Gå til innhold

Hun insisterer på å tilbringe tid med folk som behandler henne dårlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min (snart 14) insisterer på å tilbringe tid og plise «venner» som hun selv har fortalt behandler henne dårlig. Gang på gang kommer hun hjem og går rett på rommet og gråter. Hvis jeg sier at jeg ikke liker at hun bruker tid på dem blir hun rasende. Hun har ei god venninne som hun er en del med (og som behandler henne godt) men datteren min kan finne på å avlyse avtaler med henne for å være med de andre. 
jeg er redd hun kan ende opp som en venneløs dørmatte hvis hun fortsetter slik. 
hva bør jeg gjøre? 
mor- som tydeligvis ikke skjønner en dritt

Anonymkode: 7842d...eea

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datteren min (snart 14) insisterer på å tilbringe tid og plise «venner» som hun selv har fortalt behandler henne dårlig. Gang på gang kommer hun hjem og går rett på rommet og gråter. Hvis jeg sier at jeg ikke liker at hun bruker tid på dem blir hun rasende. Hun har ei god venninne som hun er en del med (og som behandler henne godt) men datteren min kan finne på å avlyse avtaler med henne for å være med de andre. 
jeg er redd hun kan ende opp som en venneløs dørmatte hvis hun fortsetter slik. 
hva bør jeg gjøre? 
mor- som tydeligvis ikke skjønner en dritt

Snakk med henne og se om hun heller kan prøve og være med den andre jenten? Er det for å være populær? Kan ikke være godt å ha det sånn! Spør hvordan hun har det med den andre venninen om hun føler seg bedre? Om de har det gøy sammen?

Istedenfor å ha det vondt med feile venner.

Anonymkode: 9c500...38a

• Liker 1
Skrevet

Det er vondt å være venneløs og, som 14åring. Sånn jeg husker det så var det mega flaut å sitte alene i friminuttet, feks.

Anonymkode: 8ebb6...f12

• Liker 1
Skrevet

Kan det være selvfølelsen som er lav, og at hun søker bekreftelse fra de populære? 

Anonymkode: 09ce6...e42

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner det igjen i min egen datter på 13 år. 

Jeg har også en sønn på 15 år som er stikk motsatt. Sønnen min setter ned foten for seg selv, dilter ikke etter noen eller pleaser noen. Men datteren min som sagt løper etter de jentene som behandler hun dårlig og er ofte den som gir seg og sier ok. Jeg har snakket med hun om det mange ganger, men hun vil absolutt være venn med disse jentene som er frekke og har gjort litt av hvert mot hun. Disse jentene er populære, men min datter trenger ikke dem da hun har flere andre venner uansett. Likevel flyr hun etter dem, og jeg er redd disse jentene skal dra hun med på tull en dag når de blir litt eldre. 

Både storebror og jeg er mennesker som setter ned foten for oss selv, så hvorfor hun er sånn vet jeg ikke helt. Jeg tror nok det handler om selvbilde, hun ser ikke hvor bra hun er, at ikke hun trenger dem og at hun ganske populær uten dem. Jeg blir lei meg og bekymret, hun er jo en så utrolig flott jente som fortjener bedre.

Jeg har ikke noen råd å komme med, jeg ønsket bare å si at du ikke er alene om problemet. 

Sender deg en klem ❤️

Anonymkode: 3d6e6...e54

• Hjerte 2
Gjest Wrightandrong
Skrevet

Tenker at du skal stå på videre, og ikke gi deg på dette. Når det å være med disse jentene blir altoppslukende, kan det på sikt få enda større konsekvenser. Du trenger ikke være konfronterende, men heller prøve å få et best mulig bilde av situasjonen. Og forstå hennes tankegang, hva hun føler og hvorfor hun handler som hun gjør. Det er jo nesten en form for selvpining å holde på slik, og her tror jeg det må ligge nye dypere til grunn i hennes emosjonelle liv. 

Skrevet

Det spørs om du kan gjøre så mye med at hun henger seg på disse jentene. Men kanskje kan du i denne perioden hjelpe henne med å pleie vennskapet til denne andre «greie» jenta, eller andre jenter i klassen. Ved å ta ta dem med på ting, invitere med osv. 

Anonymkode: ec4c2...912

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

tusen takk for gode svar ❤️Hun har litt dårlig selvtillit og er livredd for å såre andre. Hun sier derfor sjelden nei til ting og blir utnyttet både til å gjøre ting og økonomisk ved at hun føler hun må spandere. Hun sier selv at hun føler hun blir utnyttet, men det skjer ofte mye gøy og spennende rundt disse jentene (men det gjør henne ikke noe godt.)
Jeg har en veldig god dialog med mor til den «gode» venninnen og vi inviterer gjerne med hverandres døtre med på turer, hytta og andre aktiviteter med godt hell. De henger sammen mye i tillegg til at de deler en fritidsaktivitet som de har felles «trygge» venner. 
Kanskje er det bare alderen og hormoner og pubertet osv.  Jeg vet jo selv fra jeg var ung at mor ikke kan nekte ungdommen å være med visse venner, og at litt «farlig» er veldig spennende, men jeg må oppmuntre henne til å ta gode valg. Hvis hun sto opp for seg selv på samme måte mot andre som hun gjør mot meg hadde det jo ikke vært noe problem… jeg vet i det minste at hun har det i seg ❤️ 
Hilsen mor- som enda ikke skjønner en dritt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...