Gå til innhold

Belastningen i å få barn er et fortiet samfunnsproblem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor snakkes det så lite om det knallharde livet som småbarnslivet er? Er vi flaue over å være slitne? Burde vi få 5 års fri med lønn for hver fødel? 

Belastningen i å få barn er et fortiet samfunnsproblem. Konflikt mellom omsorg og arbeid går rett gjennom hver forelders hjerte, skriv kommentatoren Åste Dokke i dag.

Anonymkode: 84277...75c

Uff nei, da hadde jeg vurdert å få barn, og jeg har ikke lyst på det. 

Anonymkode: 81669...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uff nei, da hadde jeg vurdert å få barn, og jeg har ikke lyst på det. 

Anonymkode: 81669...4e3

Ha ha, ja det står i artikkelen at "å ha små barn er som å jobbe i en døgnåpen barnehage, samtidig som man skal ha en vanlig jobb ved siden av".

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

På en side er jeg helt enig, men jeg synes ikke at en skal knytte det til likestilling. Vi delte permisjonen 50-50, og selv om det kanskje ikke fungerer for alle, fungerte det helt topp for oss. Jeg ammer fremdeles nå etter over et år tilbake på jobb.

Jeg mener at det må andre endringer til. 6,5 timers dag for alle småbarnsforeldre (både mammaer og pappaer), kanskje bare forbud mot å jobbe overtid?.. Jeg vet ikke. Men det er utrolig slitsomt og vi har bare ett barn.

Og, ja vi har valgt det selv, men de færreste vet hvor slitsomt det er før en står i det selv.

Anonymkode: e21ab...655

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare å se på de stakkars sjelene her på KG som forsøker si at "Dette er tøft" som overkjøres av mammapoliti som skriker ut "du valgte det selv" så nei, det er ikke så lett å snakke om hvor tøft det å få barn kan være og ja, det burde være større aksept for at ikke akkurat DU som leser dette sitter på fasiten over det å være forelder liksom.. For sannheten er at det er slitsomt i så stor grad at det er utmattende, frustrerende er det også, og ja en liten del lukke heldigvis som overskygger og får deg til å holde ut som regel - men det burde være akseptert og lov å si "foreldrerollen er like mye dritt som det er kos faktisk"  

• Liker 23
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er merkelig og problematisk at man forventes å skulle fungere like godt som dem helt uten barn, når man har minst ett lite barn hjemme. 

Går man ned i stilling, skal man shames for det, det er forferdelig at kvinner jobber deltid.. Så mister man pensjon, straffes indirekte ved at man gjerne blir forbigått i forfremmelser og lønnsutvikling, osv. 

Jeg er småbarnsmor, og sliter med to små som begge sover helt rævva om natten. I dag har jeg vært våken siden 03:30. Og så skal jeg da fungere på jobb... like godt som min barnløse kollega som sitter ved siden av meg og klager på at han bare fikk syv timers søvn i natt... 

Anonymkode: 27a2f...368

Oi! 

Eg er barnlaus sjølv, men eg kan ikkje fatte å begripe korleis de småbarnsforeldre klarer livet! Hatten av! Eg kan forstå at ein kan fungere ein dag eller to på jobb med minimal søvn. Men korleis de klarer dette i lengden er meg ei gåte! 

Og så skal ein lage middag etter jobb osv osv 

• Liker 12
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor snakkes det så lite om det knallharde livet som småbarnslivet er?

Snakkes det lite om dette? Allerede da jeg fikk mine (på 90-tallet), mener jeg å huske at det ble snakket mye om det. Særlig om at det var praktisk talt umulig å få barnehageplass før ungen var tre år. (Og nei, mødrene var ikke hjemme av den grunn, vi måtte ta sjansen på å bruke dagmamma.)

Norge har gode permisjonsordninger og svært høy deltakelse av kvinner i arbeidslivet.

Nå fikk denne artikkelforfatteren tre barn i løpet av fem år. Jeg kjenner mine begrensninger og hadde aldri planlagt noe sånt. 

Endret av baldrian
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Der er i alle fall en jobb for 2, om man har full jobb ellers. 

• Liker 1
Skrevet

Skal jeg fortelle om et annet samfunnsproblem? Syting, bitching og klaging over hvor grusomt livet er, og ikke ta ansvar for livet du selv har valgt.

Anonymkode: c0b50...9cf

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

På en side er jeg helt enig, men jeg synes ikke at en skal knytte det til likestilling. Vi delte permisjonen 50-50, og selv om det kanskje ikke fungerer for alle, fungerte det helt topp for oss. Jeg ammer fremdeles nå etter over et år tilbake på jobb.

Jeg mener at det må andre endringer til. 6,5 timers dag for alle småbarnsforeldre (både mammaer og pappaer), kanskje bare forbud mot å jobbe overtid?.. Jeg vet ikke. Men det er utrolig slitsomt og vi har bare ett barn.

Og, ja vi har valgt det selv, men de færreste vet hvor slitsomt det er før en står i det selv.

Anonymkode: e21ab...655

Jeg er helt enig, samtidig ser jeg at den dårlige samvittigheten ikke sitter like hardt i mannen min. Biologi kan kanskje ikke likestilles. Selv har jeg dårlig samvittighet både hjemme og på jobb, for jeg føler at jeg ikke strekker godt nok til noen av stedene fordi det er så slitsomt å gjøre alt. Vi må ha 100% jobb i disse tider, og det skjærer i hjertet at det bare betyr tre timer på ettermiddagen med barn. Mannen min synes det er kjipt, men det er ikke noe som gnager han på samme måte. Han hadde nok takket ja til å være mer hjemme, for han elsker jo den tiden, han er bare mer sånn "det er sånn det er, får ikke gjort noe med det". 

Anonymkode: 4d361...972

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal jeg fortelle om et annet samfunnsproblem? Syting, bitching og klaging over hvor grusomt livet er, og ikke ta ansvar for livet du selv har valgt.

Anonymkode: c0b50...9cf

Then you've come to the wrong nettsted :P 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Samfunnsproblem, faktisk. Denne "belastningen" er helt frivillig. Skjønner at det er slitsomt, altså, men det er også fullstendig frivillig. Ingen fortjener 5 års fri med lønn for å sette et avkom til verden. Ikke så om avkommet redder verden. Ett års permisjon holder i massevis.

Anonymkode: 879e6...334

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er helt enig, samtidig ser jeg at den dårlige samvittigheten ikke sitter like hardt i mannen min. Biologi kan kanskje ikke likestilles. Selv har jeg dårlig samvittighet både hjemme og på jobb, for jeg føler at jeg ikke strekker godt nok til noen av stedene fordi det er så slitsomt å gjøre alt. Vi må ha 100% jobb i disse tider, og det skjærer i hjertet at det bare betyr tre timer på ettermiddagen med barn. Mannen min synes det er kjipt, men det er ikke noe som gnager han på samme måte. Han hadde nok takket ja til å være mer hjemme, for han elsker jo den tiden, han er bare mer sånn "det er sånn det er, får ikke gjort noe med det". 

Klok mann du har. Dårlig samvittighet hjelper jo ingen, verken barna dine, deg selv, mannen din eller jobben din. Det bare ødelegger dagene dine.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor snakkes det så lite om det knallharde livet som småbarnslivet er? Er vi flaue over å være slitne? Burde vi få 5 års fri med lønn for hver fødel? 

Belastningen i å få barn er et fortiet samfunnsproblem. Konflikt mellom omsorg og arbeid går rett gjennom hver forelders hjerte, skriv kommentatoren Åste Dokke i dag.

Artikkelen nemner ikkej noko om fri i 5 år etter fødsel, altså. Det er det TS som spør om. 

• Liker 4
Skrevet
baldrian skrev (5 minutter siden):

Snakkes det lite om dette? Allerede da jeg fikk mine (på 90-tallet), mener jeg å huske at det ble snakket mye om det. Særlig om at det var praktisk talt umulig å få barnehageplass før ungen var tre år. (Og nei, mødrene var ikke hjemme av den grunn, vi måtte ta sjansen på å bruke dagmamma.)

Nå fikk denne artikkelforfatteren tre barn i løpet av fem år. Jeg kjenner mine begrensninger og hadde aldri planlagt noe sånt. 

En mannlig kollega av meg fikk barn 4 år før meg, og han har ikke lagt skjul på at søvnløse netter og trassalder er beintøft. Vi har noen kollegaer i 60-årene som da bet hodet av han fordi de mente det hørtes ut som han hatet pappalivet. "Hvorfor fikk du barn hvis du ikke takler det? Jeg eeeeelsket hvert sekund med barna mine, det er ingenting å klage på. Man velger det selv." osv osv. Mulig de faktisk elsket hvert sekund, eller så har de glemt alt det kjipe.

Føler ikke det er mye rom for å fortelle at jeg har en dårlig dag fordi jeg ble holdt våken hele natten da.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Samfunnsproblem, faktisk. Denne "belastningen" er helt frivillig. Skjønner at det er slitsomt, altså, men det er også fullstendig frivillig. Ingen fortjener 5 års fri med lønn for å sette et avkom til verden. Ikke så om avkommet redder verden. Ett års permisjon holder i massevis.

Anonymkode: 879e6...334

"Belastningen" er helt samfunnskritisk ;) Samfunnet går under om ingen får barn, og slik det er nå, er det mange som ikke får barn nettopp fordi det er så sabla hardt. 

Anonymkode: 27a2f...368

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klok mann du har. Dårlig samvittighet hjelper jo ingen, verken barna dine, deg selv, mannen din eller jobben din. Det bare ødelegger dagene dine.

Takk for råd. Jeg ante nemlig ikke at det var unyttig, og det er jo bare å skru det av.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Selv om jeg skjønner det er irriterende å høre "du valgte det selv" så må jeg si jeg er overrasket over hvor mange som virker totalt uforberedt på at livet med barn er noe helt annet enn livet uten! På godt og vondt.  

JA det er tøft å være forelder når de er babyer, rekke barnehagen, følge opp på skolen og fritidsaktiviteter, og jammen er det mye (sikkert unødvendige) bekymringer som tar på når de flytter for seg selv også. 

PS! Har to barn selv om noen lurer.

Anonymkode: 9843d...22b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er bra at det snakkes om det. Jeg har ingen god løsning, men det hjelper ikke å tie det i hjel heller. Og folk som står i det får lov til å klage for min del, de kan godt klage enda mer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...