Gå til innhold

Gått ned 3 kg på en uke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sluttet å drikke alkohol, helt på egen hånd etter at det ble for mye av det "gode" det siste året. Innser jeg har et problem når må ha vin/ øl hver dag nesten. Har slitt mye med stress og det økte veldig i korona tiden og følte meg mye isolert. 

Jeg gikk opp 15 kg på 1 år, og bestemte meg at jeg vil ikke gå på slanke medisiner osv.  Og prøve selv. Vekten var stabil og høy pga alkohol inntaket og jeg gikk på Seroquel som jeg sluttet også med, og jeg har sluttet å røyke.. er på tredje uke nå og gått ned 3 kg på en uke siden jeg veide meg forrige uke. 

Er det håp om at kiloene vil rase ned nå uten spesielle dietter osv (er svært aktiv i fysisk krevende jobb)? 

Anonymkode: 44047...862

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sluttet å drikke alkohol, helt på egen hånd etter at det ble for mye av det "gode" det siste året. Innser jeg har et problem når må ha vin/ øl hver dag nesten. Har slitt mye med stress og det økte veldig i korona tiden og følte meg mye isolert. 

Jeg gikk opp 15 kg på 1 år, og bestemte meg at jeg vil ikke gå på slanke medisiner osv.  Og prøve selv. Vekten var stabil og høy pga alkohol inntaket og jeg gikk på Seroquel som jeg sluttet også med, og jeg har sluttet å røyke.. er på tredje uke nå og gått ned 3 kg på en uke siden jeg veide meg forrige uke. 

Er det håp om at kiloene vil rase ned nå uten spesielle dietter osv (er svært aktiv i fysisk krevende jobb)? 

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt kan du jo prøve å legge deg rundt en viss mengde kalorier? Hvis du allerede har en fysisk krevende jobb så er det kanskje ikke nødvendig å trene så hardt ved siden av. Med mindre du har motivasjon og lyst såklart. 
vet ikke hvor tung du er, men om du feks prøver å ikke gå over 1500 kcal pr dag? Og samtidig ha en dag i uka du kan unne deg litt snop. Det må være lov så lenge man spiser sunt og variert resten av uka :)

Funker det ikke så kan du jo gå hardere til verks om nødvendig:) da tenker jeg på gjennomførbare dietter og litt mer trening. 

Skrevet

Det tror jeg absolutt det er håp om! Men det er nok lurt å følge med på om du erstatter alkoholen med noe annet som inneholder like mye kalorier.

Men OGSÅ være bevisst på at du faktisk bør erstatte alkoholen med noe annet som fyller det behovet du har brukt alkohol til. Av det du skriver virker det som du har brukt alkohol som stressmestring. Dersom behovet for stressmestring er borte kan det gå helt fint, men hvis ikke bør du gå inn i hvordan du kan håndtere stresset på en måte som faktisk også hjelper deg på lang sikt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Du har tatt det viktigste grepet. Få nok søvn, og spis balansert, så fortsetter kiloene å rase av deg.

Jeg er sikker på at søvnkvaliteten din også er blitt bedre.

Skrevet
Just now, Viktualia said:

Det tror jeg absolutt det er håp om! Men det er nok lurt å følge med på om du erstatter alkoholen med noe annet som inneholder like mye kalorier.

Men OGSÅ være bevisst på at du faktisk bør erstatte alkoholen med noe annet som fyller det behovet du har brukt alkohol til. Av det du skriver virker det som du har brukt alkohol som stressmestring. Dersom behovet for stressmestring er borte kan det gå helt fint, men hvis ikke bør du gå inn i hvordan du kan håndtere stresset på en måte som faktisk også hjelper deg på lang sikt.

Takk..

Ja jeg prøver å meditere/ har brukt mye mindfulness før. Går heller på turer og rydder hjemme. Når jeg drakk alkohol var der bare å drikke og se på tv. Nå må jeg finne på noe annet, drikker urtete når jeg ser på tv men craver mye chips, men spiste mye chips når jeg drakk også. 

Har lifesum og spiser under 1700 kcal per dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Snok1 said:

Ja. Du har tatt det viktigste grepet. Få nok søvn, og spis balansert, så fortsetter kiloene å rase av deg.

Jeg er sikker på at søvnkvaliteten din også er blitt bedre.

Ja helt utrolig nok. Trodde jeg skulle sove dårligere men er helt motsatt....

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja helt utrolig nok. Trodde jeg skulle sove dårligere men er helt motsatt....

Ikke sant! Jeg har tidligere gjort samme grep. Fortsett som du gjør. Med den framgangen du allerede har, trenger du ikke fler endringer. Nyt framgangen og fokuser på å automatisere de gode vanene.

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, Snok1 said:

Ikke sant! Jeg har tidligere gjort samme grep. Fortsett som du gjør. Med den framgangen du allerede har, trenger du ikke fler endringer. Nyt framgangen og fokuser på å automatisere de gode vanene.

Takk ❤️ jeg er veldig glad for jeg har klart dette. Har sluttet å drikke før og da sluttet jeg helt cold turkey som nå, da var jeg edru i nesten 2 år så kom Corona.... Skylder ikke på Corona men... 

Min mann er bekymret for at jeg har sluttet både og røyke og drikke samtidig 🙈 at det ikke er bare å bare bråslutte?

Nå har det jo gått 3 uker.. har ikke hatt noe form for abstinenser enn hodepine 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk ❤️ jeg er veldig glad for jeg har klart dette. Har sluttet å drikke før og da sluttet jeg helt cold turkey som nå, da var jeg edru i nesten 2 år så kom Corona.... Skylder ikke på Corona men... 

Min mann er bekymret for at jeg har sluttet både og røyke og drikke samtidig 🙈 at det ikke er bare å bare bråslutte?

Nå har det jo gått 3 uker.. har ikke hatt noe form for abstinenser enn hodepine 

Herlig! Jeg tror på å slutte cold turkey.

De umiddelbare positive effektene er inspirerende.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke gå hardt til verks. Begyn med å droppe alle dårlige og unødvendige vaner, som feks småspising mellom måltidene, mange drikker et helt dagsbehov og tenker overhode ikke over hvor mye kalorier det faktisk er i nymotens kaffedrikker, energidrikke, brus,juice osv, bytt til sukkerfritt, svart kaffe og drikk masse vann. Dropp sjokoladen du pleier å kjøpe med deg fra kiosken eller butikken for du er sulten og vil ha noe søtt. Dropp chips,nøtter å annen kalori rik kos på kveldene. 

Ha faste måltider, spis deg mett men ikke stapp mett. Sørg for å alltid ha kaldt vann i kjøleskapet. Får du lyst på noe søtt kan du feks ha sukkerfri vann is i fryseren, sukker fri brus osv. 

Skrevet

Så flink du har vært! Jeg sluttet også cold turkey, har ikke drukket på ett år. Håper det holder seg sånn.. har gått ned 17 kg på dette året. Noe er pga alkohol, og noe fordi jeg har begynt å spise mindre. 

Anonymkode: c7648...b83

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjempe bra at du har tatt tak😁

Men bare vær litt obs. Om du akkuratt har sluttet med alkohol og lignende så går du fort ned med en gang fordi du blir kvitt vannkiloene. Ikke gi opp om det går litt senere etter vannkiloene er vekk. 😊 

Anonymkode: 89fc4...e10

Skrevet
Snok1 skrev (20 minutter siden):

Enig i det denne brukaren skriv! Fortsett som du gjer! 

Ikkje lag deg masse reglar og strenge regimer for deg sjølv no, når du allereie er på god gang til å gje kroppen din det den treng ❤️ 

Anonymkode: 2be83...910

• Liker 2
Skrevet

Så bra 😄 Jeg drikker ikke alkohol, men søtsaker har vært min store svakhet. Jeg har kutta veldig ned på det og har mistet 5 kg på ca èn mnd. Jeg går mye tur (alltid gjort det) og trener igjen på studio - skal si det hjelper med datter som er PT da ;) Har ikke noe mer mål enn at klærne skal passe som før og det merkes allerede. 

Lykke  lykke til 😄

Skrevet

Så flink du er🥳

Jeg har gjort samme som deg. Begynte drikke for mye under corona og har lagt på meg 18kg!!! 
Drakk myyye og sluttet tvert for 1mnd siden. Nå har jeg strupet matinntaket og, men gått ned nesten 7kg på 1mnd. Og jeg sover og så mye bedre. Håper jeg klarer å aldri drikke igjen☺️

Lykke til!

Anonymkode: 47919...428

Skrevet

Jeg syns du ikke skal gjøre flere endringer akkurat nå. Det viktigste er å bli kvitt alkoholproblemer. Du kan jo bare følge med på vekten de neste par månedene. Så kan du ta nye grep etterhvert når alkoholen ikke er der lenger.

Anonymkode: ac89b...1d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...