Gå til innhold

Spørsmål til dere med 10-åringer ang apper/nettilgang


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 10-åring har fremdeles barneversjonen av YouTube, og ikke tilgang til nettleser på sin mobil. Han har naturlig nok heller ingen sosiale medier. 
 

Hva er vanlig blant andre 10-åringer?

Anonymkode: 14f68...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår 10-åring (jente) har det samme. Har heller ingen spill der, bruker telefonen kun til å ringe og sende sms.

Anonymkode: 5d383...dae

Skrevet

Ca samme med min 10-åring. Men driver en del med roblox og har noen apper hun kan lage filmsnutter med litt ekstra gøy (kan ikke legge ut på nett, bare lagres på tlf).

Har dere noe begrensninger på skjermtid? 

Anonymkode: 235b3...c08

  • Liker 2
Skrevet

Stesønn har full tilgang til alt.... Tik tok, snap, YouTube etc... 🙄

Anonymkode: 94444...06e

Skrevet

Her har tiåringen en du telefon som kun kan brukes til å ringe og skrive sms. Han har også et gammelt nettbrett med nedlasta filmer som brukes på lange bilturer. Vi har tv som brukes når vi ser på film eller serie sammen, og en pc som far bruker i jobbsammenheng. Vi voksne har smarttelefoner som brukes minimalt og ikke noe særlig sosiale medier utover FB for info fra skolen og fritidsaktiviteter. 

Han er smart, skoleflink, kreativ, aktiv, god til å leke selvstendig, maser aldri om skjerm, og er godt informert om hvorfor vi tar disse valgene.

Dagens samfunn legger opp til å ødelegge generasjoner med skjermavhengighet og spillegalskap, og det er tragisk å se små barn som klikker fordi de ikke får dopamin-fiksen sin. Heldigvis har jeg en omgangskrets som også er restriktive. 

Anonymkode: aed27...5f3

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min 10-åring har fremdeles barneversjonen av YouTube, og ikke tilgang til nettleser på sin mobil. Han har naturlig nok heller ingen sosiale medier. 
 

Hva er vanlig blant andre 10-åringer?

Anonymkode: 14f68...8af

Ikke sosiale medier. De har 12-13 års grense. Tilgang til nett på mobil, pc og ipad. Det spilles med venner online. Jeg vet hvem det spilles med og hva de spiller. 

Anonymkode: df4a7...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har tiåringen en du telefon som kun kan brukes til å ringe og skrive sms. Han har også et gammelt nettbrett med nedlasta filmer som brukes på lange bilturer. Vi har tv som brukes når vi ser på film eller serie sammen, og en pc som far bruker i jobbsammenheng. Vi voksne har smarttelefoner som brukes minimalt og ikke noe særlig sosiale medier utover FB for info fra skolen og fritidsaktiviteter. 

Han er smart, skoleflink, kreativ, aktiv, god til å leke selvstendig, maser aldri om skjerm, og er godt informert om hvorfor vi tar disse valgene.

Dagens samfunn legger opp til å ødelegge generasjoner med skjermavhengighet og spillegalskap, og det er tragisk å se små barn som klikker fordi de ikke får dopamin-fiksen sin. Heldigvis har jeg en omgangskrets som også er restriktive. 

Anonymkode: aed27...5f3

Jeg tenker at en mellomting er best. Det er en annen (jobb)-verden barna våre skal ut i enn for oss. Mitt barn er teknologisk veldig flink og det er fordi hun har fått drive på litt. Samtidig ville nok sønnen min hengt veldig etter sosialt dersom han ikke var med på gamingen. Vi har restriksjoner både på tid og hva de får drive med. Men ett av barna i klassen er slik som ikke har tilgang til noe av dette (slikt som ditt barn) og de blir jo litt bakpå og utenfor.. 

Anonymkode: 235b3...c08

  • Liker 3
Skrevet

Vår har en del spill, men ingen sosiale medier. 

Går mye i roblox, minecraft samt noen spill hvor de lager musikkvideoer (Men som kun lagres lokalt). 

Ang YouTube så er jeg litt usikker på hvilken aldersgrense den står på nå. Tror jeg har stilt den på 13.  Men hun bruker YouTube mest til å se på instruksjonsvideoer av folk som tegner. 

Noen venner har snapchat og tiktok (selvfølgelig de samme som har begge), men her har vi sagt at vi følger aldersgrensa. (Egentlig har jeg lyst til at aldersgrensa skal være 25, ikke 13.., men det får vi ta når det kommer. Barnet må jo få være med også..).

 

Barnet vårt gjør aldri noe galt, så hun har nok flere tilganger enn broren kommer til å ha ved samme alder (Han er en annen type).

Anonymkode: 21b4c...3a8

Skrevet

10-åringens telefon har vi full oversikt over med google family link. Barnet vet vi kan se det aller meste som foregår på telefonen.

Har noen spill bl.a. roblox, og gjennom family link må alle nedlastinger godkjennes (evt. underkjennes) av en av oss foreldre. Har ingen sosiale medier og det skal barnet heller ikke ha før det når aldersgrensen på 13 år, eller det "tvinger seg fram" fordi "alle" andre har det.

Dette barnet er fornuftig og flink til å følge regler, så dette har ikke vært noe særlig problematisk til nå. 

Anonymkode: f39c1...e47

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at en mellomting er best. Det er en annen (jobb)-verden barna våre skal ut i enn for oss. Mitt barn er teknologisk veldig flink og det er fordi hun har fått drive på litt. Samtidig ville nok sønnen min hengt veldig etter sosialt dersom han ikke var med på gamingen. Vi har restriksjoner både på tid og hva de får drive med. Men ett av barna i klassen er slik som ikke har tilgang til noe av dette (slikt som ditt barn) og de blir jo litt bakpå og utenfor.. 

Anonymkode: 235b3...c08

Fra skolen har jeg aldri opplevd at dette blir et problem. Den digitale "kompetansen" man får fra iPad, sosiale medier og spill er ikke særlig tung, og kan plukkes opp når som helst.

De store elevene vi møter i skolen nå er digitalt overkvalifisert, med dårlig evne til fokus og dybdelæring. Problemet ligger aldri i at de ikke takler digitale hjelpemidler, selv de vi merker kommer fra "Steinerhjem" med skjermforbud. 

Ingen foreldre skal bekymre seg for at barna ikke henger med dersom de ikke får spill tidlig. Jeg ser mange foreldre lar seg imponere over barnas ferdigheter, men de vil alltid være betraktelig bedre enn sine foreldre.

Anonymkode: bfb6f...c45

  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra skolen har jeg aldri opplevd at dette blir et problem. Den digitale "kompetansen" man får fra iPad, sosiale medier og spill er ikke særlig tung, og kan plukkes opp når som helst.

De store elevene vi møter i skolen nå er digitalt overkvalifisert, med dårlig evne til fokus og dybdelæring. Problemet ligger aldri i at de ikke takler digitale hjelpemidler, selv de vi merker kommer fra "Steinerhjem" med skjermforbud. 

Ingen foreldre skal bekymre seg for at barna ikke henger med dersom de ikke får spill tidlig. Jeg ser mange foreldre lar seg imponere over barnas ferdigheter, men de vil alltid være betraktelig bedre enn sine foreldre.

Anonymkode: bfb6f...c45

Tenkte mer på at han ikke henger med det sosiale. Gutta snakker om spillene, hvilken level de er i, er hjemme hos hverandre og gamer (og gjør andre ting selvfølgelig, vi begrenser jo tidsbruken). De to barna jeg vet om som ikke får drive med dette framstår som litt raringer. Forstår ikke referansene.

Og jeg syns ikke man skal underslå læringen, hvor gode de er blitt i engelsk, de tar alt med data/koding/PowerPoint osv superlett.

Som sagt, en mellomting. Men folk velger jo selv selvfølgelig.

Anonymkode: 235b3...c08

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ser det er litt ulikt hva som gjøres. Jeg har følt at jeg er ganske restriktiv i forhold til andre foreldre, men også her spilles det online (innenfor aldersgrense) med kjente venner. Vi har tidsgrense på 1,5 time om dagen, men denne utvides ved behov (og kanskje litt oftere enn jeg liker).

Men har deres barn tilgang til nettleser (Safari, Chrome el) og dermed tilgang til «hele verden»? Kan de Google hva som helst? Mitt barn har ikke det, og sier «alle andre» har… Jeg er bekymret for det vanlige - chattesider, støtende innhold (vold/porno), nyheter som ikke egner seg for barn osv.

HI

Anonymkode: 14f68...8af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenkte mer på at han ikke henger med det sosiale. Gutta snakker om spillene, hvilken level de er i, er hjemme hos hverandre og gamer (og gjør andre ting selvfølgelig, vi begrenser jo tidsbruken). De to barna jeg vet om som ikke får drive med dette framstår som litt raringer. Forstår ikke referansene.

Og jeg syns ikke man skal underslå læringen, hvor gode de er blitt i engelsk, de tar alt med data/koding/PowerPoint osv superlett.

Som sagt, en mellomting. Men folk velger jo selv selvfølgelig.

Anonymkode: 235b3...c08

Data og koding lærer de (desverre) på skolen, og han har snakket flytende engelsk siden før skolestart. Det løste vi enkelt ved å snakke engelsk hjemme (begge vi foreldrene er norske, men flytende i engelsk og snakker like gjerne engelsk som norsk), aldri se filmer med dubbing (han kan vel rundt 50 japanske ord også siden vi ser Ghibli på originalspråket), og lese engelske bøker for ham. 

Vi innførte engelsk hjemme da han var 2. Vi snakker norsk også, men kan fint gå en hel dag kun på engelsk. Han ligger 2 klasser over sine jevnaldrende i engelsk. 

Anonymkode: aed27...5f3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Må også føye til at han er kjempepopulær og har forespørsler om besøk nesten daglig. Selv om vi har skjermforbud her hjemme unntatt hvis vi spesifikt inviterer til filmkveld. Så merker ikke noe på det sosiale. 

Anonymkode: aed27...5f3

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må også føye til at han er kjempepopulær og har forespørsler om besøk nesten daglig. Selv om vi har skjermforbud her hjemme unntatt hvis vi spesifikt inviterer til filmkveld. Så merker ikke noe på det sosiale. 

Anonymkode: aed27...5f3

Neimen da er dere perfekte foreldre da🏆

Anonymkode: 235b3...c08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...