Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt mye kveldsuro de siste 3-4 ukene og gikk derfor til innkjøp av en moonboon med motor. For en drøm! Endelig kunne vi legge henne fra oss om kveldene uten intens hyling. Kveldene har tidligere gått med til byssing fra 18-23 hver eneste kveld og plutselig fikk vi litt kveldsro. Vi har vært bevisst på å ikke legge henne der lenge om gangen, men lagt henne ned for å spise middag eller roe henne når hun er utrøstelig. 

Nettene har stort sett vært helt ok, hun har som regel sovet noen timer I strekk, med liggende amming innimellom, men de siste dagene har hun vært vanskeligere på natten, slitt med å finne roen mellom måltidene.

Nå er jeg bekymret for at det er pga hengevuggen og at hun ikke lenger finner roen når hun ligger uten bevegelse. På én måte gir det ikke mening siden vi uansett har bært, bysset og sittet på yogaball med henne hele kvelden uansett, men fikk bare en dårlig følelse siden tidspunktet er påfallende. Vil heller ha kveldsuroen og gode netter enn å miste nattesøvnen helt.

Hun er 7 uker nå.

Noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 7c688...83f

Skrevet

Jeg skjønner ikke alle disse dubbedittene folk skal ha. Riste vogna, riste senga. Eneste man gjør er å gjøre ungen vant til byssing. I stedet for å stå løpet ut og ikke gjøre seg selv den bjørnetjenesten det er at barnet skal bysses og ristes hele forbanna tida. 

Anonymkode: 025fd...5b2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke alle disse dubbedittene folk skal ha. Riste vogna, riste senga. Eneste man gjør er å gjøre ungen vant til byssing. I stedet for å stå løpet ut og ikke gjøre seg selv den bjørnetjenesten det er at barnet skal bysses og ristes hele forbanna tida. 

Jeg skjønner ikke de som på død og liv skal kommentere på denne måten når de åpenbart ikke har stått i samme situasjon. Noen babyer er enklere enn andre. Sånn er det bare. Vi har fått en vanskelig baby med kolikk.

Hvis du også har vanskelig baby hadde du ikke svart på denne måten. Hadde du hatt en vanskelig fødsel med plager i etterkant hadde du ikke svart på denne måten. Da hadde du skrevet hva du gjorde for å løse det.

Hva legger du i å "stå løpet ut"? Skrikekur? Det er uaktuelt for oss, men kom gjerne med de magiske rådene for hvordan en baby med store behov for nærhet plutselig blir en sovebaby som kam legges fra seg. Vi prøver å legge henne fra oss, prøver å se om hun finner roen selv, det har ikke funket til nå.

• Liker 9
  • Hjerte 5
Skrevet

Vi har ikke brukt det selv siden baby sov godt fra start, men jeg tenker det er litt unntakstilstand når det står på som verst med kolikk eller generelt lite soving. Tror ikke det skal ødelegge så alt for mye senere, men dere gjør dere kanskje avhengig av den akkurat nå. Det er nok ikke bare vuggingen, de ligger veldig lunt og godt i disse vuggene, gjør de ikke? Har dere forsøkt svøping? 

Vi tok alltid et kveldsbad, også svøpte vi for natten. Sov som en stein. Vi hadde jo en sovebaby, så skal ikke si at det fungerer for alle, men det er verdt et forsøk hvis dere ikke allerede gjør det😊 De roer seg ofte godt med svøpingen, det er trygt og "trangt".

Anonymkode: 7d236...a0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner ikke disse som tror at alle babyer kan behandles på samme måte, å at de sitter på en slags fasit. Har du sett store barn som er avhengig av byssing? Nei? 

Anonymkode: d9deb...61b

• Liker 6
Skrevet

Når babyen aldri blir fornøyd så skjønner jeg veldig godt at man prøver ut hjelpemidler. Hva så om ungen blir vandt med byssing, hvordan tror folk de har det i magen? Det er alltid bevegelse og lyder, så det er ikke rart om ungen blir urolig når dette brått opphører etter fødsel. 

• Liker 3
Skrevet

Tviler på at det er vuggen sin feil. Barnet utvikler seg og trenger kanskje mer nærhet akkurat nå. Så fungerer kanskje vuggen senere :)

Vi kjøpte også hengevugge i ren desperasjon. Den dessverre fungerte ikke for oss, men jeg forstår så godt at en kjøper duppeditter som muligens kanskje kan gi mor og far bittelitt avslapping.

Anonymkode: 8466a...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på at det er vuggen sin feil. Barnet utvikler seg og trenger kanskje mer nærhet akkurat nå. Så fungerer kanskje vuggen senere :)

Vi kjøpte også hengevugge i ren desperasjon. Den dessverre fungerte ikke for oss, men jeg forstår så godt at en kjøper duppeditter som muligens kanskje kan gi mor og far bittelitt avslapping.

Anonymkode: 8466a...408

Høres mer ut som at vuggen fungerer nå 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi har ikke brukt det selv siden baby sov godt fra start, men jeg tenker det er litt unntakstilstand når det står på som verst med kolikk eller generelt lite soving. Tror ikke det skal ødelegge så alt for mye senere, men dere gjør dere kanskje avhengig av den akkurat nå. Det er nok ikke bare vuggingen, de ligger veldig lunt og godt i disse vuggene, gjør de ikke? Har dere forsøkt svøping? 

Vi tok alltid et kveldsbad, også svøpte vi for natten. Sov som en stein. Vi hadde jo en sovebaby, så skal ikke si at det fungerer for alle, men det er verdt et forsøk hvis dere ikke allerede gjør det😊 De roer seg ofte godt med svøpingen, det er trygt og "trangt".

Babyer som er så små at svøping anbefales skal ikke bade hver dag.

Anonymkode: 5eff8...2a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Babyer som er så små at svøping anbefales skal ikke bade hver dag.

Anonymkode: 5eff8...2a5

Babyer kan svøpes til de begynner å snu seg, og for mange er det rundt 4 måneder. Nei, det er ikke anbefalt å bade de hver dag den aller første tiden, og behovet for daglige bad melder seg ikke før de begynner å krype eller krabbe. Vi badet ikke hver dag den aller første tiden, men etter det har det aldri vært noe problem med litt olje i badevannet. Noen urolige barn med kolikk roer seg i det varme vannet, og må man så må man. 

Skrevet

Vi har også en 7 uker gammel baby, som sliter med mye magevondt, refluks og har stort behov for bevegelse for å finne roen. Vi har moonboon med motor i stuen og har faktisk festet Sleepy Troll på sengen hennes. Vi har ikke merket noe forskjell på nattesøvnen i form av at hun har blitt avhengig av bevegelse enn før etter at vi fikk Moonboon, heller motsatt. Det kan jo ha med modning å gjøre, selvfølgelig. Tidligere brukte vi minst en time på å bysse/danse henne i søvn. Nå kan vi legge henne ned i sengen sin litt mer i halvsøvne (tidligere måtte hun sove dypt for å legges ned) og så går sleepy trollen en syklus før den skrur seg av. Da sover hun videre 1-3 timer. Men vi merket godt at hun var i første utviklingstrinn rundt uke 5/6, da var hun mye mer urolig og vanskelig å roe. Kan det være at din lille holder på med det samme? Det er vel et nytt utviklingstrinn rundt 8/9 uker etter termin?
Det skal sies at vi generelt sliter veldig med å få henne til å sove i sengen sin pga refluksen da, så etter den første 1-3 timers sovestrekken først på natten sover hun på meg 😅🤯

Anonymkode: 0339a...f2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du har det litt baklengs, der. Babyer ER allerede vant til byssing, de blir født vant til byssing. De har jo blitt bysset i magen i 9 måneder. Også kommer de ut i den store verden, og plutselig er det slutt på byssingen. Noen babyer takler dette fint, og finner roen og søvnen uten byssing med en gang. For andre er denne overganger for brå, og de trenger heller en gradvis avvenning av byssingen. 

Anonymkode: 56b01...23b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke de som på død og liv skal kommentere på denne måten når de åpenbart ikke har stått i samme situasjon. Noen babyer er enklere enn andre. Sånn er det bare. Vi har fått en vanskelig baby med kolikk.

Hvis du også har vanskelig baby hadde du ikke svart på denne måten. Hadde du hatt en vanskelig fødsel med plager i etterkant hadde du ikke svart på denne måten. Da hadde du skrevet hva du gjorde for å løse det.

Hva legger du i å "stå løpet ut"? Skrikekur? Det er uaktuelt for oss, men kom gjerne med de magiske rådene for hvordan en baby med store behov for nærhet plutselig blir en sovebaby som kam legges fra seg. Vi prøver å legge henne fra oss, prøver å se om hun finner roen selv, det har ikke funket til nå.

Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig ❤️ Er så synd at så mange ikke har forstått det ennå 💔

Anonymkode: b1d45...442

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei! Min er 10 uker og vi har også en sånn elektrisk hengevugge. Jeg var redd for akkurat det samme som deg, selv om jeg hadde det ferskt i minne at min første var totalt avhengig av bevegelse for å sove på dagen, men ikke om natten. Dette «skillet» føler jeg mange opplever (må trilles på dagtid, men sover fint om natten), og jeg synes det virker fornuftig siden babyene tross alt er vant til å være i bevegelse på dagtid og i ro om natten fra de var inne i magene våre 😊 

Uansett, jeg opplever ikke at bruk av hengevugge på dag/kveld har ødelagt nattesøvnen. Nå har ikke vi hatt kveldsuro, så den har ikke blitt brukt såå mye på sen kveld, men tror likevel de er gode på å skille dag- og nattesøvn hvis man er gode på å skille dag og natt med lys osv. Jeg har også tenkt mye på at det å bære de mens de sover, trille de mens de sover jo er samme greie. 

I tillegg tenker jeg at OM de feks skulle bli avhengig av bevegelse på nattestid, så er dette noe som kan avvennes senere med milde metoder. Jeg har ikke gjort det selv, men lest at det typisk tar 1-3 netter med opp/ned-metoden. Hvis hengevuggen gjør livet enklere for dere nå de første 3-4 mnd så er det verdt et par tøffe netter med avvenning på et senere tidspunkt hvis det blir behov for det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi blir nok litt avhengig av en akkurat nå og det gjør meg ingenting så lenge det ikke gjør at hun ALLTID må bysses/vugges i søv. Han er for urolig til at vi kan ta kveldsbad, en sjelden gang hun er i godt nok humør til det, men hun er ikke så veldig glad i å bade heller. Kveldene handler kun om å overleve for oss.

Når babyen aldri blir fornøyd så skjønner jeg veldig godt at man prøver ut hjelpemidler. Hva så om ungen blir vandt med byssing, hvordan tror folk de har det i magen? Det er alltid bevegelse og lyder, så det er ikke rart om ungen blir urolig når dette brått opphører etter fødsel. 

Byssing på kveldstid har vi drevet med lenge, men er bekymret for at hun blir avhengig av byssing døgnet rundt nå.

Høres mer ut som at vuggen fungerer nå 😅

Hehe, ja. Det er nettopp det den gjør.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har også en 7 uker gammel baby, som sliter med mye magevondt, refluks og har stort behov for bevegelse for å finne roen. Vi har moonboon med motor i stuen og har faktisk festet Sleepy Troll på sengen hennes. Vi har ikke merket noe forskjell på nattesøvnen i form av at hun har blitt avhengig av bevegelse enn før etter at vi fikk Moonboon, heller motsatt. Det kan jo ha med modning å gjøre, selvfølgelig. Tidligere brukte vi minst en time på å bysse/danse henne i søvn. Nå kan vi legge henne ned i sengen sin litt mer i halvsøvne (tidligere måtte hun sove dypt for å legges ned) og så går sleepy trollen en syklus før den skrur seg av. Da sover hun videre 1-3 timer. Men vi merket godt at hun var i første utviklingstrinn rundt uke 5/6, da var hun mye mer urolig og vanskelig å roe. Kan det være at din lille holder på med det samme? Det er vel et nytt utviklingstrinn rundt 8/9 uker etter termin?
Det skal sies at vi generelt sliter veldig med å få henne til å sove i sengen sin pga refluksen da, så etter den første 1-3 timers sovestrekken først på natten sover hun på meg 😅🤯

Anonymkode: 0339a...f2c

Godt å høre at dere også har god erfaring med den, uten at det påvirker nattesøvnen. Kan godt hende det er et utviklingstrinn som gjør henne ekstra urolig nå. Er utviklingstrinnene satt etter når termin er eller når de er født? Hun kom før termin nemlig.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig ❤️ Er så synd at så mange ikke har forstått det ennå 💔

Anonymkode: b1d45...442

Jeg skrev kanskje litt feil der, ville bare poengtere til en som ikke skjønner at barn kommer med ulik "vanskelighetsgrad" at det som funker for noen ikke funker for alle :)

Jegvetik skrev (2 timer siden):

Hei! Min er 10 uker og vi har også en sånn elektrisk hengevugge. Jeg var redd for akkurat det samme som deg, selv om jeg hadde det ferskt i minne at min første var totalt avhengig av bevegelse for å sove på dagen, men ikke om natten. Dette «skillet» føler jeg mange opplever (må trilles på dagtid, men sover fint om natten), og jeg synes det virker fornuftig siden babyene tross alt er vant til å være i bevegelse på dagtid og i ro om natten fra de var inne i magene våre 😊 

Uansett, jeg opplever ikke at bruk av hengevugge på dag/kveld har ødelagt nattesøvnen. Nå har ikke vi hatt kveldsuro, så den har ikke blitt brukt såå mye på sen kveld, men tror likevel de er gode på å skille dag- og nattesøvn hvis man er gode på å skille dag og natt med lys osv. Jeg har også tenkt mye på at det å bære de mens de sover, trille de mens de sover jo er samme greie. 

I tillegg tenker jeg at OM de feks skulle bli avhengig av bevegelse på nattestid, så er dette noe som kan avvennes senere med milde metoder. Jeg har ikke gjort det selv, men lest at det typisk tar 1-3 netter med opp/ned-metoden. Hvis hengevuggen gjør livet enklere for dere nå de første 3-4 mnd så er det verdt et par tøffe netter med avvenning på et senere tidspunkt hvis det blir behov for det.

Veldig godt poeng med at de er vant til å være i ro på natten fra de var i magen. Vi har ikke fått til å lage noen rutiner enda, men akkurat på nettene har det gått ganske greit, derfor ble jeg så stressa siden hun har hatt noen dårlige netter i det siste. I natt var hun våken tre timer i strekk og ingen av de vanlige tingene vi pleier å gjøre på natten funket (amming, synging, stryking), hun bare lå og sutrert og fant ikke roen til tross for at hun åpenbart var trøtt.

Når de ligger i hengekøyen skal de følges med på, så det er ikke et alternativ å bruke den på natten. Å flytte henne fra en plass til en annen fungerer veldig sjelden så der hun sovner er der hun blir. Vil nødig gå rundt og bysse på natten også, det tror jeg ikke ryggen eller psyken min takler. Hvis hengekøyen påvirker søvnen hennes på natten er det faktisk ikke verdt det, vil heller ha slitsomme kvelder med byssing og rolige netter, enn netter med byssing og ingen søvn.

Annonse
Skrevet

Ikke egen erfaring men venninne med baby som er like gammel som min brukte det mye fra starten. Deres baby sover nå mye bedre og lenger strekker enn min som ikke har hatt noe sånne greier. Min trengte ikke byssing som liten og jeg bysset nesten aldri de første 3 mnd (holdt på brystet og bar rundt iblant og trillet litt med vogn da), men de siste 2 mnd har jeg måttet bysse masse (manuelt, og har nå vondt i armer og rygg...)

Så basert på min forskning på bare 2 babyer tenker jeg kjør på :P

Anonymkode: f0927...7b7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ikke egen erfaring men venninne med baby som er like gammel som min brukte det mye fra starten. Deres baby sover nå mye bedre og lenger strekker enn min som ikke har hatt noe sånne greier. Min trengte ikke byssing som liten og jeg bysset nesten aldri de første 3 mnd (holdt på brystet og bar rundt iblant og trillet litt med vogn da), men de siste 2 mnd har jeg måttet bysse masse (manuelt, og har nå vondt i armer og rygg...)

Så basert på min forskning på bare 2 babyer tenker jeg kjør på :P

Anonymkode: f0927...7b7

Takk for svar! Hehe, det er selvsagt forskjell fra baby til baby, men veldig fint å høre andres erfaringer. Stoler på din forskning ;) 

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! 

Her var det mye jeg kjenner meg igjen i. Jeg er noen uker bak deg i løypa, TS, med en 8 uker gammel baby som har mye uro. Kan relatere til hyling og byssing i dype knebøy mellom 18-23 hver kveld, og forøvrig episodevis på dagtid også. 

Vi bestilte moonboon med ekspresslevering dagen vi kom hjem fra barselhotellet, hehe. Den var dyr, men verdt hver krone, synes jeg. Min lille baby roer seg ofte kun med dype knebøy, men det er grenser for hvor mange vi klarer. Moonboonen tar over og gjør at han får sove og vi får hvile. 

Bruker den ganske mye. Med unntak av lurer på trilletur i vogn og turer i bæresele, sover han stort sett alltid i moonboon på dagen. Dersom han våkner og skriker på natten blir det moonboon til han sovner på natten også. Jeg fant derfor dette forumet fordi jeg lurte på om det kan bli for mye moonboon. Godt å lese fine refleksjoner om at babyer er forskjellige og at man må gjøre det man kan i en kaotisk periode. Jeg tror, som folk skriver her, at alt kan avvennes senere om det så må til. Og det er jo helt vanlig og riktig å bysse babyer, men noen babyer krever veeeldig mye byssing og moonboon er derfor et godt hjelpemiddel. 

Han sover forresten stadig bedre på natten, uten moonboon. Så tror ikke moonboon ødelegger. 

Hvordan går det med dere nå? Babyen din er vel rundt 3 mnd nå? Merker du noe bedring? 

Heia heia til deg og alle med urolige babyer som leser dette! 

Skrevet
Vicvicvic skrev (3 timer siden):

Hei! 

Her var det mye jeg kjenner meg igjen i. Jeg er noen uker bak deg i løypa, TS, med en 8 uker gammel baby som har mye uro. Kan relatere til hyling og byssing i dype knebøy mellom 18-23 hver kveld, og forøvrig episodevis på dagtid også. 

Vi bestilte moonboon med ekspresslevering dagen vi kom hjem fra barselhotellet, hehe. Den var dyr, men verdt hver krone, synes jeg. Min lille baby roer seg ofte kun med dype knebøy, men det er grenser for hvor mange vi klarer. Moonboonen tar over og gjør at han får sove og vi får hvile. 

Bruker den ganske mye. Med unntak av lurer på trilletur i vogn og turer i bæresele, sover han stort sett alltid i moonboon på dagen. Dersom han våkner og skriker på natten blir det moonboon til han sovner på natten også. Jeg fant derfor dette forumet fordi jeg lurte på om det kan bli for mye moonboon. Godt å lese fine refleksjoner om at babyer er forskjellige og at man må gjøre det man kan i en kaotisk periode. Jeg tror, som folk skriver her, at alt kan avvennes senere om det så må til. Og det er jo helt vanlig og riktig å bysse babyer, men noen babyer krever veeeldig mye byssing og moonboon er derfor et godt hjelpemiddel. 

Han sover forresten stadig bedre på natten, uten moonboon. Så tror ikke moonboon ødelegger. 

Hvordan går det med dere nå? Babyen din er vel rundt 3 mnd nå? Merker du noe bedring? 

Heia heia til deg og alle med urolige babyer som leser dette! 

Takk for svar, hadde nesten glemt av denne tråden i alt kaoset. 😅

Dessverre så funker ikke Moonboon lengre. Det skjedde en endring uka etter at hun fikk rotavaksinen. Aner ikke om det er en sammenheng, men hun ble mye mer urolig og vanskeligere å roe ned.

De siste ukene har Moonboon kun fungert på morgenen (ikke alltid da heller), så nå går det mye i bæresele utendørs. Savner å kunne være innendørs med sovende baby. Nå skal det sies at vi legger henne rundt 20 på kvelden så vi slipper unna de verste timene med kveldsuro heldigvis. Skulle gjerne visst hvorfor Moonboon plutselig ble uinteressant, nå sutrer hun masse når hun er der og vi må jobbe myye for å få henne til å soce der, mens knebøy fremdeles funker.

Hadde jeg visst at den bade kom til å funke i to/tre uker hadde jeg brukt den mer de ukene 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar, hadde nesten glemt av denne tråden i alt kaoset. 😅

Dessverre så funker ikke Moonboon lengre. Det skjedde en endring uka etter at hun fikk rotavaksinen. Aner ikke om det er en sammenheng, men hun ble mye mer urolig og vanskeligere å roe ned.

De siste ukene har Moonboon kun fungert på morgenen (ikke alltid da heller), så nå går det mye i bæresele utendørs. Savner å kunne være innendørs med sovende baby. Nå skal det sies at vi legger henne rundt 20 på kvelden så vi slipper unna de verste timene med kveldsuro heldigvis. Skulle gjerne visst hvorfor Moonboon plutselig ble uinteressant, nå sutrer hun masse når hun er der og vi må jobbe myye for å få henne til å soce der, mens knebøy fremdeles funker.

Hadde jeg visst at den bade kom til å funke i to/tre uker hadde jeg brukt den mer de ukene 🤣

Vet du hva, sånn ble det hos oss også! For to uker-ish ble det bare sutring i moonboon. Hun sovnet til slutt, men det var grining. Jeg trodde vi bare var i en periode med tøff dagsøvn, men da vi forsøkte å legge i vogn på terrassen ble det mye mindre grining. Nå skal det sies at vi har forsøkt å alltid ta første lur i stillestående vogn for at hn skulle bli vant til dette (nettopp pga de bekymringene for at moonboon skulle bli det eneste som fungerte, som nevnt over). Nå sover min greit i vogn (må beveges ved innsovning), men lurene er av helt vilkårlig lengde - stort sett 30-40 min, noen ganger kan jeg da vugge mer slik at hun kommer inn i neste syklus. Siste lur må noen ganger (1/4 ganger kanskje) tas i bæresele med dype knebøy til hun sovner. Sovner fint i sengen mellom 18:30 og 19:30, nå helt uten byssing. Sover til 7-8 med én oppvåkning. 

Uansett, jeg konkluderer med at moonboon ikke har ødelagt noe her i huset og at denne baby sover myyye bedre enn første baby (hvor vi ikke hadde moonboon🤪). Jeg kan selvfølgelig ikke si at det skyldes moonboon, men nekter å tro at det kan ha ødelagt så mye.  

Alt går uansett i faser, jf det at feks moonboon var et uvurderlig hjelpemiddel helt til det plutselig ikke var greit lengre, og evt avvenning kan gjøres skånsomt og systematiske, så gjør det som funker så lenge det funker og nyt det (at du har ting som funker altså, ikke babytiden - jeg haaater når folk ber meg nyte den hehe) 😘 Jeg er ikke flink til å tenke sånn selv når jeg står i det, men tillater meg likevel å si det i etterpåklokskapens navn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...