Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mellomleder i en lite firma og sliter med to ansatte som baksnakker. Dette har foregått over lang tid og hun ene har vært lenge i jobben, men det er først nå jeg har skjønt hvordan hun opererer. Hun snakker ned alle inkludert meg. For noen år siden forsøkte hun sammen med en kollega å felle meg ved å gå til eieren og slenge dritt, senere la hun skylden på kollegaen. Nå har hun fått en ny sladdervenninne (som fra før er bitter på eieren for noe) og sammen slenger de dritt om han når ikke jeg er tilstede. I tillegg snakker de nedlatende om meg til en kollega som nå har vært åpen om dette til meg.

Hvordan håndterer jeg dette?

Anonymkode: 90012...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en samtale med vedkommende først og fremst. 

Anonymkode: 125cb...0e2

• Liker 1
Skrevet

Koble på HR og daglig leder, kall inn til samtale og gi advarsel etter gjeldende regler.. Slike slutter ikke, de får (velfortjent) sparken etterhvert.. 

Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Koble på HR og daglig leder, kall inn til samtale og gi advarsel etter gjeldende regler.. Slike slutter ikke, de får (velfortjent) sparken etterhvert.. 

Firmaet er så lite at det ikke er HR dessverre... Problemet er at eieren digger henne, hun smisker med han hele tiden

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Firmaet er så lite at det ikke er HR dessverre... Problemet er at eieren digger henne, hun smisker med han hele tiden

Vurder om dette er drømmejobben og derfor verdt det eller om det er bedre å finne seg en annen jobb.. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Du får ikke bukt på problemet om det ikke funker å ta det opp med baksnakkeren selv (noe det sjelden gjør, da blir du bare det nye yndlingsofferet for baksnakkingen), og du ikke har sjefen på din side. 

Anonymkode: a447f...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta en samtale med vedkommende først og fremst. 

Anonymkode: 125cb...0e2

Sist jeg snakket med henne der hun legger skylden på alle andre og spiller uskyldig. Når jeg konfronterte henne med det som blir sagt sist (at jeg ikke hjalp henne), ville hun ikke innrømme helt og sa "det var ikke sånn jeg sa det"

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Du får ikke bukt på problemet om det ikke funker å ta det opp med baksnakkeren selv (noe det sjelden gjør, da blir du bare det nye yndlingsofferet for baksnakkingen), og du ikke har sjefen på din side. 

Anonymkode: a447f...26c

Jeg gjør det, men elsker jobben min ellers hvis man ser bort fra denne personen...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det, men elsker jobben min ellers hvis man ser bort fra denne personen...

Klarer du å se bort i fra personen? Om du ikke kan ta det opp med henne, med sjefen og du mistrives ogs denne personen så må du se etter en ny jobb. Ellers kan du fortsette å møte opp til en jobb du mistrives i. Man må jobbe. Så å jobbe er smart. Men å jobbe et sted man nyter å være er genialt. Du bør fsktisk trives på jobben. Det er en stor del av livet. 

Anonymkode: 460d8...1de

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klarer du å se bort i fra personen? Om du ikke kan ta det opp med henne, med sjefen og du mistrives ogs denne personen så må du se etter en ny jobb. Ellers kan du fortsette å møte opp til en jobb du mistrives i. Man må jobbe. Så å jobbe er smart. Men å jobbe et sted man nyter å være er genialt. Du bør fsktisk trives på jobben. Det er en stor del av livet. 

Anonymkode: 460d8...1de

Det som gjør at jeg holder ut er at vi kun innimellom jobber sammen på kontoret, i bedriften har vi fortsatt hjemmekontor de fleste dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det som gjør at jeg holder ut er at vi kun innimellom jobber sammen på kontoret, i bedriften har vi fortsatt hjemmekontor de fleste dager.

Det har ikke noe å si om du tar hjemmekontor eller ikke. Problemet er likevel at hun er digget totalt av eieren / sjefen din. Det betyr at hun allerede har skaffet seg innflytelse over hva som skjer med deg og dine jobboppgaver potensielt sett. 

Så jobben din er allerede "over og ut", etter alle praktiske forhold. Dette viser i klar tekst hvor lite beskyttet de ansatte i Norge er, da spesielt i små bedrifter som i hovedsak "eies" og / eller driftes på "toppen" av kun en person.

I og med at vi fortsatt bruker patetiske referanser når man skal søke jobb, så er hun nå i en posisjon der hun tar en "Massive Dump" som de gjerne sier på engelsk, over din arbeidserfaring. i og med at sjefen kan gjerne begynne å høre på henne i stadig større grad når det gjelder negativ vinkling ovenfor deg som ansatt. Ergo vil det gå utover din referanse. Du må bare vekk derfra, for det du har opparbeidet deg av arbeidserfaring allerede, kan fort nøytraliseres ned i avgrunnen via en lunken eller dårlig referanse. 

Mens situasjonen er helt motsatt for henne. Eieren digger henne totalt, så hun har ikke noe grunn til å søke jobb et annet sted. Og hvis hun skulle søkt jobb et annet sted, så får hun en helt diggbar referanse. 

Du kan ikke vinne dette her, nettopp fordi innsatsen i dette "pokerspillet" er hele arbeidserfaringen din, som kan nøytraliseres ned i dass av en vanskelig eier - sjef.

Anonymkode: fb2c2...7ef

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste er å skjære igjennom og ha nulltoleranse for slik oppførsel. Det skal ikke oppmuntres til, det bør adresseres og det bør komme fra ledelsen at det forventes at alle er kollegiale mot hverandre på jobb. 

Anonymkode: 246ce...615

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er din relasjon til din leder? Som mellomleder skal du jo rapportere oppover og også ha kontroll 'nedover', så du er den som er avhengig av å pleie relasjoner i begge ender. Sånn sett er mellomleder en utakknemlig og litt slitsom rolle.

Du sier at øverste leder 'digger' henne, men hun nådde jo ikke frem med disse anklagene da hun la dem frem? Kan det hende at det utad fremstår som om deres relasjon er veldig god, men at lederen din gjennomskuer skvalderet hennes? Mange ledere - spesielt dersom de har erfaring - er godt vant med at det er noen slike i alle bedrifter, og at det beste er å holde en god tone, kanskje la dem tro at de blir hørt, men ikke agere på tingene deres.

Anonymkode: bc637...da6

• Liker 2
Skrevet

Vær saklig og ryddig. Enkelte kan ikke forandre seg. Har en sånn kollega, som jeg og flere prøver å rettlede (der og da). Hun har fått tilsnakk fra sjefen flere ganger, også formelle møter med andre kollegaer. Men det virker som dette ligger dypt i henne.

Når jeg snakker med sjefen om sånt, legger jeg vekk alle følelser. Er direkte og tydelig.

- "Det er uheldig at Birte... Nå ser jeg at... Dette gjør det utrygt for..."

- "Er du sikker på at du skal bruke Birte som... Sist du satte henne som prosjektleder var det 2 gode ansatte som ville slutte".

Som mellomleder føles det greit å ta disse samtalene, spesielt siden mange tar opp ting gjennom meg. Og så lenge jeg ikke stiller det som spørsmål, bare konstaterer, ser jeg at ledelsen oftest retter seg etter tilbakemeldingene mine.

Anonymkode: 19945...32e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vær saklig og ryddig. Enkelte kan ikke forandre seg. Har en sånn kollega, som jeg og flere prøver å rettlede (der og da). Hun har fått tilsnakk fra sjefen flere ganger, også formelle møter med andre kollegaer. Men det virker som dette ligger dypt i henne.

Når jeg snakker med sjefen om sånt, legger jeg vekk alle følelser. Er direkte og tydelig.

- "Det er uheldig at Birte... Nå ser jeg at... Dette gjør det utrygt for..."

- "Er du sikker på at du skal bruke Birte som... Sist du satte henne som prosjektleder var det 2 gode ansatte som ville slutte".

Som mellomleder føles det greit å ta disse samtalene, spesielt siden mange tar opp ting gjennom meg. Og så lenge jeg ikke stiller det som spørsmål, bare konstaterer, ser jeg at ledelsen oftest retter seg etter tilbakemeldingene mine.

Da er du heldig med ledelsen.

Anonymkode: b7cc2...c0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er du heldig med ledelsen.

Anonymkode: b7cc2...c0c

Eller så har jeg en bra innfallsvinkel. Er andre som ikke kommer gjennom

Skrevet

Gjør opptak med mobilen.

Anonymkode: 3ab71...651

Skrevet
On 8/26/2022 at 2:04 PM, AnonymBruker said:

Klarer du å ignorere det som blir sagt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...