Gå til innhold

Har du gjort noen utradisjonelle karrierevalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde karriere var viktig for meg, fordi de var viktige i familien og omgangskretsen. Jeg er utdannet jurist, vært skoleflink i alle år, tjent godt å jobbet godt. Men jeg brant ikke for det, jeg hverken trivdes eller mistrivdes.

Så gjorde jeg noe crazy. Jeg begynte å jobbe i barnehage. Som assistent! Tjener mye mindre, men har en mye morsommere jobbhverdag!

Flere her som har gjort lignende valg, gått imot strømmen etc?

Anonymkode: eecb7...449

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Wow, jeg som har lav lønn kunne aldri tenkt meg å gå enda lavere!

Det må være for "dere" med godt betalte jobber med mye jobbing som kan tjene på det.. Men veldig kult du gjorde det og har en bedre hverdag:) Kudos!

Skrevet

Gått fra ett yrke hvor jeg hadde bachelor til et yrke med kun vgs. 

Anonymkode: 6b7e3...0cb

Skrevet

Tok det valget allerede på skolen. Veldig gode karakterer, så alle mente at jeg skulle søke meg inn på legestudiet, eller noe lignende. Helt uaktuelt for meg, jeg har valgt en utdanning og jobb jeg faktisk trives med i stedet for å møte andre folks forventninger. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde karriere var viktig for meg, fordi de var viktige i familien og omgangskretsen. Jeg er utdannet jurist, vært skoleflink i alle år, tjent godt å jobbet godt. Men jeg brant ikke for det, jeg hverken trivdes eller mistrivdes.

Så gjorde jeg noe crazy. Jeg begynte å jobbe i barnehage. Som assistent! Tjener mye mindre, men har en mye morsommere jobbhverdag!

Flere her som har gjort lignende valg, gått imot strømmen etc?

Anonymkode: eecb7...449

Jeg sleit på skolen så jeg fullførte ingenting, men begynte å jobbe. Jobbet veldig mye og mottok mye dritt på arbeidsplassen. Heldigvis lærte jeg fort og krabbet meg fra en bedriten arbeidsplass, til en som var litt mer ålreit. 

Så jeg jobbet innenfor samme kategori lenge, men forsøkte å lære intensivt om alle temaer som kan oppstå innenfor yrket. Etter 3 harde år så hadde jeg vært innom det meste. Da begynte jeg eget firma, hadde ingen store tanker om det annet enn at jeg måtte prøve. 

Drev et godt firma i to år, det ble veldig mye for meg, men levde av det 6 mnd inn i firmaet. Jeg turte ikke å bli større ved å ansette, alle regler og alt ansvar alene skremte meg. 

Så jeg gjorde et godt valg med å dra over firmaet mitt å bli med på det andre som daglig leder. 24 år, ingen utdanning. 

Der var jeg i noen år før jeg flyttet ut av byen å fikk jobb en annen plass. Nå får jeg bruk for alle mine egenskaper som jeg har lært meg opp igjennom på en og samme arbeidsplass. Her tjener jeg mer enn gjennomsnittet for yrke. Nå holder jeg på med fagbrev. Det tok bare noen år før jeg følte meg klar for det. 

Så kan vel si at det er noe utradisjonelt. 

Anonymkode: c984c...12c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja. Utdannet sykepleier. Jobbet som det i 13 år. Hadde tenkt lenge på å se etter noe annet, men så kom pandemien å jeg måtte bare «stå» i det. Planen før pandemien var og søke meg på bolig, bo-avd på sykehjem eller noe annet som var roligere en på sykehus. Når  covid begynte å roe seg, så sa bare kroppen helt stopp. I februar sa jeg opp jobben min, og jobber nå i klesbutikk. Det å slippe å jobbe lange kvelder, netter, doble skift osv er en drøm… Må jeg gå hele arb.dagen så er det uansett kun fra 09.30-19.30. 

I pandemien var det ikke sjeldent at man sprang fra 07.00 om morgenen til 23.00 om kvelden. Skjedde også ofte at det kom inn egenmelding ganske sent på kveld, så etter en aften-vakt så måtte man ta natten også… Har aldri tjent så mye penger før som under pandemien, men det veier uansett ikke opp for den konstant dårlige samvittigheten overfor mann og barn, pasientene, pårørende. Følte jeg ikke fikk gitt forsvarlig helsehjelp, fikk verken tid til å sette meg ned sammen med pasienter eller pårørende.

Anonymkode: 30017...336

Skrevet

Karriere er ikke viktig, men jeg trivdes ikke i butikkjobb etter å ha jobbet med det i 15 år, lav betalt og ustabile arbeidstider. Tok meg utdannelse og har endel hjemmekontor nå. Trives mye mer med det. 

Anonymkode: 71819...8eb

Skrevet

Mitt utradisjonelle valg er å avslutte karrieren for å gå av med pensjon så fort som mulig. Ingen tror jeg mener alvor når jeg snakker om det. Men økte utgifter fører dessverre til at det må utsettes litt. 

Anonymkode: fcca2...2bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...