kriterier. Men jevnt over er de klare på minuttet dersom man sier ja... De trenger ikke å ha prata med deg, eller sett deg før du er deiligste kvinnen på jord....og hvem tror vel på det? De som er poly viser at de trenger mer fra de som de eventuelt ønsker å vurdere som aktuell fuckfriend. Uansett om man er poly eller mono, så er det naturlig nok mer enn pent ytre som kreves dersom man søker etter et seriøst forhold. Men å uttale seg bastant om hva ting er når man ikke har særlig kunnskap om polyspekteret blir bare dumt. Les deg heller opp, sjekk PolyNorge som har masse informasjon om alle varianter som finnes av poly. Les om etisk ikke-monogami. Hvis temaet interesserer og man ønsker kunnskap. Tråden handler om åpne forhold, og derfor sammenligner jeg med et forhold som ikke er åpent. Altså et fast monogamt forhold. Du vil heller sammenligne med såkalt "monogame" menn som er på sjekkern for å få sex. Hva har de med saken å gjøre? Man er ikke på sjekkern i det hele tatt når man er i et fast, monogamt forhold. 2 1
*Mocca* Skrevet 31. august 2022 #184 Skrevet 31. august 2022 Isambard skrev (5 minutter siden): Tråden handler om åpne forhold, og derfor sammenligner jeg med et forhold som ikke er åpent. Altså et fast monogamt forhold. Du vil heller sammenligne med såkalt "monogame" menn som er på sjekkern for å få sex. Hva har de med saken å gjøre? Man er ikke på sjekkern i det hele tatt når man er i et fast, monogamt forhold. Man er monogam eller poly uavhengig av om man er i forhold eller ikke. Det er hvem man er sånn sett. Monogame søker også sex når de er single, eller hopper fra ene monogame forholdet etter det andre. Du ville kanskje også blitt overrasket over hvor mange monogame menn i fast forhold som er på sjekker'n, enten for sex eller for å eventuelt bytte ut den de har.... Er man poly, så er man poly både som singel og i forhold. Ikke minst, hvorfor omtaler du det som åpent forhold..... Og fast monogamt forhold. Åpne forhold er også faste forhold. Just saying. Igjen, les deg heller opp så du vet hva du snakker om. Istedenfor å komme med påstander om noe du egentlig ikke vet stort om. 1 2
SlemUlv Skrevet 31. august 2022 #185 Skrevet 31. august 2022 Isambard skrev (36 minutter siden): Tråden handler om åpne forhold, og derfor sammenligner jeg med et forhold som ikke er åpent. Altså et fast monogamt forhold. Du vil heller sammenligne med såkalt "monogame" menn som er på sjekkern for å få sex. Hva har de med saken å gjøre? Man er ikke på sjekkern i det hele tatt når man er i et fast, monogamt forhold. Hahahaha.. Åh den var bra.. Dagens tror jeg. Man er ikke på sjekkeren når man er i fast monogamt forhold.. Fortell det til alle på gaysir, som går bak sin partners rygg, eller her inne, eller dating sider. 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #186 Skrevet 31. august 2022 *Mocca* skrev (39 minutter siden): Man er monogam eller poly uavhengig av om man er i forhold eller ikke. Mener du det er en medfødt legning, eller noe som utvikler seg avhengig av kultur og omstendigheter? Og: er det et dikotomisk/binært skille, eller en trinnløs skala? Anonymkode: f8ffa...50e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #187 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 16.26): Forstår absolutt at åpent forhold ikke er for alle. Ville nok tenkt som deg før. Sexlivet til mannen og meg blir faktisk ekstra intenst og fint de periodene vi er aktive i åpent forhold. Det er en ekstra visshet om at vi er hverandres «ene», hverandres store kjærlighet, mens de andre vi evt møter kun handler om fysisk tilfredsstillelse og spenning. Vi kan også tennes av at den andre får nytelse og koser seg. Det er min mann vel unt😊 Det skal sies at vi kun har seksuelt åpent forhold, og ikke går på date med andre etc. Anonymkode: 534dd...e20 Kjønnssykdommer? Hiv? Sterilitet av chlamydia? Anonymkode: 3792a...51c
Isambard Skrevet 31. august 2022 #188 Skrevet 31. august 2022 SlemUlv skrev (11 minutter siden): Hahahaha.. Åh den var bra.. Dagens tror jeg. Man er ikke på sjekkeren når man er i fast monogamt forhold.. Fortell det til alle på gaysir, som går bak sin partners rygg, eller her inne, eller dating sider. Er det "dagens" å si at man ikke er på sjekkern i et monogamt forhold? Er det en latterlig tanke i ditt hode at noen ikke er utro? 2
Isambard Skrevet 31. august 2022 #189 Skrevet 31. august 2022 *Mocca* skrev (1 time siden): Man er monogam eller poly uavhengig av om man er i forhold eller ikke. Det er hvem man er sånn sett. Monogame søker også sex når de er single, eller hopper fra ene monogame forholdet etter det andre. Du ville kanskje også blitt overrasket over hvor mange monogame menn i fast forhold som er på sjekker'n, enten for sex eller for å eventuelt bytte ut den de har.... Er man poly, så er man poly både som singel og i forhold. Ikke minst, hvorfor omtaler du det som åpent forhold..... Og fast monogamt forhold. Åpne forhold er også faste forhold. Just saying. Igjen, les deg heller opp så du vet hva du snakker om. Istedenfor å komme med påstander om noe du egentlig ikke vet stort om. Man kan ikke velge å skifte legning, men man kan velge å åpne et forhold. Litt rart å bli anklaget for å uttale meg bastant om de som har åpne forhold. Du bruker i hvert eneste innlegg til å påstå at monogame folk lyver og er utro. Jeg kommer ikke med sånne anklager mot dere. Hva om du leser deg opp selv? 70% har aldri vært utro (i form av sex med andre) Når man hører at 40% -50% er utro så inkluderer det kyss og emosjonell utroskap. https://www.nettavisen.no/utroskap/nettavisens-sexundersokelse/sex-og-samliv/nar-annenhver-nordmann-har-vart-utro-det-er-hoye-tall/f/5-95-533826 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. august 2022 #190 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sjalu? Er bare fint at han kan leve ut kinks og fantasier med noen som deler de samme fantasiene/kinksene 💃🏼 Jeg elsker forloveden min og unner han alle spennende og artige erfaringer han kan ha. Er ekstra deilig og fint når han forteller meg om sine erfaringer etterpå ☺️ Sjalusi er et tegn på usikkerhet og har ingen plass i et sunt forhold. Anonymkode: ce469...756 Sjalusi er naturlig, og noe jeg vil tro de aller fleste føler i blant, uavhengig av både legning og seksuelle preferanser. Null sjalusi er ofte et tegn på at man ikke har særlig dype følelser for partneren. *Mocca* skrev (22 timer siden): Eller snu om på det? Hvorfor skal man nekte seg noe som gir glede? Hvorfor være en annen en den man faktisk er, for å tekkes hva andre synes? Hvorfor skal man ikke ta en sjanse på et lykkelig fullendt liv, bare fordi det er noen sutrekopper som mener livet handler om å forsake ting? Livet skal leves, så hvorfor underkue den man er? Sier du det samme til homofile og lesbiske? De bør holde seg single eller finne seg en av motsatt kjønn....fordi man kan ikke få det som man vil i livet og livet handler om å forsake ting? Det er også karakterbyggende å stå for hvem man er og hvilket liv man ønsker å leve. Ikke minst et det også ganske kravstort av mange monogame som forventer at partner ikke engang skal se på andre, som mange gjør...eller at partner skal holde seg kun til en resten av livet....det er kravstort. Mulig det gjør meg til en "sutrekopp" (jeg mener det gjør meg til en realist), men livet handler jo faktisk om å forsake ting. Blant annet. Eventuelt kan det formuleres på en mer positiv måte, nemlig at livet handler om å ta valg. Ikke å være i stand til å velge, eller velge bort, er ofte en dårlig egenskap. Jeg synes ikke sammenhengen mellom å stå for hvem man er og å måtte følge alle lyster man kjenner på er særlig sterk. Med mindre man setter likhetstegn mellom lyster og personlighet? Monogame homofile velger jo like mye som heterofile, og de færreste krever at partneren aldri skal se på andre, så det blir litt stråmenn, synes jeg. Isambard skrev (13 timer siden): Jeg for min del synes det er interessant å høre om, rett og slett. Det var ett av innleggene dine som fikk meg til å tenke at det ikke hørtes helt sunt, men mulig jeg leste det feil. Det er mange på KG som er raske med å foreslå åpent forhold som quick fix på problemer i forhold, som ulik sexlyst. Da er det greit å få frem hvordan det fungerer så folk kan ta et informert valg. For meg som mann er det for eksempel ganske avskrekkende når @*Mocca* skriver at hun avviser 19/20 menn, mens menn tar det de får i miljøet. Det å bevege seg i et sånt miljø høres ut som en selvtillitsboost for kvinner, og en verden av avvisning for menn. Ville du vært komfortabel i et miljø hvor 95% av kvinner ble avvist fordi mennene mente de burde "ta bedre vare på seg selv"? Jeg er i alle fall ikke mer veltrent og kjekk enn 95% av alle menn. Jeg er heldigvis bra nok som fast partner. Tja, alle jeg har sett "stå fram" som polyamorøse i mediene har vært under snittet, for å si det forsiktig. SlemUlv skrev (12 timer siden): Jeg er så glad jeg er poly, og derfor HÅPER at han forelsker seg i andre! Min samboer må vel flytte inn med ei anna også, jeg trives egentlig best alene likevel! OG! Siden vi er poly, trenger han ikke avslutte med meg! Han kan ha flere partnere! Og igjen, Åpen og ærlig kommunikasjon! Man snakker om dette på forhånd, også om noe sånn som dette skulle skje! Men folk som er polyamorøse er vel sånn, regner jeg med, at de liker noen bedre enn andre, og at de ikke har lyst til å være sammen med hvem som helst, eller hvor mange som helst. Det er vel neppe sånn at dersom man har fått seg en kjæreste i et polyamorøst forhold, så blir det aldri slutt, fordi man tar seg bare flere kjærester. Det er vel begrensa hvor mange man har tid og lyst til å være sammen med også i slike forhold? Paramount skrev (11 timer siden): Jeg skjønner godt at mange fristes av fordeler med et åpent forhold. Men jeg tror mange som tenker i slike baner like godt kunne satt av litt tid til å utforske seg selv og egen partner. Mange har nok bare skrapt på overflaten av alle de mulighetene som ligger i et godt og tillitsfullt monogamt forhold. Du kan gå mye lenger med en fast partner du kjenner ut og inn, dersom dere er åpne med hverandre, og har full tillit til hverandre, enn med stadig nye partnere som du neppe blir skikkelig kjent med. Og hvem vet, kanskje kan det monogame forholdet vise seg at det faktisk er rom for å involvere andre tross alt, uten at du føler at det er så galt som du en gang trodde. Men jeg tror det er langt fra så nødvendig som enkelte ønsker å få det til å høres ut. Å kaste seg over tanken på at jeg trenger å ha muligheten til å oppleve sex med andre, er veldig enkelt og overfladisk synes jeg. Alle har mer eller mindre lyst til å ha sex med andre, i det minste av og til. I dag oppfører mange seg som om partneren er en bil du bytter ut ganske enkelt fordi du begynner å bli lei av lakkfargen, og ønsker noe nytt. Problemet er nok først og fremst at enkelte ikke er i stand til å skape et så sterkt og tillitsfullt forhold at det blir verdifullt å ta vare på. Og ikke at du har et medfødt behov for å ha sex med flere. Mange gode refleksjoner her som jeg er enig i. SlemUlv skrev (10 timer siden): Jupp, det er mye bedre å være monogam, også oppleve utroskap.. Eller, heller være åpen og ærlig om hva man vil. Jeg har prøvd monogame forhold, de fungerte ikke for meg.. Fordi jeg fortsatte å forelske meg i andre, selv om jeg elsket partneren jeg var med. Jeg følte at noe var galt med meg! Som jeg sa tidligere i tråden, jeg hadde gitt opp forhold. Skulle forbli singel.. Også fant jeg poly, og fant ut at jeg ikke var ødelagt. Det er ikke noe galt med meg. Jeg er bare forskjellig fra monogame mennesker. Og når jeg leser tråder her inne, med folk som er utro, tenker på å være utro, eller som flørter vilt med andre og strekker strikken for monogami så alt for langt, er jeg glad jeg gikk vekk fra monogami. Så da er det bedre å bare gå for polyamorøse forhold med én gang? Jeg får litt inntrykk av at dere som fronter poly her har litt gitt opp monogame forhold? Akkurat som om dere må overbevise dere selv om hvor dårlig monogame forhold er - det er bare kjipt og alle er utro likevel, liksom, så man kan like gjerne åpne opp for å ha flere partnere så slipper man å bli skuffa? Nå leser jeg deg litt vrangt her, så ikke ta det altfor alvorlig, men jeg får litt dette inntrykket av både deg og *Mocca*. *Mocca* skrev (4 timer siden): Jeg svarte en bruker ja.... Men det betyr ikke at jeg har en mening om hennes mann spesifikt. Hun så ut til å skjønne hva jeg mente hvertfall. Nettopp tilbudene til kvinner er mange ja, iforhold til menn. Men det betyr ikke at vi har sex med alle man får tilbud om, var poenget. Fordi de fleste tilbudene kommer fra fyrer som tar alt, oppfører seg crap osv. Du henger seg litt opp i poly mann kontra mann som søker kone og barn. Poly kan bety at man søker fuckfriends eller forhold uten barn, kone osv.... Samme som menn som ikke er poly. Du trenger ikke tro noe...det er bedre å vite. Poenget er folk som er poly(seksuelle eller polyamorøse) søker forskjellige ting, noen sex, andre seriøse forhold. Akkurat som de som ikke er poly. Men min erfaring fra de jeg er i kontakt med, venner som et poly er at de er mer kritiske til hvem de involverer seg med, enn mange såkalt monogame menn. De trenger mer enn at dama er dame, mellom 16-70 år og liker sex. Det betyr ikke at monogame menn som søker sex eller seriøse forhold absolutt ikke har kriterier. Men jevnt over er de klare på minuttet dersom man sier ja... De trenger ikke å ha prata med deg, eller sett deg før du er deiligste kvinnen på jord....og hvem tror vel på det? De som er poly viser at de trenger mer fra de som de eventuelt ønsker å vurdere som aktuell fuckfriend. Uansett om man er poly eller mono, så er det naturlig nok mer enn pent ytre som kreves dersom man søker etter et seriøst forhold. Men å uttale seg bastant om hva ting er når man ikke har særlig kunnskap om polyspekteret blir bare dumt. Les deg heller opp, sjekk PolyNorge som har masse informasjon om alle varianter som finnes av poly. Les om etisk ikke-monogami. Hvis temaet interesserer og man ønsker kunnskap. Du tror ikke det er en mulighet at poly-miljøet tiltrekker den type menn du beskriver her? Isambard skrev (1 time siden): Er det "dagens" å si at man ikke er på sjekkern i et monogamt forhold? Er det en latterlig tanke i ditt hode at noen ikke er utro? Vil tro en del folk i poly-miljøet har gitt opp monogame forhold, og derfor må snakke det ned.
SlemUlv Skrevet 31. august 2022 #191 Skrevet 31. august 2022 Isambard skrev (1 time siden): Er det "dagens" å si at man ikke er på sjekkern i et monogamt forhold? Er det en latterlig tanke i ditt hode at noen ikke er utro? Akkurat like latterlig, som at åpne forhold ikke er forhold. Eller at åpne forhold liksom er midlertidige. Seff finnes de som ikke er utro, men dæven så folk er utro i monogame forhold. Kan de ikke da heller være ærlige? 1
SlemUlv Skrevet 31. august 2022 #192 Skrevet 31. august 2022 Anonymus Notarius skrev (18 minutter siden): Null sjalusi er ofte et tegn på at man ikke har særlig dype følelser for partneren. Tull. Mange som ikke er sjalu, selv om de elsker partner dypt. Både i mono og poly relasjoner. Anonymus Notarius skrev (22 minutter siden): Men folk som er polyamorøse er vel sånn, regner jeg med, at de liker noen bedre enn andre, og at de ikke har lyst til å være sammen med hvem som helst, eller hvor mange som helst. Det er vel neppe sånn at dersom man har fått seg en kjæreste i et polyamorøst forhold, så blir det aldri slutt, fordi man tar seg bare flere kjærester. Det er vel begrensa hvor mange man har tid og lyst til å være sammen med også i slike forhold? Mennesker I polymiljøet er forskjellige. Det finnes ikke en rett vei å være poly på. Poenget var ikke at poly forhold aldri tar slutt, men at de ikke trenger ta slutt.. Kun fordi partner forelsker seg i noen andre. Noe som er dealbraker i de fleste mono forhold. Anonymus Notarius skrev (25 minutter siden): Så da er det bedre å bare gå for polyamorøse forhold med én gang? Jeg får litt inntrykk av at dere som fronter poly her har litt gitt opp monogame forhold? Akkurat som om dere må overbevise dere selv om hvor dårlig monogame forhold er - det er bare kjipt og alle er utro likevel, liksom, så man kan like gjerne åpne opp for å ha flere partnere så slipper man å bli skuffa? Nå leser jeg deg litt vrangt her, så ikke ta det altfor alvorlig, men jeg får litt dette inntrykket av både deg og *Mocca*. Jeg er ikke mono, og ville derfor ikke gått inn i et monogamt forhold nei. Jeg gav opp forhold før jeg fant poly, fordi jeg forelsket meg i andre, mens jeg var i et monogamt forhold, og følte at noe var galt med meg. Men det er ikke noe galt med meg, jeg er bare ikke mono. Det finnes mange dårlige forhold der ute, det å opphøye monogami, som det eneste perfekte foeholdsmålet, blir så tåpelig. Folk må vel være mono (som jeg har påpekt flere ganger.. Også etter at folk har rakket veldig ned på mitt valg av forhold), om det er det de velger. Men uten informasjon, har man ikke et reelt valg. Derfor er det greit med stemmer som driver med opplysning om andre forholdstyper. Anonymus Notarius skrev (29 minutter siden): Vil tro en del folk i poly-miljøet har gitt opp monogame forhold, og derfor må snakke det ned. Hvor har jeg snakket ned mono? Utenom når det gjelder i forhold til megselv? 🤔 Er det nedsnakking å påpeke at utroskap skjer, selv om det i denne tråden tydeligvis menes at mono er perfekt? Anonymus Notarius skrev (20 minutter siden): 3 1
SlemUlv Skrevet 31. august 2022 #193 Skrevet 31. august 2022 Isambard skrev (1 time siden): Man kan ikke velge å skifte legning, men man kan velge å åpne et forhold. Litt rart å bli anklaget for å uttale meg bastant om de som har åpne forhold. Du bruker i hvert eneste innlegg til å påstå at monogame folk lyver og er utro. Jeg kommer ikke med sånne anklager mot dere. Hva om du leser deg opp selv? 70% har aldri vært utro (i form av sex med andre) Når man hører at 40% -50% er utro så inkluderer det kyss og emosjonell utroskap. https://www.nettavisen.no/utroskap/nettavisens-sexundersokelse/sex-og-samliv/nar-annenhver-nordmann-har-vart-utro-det-er-hoye-tall/f/5-95-533826 Jupp, for alle vet at om man er i monogame forhold, så er man ikke helt utro om man kysser noen andre, eller er emosjonelt utro.. Utroskap er utroskap, I mine øyne. (og ja, man kan være utro I åpne forhold og) 1 2
Isambard Skrevet 31. august 2022 #194 Skrevet 31. august 2022 SlemUlv skrev (2 timer siden): Akkurat like latterlig, som at åpne forhold ikke er forhold. Eller at åpne forhold liksom er midlertidige. Seff finnes de som ikke er utro, men dæven så folk er utro i monogame forhold. Kan de ikke da heller være ærlige? Jeg har ikke sagt at åpne forhold ikke er forhold eller at de er midlertidige. Jeg har prøvd å forklare at jeg ikke ville vært komfortabel med den situasjonen en anonym bruker beskrev. Jeg visste ikke at det skulle være så provoserende. Riktignok refererte jeg til at åpne ekteskap har 8% sjangse for å vare livet ut, men det får dere ta på egen kappe. SlemUlv skrev (2 timer siden): Jupp, for alle vet at om man er i monogame forhold, så er man ikke helt utro om man kysser noen andre, eller er emosjonelt utro.. Utroskap er utroskap, I mine øyne. (og ja, man kan være utro I åpne forhold og) Den definitive røde linjen er å ha sex. Da har man gått hele veien. Kyss og emosjonell utroskap er kanskje ikke ok, men det er ikke det samme som å gå hele veien.
Snok1 Skrevet 1. september 2022 #195 Skrevet 1. september 2022 SlemUlv skrev (7 timer siden): Tull. Mange som ikke er sjalu, selv om de elsker partner dypt. Både i mono og poly relasjoner. So true. Har man en dyp kjærlighet er man grunnleggende trygg på partner. 2
SlemUlv Skrevet 1. september 2022 #196 Skrevet 1. september 2022 Isambard skrev (7 timer siden): Kyss og emosjonell utroskap er kanskje ikke ok, men det er ikke det samme som å gå hele veien. Det er litt moro, hvordan grensen for utroskap, går etter ordet utroskap. Isambard skrev (7 timer siden): Riktignok refererte jeg til at åpne ekteskap har 8% sjangse for å vare livet ut, men det får dere ta på egen kappe. Og der hadde du kilde på? Isambard skrev (7 timer siden): Jeg har ikke sagt at åpne forhold ikke er forhold eller at de er midlertidige. Jeg har ikke sagt at du sa det, men det er blitt sagt i denne tråden 2
*Mocca* Skrevet 1. september 2022 #197 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener du det er en medfødt legning, eller noe som utvikler seg avhengig av kultur og omstendigheter? Og: er det et dikotomisk/binært skille, eller en trinnløs skala? Anonymkode: f8ffa...50e Hva tenker du monogami er? For meg og de jeg kjenner som er poly....så er det hvem man er om man skal kalle det legning vet jeg ikke..... Det blåser jeg egentlig i.... Saken er at det er hvem man er, det er ikke noe som kan undertrykkes uten smerte over tid..... 1
*Mocca* Skrevet 1. september 2022 #198 Skrevet 1. september 2022 Isambard skrev (11 timer siden): Man kan ikke velge å skifte legning, men man kan velge å åpne et forhold. Litt rart å bli anklaget for å uttale meg bastant om de som har åpne forhold. Du bruker i hvert eneste innlegg til å påstå at monogame folk lyver og er utro. Jeg kommer ikke med sånne anklager mot dere. Hva om du leser deg opp selv? 70% har aldri vært utro (i form av sex med andre) Når man hører at 40% -50% er utro så inkluderer det kyss og emosjonell utroskap. https://www.nettavisen.no/utroskap/nettavisens-sexundersokelse/sex-og-samliv/nar-annenhver-nordmann-har-vart-utro-det-er-hoye-tall/f/5-95-533826 Jeg vet tallene for utroskap..... Utroskap er mye mer enn det å ha sex med andre.... Kan ikke skilles på, selv om menn generelt sett ser på sex som utroskap, kyss og emosjonell utroskap er ikke helt det samme. Det er tull. Utroskap er utroskap i et forhold. Løgnere finnes det i alle forhold, men man slipper mye av dette i etiske ikke-monogame forhold. Og man har et antall menn som ikke er sneaky..... eller de har ikke muligheten.... Men det store flertallet hopper på muligheten hvis den dukker opp, eller oppsøker det selv. Man kan ikke velge hvem man er, er man mono så er man det, er man poly så er man det. Det å undertrykke hvem man er, gjør skader på folk over tid. Man kan velge å åpne forholdet, man kan velge å undertrykke og prøve å leve monogamt. Men det funker ikke i lengden å late som man er mono. 1
*Mocca* Skrevet 1. september 2022 #199 Skrevet 1. september 2022 Anonymus Notarius skrev (10 timer siden): Sjalusi er naturlig, og noe jeg vil tro de aller fleste føler i blant, uavhengig av både legning og seksuelle preferanser. Null sjalusi er ofte et tegn på at man ikke har særlig dype følelser for partneren. Mulig det gjør meg til en "sutrekopp" (jeg mener det gjør meg til en realist), men livet handler jo faktisk om å forsake ting. Blant annet. Eventuelt kan det formuleres på en mer positiv måte, nemlig at livet handler om å ta valg. Ikke å være i stand til å velge, eller velge bort, er ofte en dårlig egenskap. Jeg synes ikke sammenhengen mellom å stå for hvem man er og å måtte følge alle lyster man kjenner på er særlig sterk. Med mindre man setter likhetstegn mellom lyster og personlighet? Monogame homofile velger jo like mye som heterofile, og de færreste krever at partneren aldri skal se på andre, så det blir litt stråmenn, synes jeg. Tja, alle jeg har sett "stå fram" som polyamorøse i mediene har vært under snittet, for å si det forsiktig. Men folk som er polyamorøse er vel sånn, regner jeg med, at de liker noen bedre enn andre, og at de ikke har lyst til å være sammen med hvem som helst, eller hvor mange som helst. Det er vel neppe sånn at dersom man har fått seg en kjæreste i et polyamorøst forhold, så blir det aldri slutt, fordi man tar seg bare flere kjærester. Det er vel begrensa hvor mange man har tid og lyst til å være sammen med også i slike forhold? Mange gode refleksjoner her som jeg er enig i. Så da er det bedre å bare gå for polyamorøse forhold med én gang? Jeg får litt inntrykk av at dere som fronter poly her har litt gitt opp monogame forhold? Akkurat som om dere må overbevise dere selv om hvor dårlig monogame forhold er - det er bare kjipt og alle er utro likevel, liksom, så man kan like gjerne åpne opp for å ha flere partnere så slipper man å bli skuffa? Nå leser jeg deg litt vrangt her, så ikke ta det altfor alvorlig, men jeg får litt dette inntrykket av både deg og *Mocca*. Du tror ikke det er en mulighet at poly-miljøet tiltrekker den type menn du beskriver her? Vil tro en del folk i poly-miljøet har gitt opp monogame forhold, og derfor må snakke det ned. Saken er at dette er ikke i et polymiljø.... Dette skjer der alle mulige mennesker befinner seg, men hovedsakelig monogame mennesker. Man må jo trekke frem bakdelene med mono, kontra poly....for å fortelle om fordelene med poly, for oss. De som ikke liker poly og vet lite om det i diskusjonen her, er jo veldig flinke til å snakke negativt om poly. Uten at de egentlig vet hva poly betyr, at poly er en paraply betegnelse for mye forskjellig f.eks. Men ja, oftest er det bedre å gå inn i et poly forhold fra starten av, men ikke alle skjønner at det er poly de er før senere i livet. De har bare skjønte at de er annerledes og ikke skrudd sammen som andre rundt seg. Men de har aldri hørt hva det er. Befriende å høre ei 85 år gammel dame takke for åpenhet rundt tema. For endelig visste hun hva hun var, nå visste hun hva som har vært feil hele livet, at det ikke var noe galt med henne. Hun hadde alltid forelsket seg i flere, og hatt det mye vondt pga at dette er ikke godkjent i samfunnet...... Det er godt å se mennesker finne seg selv, uansett alder. 1
Isambard Skrevet 1. september 2022 #200 Skrevet 1. september 2022 (endret) SlemUlv skrev (40 minutter siden): Det er litt moro, hvordan grensen for utroskap, går etter ordet utroskap. Og der hadde du kilde på? Jeg har ikke sagt at du sa det, men det er blitt sagt i denne tråden Spørsmålet er om jeg har kiide på at 92% av åpne ekteskap ender i skilsmisse. Her er den: https://stories.avvo.com/relationships/can-open-marriage-really-work.html Du kan google selv, og du vil finne det samme tallet over alt. Det er sannsynligvis ikke gjort mange studier. Fordelene med åpent forhold er åpenbare: Man får ligge med flere og oppleve mer. Det har en kostnad og ikke bare fordeler. Endret 1. september 2022 av Isambard
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå