Gå til innhold

Noe teit de sier i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et inntrykk av at venninnene mine som har flyttet til Oslo har begynt å snakke annerledes, og at de i dag bruker en del ord og uttrykk de nok ikke ville blitt "smittet" til å bruke om de hadde blitt boende i Trondheim/Stavanger. Vi er voksne, så jeg tror ingen av dem ville snakket om å hate på noen, for eksempel (og godt er det), men jeg får heller ikke helt tak i hva det er jeg selv mener. Gjør du? :)

Et eksempel på noe de sier som jeg ikke liker:

At noe er lættis.

Kan for all del hende jeg tar feil, og at like mange sier dette i Bergen, for eksempel, men jeg prøver å skrive et litt morsomt kort, og trenger flere eksempler som helst er så Oslo-typiske som mulig 😁

Er det noen som har forslag?

Anonymkode: 100a5...fa8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke regionspreget, men merker meg at unge influensere sier "et" palett, og ikke en. Uvisst om det er uvitenhet eller at det er at det er populært. 

Anonymkode: 7b351...f71

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ungdomsslang, er dette typisk for oslo?

Anonymkode: 33dd0...c0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke regionspreget, men merker meg at unge influensere sier "et" palett, og ikke en. Uvisst om det er uvitenhet eller at det er at det er populært. 

Anonymkode: 7b351...f71

Hehe, ja det er irriterende. Jeg tenkte mer på om dere kom på noen ord eller uttrykk, som for eksempel "lættis", eller at mange i dag kaller ting "funny" i stedet for "morsomme". Jeg kan ta feil, men jeg opplever at de jeg kjenner som har bodd i Oslo en stund er verre enn andre på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ord og uttrykk varierer veldig fra miljø til miljø i Oslo. 

Anonymkode: 5e706...477

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som ungdomsslang, er dette typisk for oslo?

Anonymkode: 33dd0...c0f

Igjen, bare en observasjon, og trenger ikke stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kom « å hate på noen « inn? Ingen i Oslo som sier det, men det var kanskje en annen dialekt? 
det er helt klart man blir smittet av uttrykk folk rundt seg sier. Lættis blir mye brukt i Oslo. Synes det er lettere og komme med eksempler på hva som er typisk bergenser/ Stavanger/ trønder/ nordlending osv, men det er vel fordi jeg bor i Oslo selv og ikke legger merke til noe spesielt. Tror det kan bli en artig tråd da, og høre hva andre mener er typisk Oslo, og om jeg kjenner meg igjen 😅

Anonymkode: d7750...716

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (Akkurat nå):

Schjødt som i kjøtt.

Shino som i kino.

Det er vel en utbredt "talefeil" mange steder i landet? 
Om ikke lenge er det så vanlig at det ikke lengre blir feil å si det. 

Anonymkode: 5e706...477

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at unge sier « hun» istedenfor for « henne».. er det typisk Oslo/ Bærum, eller en det unge generelt? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor kom « å hate på noen « inn? Ingen i Oslo som sier det, men det var kanskje en annen dialekt? 
det er helt klart man blir smittet av uttrykk folk rundt seg sier. Lættis blir mye brukt i Oslo. Synes det er lettere og komme med eksempler på hva som er typisk bergenser/ Stavanger/ trønder/ nordlending osv, men det er vel fordi jeg bor i Oslo selv og ikke legger merke til noe spesielt. Tror det kan bli en artig tråd da, og høre hva andre mener er typisk Oslo, og om jeg kjenner meg igjen 😅

Selvfølgelig er det det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, men har aldri hørt noen over 18 år bruke uttrykket "hate på noen". 

Anonymkode: 97c4b...b8d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig er det det.

Aldri hørt. Ikke i noen alder, ikke i noen bydel. Hvilke gruppe hører du si det? Sier du det selv? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man begynner vel å si uttrykk som ofte sies der man flytter. Er vel uttrykk der du kommer fra også, som ikke brukes i Oslo. Trenger ikke kalle ting for teit, bare fordi det er Oslo det er snakk om. 
å hate på noen er ikke typisk noe man sier i Oslo. 

Anonymkode: b82c1...7cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i Oslo, men har aldri hørt noen over 18 år bruke uttrykket "hate på noen". 

Anonymkode: 97c4b...b8d

jeg har hørt uttrykket før, men kan ikke si jeg husker det speiselt ifra Oslo? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Å hate på» er bare en direkte oversettelse plukket opp fra svarte i amerikansk underholdsindustri. Det er de som henter inspirasjonen sin derfra som ordlegger seg på den måten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man begynner vel å si uttrykk som ofte sies der man flytter. Er vel uttrykk der du kommer fra også, som ikke brukes i Oslo. Trenger ikke kalle ting for teit, bare fordi det er Oslo det er snakk om. 
å hate på noen er ikke typisk noe man sier i Oslo. 

Anonymkode: b82c1...7cd

Kaller det ikke teit bare på grunn av Oslo. Synes det som sprer seg av engelske ord i hele landet er like teit. Ellers har vi mange idiotiske uttrykk på sørlandet også, men akkurat nå var det Oslo det handlet om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er utrolig rart er de som omtaler seg som "Løkkajenter" etter å ha bodd i Oslo i 5 minutter 🤣 Ingen fra Oslo ville vel kalt seg "Bergenser" etter å ha studert i Bergen?

Anonymkode: 44f26...4cb

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg synes er utrolig rart er de som omtaler seg som "Løkkajenter" etter å ha bodd i Oslo i 5 minutter 🤣 Ingen fra Oslo ville vel kalt seg "Bergenser" etter å ha studert i Bergen?

Anonymkode: 44f26...4cb

Veldig sant!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...