Gå til innhold

Hva er vitsen med åpent forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Isambard skrev (2 minutter siden):

Her er en av mange kilder på at 92% av åpne ekteskap ender i skilsmisse.

https://stories.avvo.com/relationships/can-open-marriage-really-work.html

Du kan google selv, og du vil finne det samme tallet over alt. Det er sannsynligvis ikke gjort mange studier-

Ok

The studies don’t provide a definitive answer as to whether open marriage is doomed to fail. Perhaps the success of an open marriage has more to do with the people involved and their mindsets than the practice itself. While an open marriage might sound fun and exciting to you, there’s a lot involved in making it work and avoiding divorce court.

Så.. Tilogmed studien du henviser til, sier at det ikke er noe konklusjon på om åpent ekteskap (og igjen de går etter ekteskap, sånn etter at de sier at ikke alle som er poly faktisk gifter seg).
Så.. Kanskje vi ikke skal trekke konklusjoner, når ikke engang studien gjør det? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

PoV; folk som ikke er i åpne forhold krangler om åpne forhold….

Anonymkode: d61ba...fa5

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
SlemUlv skrev (10 minutter siden):

Ok

The studies don’t provide a definitive answer as to whether open marriage is doomed to fail. Perhaps the success of an open marriage has more to do with the people involved and their mindsets than the practice itself. While an open marriage might sound fun and exciting to you, there’s a lot involved in making it work and avoiding divorce court.

Så.. Tilogmed studien du henviser til, sier at det ikke er noe konklusjon på om åpent ekteskap (og igjen de går etter ekteskap, sånn etter at de sier at ikke alle som er poly faktisk gifter seg).
Så.. Kanskje vi ikke skal trekke konklusjoner, når ikke engang studien gjør det? 

Forstår du hva som står i teksten du siterer? 

Teksten reiser ikke spørsmål om skilsmisseraten på 92% er riktig. Den konklusjonen står fast.

Spørsmålet er om det er praksisen "åpent forehold" eller menneskene i åpne forhold som er problemet. Dette gjør jo bare saken verre for dere?

Endret av Isambard
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er helt komedie 😂🤦🏼‍♀️

Eneste som betyr noe for meg, er at jeg og min forlovede elsker samlivet vårt og alt det positive et åpent forhold tilfører og beriker livet vårt. Hva andre måtte mene blir mest en artig kuriositet.

Anonymkode: ce469...756

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Isambard skrev (11 minutter siden):

Forstår du hva som står i teksten du siterer? 

Teksten reiser ikke spørsmål om skilsmisseraten på 92% er riktig. Den konklusjonen står fast.

Spørsmålet er om det er praksisen "åpent forehold" eller menneskene i åpne forhold som er problemet. Dette gjør jo bare saken verre for dere?

Nei, det er akkurat den konklusjonen som ikke står fast. Selv om EN studie konkluderte med det. 

Fordi det er vanskelig å si. Det er en fordel å lese alt, ikke bare den delen som støtter ditt utsagn. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Legg til at de i tillegg ikke andre hva åpne forhold er eller innebærer i tillegg .....🤣🤣🤣

• Liker 2
Skrevet
SlemUlv skrev (27 minutter siden):

Nei, det er akkurat den konklusjonen som ikke står fast. Selv om EN studie konkluderte med det. 

Fordi det er vanskelig å si. Det er en fordel å lese alt, ikke bare den delen som støtter ditt utsagn. 

Det er bare nevnt én studie som tar for seg skilsmisserate, og den sier 92%. Det er andre studier som sier positive ting om åpne forhold, men de sier ikke noe om skilsmisserate.

Det er ikke noe vits i å dokumentere påstander her skjønner jeg. Folk ser bare bort fra det de ikke liker.

• Nyttig 1
Skrevet
Isambard skrev (35 minutter siden):

Problemet er at den ikke linker til studien, så man kan ikke se hva studien egentlig sier.

Tallene fremstår svært pussige, og jeg mistenker at studien i større grad dekker alle som har prøvd åpent forhold, og ikke ekteskap basert på åpent forhold, som er to vidt forskjellige ting.

Vi reddet ekteskapet med åpent forhold, men i praksis var vi på det punktet nesten skilt. Hvis det ikke hadde fungert, hadde ikke det hatt noe med åpent forhold å gjøre sånn sett.  Fra det andre perspektivet, siden åpent forhold reddet ekteskapet, så ville skilsmissen vært på grunn av mangel på åpent forhold. 

Artikkelen som blir linket inn sier faktisk egentlig det motsatte, fordi det dokumenterer andre studier som forteller at motivasjonen bak åpne forhold er sterkere enn vanlige forhold. Det er confirmation bias : folk i åpent forhold er mye mer bevist forholdets mekanismer og har behov for å lykkes, mens tradisjonelle vil se til statistikk  og anse det som en normativ situasjon

Anonymkode: 75c82...2ad

• Nyttig 3
Skrevet
Isambard skrev (17 minutter siden):

Det er bare nevnt én studie som tar for seg skilsmisserate, og den sier 92%. Det er andre studier som sier positive ting om åpne forhold, men de sier ikke noe om skilsmisserate.

Det er ikke noe vits i å dokumentere påstander her skjønner jeg. Folk ser bare bort fra det de ikke liker.

Nei, jeg leste faktisk hele. Noe det ser ut til at du ikke gjorde. 

For selv om den ene studien viste det, så kan de altså ikke konkludere med at åpne forhold er dømt til å feile. Samme hvor mye du vil at det skal være sant 

• Nyttig 2
Skrevet
SlemUlv skrev (14 timer siden):

Hahahaha.. Åh den var bra.. Dagens tror jeg. 

Man er ikke på sjekkeren når man er i fast monogamt forhold.. Fortell det til alle på gaysir, som går bak sin partners rygg, eller her inne, eller dating sider.

Ikkesant? 🤣🤣

Aner ikke hvor ofte jeg går høre at de vil ha noe diskret 🤣  naturligvis, man går jo ikke rundt og annonserer hvem man har sex med....  Men de trenger alle diskresjon fordi de er i forhold, dama vil knapt ha sex, vil ikke utforske osv eller de vil ha annet type forhold men tør ikke si det.

Menn OG damer.....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SlemUlv skrev (14 timer siden):

Man er ikke på sjekkeren når man er i fast monogamt forhold.. Fortell det til alle på gaysir, som går bak sin partners rygg, eller her inne, eller dating sider.

Nei, og årsaken til dette får du av din meningsfelle:

*Mocca* skrev (15 timer siden):

Man er monogam eller poly uavhengig av om man er i forhold eller ikke. Det er hvem man er sånn sett.

Anonymkode: a6228...87f

Skrevet

Man unngår utroskap? Tipper 60% av de som er i et forhold, enten samboere eller gifte, opplever dette. Hvor monogame er de da? Ved et åpent forhold hadde det vært en IKKE SAK.

Anonymkode: 21026...983

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok mange som egentlig hadde fungert bedre i et slags poly forhold.

Men pga samfunnets normer, og mangel på kunnskap om muligheten eller hva det er gjør at mange aldri innrømmer det for seg selv eller andre.

Ikke minst må de også akseptere at partner også har andre, ofte vil de kun ha andre selv, men partner skal holde seg monogam.

Eller de er ikke lagd til åpenheten og ærligheten som kreves for å ha et åpent forhold. De er åpne og ærlige om en del av ting, og tror dermed alt funker...men glemmer at de må være åpne og ærlige om alt for at det skal fungere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er man i et monogamt forhold, så er man i et monogamt forhold. Selv om man er poly. Da har man valgt å ikke utøve Poly, og heller ikke være på sjekkern. 

Da vil det å være på sjekkern, og ha sex med andre, være utroskap. 

• Liker 3
Skrevet
*Mocca* skrev (46 minutter siden):

Ikkesant? 🤣🤣

Aner ikke hvor ofte jeg går høre at de vil ha noe diskret 🤣  naturligvis, man går jo ikke rundt og annonserer hvem man har sex med....  Men de trenger alle diskresjon fordi de er i forhold, dama vil knapt ha sex, vil ikke utforske osv eller de vil ha annet type forhold men tør ikke si det.

Menn OG damer.....

Samme her.. Og dæven så fornærmet de blir, når de blir avvist med "jeg er ikke noens lille hemmelighet" 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 16.13):

Hva er vitsen, for er man egentlig i et forhold hvis man knuller rundt?               Jeg og min kone har alltid vært trofast mot hverandre, hatt masse deilig sex, kunne ikke tenke meg å på en måte ødelegge dette med å blande inn andre.    Jeg trodde sex var limet i et forhold, noe som gjør et godt forhold fantastisk. 

Men jeg er muligens blitt gammel, umoderne og akterutseilt 🤔

Anonymkode: a70d9...858

Da har det ingen vits for deg. Tror du at alt må ha verdi for deg for å ha verdi?

Brus, feks, har ingen verdi for meg. Jeg liker det ikke - gir meg magevondt. Jeg lager likevel ikke tråder med «hva er verdien av brus?» Jeg evner nemlig å se at andre mennesker finner verdi i andre ting.

Som du i ditt ekteskap. Jeg ser ikke verdien i å blande gud eller stat inn i mitt sexliv. Du og din kone later til å se en verdi i slik innblanding. Flott for dere. Forstår ikke hva verdien er, men den er der for deg, innbilt eller ei.

Anonymkode: 7b3ec...384

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er som oftes en misunnelse som starter en krangel, uten misunnelse har alle sammen fått en fin dag.. og så har TS fått svar på sine spørsmål. Men jeg tror også at det finnes noen her som smiler når de krangler, så sånn sett har jo de også fått en fin dag😅 Jeg smiler iallefall av den misunnelsen av å være konfliktsky, det er jo god og gratis underholdning bak ringen:popcorn:

Endret av Bamseklemmer
  • Liker 1
Skrevet
SlemUlv skrev (18 minutter siden):

Samme her.. Og dæven så fornærmet de blir, når de blir avvist med "jeg er ikke noens lille hemmelighet" 🙄

Så utrolig fornærmet også 🤣🤣🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet er at den ikke linker til studien, så man kan ikke se hva studien egentlig sier.

Tallene fremstår svært pussige, og jeg mistenker at studien i større grad dekker alle som har prøvd åpent forhold, og ikke ekteskap basert på åpent forhold, som er to vidt forskjellige ting.

Vi reddet ekteskapet med åpent forhold, men i praksis var vi på det punktet nesten skilt. Hvis det ikke hadde fungert, hadde ikke det hatt noe med åpent forhold å gjøre sånn sett.  Fra det andre perspektivet, siden åpent forhold reddet ekteskapet, så ville skilsmissen vært på grunn av mangel på åpent forhold. 

Artikkelen som blir linket inn sier faktisk egentlig det motsatte, fordi det dokumenterer andre studier som forteller at motivasjonen bak åpne forhold er sterkere enn vanlige forhold. Det er confirmation bias : folk i åpent forhold er mye mer bevist forholdets mekanismer og har behov for å lykkes, mens tradisjonelle vil se til statistikk  og anse det som en normativ situasjon

Anonymkode: 75c82...2ad

Hvis det er noe som er confirmation bias, så er det din tolkning av studien du refererer til. Løse spekulasjoner uten rasjonelt grunnlag. Det hadde neppe gjort noen forskjell om du hadde fått en link til studien, eller til andre studier for den saks skyld. Det er forståelig at du har behov for å forsvare egne valg, men det hadde vært fint med bittelitt selvinnsikt.

Anonymkode: f8ffa...50e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er noe som er confirmation bias, så er det din tolkning av studien du refererer til. Løse spekulasjoner uten rasjonelt grunnlag. Det hadde neppe gjort noen forskjell om du hadde fått en link til studien, eller til andre studier for den saks skyld. Det er forståelig at du har behov for å forsvare egne valg, men det hadde vært fint med bittelitt selvinnsikt.

Anonymkode: f8ffa...50e

Leste du linken? Hvor det sort på hvitt står at de IKKE kan konkludere med at åpne ekteskap er dømt til å feile? 🤔

For så å bli brukt som "bevis" på at åpne ekateskap er dømt til å feile.. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...