Gå til innhold

Tekst i artikkel jeg trenger hjelp til å skjønne/tolke (om budrunder og boligsalg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne artikkelen fra NRK, Råd til boligkjøpere, er fra 2020, og handler om taktikker i budrunder på boligmarkedet. Et stykke ned i artikkelen står det:

"De fant at rundt 24 prosent av alle kobrabud er et vinnende bud. Ser man på alle budrundene i utvalget, vant et slikt bud i omtrent 5,9 prosent av tilfellene."

Dette skjønner jeg ikke. Vinner kobrabud (store forhøyelser pr gang av budene en gir i en budrunde for å skremme vekk andre budgivere) i 24% av budrundene der de gis, eller vinner de i bare 5,9% av tilfellene? Hva mener de egentlig?

Har vel hengt meg opp litt feil i teksten, men jeg skjønner det ikke. Vinner 5,9% eller 24% av slike kobrabud?

Anonymkode: d981e...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Setningen(e) gir ingen mening. 

Personlig mener jeg at alt dette pjattet om bud-taktikker er veldig sterkt overdrevet. Folk byr det de føler de kan gi. Uavhengig av hvor mye/når/etc etc budene ble gitt.

At prisen blir gjenomsnittlig høyere dersom siste bud er et "kobrabud" er et bevis på dèt, men også egentlig en nobrainer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Denne artikkelen fra NRK, Råd til boligkjøpere, er fra 2020, og handler om taktikker i budrunder på boligmarkedet. Et stykke ned i artikkelen står det:

"De fant at rundt 24 prosent av alle kobrabud er et vinnende bud. Ser man på alle budrundene i utvalget, vant et slikt bud i omtrent 5,9 prosent av tilfellene."

Dette skjønner jeg ikke. Vinner kobrabud (store forhøyelser pr gang av budene en gir i en budrunde for å skremme vekk andre budgivere) i 24% av budrundene der de gis, eller vinner de i bare 5,9% av tilfellene? Hva mener de egentlig?

Har vel hengt meg opp litt feil i teksten, men jeg skjønner det ikke. Vinner 5,9% eller 24% av slike kobrabud?

Ca 1/4 kobrabud vinner budkampen.  

Av alle hus i Norge som selges, så er det 6% som blir vunnet av kobrabud. (Det blir gitt kobrabud ved (6%×4=) 24% av alle budrunder, men kun 6% av budrundene blir vunnet av slike bud).

Anonymkode: 99d02...40c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ca 1/4 kobrabud vinner budkampen.  

Av alle hus i Norge som selges, så er det 6% som blir vunnet av kobrabud. (Det blir gitt kobrabud ved (6%×4=) 24% av alle budrunder, men kun 6% av budrundene blir vunnet av slike bud).

Anonymkode: 99d02...40c

Aha, da skjønte jeg hva de mente.

Det lønner seg altså ikke. Leste artikkelen om Sønstebys avhandling/forskning på Forskning.no også. Da ble det litt klarere.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Neida, ikke noe feil her.

Rundt 24% av alle kobrabud er vinnende bud, det er ikke det samme som at 24% av alle vinnende bud er kobrabud. 

Det er også mange budrunder uten kobrabud, eller hvor kobrabud ikke vinner. Så når det kommer til kobrabud, er 24% av dem vinnende bud. 

Men når det kommer til alle budrunder totalt sett, både de med og uten kobrabud involvert, vinner slike bud 6% av budrundene. Det er dermed antagelig mange budrunder hvor ingen benytter seg av denne taktikken i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
Myrmica skrev (Akkurat nå):

Men når det kommer til alle budrunder totalt sett, både de med og uten kobrabud involvert, vinner slike bud 6% av budrundene. Det er dermed antagelig mange budrunder hvor ingen benytter seg av denne taktikken i det hele tatt. 

Ja, jeg skjønte mer når jeg leste denne artikkelen som har pratet mer med forskeren, samt artikkelen på Forskning.no, istedenfor den hvor de hadde pratet med en BI-underviser (som jeg siterte fra i HI).

ts

Skrevet

Mim erfaring er at de med mest penger, som har mest lyst på boligen, ender opp med den til slutt uansett taktikk 😄

Anonymkode: 3174d...220

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Mim erfaring er at de med mest penger, som har mest lyst på boligen, ender opp med den til slutt uansett taktikk 😄

Veldig sant. Du kan jo undervise på BI du også, med slik innsikt

Skrevet
newman01 skrev (45 minutter siden):

Veldig sant. Du kan jo undervise på BI du også, med slik innsikt

Oi, stått opp på feil fot i dag?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oi, stått opp på feil fot i dag?

Det var ment som et kompliment. Rister alltid på hodet når meglere er i media og snakker om budtaktikk og slike ting, når all forskning viser at de tar feil, og eneste resultat er at boligen blir dyrere. 

Ser at kommentar kan tolkes dit du gjorde, men det var ikke intensjonen 

Skrevet
newman01 skrev (23 minutter siden):

Det var ment som et kompliment. Rister alltid på hodet når meglere er i media og snakker om budtaktikk og slike ting, når all forskning viser at de tar feil, og eneste resultat er at boligen blir dyrere. 

Ser at kommentar kan tolkes dit du gjorde, men det var ikke intensjonen 

Haha åja, da beklager jeg reaksjonen min 😊❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...