AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Skrevet 26. august 2022 1. Jeg var til utredning for psykose og tok 1 skjema (mini). Utredningen endte på "schizofreni pågående og livstid", men psykologen sa likevel at jeg mest sannsynlig ikke har denne diagnosen og at det må nøyere utredning til for å kunne sette diagnosen. Så jeg fikk altså ikke noen diagnose etter dette. Spørsmålet er: hvordan kan man score på "schizofreni pågående og livstid", men likevel ikke ha diagnosen? 2. Psykologen sa også at jeg ikke scoret på psykose, men altså kun schizofreni livstid. Hvordan går det ann? For schizofreni er jo psykose? 3. Hva er sannsynligheten for at det er en type psykosediagnose jeg har? Er det vanlig å score på f. Eks schizofreni på mini, men likevel ikke ha den? Spørsmålet i mitt tilfelle er vel om de mener de symptomene jeg har skyldes andre diagnoser som jeg har fra før 4. Hva betyr schizofreni LIVSTID? Anonymkode: 355c6...167
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Skrevet 26. august 2022 Det er jo ganske greie tilbakemeldinger du har fått av legen, synes jeg. Du har allerede fått svar på de fleste spørsmålene du stiller her. Mest sannsynlig har du ikke schizofreni. For å kunne sette diagnose må det grundigere undersøkelser til. Du spør "hvordan går det an" angående flere ting. Slik det går an er fordi du kun har svart på ett miniskjema og det må grundigere undersøkelser til for å kunne stille diagnose. Du spør om det er vanlig å score på dette miniskjemaet og likevel ikke ha schizofreni. Jeg tenker at det er ikke så viktig om det er vanlig eller ikke, for legen har gjort en vurdering av akkurat deg og sagt at akkurat du mest sannsynlig ikke har det. Anonymkode: d9d25...45b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #3 Skrevet 26. august 2022 En psykose er i hovedsak en mer "akutt" tilstand hvor virkelighetsoppfatningen på ulike måter blir forvrengt. Schizofreni er en mer vedvarende mental tilstand / diagnose, men det er absolutt ikke gitt at personen går rundt i en konstant psykose. Jeg kjenner mange med schizofreni-diagnose som har et helt edruelig verdensbilde, selv om de også kan være rammet av angst, depresjon, isolasjon, og perioder med psykose. Noen har også god innsikt i sin egen tilstand mesteparten av tiden. En ganske høy andel av akuttinnleggelser skjer i forbindelse med såkalt "forverring av grunnlidelse". Dette er gjerne godt voksne pasienter som bor fast i psykiatriboliger, og som vanligvis fremstår som ganske rolige og forutsigbare. Men som med mye annet her i livet går det litt opp og ned. En midlertidig forverring av deres sinnstilstand kan oppstå uten særlig forvarsel, eller kan utløses av vonde opplevelser (for eksempel dødsfall i nær relasjon). Noen går inn i psykose fordi de bruker illegale rusmidler eller slutter å ta medisiner (i boliger er det ikke helt uvanlig at pasienter administrerer medisiner selv). Anonymkode: cbac7...0b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå