Gå til innhold

Hva funker faktisk for å få tykkere hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så tynt og glatt hår, uansett hva jeg putter oppi er det like glatt og blir bare fett... hva kan man ta for å få tykkere hår uten å bruke hårstylingprodukter. Altså piller som faktisk funker for å få tykkere hår? 

Anonymkode: 027c8...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mye å gjøre med det. Det er genetisk. Animalske produkter hjelper noe.

Anonymkode: 6e99c...cad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgjær har hjulpet meg litt :) Tar tid før man ser noe da! 

Anonymkode: ab63d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk shampoo og balsam uten silikon.

Mitt er blitt mye bedre. Bruker også Minoxil som har hjulpet mot håravfall.

Anonymkode: 31020...52c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Minoxidil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er ikke det ganske brutalt mot hodebunn? Normalt å miste masse hår i oppstarts fasen? 

Er ikke dette for genetisk hårtap typen måne, ikke at det jevnt over blir tynnere fordi det er normalt med alderen. Ungdom og unge har ofte tykkere hår. 

Gå til legen og ta noen blodprøver :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke mye å gjøre med det. Det er genetisk. Animalske produkter hjelper noe.

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 86099...d1e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos kvinner så blir det ofte jevnt tynnere med alderen. Og det kan komme ganske fort om det først starter. Er nok ingenting du kan gjøre, så sant du ikke har mangel på vitaminer.

Anonymkode: c0411...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biotin og zink. Trenger ikke dyre vitaminbjørner, Finn billigste biotin og sink. 

Anonymkode: 5e724...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 86099...d1e

Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også se litt på hva slags frisyrer du har. Om du har håret mye i frisyrer som strammer, kan du faktisk påføre deg selv unødig hårtap. Stramme hestehaler, tighte knuter, o.l. kan være drepen for håret. 

Anonymkode: 8a419...2cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke endre hårets struktur, tykt hår vil alltid være tykt, fint hpr fint osv - men du kan bruke produkter som gir volum, lære deg teknikker for føning osv som kan hjelpe deg, men kjærringrådene som kommer ville jeg vært skeptisk til.. Snakk med en frisør! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mange dumme svar her, det må jo være noe annet enn gener som kan bestemme hvor tykt et hår blir?! Det er jo mange som skryter av tabletter som gir tykkere hår! Jeg vil høre fra folk som bruker tabletter og som har fått tykkere hår, hvilke tabletter det er. Er og tull at man har tykt og fint hår i ungdommen, det hadde ikke jeg! Har hatt tynt og glatt hår hele livet!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig mange dumme svar her, det må jo være noe annet enn gener som kan bestemme hvor tykt et hår blir?! Det er jo mange som skryter av tabletter som gir tykkere hår! Jeg vil høre fra folk som bruker tabletter og som har fått tykkere hår, hvilke tabletter det er. Er og tull at man har tykt og fint hår i ungdommen, det hadde ikke jeg! Har hatt tynt og glatt hår hele livet!

Har du alltid hatt tynt hår har du dårlige hår gener. Ikke noe vitamin bjørn fikser det! Hårvitaminer funker bare litt dersom du mangler vitaminer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det så mange da som skryter av at de har fått tykkere hår av vitaminer og piller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor er det så mange da som skryter av at de har fått tykkere hår av vitaminer og piller?!

Mener du influencere eller....? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det handler om biokjemi og cellebiologi. 

Som du kanskje vet, men ikke tenker så ofte over, er kroppen satt sammen av celler. 

I hårsekkene i huden på hodet bor det celler som er spesialister på hårproduksjon (keratinocytter). 

Når keratinocyttene i hårsekkene dør, ramler håret ut.

Da må det dannes nye hårproduserende celler for å få produsert nytt hår. Og her kommer biokjemien inn i bildet. 

Når en celle skal dele seg, trenger den et signalstoff (hormon) som kan aktivere genet som utløser celledeling. Hormonet som utløser celledeling i keratinocytter heter kalsitriol. Dette hormonet produserer cellene selv av stoffet vi kaller D-vitamin. 

For å omdanne D-vitamin til hormon, må cellene danne et enzym. For å danne enzymet må cellene ha til gang til sink.

Altså: hvis vi mangler sink får ikke cellene til å danne enzymet som lager hormonet som utløser celledeling.

Hvis cellene ikke finner nok D-vitamin i blodet, har ikke cellene noe å danne hormon av. 

Konsekvensen er at du ikke får erstattet hårproduserende celler raskt nok og håret begynner å falle av.

Sikkert en kjedelig forklaring, men siden du nå spurte.

Hvis du begynner å bli tynn i håret, er det altså et tydelig signal på at kroppen mangler mineraler eller vitaminer. D-vitamintilskudd og sink er i alle fall mye billigere å prøve enn alskens mirakelhårkurer med Lurium2000. 

Anonymkode: b546e...cdf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar om biokjemi og cellebiologi. 😊 og til deg med influencersvaret: du må ha store problemer. Er maange andre enn influencere som sier at hårvitaminpiller funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skikkelig tynnhåret etter korona og kom også i overgangsalderen samtidig med at viruset angrep meg.

Jeg har altfor mye d vitamin i kroppen så det går ikke noe å si for hårproduksjonen hos meg iallfall.

Trodde det kun var b vitamin/sink som satte fart på håret?

Anonymkode: ccf41...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...