Gå til innhold

Økoprogram Samsung vaskemaskin - grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å vaske på økoprogram i den tro at jeg kanskje kan spare litt strøm. Den står innstilt på 40-60 grader, men det går ikke an å velge selv. Maskinen bare veier tøyet og setter i gang. Noen som vet hvordan man styrer temperatur her eller vet hva det vaskes på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min kan ikke temperaturen stilles, programmet vasker på 15 grader (super eco wash). 

Skrevet

Er nok likt som angitt i linken

Anonymkode: 08135...b12

Skrevet

Du sparer veldig mye strøm på å vaske på det programmet. Dette er energimerke for en AEG, og som du ser bruker denne maskinen 49kWh pr hundre vaskerunder. Om man kjører et standard 60 grader program forbrukes gjerne 4x så mye strøm. 

Så er man fornøyd med vaskeresultatet er det anbefalt 

image.thumb.png.a001d88741ba608b4e4bbfdb4d409300.png

Skrevet

Tusen takk for hjelpen! 😊

Skrevet

Men vasker den på 60 eller 40 grader? Jeg ender opp med å ikke bruke dette programmet ettersom jeg har behov for å vaske undertøy på 60 grader, men ikke 40...Kan noen forklare? 

Anonymkode: 4d29e...1f9

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Men vasker den på 60 eller 40 grader? Jeg ender opp med å ikke bruke dette programmet ettersom jeg har behov for å vaske undertøy på 60 grader, men ikke 40...Kan noen forklare? 

Anonymkode: 4d29e...1f9

Det er en EU-standard for energiberegning og vaskeresultat. Det står i manualen til AEG-maskinen min at den vasker på ca.40 grader, men at vaskeresultatet (i kombinasjon med dagens vaskemidler) vasker like rent som en "klassisk" 60 graders vask. 

Ikke helt sikker på hvordan de beregner og vurderer sluttresultater, men vaskemaskiner har hatt en god utvikling siden 90-tallet. Akkurat som biler. Der bilen gjerne brukte 1-1,5 liter på mila bruker en moderne bil gjerne 0,5-0,7 liter på mila. En vaskemaskin idag bruker lavere temperatur og mindre energi, men noe lenger tid for bløtlegging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...