AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Del Skrevet 26. august 2022 Jeg er 32 år, enslig og med jobb med 430 000 kr i året. Har 262 000 kr på BSU-kontoen, hvor av 213 000 kr er satt inn og 52 000 kr er renter jeg har fått. Har ellers skarve 50 000 kr på sparekonto utenom og en nedbetalt bil som er verdt rundt 200 000 kr i dag. Med dagens situasjon, som enslig, såpass lav lønn og økte boligpriser og høyt boliglån er det ekstremt vanskelig å se for seg at jeg kommer til å klare å kjøpe meg bolig. Ser ikke for meg at jeg kommer til å være i et forhold heller. Må si jeg av og til tenker på tanken, og at det hadde fristet å avslutte BSU kontoen for å bruke pengene på noe annet da jeg føler at egenkapitalen er en liten dråpe i havet, men samtidig som 262 000 kr er mye penger som jeg kunne brukt på noe som hadde gitt meg økt livsglede. Feks. jobbe mindre i en periode og reise mer. Har sett igjennom skattemeldingene, og det jeg har fått i BSU-fradrag på alle årene er 35 000 kr. Så etter jeg har trekt fra det jeg må betale tilbake til staten vil jeg likevel sitte igjen med 227 000 kr som jeg kan bruke som jeg vil. Det er mye penger. Ser jo at jeg har fått mer igjen i renter enn i skattefradrag, så det har jo uansett vært lønnsomt å spare pengene i BSU i det lange løp, uansett om det ikke går til bolig. Siden jeg snart er for gammel til å kunne spare mer, så har det ikke så mye å si at jeg aldri får opprettet BSU-konto igjen. Men det kan jo muligens være klokt å vente til jeg er 35 år med å avslutte kontoen. Eneste er at jeg er skeptisk til om jeg blir en dårligere lånekandidat i fremtiden, om det skulle bli aktuelt, selv om jeg skulle hatt nok egenkapital? Er det bare skremselspropaganda at det påvirker så negativt om man avslutter BSUen, eller har det egentlig ikke noe å si så lenge man både har nok egenkapital og god nok inntekt til å håndtere lånet? Ønsker svar på andre som har erfaring med dette Har lest her inne at flere har valgt å avslutte BSU-kontoen uten at det har gått til boligformål, og ønsker å høre hvordan det har gått om dere angrer eller om dere følte det var riktig i deres situasjon Anonymkode: 7374f...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Del Skrevet 26. august 2022 Har forresten 420 000 i studielån. Ser også at i banken min så kan man bare spare til man er 33 år, dvs. jeg kan bare spare 1 år til... Anonymkode: 7374f...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 26. august 2022 #3 Del Skrevet 26. august 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Med dagens situasjon, som enslig, såpass lav lønn og økte boligpriser og høyt boliglån er det ekstremt vanskelig å se for seg at jeg kommer til å klare å kjøpe meg bolig. Ser ikke for meg at jeg kommer til å være i et forhold heller. Anonymkode: 7374f...505 Forstår jeg det sånn at du allerede har boliglån? Da kan du jo bruke penegne til å betale på lånet. Jeg tok ut pengene og brukte dem på noe jeg trengte der og da. Kostet meg 33.000 i tilbakebetaling av skatt, men jeg var over 34 og det var uansett for lite penger på kontoen til å utgjøre noen forskjell i forhold til egenkapital, så jeg så ikke noe poeng med å ha BSU. Nå er jeg 40, gjeldfri og ingen dårlig lånekanditat hvis den dagen kommer. Ta ut pengene, hvis det er det du ønsker. Men jeg ville ikke brukt dem til å jobbe mindre, hvis jeg var deg, siden du tjener såpass lite. Tenk på pensjonsopptjeneningen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #4 Del Skrevet 26. august 2022 Portia Catonis skrev (Akkurat nå): Forstår jeg det sånn at du allerede har boliglån? Da kan du jo bruke penegne til å betale på lånet. Jeg tok ut pengene og brukte dem på noe jeg trengte der og da. Kostet meg 33.000 i tilbakebetaling av skatt, men jeg var over 34 og det var uansett for lite penger på kontoen til å utgjøre noen forskjell i forhold til egenkapital, så jeg så ikke noe poeng med å ha BSU. Nå er jeg 40, gjeldfri og ingen dårlig lånekanditat hvis den dagen kommer. Ta ut pengene, hvis det er det du ønsker. Men jeg ville ikke brukt dem til å jobbe mindre, hvis jeg var deg, siden du tjener såpass lite. Tenk på pensjonsopptjeneningen din. Takk for svar. Har ikke boliglån nei, mente å skrive høye boliglånsrenter, slik at det er enda dårligere tidspunkt nå å skulle komme inn på markedet med mindre boligmarkedet faktisk begynner å gå ned. Godt poeng det med pensjonssparing og jobb da! Fint å høre din erfaring Lurer på om du forhåndsbetalte inn beløpet til Skatteetaten eller ventet du til du fikk skatteoppgjøret før du betalte tilbake beløpet? Anonymkode: 7374f...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 26. august 2022 #5 Del Skrevet 26. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar. Har ikke boliglån nei, mente å skrive høye boliglånsrenter, slik at det er enda dårligere tidspunkt nå å skulle komme inn på markedet med mindre boligmarkedet faktisk begynner å gå ned. Godt poeng det med pensjonssparing og jobb da! Fint å høre din erfaring Lurer på om du forhåndsbetalte inn beløpet til Skatteetaten eller ventet du til du fikk skatteoppgjøret før du betalte tilbake beløpet? Anonymkode: 7374f...505 Ventet pent på skatteoppgjøret. Baksmellen kommer ikke før kalenderåret etter at du tar ut pengene, så det lureste er å ta ut pengene 1. Januar 😉. Siden du allerede har regnet ut hvor mye det er kan du jo sette til side de 35.000 kr på sparekonto den dagen du avslutter BSU'en og spare dem på høyrentekonto, så tjener du litt i renter. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Del Skrevet 26. august 2022 Kan du bare avslutte sånn uten videre? Jeg er over 40 og prøvde å avslutte bsu og få de utbetalt til min vanlige konto, men fikk til svar at det gikk ikke. Pengene må brukes til et eller annet vedr bolig som f.eks ny bolig, betale ned på boliglån, avdrag og renter boliglån, oppussing. Dette var i DnB, men trodde reglene var like over hele linja… Anonymkode: c6d82...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du bare avslutte sånn uten videre? Jeg er over 40 og prøvde å avslutte bsu og få de utbetalt til min vanlige konto, men fikk til svar at det gikk ikke. Pengene må brukes til et eller annet vedr bolig som f.eks ny bolig, betale ned på boliglån, avdrag og renter boliglån, oppussing. Dette var i DnB, men trodde reglene var like over hele linja… Anonymkode: c6d82...b96 Jeg avsluttet min i DNB. Er du som avgjør. Anonymkode: f1cb2...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 26. august 2022 #8 Del Skrevet 26. august 2022 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du bare avslutte sånn uten videre? Jeg er over 40 og prøvde å avslutte bsu og få de utbetalt til min vanlige konto, men fikk til svar at det gikk ikke. Pengene må brukes til et eller annet vedr bolig som f.eks ny bolig, betale ned på boliglån, avdrag og renter boliglån, oppussing. Dette var i DnB, men trodde reglene var like over hele linja… Anonymkode: c6d82...b96 Du må skrive under på at du sier opp kontrakten med banken, at du godtar å betale tilbake skattefordelen, og at du aldri kan opprette BSU igjen. Så enkelt er det. Det at du kan bruke pengene til oppussing tror jeg forresten det er slutt på. Edit: Det kan hende banken bruker ordlyden "brudd på kontrakt" istedenfor oppsigelse. Det høres drastisk ut, men det er det du gjør når du avslutter BSU, du bryter kontrakten. Endret 26. august 2022 av Portia Catonis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du bare avslutte sånn uten videre? Jeg er over 40 og prøvde å avslutte bsu og få de utbetalt til min vanlige konto, men fikk til svar at det gikk ikke. Pengene må brukes til et eller annet vedr bolig som f.eks ny bolig, betale ned på boliglån, avdrag og renter boliglån, oppussing. Dette var i DnB, men trodde reglene var like over hele linja… Anonymkode: c6d82...b96 Dette tror jeg ikke kan være lov? Så lenge du betaler tilbake skattefradraget skal du kunne få utbetalt til vanlig bankkonto, da tar du jo konsekvensene av det. Kan du ha misforstått? Du kan jo evt. overføre til en annen bank og be om uttak. Det kan være du må fylle ut et skjema da, eller spørre på en annen måte en sist. Anonymkode: 7374f...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #10 Del Skrevet 26. august 2022 Portia Catonis skrev (1 time siden): Du må skrive under på at du sier opp kontrakten med banken, at du godtar å betale tilbake skattefordelen, og at du aldri kan opprette BSU igjen. Så enkelt er det. Det at du kan bruke pengene til oppussing tror jeg forresten det er slutt på. Edit: Det kan hende banken bruker ordlyden "brudd på kontrakt" istedenfor oppsigelse. Det høres drastisk ut, men det er det du gjør når du avslutter BSU, du bryter kontrakten. Jo du kan fortsatt bruke pengene på oppussing. Anonymkode: ea479...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #11 Del Skrevet 26. november 2024 Hva ble det til, TS? Anonymkode: e4081...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå