Gå til innhold

Oppskrift til pæresyltetøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått tak i en del pærer og vil gjerne lage syltetøy. Finner noen tips på nettet, men ville gjerne høre her inne om noen ville dele oppskrift og erfaringer. Blir veldig glad for tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lager to typer :) 

Oppskrift 1
400 g pærebiter
400 g syltesukker 
1 vaniljestang

Skrell, rens og del pærer opp i små biter. Vei opp mengden pærebiter så du får 400 g. Ha pærebitene i en kjele sammen med syltesukkeret. Snitt opp vaniljestangen og skrap ut frøene på innsiden. Ha både vaniljefrø og vaniljestang i kjelen.

Varm opp blandingen forsiktig. Etter hvert vil pærebitene avgi vann så det blir flytende væske i kjelen

Småkok syltetøyet til pærebitene er helt bløte.

Fjern vaniljestangen. Mos flesteparten av pærebitene gjennom en sil slik at du sitter igjen med noen få pærebiter i syltetøyet

Oppskrift 2 
1 kg pærer (ca fem stk)
1 sitron, saft og skall
1/2 dl vann (litt mindre hvis pærene er godt modne/saftige)
1/2 pk anisfrø (evt 2 ts anisfrø i pulverform)
10-15 gr frisk ingefær
1,5-2 dl  rørsukker
2 ts Certo fruktpektin

Skrell,rens og kutt i små terninger og ha kasserolle.

Vask sitronen godt, skrell den med potetskreller, da unngår du å få med deg det hvite som kan være beskt på smak, skjær skallet i tynne strimler på tvers, og tilsett

Ha i saft og fruktkjøtt fra sitronen, anisfrø, revet/finhakket ingefær og vann. Kok opp, la koke i 15-20 min, rør av og til. Tilsett sukker, og kok videre i 10-15 min. Tilsett fruktpektin og la fosskoke i 1 minutt, og avkjøl.

Anonymkode: f4e2a...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...