Gå til innhold

Sier barnet ditt dekkdekktiv? I hvilken alder er det vanlig å slutte med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i 11-12 årsalderen?

Anonymkode: f21dc...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier det fortsatt. Er 42.🤷‍♀️

Anonymkode: a7051...4ec

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, jeg sier det også fortsatt, 36 år 

Anonymkode: c710f...5ef

• Liker 6
Skrevet

38 og sier det forsatt 🤣

Anonymkode: 6e5c8...83b

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle til å si at jeg kjenner voksne som fortsatt sier dette men ser at jeg ble for sein 😄 

Men når det er sagt, jeg skjønner ikke helt hvorfor, er det latskap? Eller er det slik at når noe er lært så er det umulig å lære det om? I fall det siste er jeg glad jeg har vært veldig "på" at mine barn ikke skulle lære "babyspråk"

Anonymkode: 9d3d3...fc6

Skrevet

jeg sier fortsatt det. er 38.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle til å si at jeg kjenner voksne som fortsatt sier dette men ser at jeg ble for sein 😄 

Men når det er sagt, jeg skjønner ikke helt hvorfor, er det latskap? Eller er det slik at når noe er lært så er det umulig å lære det om? I fall det siste er jeg glad jeg har vært veldig "på" at mine barn ikke skulle lære "babyspråk"

Anonymkode: 9d3d3...fc6

Tror ikke de fleste bruker mye tid på å reflektere over hvordan de skal bruke et såpass ubetydelig og sjeldent brukt ord i dagligtalen. 

Anonymkode: 33ba8...dbf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det i 11-12 årsalderen?

Anonymkode: f21dc...0b4

Er det et ord barna behøver å si ofte da eller?

Anonymkode: c56c9...ea6

• Liker 1
Skrevet

Et barn vil fortsette med slike feil hvis Ingen retter på det. Hvordan skal de vite at de sier et ord feil hvis ingen retter på dem? 
Å ha ett barn som ikke snakker korrekt kan være «søtt» eller «morsomt». Men så blir barnet ungdom og etterhvert voksen og slike lærte feil blir flaut. 

Anonymkode: b8b14...165

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er i 40-årene og har flere venner og kollegaer som aldri har blitt rettet på når det gjelder slike åpenbare feil når de vokste opp og som voksen tør man ikke alltid kommentere feilen. 

Oppdager stadig så rare feil mine tenåringer, men så har de også bodd mange år i utlandet og ikke hørt så mye norsk i hele livet. Jeg pirker på de i alle språkene.  

Anonymkode: 8773e...3e7

Skrevet

Jeg sier dektertiv. Er sikkert feil det og 😂 er 29 🤦

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det blir vel som med legimitasjon og andre varianter som setter seg fast. 

Skrevet

Barn vil vanligvis lære korrekt språk, ved å høre ord/setninger ofte, så å pirke på språket er generelt en uting. Men når et ord er såpass sjeldent i bruk og har en vanlig feil som dette hos mange av barna (og voksne) vil ikke det skje, så da kan det hende man må på banen og rette litt likevel. Jeg hadde en forelder som var nøye på diksjon, så sånt ble plukket av meg tidlig, og når jeg hører enkelte voksne prate setter jeg pris på det. Relvolver, psykriater og overforsvømmelse, eller den vanligste av de alle: Umbrako-nøkkelen. Et triks når man prøver å lære noen å si sånt riktig er å forklare hva ordet egentlig kommer av. Detektiv kommer av å detektere, som betyr opppdage/avsløre, Revolver kommer av revolvere, som betyr å snurre rundt, osv. 

Anonymkode: ef81f...824

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sier det fortsatt. Er 42.🤷‍♀️

Anonymkode: a7051...4ec

Haha, jeg sier det også fortsatt, 36 år 

Anonymkode: c710f...5ef

38 og sier det forsatt 🤣

Anonymkode: 6e5c8...83b

12 hours ago, tussi84 said:

jeg sier fortsatt det. er 38.

52 minutter siden, Maestro said:

Jeg sier dektertiv. Er sikkert feil det og 😂 er 29 🤦

Ikke noe å skryte av akkurat, trist å se at dere alle synes det er så morsomt

Anonymkode: 8b5a9...a08

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke noe å skryte av akkurat, trist å se at dere alle synes det er så morsomt

Anonymkode: 8b5a9...a08

Er jo ikke et ord som faktisk blir brukt i det daglige da. Så ser ikke på det som et nederlag 😉

Skrevet

Er dette et spøk? Jeg skjønner ikke. 

Anonymkode: ecc4a...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn vil vanligvis lære korrekt språk, ved å høre ord/setninger ofte, så å pirke på språket er generelt en uting. Men når et ord er såpass sjeldent i bruk og har en vanlig feil som dette hos mange av barna (og voksne) vil ikke det skje, så da kan det hende man må på banen og rette litt likevel. Jeg hadde en forelder som var nøye på diksjon, så sånt ble plukket av meg tidlig, og når jeg hører enkelte voksne prate setter jeg pris på det. Relvolver, psykriater og overforsvømmelse, eller den vanligste av de alle: Umbrako-nøkkelen. Et triks når man prøver å lære noen å si sånt riktig er å forklare hva ordet egentlig kommer av. Detektiv kommer av å detektere, som betyr opppdage/avsløre, Revolver kommer av revolvere, som betyr å snurre rundt, osv. 

Anonymkode: ef81f...824

Enig, det gjør det også lettere å huske hvordan ord staves. 

Selv husker jeg at jeg slet med bøsse/børse som barn. Jeg sa sparebørse og barnehagetantene måtte forklare meg forskjellen på bøsse og børse. 

Anonymkode: 20be1...17e

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette et spøk? Jeg skjønner ikke. 

Anonymkode: ecc4a...8aa

Hva mener du?

Anonymkode: 37d47...40e

Skrevet

Jeg kjenner det igjen ,men husker ikke alderen.

En annen variasjon er detektyv.

Skrevet

Hva mener du? Hete det ikke dekkdekktiv? 😳

Anonymkode: 91930...ce6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...