Gå til innhold

Jeg har arvet penger, bør jeg fortelle grisk samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har vært sammen i 5 år og er i 20 årene. Jeg holder på med utdannelse og han er i jobb, han tjener ikke voldsomt, men nok til at han sitter igjen med 6000-7000 ekstra hver mnd (etter alt), han legger også av litt penger på sparekonto. Han har vært til tider "grisk" når det kommer til fordeling av penger, og vi betalte 50/50 lenge..Til tross for at jeg har bare hatt studentlån og en helg-jobb 2 helger hver mnd. Dette kan skyldes litt på meg også, da jeg egentlig ikke tenkte så mye over det før et år siden.. Det var episoder hvor han for eksempel ville ha noe nytt i leiligheten hvor jeg ikke hadde råd, men han ville fortsatt at jeg skulle spytte inn 40/50% av utgiftene for dette.. Det har vært episoder hvor han har satt egne opplevelser og moro som koster over forholdet.. hvor jeg ikke har hatt råd til å ta del i det.. (ferier) I disse episodene har han til slutt sagt at han kan betale for meg etter mye diskutering.. Men da har likevel hans gjerrighet kommet til lyset og jeg sitter igjen sjokkert og irritert og klarer da nesten ikke være takknemlig for at han omsider har betale litt mer enn meg. Er virkelig ikke gøy når jeg må si "da må jeg bli hjemme også får du dra". Når han gjør noe hyggelig så blir det til tider brukt imot meg. Han er rett og slett ekstremt kjip med penger. 

Jeg har vært rett frem med dette flere ganger da jeg syntes det er lite tiltrekkende.. Jeg er generelt en veldig generøs person, og har for eksempel ikke hatt problemer med å spandere middag på oss ute når jeg har hatt "råd" , det vil si: når jeg har fått litt penger fra lånekassen.. men jeg er student. Vi har også i flere år betalt 50/50 på alt. Det først nå det siste året hvor jeg satt ned foten og sa at jeg faktisk syntes at han kan spytte inn litt mer når han har mye mer enn meg å rutte med.. Da jeg selvsagt ville gjort dette for han! Jeg tar ganske tunge studier og har jobbet 2 jobber ved siden av de studiene lenge. Men nå er det så mye å gjøre at jeg kommer ikke til å klare det med to jobber ved siden av (siste innspurt av studiene). Han har også kommet med kommentarer som "kan du ikke bare spørre familien din om penger..?". Min familie er ganske tradisjonelle, mener man bør klare seg selv (noe jeg også respekterer) og får da helt bakoversveis over at min samboer ikke kan spytte inn litt mer når han jobber fult. Dette har jeg også sagt til han. Så nå, endelig. Betaler han litt mer enn meg.. vi deler fortsatt husleien likt og vi betaler nesten likt ifh til mat.. De siste to mnd har jeg ikke visst hvordan jeg skal få alt til å gå rundt.. Da jeg har så lite penger og jeg har bekymret meg konstant over det. Dette vet han. Likevel snakket vi litt her om dagen hvor han nevnte strømregning og summen til det, hvor han da hinter til at jeg må betale på den med han.. 

Nå har det seg sånn at jeg har arvet penger (ikke mye men litt) , jeg kan endelig senke skuldrene og fokusere på siste innspurt av studiene. Jeg er redd at hvis jeg forteller samboer dette blir det til at jeg må betale enda mer enn det jeg allerede gjør.. Jeg har alltid vært kjempe generøs med samboer.. når vi var i forelskelses fasen var det jeg som brukte mine sparepenger til å overraske han med helgturer gaver etc.. Men jeg fikk  ikke det samme tilbake.. Samme med julegaver og bursdagsgaver, i begynnelsen kjøpte jeg masse fint til han , ordentlig kvalitet etc.. 

Jeg tror ikke samboer mener noe vondt med det..Men det får meg til å tenke.. Hvis jeg forteller han om dette vil han at jeg skal spytte inn på alt mulig. Jeg vet det er nå litt egoistisk av meg å tenke slik nå.. men ja, hva ville du gjort? 

TS

Anonymkode: a195e...0e8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arv er personlig, og er ditt alene ved evt. samlivsbrudd om ikke annet er skrevet i evt. samlivskontrakt.  Du behøve IKKE fortelle noe som helst.

Anonymkode: 6fc13...ffa

• Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet

Hold det for deg selv foreløpig. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Hold dem hemmelig 😊

Anonymkode: d847b...54b

• Liker 14
Skrevet

I utgangspunktet enig i at du ikke trenger si noe, men samtidig; hvordan hadde du reagert hvis han hadde skjult arv for deg? 

Anonymkode: 114a8...c2e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I utgangspunktet enig i at du ikke trenger si noe, men samtidig; hvordan hadde du reagert hvis han hadde skjult arv for deg? 

Anonymkode: 114a8...c2e

Det er litt det jeg tenker også.. Hadde jo syntes det var litt snodig , men likevel det hadde ikke sjokkert om han hadde gjort det heller. Vi er jo ikke gift enda og har ingen barn. 
Ts

• Liker 1
Skrevet

Ikke si noe. Eller oppgi en lavere sum, og sett resten på sparekonto e.l. Hvor mye du har på forskjellige kontoer har han ingen rett til å vite før dere eventuelt blir gift.

Anonymkode: 54716...b00

• Liker 6
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, du trenger ikke si noe. De pengene er dine og arv er personlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Samboer og jeg har vært sammen i 5 år og er i 20 årene. Jeg holder på med utdannelse og han er i jobb, han tjener ikke voldsomt, men nok til at han sitter igjen med 6000-7000 ekstra hver mnd (etter alt), han legger også av litt penger på sparekonto. Han har vært til tider "grisk" når det kommer til fordeling av penger, og vi betalte 50/50 lenge..Til tross for at jeg har bare hatt studentlån og en helg-jobb 2 helger hver mnd. Dette kan skyldes litt på meg også, da jeg egentlig ikke tenkte så mye over det før et år siden.. Det var episoder hvor han for eksempel ville ha noe nytt i leiligheten hvor jeg ikke hadde råd, men han ville fortsatt at jeg skulle spytte inn 40/50% av utgiftene for dette.. Det har vært episoder hvor han har satt egne opplevelser og moro som koster over forholdet.. hvor jeg ikke har hatt råd til å ta del i det.. (ferier) I disse episodene har han til slutt sagt at han kan betale for meg etter mye diskutering.. Men da har likevel hans gjerrighet kommet til lyset og jeg sitter igjen sjokkert og irritert og klarer da nesten ikke være takknemlig for at han omsider har betale litt mer enn meg. Er virkelig ikke gøy når jeg må si "da må jeg bli hjemme også får du dra". Når han gjør noe hyggelig så blir det til tider brukt imot meg. Han er rett og slett ekstremt kjip med penger. 

Jeg har vært rett frem med dette flere ganger da jeg syntes det er lite tiltrekkende.. Jeg er generelt en veldig generøs person, og har for eksempel ikke hatt problemer med å spandere middag på oss ute når jeg har hatt "råd" , det vil si: når jeg har fått litt penger fra lånekassen.. men jeg er student. Vi har også i flere år betalt 50/50 på alt. Det først nå det siste året hvor jeg satt ned foten og sa at jeg faktisk syntes at han kan spytte inn litt mer når han har mye mer enn meg å rutte med.. Da jeg selvsagt ville gjort dette for han! Jeg tar ganske tunge studier og har jobbet 2 jobber ved siden av de studiene lenge. Men nå er det så mye å gjøre at jeg kommer ikke til å klare det med to jobber ved siden av (siste innspurt av studiene). Han har også kommet med kommentarer som "kan du ikke bare spørre familien din om penger..?". Min familie er ganske tradisjonelle, mener man bør klare seg selv (noe jeg også respekterer) og får da helt bakoversveis over at min samboer ikke kan spytte inn litt mer når han jobber fult. Dette har jeg også sagt til han. Så nå, endelig. Betaler han litt mer enn meg.. vi deler fortsatt husleien likt og vi betaler nesten likt ifh til mat.. De siste to mnd har jeg ikke visst hvordan jeg skal få alt til å gå rundt.. Da jeg har så lite penger og jeg har bekymret meg konstant over det. Dette vet han. Likevel snakket vi litt her om dagen hvor han nevnte strømregning og summen til det, hvor han da hinter til at jeg må betale på den med han.. 

Nå har det seg sånn at jeg har arvet penger (ikke mye men litt) , jeg kan endelig senke skuldrene og fokusere på siste innspurt av studiene. Jeg er redd at hvis jeg forteller samboer dette blir det til at jeg må betale enda mer enn det jeg allerede gjør.. Jeg har alltid vært kjempe generøs med samboer.. når vi var i forelskelses fasen var det jeg som brukte mine sparepenger til å overraske han med helgturer gaver etc.. Men jeg fikk  ikke det samme tilbake.. Samme med julegaver og bursdagsgaver, i begynnelsen kjøpte jeg masse fint til han , ordentlig kvalitet etc.. 

Jeg tror ikke samboer mener noe vondt med det..Men det får meg til å tenke.. Hvis jeg forteller han om dette vil han at jeg skal spytte inn på alt mulig. Jeg vet det er nå litt egoistisk av meg å tenke slik nå.. men ja, hva ville du gjort? 

TS

Nei

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har ikke opplysningsplikt.

Men ønsker du å gå videre i livet med en mann som er såpass gnien? Hans forhold til penger og ditt forhold til penger er veldig ulikt. Du hadde trolig blitt mer ykkelig med en som også var raus, og han fortjener ei som kjører millimeterøkonomi tilbake til han. 

Endret av Juniper
  • Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg ville revurdert det forholdet før det kommer barn inn i bildet! 

Anonymkode: 1c9f9...5e8

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det har vært episoder hvor han har satt egne opplevelser og moro som koster over forholdet.. hvor jeg ikke har hatt råd til å ta del i det.. (ferier) I disse episodene har han til slutt sagt at han kan betale for meg etter mye diskutering.. Men da har likevel hans gjerrighet kommet til lyset og jeg sitter igjen sjokkert og irritert og klarer da nesten ikke være takknemlig for at han omsider har betale litt mer enn meg. Er virkelig ikke gøy når jeg må si "da må jeg bli hjemme også får du dra". Når han gjør noe hyggelig så blir det til tider brukt imot meg. Han er rett og slett ekstremt kjip med penger.

Spesielt dette hadde fått meg til å gå. Folk blir gjerne værre jo eldre de blir, og jo lengre forholdet har vært. 

Anonymkode: 1c9f9...5e8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Som alle andre mener også jeg at dette har han ikke noe med, hold det for deg selv - og en ting til, dette med penger kommer alltid til å være en stor greie i dette forholdet, har du gjord eg noen tanker på om er det OK for deg i fremtiden? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har vært til tider "grisk" når det kommer til fordeling av penger, og vi betalte 50/50 lenge

Er det griskt å dele likt på utgifter 😯

Veldig rart å mene at han ikke betaler nok siden han har mer penger, og samtidig skjule at du selv har penger. Men, men, ikke mitt problem 😅

Anonymkode: 01c89...26e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du burde vurdere hele forholdet! Og for all del - hold arven hemmelig!

Anonymkode: 15658...13f

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Du bør kunne bruke arven slik du ønsker og hvis at den betyr at du kan gjøre ferdig utdanningen uten økonomiske bekymringer kan du det. 

Det blir likevel litt rart å ikke si noe mtp faste utgifter, nå når du faktisk har penger kan du vel ikke be han betale mer enn sin andel? 

Hvis dere skal ha en fremtid bør du ikke ha behov for å holde slike ting hemmelig for samboeren din. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det griskt å dele likt på utgifter 😯

Veldig rart å mene at han ikke betaler nok siden han har mer penger, og samtidig skjule at du selv har penger. Men, men, ikke mitt problem 😅

Anonymkode: 01c89...26e

Leste du resten av innlegget? Det er summen av alt som står der som gjør mannen grisk, ikke enkeltdeler du plukker ut.

Anonymkode: 8407e...76f

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor er du sammen med han i det hele tatt lurer jeg på. Er folk virkelig så redde for å være single, bo alene og kun ha seg selv å tenke på hva gjelder økonomi? Du skriver han har vært sånn helt siden begynnelsen. Du legger penger og omtanke i ordentlige kvalitetsgaver og du får bare jalla dritt tilbake. 

Tror du seriøst dette på noen tidspunkt kommer til å bli bedre? 

Er du fornøyd med å ha en kjæreste som du må skjule slike ting som penger ovenfor? I et normalt og sunt forhold ville kjæresten din bare blitt glad på dine vegne over de pengene du nå har fått. Det hadde vært noe, hva? I stede er du sammen med denne gjerrigknarken. Gratulerer. 

Slå opp og klar deg på egenhånd ved hjelp av pengene dine

Anonymkode: f4852...011

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Juniper skrev (5 minutter siden):

Du har ikke opplysningsplikt.

Men ønsker du å gå videre i livet med en mann som er såpass gnien? Hans forhold til penger og ditt forhold til penger er veldig ulikt. Du hadde trolig blitt mer mykkelig med en som også var raus, og han fortjener ei som kjører millimeterøkonomi tilbake til han. 

Jeg ser den! Jeg har tenkt på dette og jeg sa også til han at jeg ikke orker å være med en fyr som er så gnien. Jeg har til og med nevnt for han mannlige venner av meg som er mer rause. Har ikke lagt skjul på det hvis jeg møter en gentleman , altså av sorten venn. F.eks "Jobbet med Fredrik i dag, var skikkelig hyggelig! Han kom med lunch og kaffe til meg og venninna mi. Vi leste til ca 19.00 i dag". 

Vet det er litt slemt, men det siste året har jeg virkelig prøvd å få han til å forstå at dette går ikke. Fordi det har vært: enten endring der eller avslutte forholdet. Min far har også ikke lagt skjul på dette.. Vi var på besøk hos han for en uke siden hvor pappa snakket om sine tidligere forhold (morsomme historier) hvor han har lagt litt ekstra vekt på rausheten sin 🤣 I tillegg til dette  kjøpte pappa en ring og et smykke som han ga til meg når samboer var der. Han ville virkelig gi det til meg, var ikke noe baktanke ved det.. Men, jeg tror det fikk samboer til å tenke litt..Nå skjønner han nok mer hvorfor min far har reagert på litt ting ifh til raushet.. Da vi i vår familie er veldig rause med partnere.. Jeg oppvokst med slike roller. Han på den andre siden har vokst opp med en veldig gnien far, som nesten ikke har gitt bursdagsgaver.. Han kommer fra en familie med 4 brødre og har muligens ikke sett raushet som et eksempel. Ingen unnskyldning så klart.. Men jeg tror man lærer veldig hva det eksempelet sin far setter. Min far har lagt lista høyt der for med partnere men faren til samboer har ikke. Det betyr ikke at min familie har mye penger på noe måte! Men raushet har alltid vært viktig. Min far jobbet dobbelt når min mor var gravid og teoretisk sett kunne jobbet, men han ville at hun skulle få en rolig graviditet.. Så når jeg da har vært i krise og spurt min far om noen hundrelapper , så blir han irritert fordi han vet min samboer jobber fult. Forståelig nok! 

Bortsett fra dette så er samboer og jeg veldig glad i hverandre. Vi begge jobber hardt og er karriere mennesker.. Vi planlegger fremtid og vi er fortsatt forelsket.. Men dette er hans eneste seriøse forhold og jeg tror det er en del ting han ikke lærte av sin far.. 

TS

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...