AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Skrevet 26. august 2022 Er første gang jeg inviterer noen hjem til meg for å spise ulike oster med kjeks, og lurer på hvilke type oster som passer? Har noen ideer for hva slags oster som er gode, og kan legge ned noen linker her til hvor jeg finner dem, og kjeks som passer til det? Anonymkode: 15f67...236
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Skrevet 26. august 2022 Du finner et godt utvalg i ostedisken og i ferskvaren. Meny og Mega har i hvert fall godt utvalg Jeg pleier å ha bl.a: Afrikansk paprika smøreost, Manchego, Castello chilli, Brie, Smøreost m/hvitløk og rødløk. Supplerer med litt druer, epler, spekeskinke, valnøtter og honning. Du kan nesten bruke hvilken kjeks som helst. Sætre har mye godt, også en stor pakke med forskjellige kjekser i. Ellers går det fint med Ritz. Masse lykke til Anonymkode: 05d1e...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du finner et godt utvalg i ostedisken og i ferskvaren. Meny og Mega har i hvert fall godt utvalg Jeg pleier å ha bl.a: Afrikansk paprika smøreost, Manchego, Castello chilli, Brie, Smøreost m/hvitløk og rødløk. Supplerer med litt druer, epler, spekeskinke, valnøtter og honning. Du kan nesten bruke hvilken kjeks som helst. Sætre har mye godt, også en stor pakke med forskjellige kjekser i. Ellers går det fint med Ritz. Masse lykke til Anonymkode: 05d1e...2f0 Jeg hadde byttet ut en av kremostene med en blåmuggost. Det kan også være godt med en rødskimmelost. Anonymkode: 9f044...cb4 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Her er en del tips fra Tine, det finnes selvsagt oster som ikke er fra Tine som kan erstatte noen av ostene i de ulike gruppene. https://www.tine.no/oppskrifter/tips/hvordan-sette-sammen-et-ostefat
minister-mio Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Jeg har inntrykk av at veldig mange liker brie, camembert igjen blåmuggost 1
Brunhilde Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 minister-mio skrev (4 minutter siden): Jeg har inntrykk av at veldig mange liker brie, camembert igjen blåmuggost Av disse tre er jeg glad i blåmuggost, men kan ikke tenkte meg noe mer kjedelig enn brie og camembert, selv om jeg spiser det hvis det er eneste alternativ. Jeg hhar av og til "ost og kjeks" med venner, og da pleier jeg å ha noe lignende ostefatet fra Tine. Ridderost, edamerost, sveitserost og manchego (for eksempel) av harde oster. Danablu, chevre, Castello med chili og pepperost (for eksempel) av smørbare oster. Alle disse finner jeg på Meny, og mange av dem på Rema1000. Ved siden av pleier jeg å ha surdeigskjeks fra Sætre, salte Ritzkjeks og gjerne noen tynne skiver fransk bagette for variasjon. Druer, oppkuttet pære, paprika, stangselleri og diverse syltetøy ved siden av. Er det nærmere jul så det er mulig å få tak i pepperkaker har jeg gjerne det til blåmuggosten. 1
minister-mio Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Brunhilde skrev (1 minutt siden): Av disse tre er jeg glad i blåmuggost, men kan ikke tenkte meg noe mer kjedelig enn brie og camembert, selv om jeg spiser det hvis det er eneste alternativ. Jeg hhar av og til "ost og kjeks" med venner, og da pleier jeg å ha noe lignende ostefatet fra Tine. Ridderost, edamerost, sveitserost og manchego (for eksempel) av harde oster. Danablu, chevre, Castello med chili og pepperost (for eksempel) av smørbare oster. Alle disse finner jeg på Meny, og mange av dem på Rema1000. Ved siden av pleier jeg å ha surdeigskjeks fra Sætre, salte Ritzkjeks og gjerne noen tynne skiver fransk bagette for variasjon. Druer, oppkuttet pære, paprika, stangselleri og diverse syltetøy ved siden av. Er det nærmere jul så det er mulig å få tak i pepperkaker har jeg gjerne det til blåmuggosten. Ting mange liker har en tendens til å være kjedelige.
Brunhilde Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 minister-mio skrev (2 minutter siden): Ting mange liker har en tendens til å være kjedelige. Helt enig
JuneR Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Brie, manchego, ost med kirsebær og blåmuggost. Et par smøreoster er også kjekt, feks en naturell og en med pepper, hvitløk e.l. Kan også ha noen terninger med feks Jarlsberg på pinner. Ha marmelade og evt honning ved siden av. Ta med et utvalg av kjeks og gjerne litt jordbær og druer ved siden av ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 10.40): Du finner et godt utvalg i ostedisken og i ferskvaren. Meny og Mega har i hvert fall godt utvalg Jeg pleier å ha bl.a: Afrikansk paprika smøreost, Manchego, Castello chilli, Brie, Smøreost m/hvitløk og rødløk. Supplerer med litt druer, epler, spekeskinke, valnøtter og honning. Du kan nesten bruke hvilken kjeks som helst. Sætre har mye godt, også en stor pakke med forskjellige kjekser i. Ellers går det fint med Ritz. Masse lykke til Anonymkode: 05d1e...2f0 Hvis alle er nybegynnere i osteverden er sikkert dette greit, men personlig syns jeg det var et ganske kjedelig ostefat. TS, det spørs litt hvor mange dere er, hvor bevandret dere er i osteverden og hva økonomien tilsier. Jeg pleier å ha blåmuggost (Cambozola og Selbu blå er fine og ikke for sterke), kittmodnet ost (Ridderost, St Albrey), noen fastoster i terninger eller staver (Alpeost, Jørnsberg eller en vellagret Jarlsberg) Chevre, Manchego, og Brie og Babybel fordi det spiser alle. Vil du ha smøreost anbefaler jeg å gå på meny og plukke en av de de har i ostedisken, f.eks Le Roule. Meny har et veldig godt utvalg, jeg pleier å handle en del oster derfra som jeg i farten ikke husker navnet på, men absolutt verdt å sjekke ut deres utvalg. De selger også en del ferdig sammensatte ostepakker man kan kjøpe, og så supplere med der man syns mangler. Jeg serverer gjerne noe spekemat ved siden av og, men det er ingen must. Av tilbehør liker jeg pære i staver, druer, melon, plommer, jordbær, tørket aprikos, nøtter (valnøtter og salte mandler helst), marmelader (meny har flere gode, rema har også fått en del) og honning. Av og til har jeg paprika fordi folk forventer det, men egentlig er både det og selleri for skarpt på smak til de fleste oster syns jeg. På kjeksfronten har Sætre en pakke med 5 ulike typer kjeks som kan være greit å kjøpe, ellers er godt brød i biter også fint tilbehør. Anonymkode: 73238...4c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 Om du ikke vet hva de liker, så hadde jeg kjørt på med litt ulike oster som de fleste liker (eller som de fleste liker noen av). Ridderost, blåmuggost, brie (gjerne vernet i ovn med nøtter og honning), et par kremoster, manchego, chevre. Paprika, druer, rødløksmarmelade, fikensyktetøy til. Ulike typer kjeks: salte og usaltet. Anonymkode: 1c0a4...149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå