Gå til innhold

Bestemoren til barnet mitt sa dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min er veldig hissig om dagen, men kom opp til oss og barnet mitt. Barnet mitt er veldig glad i mormoren sin og er etter hun over alt. Plutselig kommer det fra mormoren at «jeg skal ha et liv jeg også» til barnet mitt! Hun snakker veldig nedlatende! Burde jeg begrense kontakt?

Anonymkode: bb9d1...553

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan moren din være syk eller noe, i og med at hun er veldig hissig om dagen? Virker ikke som det er typisk henne?

Nei, trenger vel ikke å begrense kontakten, men spør henne først om hun syns det er greit at barnebarnet kommer innom. Men såklart, er hun ufin en gang til bør du tenke på barnets beste og det vil være å begrense kontakten. 
Men snakk med din mor. Kanskje hun sliter med noe ?

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet er ekstremt klengete på mormor og lar henne ikke være i fred, så kan jeg forstå at det rant over og at det kom hardere ut enn hva hun kanskje mente. Selv besteforeldre kan få nok. Passer hun barnebarnet mye og har mye ansvar sånn at hun ikke får være vanlig bestemor men kanskje føler at hun står midt oppi småbarnfasen av livet på nytt og at hun har mere ansvar enn hva hun ønsker? Ikke alle bestemødre ønsker å være mamma nr 2 for barnebarn. De er ferdige med den fasen av livet. Jeg tror altfor mange småbarnsforeldre forventer for mye av foreldrene sine når det kommer til barnebarn. 

Hvor gammelt er barnet? Hvis barnet er gammel nok til at du kan kommunisere med det så burde du snakke med han/henne om å ikke være så «på» mormor hele tiden, at hun trenger litt fred. 

Det er innafor å si i fra når nok er nok til et barn hvis foreldrene selv ikke sier i fra til barnet, men det skal såklart gjøres på en ordentlig måte. 

Du skriver at moren din er hissig for tiden. Altså ei endring i adferd. Har du prøvd å snakke med moren din og spurt henne hvordan hun har det? Kanskje hun gjennomgår noe tøft i livet sitt og derfor har kortere lunte? 

I stedet for å hoppe rett til tanken om å begrense kontakt med moren din så burde du heller (uten barnet tilstede) prøve å snakke med henne og spørre hva skjer. Finn ut av hvor problemet ligger. Kanskje hun har blitt syk? Kanskje det skjer mye på jobb hvis hun er yrkesaktiv? Kanskje full jobb+mye ansvar for barnebarn blir for mye?

Man kan løse mye ved å snakke sammen i stedet for å bare bryte kontakt bare pga hun snakket etter barnet ditt og ødelegge en familierelasjon 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ta en prat med din mor, virker jo som noe plager henne. 

Skrevet
skruf skrev (26 minutter siden):

Hvis barnet er ekstremt klengete på mormor og lar henne ikke være i fred, så kan jeg forstå at det rant over og at det kom hardere ut enn hva hun kanskje mente. Selv besteforeldre kan få nok. Passer hun barnebarnet mye og har mye ansvar sånn at hun ikke får være vanlig bestemor men kanskje føler at hun står midt oppi småbarnfasen av livet på nytt og at hun har mere ansvar enn hva hun ønsker? Ikke alle bestemødre ønsker å være mamma nr 2 for barnebarn. De er ferdige med den fasen av livet. Jeg tror altfor mange småbarnsforeldre forventer for mye av foreldrene sine når det kommer til barnebarn. 

Hvor gammelt er barnet? Hvis barnet er gammel nok til at du kan kommunisere med det så burde du snakke med han/henne om å ikke være så «på» mormor hele tiden, at hun trenger litt fred. 

Det er innafor å si i fra når nok er nok til et barn hvis foreldrene selv ikke sier i fra til barnet, men det skal såklart gjøres på en ordentlig måte. 

Du skriver at moren din er hissig for tiden. Altså ei endring i adferd. Har du prøvd å snakke med moren din og spurt henne hvordan hun har det? Kanskje hun gjennomgår noe tøft i livet sitt og derfor har kortere lunte? 

I stedet for å hoppe rett til tanken om å begrense kontakt med moren din så burde du heller (uten barnet tilstede) prøve å snakke med henne og spørre hva skjer. Finn ut av hvor problemet ligger. Kanskje hun har blitt syk? Kanskje det skjer mye på jobb hvis hun er yrkesaktiv? Kanskje full jobb+mye ansvar for barnebarn blir for mye?

Man kan løse mye ved å snakke sammen i stedet for å bare bryte kontakt bare pga hun snakket etter barnet ditt og ødelegge en familierelasjon 

Hun kommer i hovedsak for å besøke mitt barn og barnet er ikke ekstrem. Bare liker godt å sitte på fanget til mormor. Mormor har alltid vært slik at hun ikke kan få nok av sitt barnebarn. Dette har aldri vært noe problem tidligere. Barnet mitt elsker å leke og inkludere, men denne gangen virket hun sur. Aldri vært slik tidligere.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren min er veldig hissig om dagen, men kom opp til oss og barnet mitt. Barnet mitt er veldig glad i mormoren sin og er etter hun over alt. Plutselig kommer det fra mormoren at «jeg skal ha et liv jeg også» til barnet mitt! Hun snakker veldig nedlatende! Burde jeg begrense kontakt?

En voksen og oppegående person sier ikke sånt til ett barn. Hun velger å komme på besøk og må tåle litt oppnerksomhet. Hun kan gå igjen da , eller snakke med deg og si hun er sliten og gå hjem igjen. Dagens besteforeldre er noe for seg selv enkelte ganger..

Anonymkode: fb56f...f7d

• Liker 1
Skrevet

Tidlig demens? Hissighet er ofte et tidlig tegn.. 

Anonymkode: 34fde...01f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun kommer i hovedsak for å besøke mitt barn og barnet er ikke ekstrem. Bare liker godt å sitte på fanget til mormor. Mormor har alltid vært slik at hun ikke kan få nok av sitt barnebarn. Dette har aldri vært noe problem tidligere. Barnet mitt elsker å leke og inkludere, men denne gangen virket hun sur. Aldri vært slik tidligere.

Men i stedet for å hoppe rett til tanken på å begrense kontakt så kanskje heller prøve å snakke med moren din og spørre om det er noe som har skjedd i livet hennes siden hun denne gangen oppførte seg mot normalt? Det ligger som oftest noe bak endret adferd. 

Eller hun hadde kanskje bare en dårlig dag, og hvis barnet er på henne konstant så ble det i meste laget. Kanskje hun var sliten? Flott at barnet ditt elsker å leke og inkludere, men det kan ikke alltid være på barnets premisser og at når det vil leke med besteforeldre, eller andre, så skal de alltid stille opp. Man blir fort «oppspist» hvis det er på denne måten hver gang man er på besøk eller har besøk av barn og barnebarn. 

Jeg er ikke bestemor, men jeg er tante, og jeg tror jeg hadde blitt sliten hvis en unge hadde vært som et klistermerke på meg fra jeg kom til jeg gikk. Og jeg hadde nok sagt i fra, men på en ordentlig måte, ala «nei nå kan du leke litt for deg selv, tante trenger en liten pause». Barn bør tåle at de voksne sier i fra at det er nok, og de trenger også å få vite at man kan bli sliten. Foreldrene til barnet bør også tåle at besteforeldre, eller andre, sier i fra uten at man hopper rett til å straffe de med å begrense kontakt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tidlig demens? Hissighet er ofte et tidlig tegn.. 

Anonymkode: 34fde...01f

Eller bare en lang dag på jobb og hun var sliten? Eller hun har fått en dårlig nyhet som hun sliter med å fordøye? Eller hun hadde bare en dårlig dag. 

Man kan tråkke feil og si noe som kommer feil ut uten at det er demens. 

• Liker 2
Skrevet

Det er alt for lite informasjon i denne beskrivelsen til at man kan ta stilling til din mors uttalelse.

Dersom hun er veldig opp og ned i humøret uten noe åpenbar grunn må du snakke med henne. Å "glefse" etter barn på den måten er ikke noe man skal akseptere.

Dersom din mor derimot passer barnebarnet sitt i tide og utide, mases på og nærmest fungerer som en mor fordi du skal ha barnevakt hele tiden skjønner jeg godt at hun er lei. 

Anonymkode: d0b39...e28

• Liker 1
Skrevet

"Bør jeg begrense kontakt"???

fordi moren din uttrykte frustrasjon EN gang! 

Du virker ikke særlig glad i moren din!! 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker også at du bør ta dette som et hint om at din mor trenger litt pause innimellom, fra barnevaktrollen.

Anonymkode: 15e94...c8e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker også at du bør ta dette som et hint om at din mor trenger litt pause innimellom, fra barnevaktrollen.

Anonymkode: 15e94...c8e

Spør aldri om barnevakt. Hun fysisk kommer til oss og nærmest åpner døren for å treffe barnebarnet. 

Skrevet

Dette har skjedd en gang. EN gang. 

Kanskje mormor rett og slett hadde en dårlig dag. 

Anonymkode: 306ae...4d6

• Liker 1
Skrevet

Om du bør begrense kontakten? Fordi hun har en dårlig dag? Alle kan vel få nok av berøring, så kanskje det ble litt mye denne dagen selv om hun vanligvis ikke får nok av barnet. Syns det er litt vel overdramatisk å vurdere å begrense kontakten på grunn av dette altså. 

Anonymkode: cb26f...c7e

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke tatt det opp nå, og sett det an. Alle kan ha en dårlig dag, det er uheldig, men det blir først et problem om det er et mønster. Hvis barnet har reagert på det - med andre ord, nevnt det til deg, ikke du tar det opp og skaper en greie - så kan du si bestemor var bare sliten og det kom ut feil. Jeg ville heller sett om hun fortsetter og være hissig generelt sett, og tatt det opp som en generelt spørsmål om alt er bra. Hvis du utelukkende fokuserer på dette, kan du trenge henne inn i et hjørne hvor hun blir defensiv, at du overreagerer osv. 

Anonymkode: ff800...3cf

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...