Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok noen blodprøver pga nattesvette osv, målte blodprosent, hvite blodceller osv. fikk svar at blodprosent var litt lav og hvite blodceller (leukocytter) var litt høyt. Men det var normalt når en er gravid. Jeg klarer ikke slappe helt av. Men er det andre som har tatt samme blodprøver i svangerskapet  og fått samme svar? At det er vanlig at det går opp og ned i svangerskapet ? 

Anonymkode: 066df...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hb prosenten i blodet får vanligvis ned når man blir gravid. Det er ikke fordi man får lavere hb. Men fordi blodvolumet øker. Siden blodvulumet øker  vil hb prosenten i blodet gå ned, selvom mengden av hb er lik. 

Anonymkode: aad9e...44d

Skrevet

Det er ikke så uvanlig at ting endrer seg i graviditeten. Jeg har hatt høyt stoffskifte tidligere, men vært frisk og umedisinert i flere år. Da jeg så gjennom blodprøvene mine i svangerskapet så fikk jeg sjokk, for i følge de skulle jeg ha høyt stoffskifte igjen, og legen hadde ikke kontaktet meg.

Det viste seg at "tabellen" for hva som er høyt og lavt endrer seg i svangerskapet, og stoffskiftet mitt var ikke høyt likevel, jeg hadde bare stresset uten grunn.

Hvis du har snakket med legen om resultatene så kan du ta det med ro, men om du ikke har det så er det bare å ta kontakt og spørre:)

Anonymkode: d9995...105

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hb prosenten i blodet får vanligvis ned når man blir gravid. Det er ikke fordi man får lavere hb. Men fordi blodvolumet øker. Siden blodvulumet øker  vil hb prosenten i blodet gå ned, selvom mengden av hb er lik. 

Anonymkode: aad9e...44d

Men er blodprøven hematokritt blodvolumet? For den er også gått en del ned hos meg..

Skrevet
On 8/26/2022 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Men er blodprøven hematokritt blodvolumet? For den er også gått en del ned hos meg..

Det er antall røde blodceller i blodet. Blodcellene vil naturligvis utgjøre en mindre del av blodvolumet når væsken i blodet øker. Du produserer samme nivå blodceller som en frisk og rask ikke-gravid. Det er normalt med jernmangelanemi også. Dette følger legen med på, og setter inn tiltak hvis nødvendig. Som jerntabletter. 

Økning av leukocytter er også helt normalt, kroppen går inn i et slags betennelsesmodus da du har et noe fremmed legeme inni kroppen din. Du gror et barn, og kroppens soldater er på vakt ☺️

Anonymkode: 31dca...90b

Skrevet

Jeg fikk iallfall samme blodprøveresultat da jeg var gravid (litt forhøyet leukocytter, lav blodprosent)

Anonymkode: 5b588...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...