Gå til innhold

Fattige barnefamilier som velger å få seg dyr når økonomien er trang.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å si det sånn...ville heller ha tilbragt tida sammen med de du kaller ressurssvake og dyra deres enn enn et arrogant og besservissende nettroll som deg

Anonymkode: 13e47...b44

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hæ? Livsforsikring betyr ikke det du tror. Og alle mennesker i norge har gratis helsetilbud, det har ikke dyr. Så hvis du skaffer et dyr så må du kjøpe helseforsikring eller ha penger i bakhånd om de blir syke. Du avliver ikke et dyr bare fordi du ikke gidder å betale noen 1000-lapper i helseforsikring i året. Da har du ikke råd til dyr. Man behandler ikke dyr som bruk og kast produkter.

Anonymkode: be584...d8e

Du skjønner hva jeg mener. Legetimer er ikke gratis hos mennesker heller, bare billigere

Anonymkode: 44508...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at enkelte med dårlig råd ikke egentlig har dårlig råd, men er ekstremt dårlig med penger. De forstår ikke f.eks at de må spare for å ha penger når det plutselig dukker opp noe uforutsette utgifter osv. Og at noen later som de har dårlig råd fordi de tenker det skal gi dem fordeler som gavmildhet av dem rundt seg. Trist form for kynisme.

Enig i at å få seg hund i en sånn situasjon blir for dumt. Så en spleis en gang om en som hadde blitt rusfri og som så veldig gjerne ønsket seg hund, men ikke hadde råd til det. Flott å ønske seg hund, men om ikke en har råd til selve dyret engang, hvordan skal en da ha råd til å holde det i live? Mat, stell, bur, seng, veterinær, og forsikringer og div er ikke gratis. 

Anonymkode: d5aab...bf8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme. En småbarnsfar her i bygda sa at nå hadde de så dårlig råd at det ble enten mat til barna eller dyrene. Men allikevel skaffer de seg flere dyr, for kosens skyld. Klart at minigriser, flere hunder og katter, kalkuner, ei gås og marsvin er viktigere enn mat til barna 🙄

Anonymkode: 035d7...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skjønner hva jeg mener. Legetimer er ikke gratis hos mennesker heller, bare billigere

Anonymkode: 44508...373

Nei. Du kom med et utsagn som ikke ga mening. Du sa noe slikt som «så folk som ikke har livsforsikringer fortjener å dø», hvordan du dro den konklusjonen ut av at jeg sa at alle som skaffer seg kjæledyr må kjøpe helseforsikring, forstår jeg rett og slett ikke? Dessuten er det ingen eller ekstreeemt få som blir nektet behandling for alvorlig sykdom. At legetimer ikke er gratis er ikke relevant. Hvis du velger å skaffe deg et dyr, som ingen MÅ ha, så må du ha nok penger til å betale for sykebehandling når de trenger det. Og der er MYE dyrere enn den legetimen du må betale for. Er det vanskelig å forstå? Skjønner ikke hva du prøver på med den tullete sammenligningen

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er på bygda og politiet der har ikke mye å gjøre. Har null interesse av å sitte og dikte opp dette om søsteren min på nett.

Anonymkode: b8ddd...de4

Vel jeg er fra bygda og politiet har mye annet å gjøre altså

Anonymkode: 872bc...ebc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å avspore, men hvordan får du 2,7 millioner i lån med inntekt på 380 000?!? Jeg har ca 450 000 og kan bare drømme om lån i den størrelsen...

Anonymkode: 7974a...400

Flere har spurt om dette, jeg blunket til bankrådgiveren. Hehe nei, jeg hadde solid EK og vært trofast kunde i 20 år😄Og studielånet så de bort fra. Hadde jeg hatt betalingsanmerkninger er jeg usikker, men for min del lønnet det seg med plettfritt rulleblad. 

Anonymkode: 3ba85...29b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har inntrykk av at enkelte med dårlig råd ikke egentlig har dårlig råd, men er ekstremt dårlig med penger. De forstår ikke f.eks at de må spare for å ha penger når det plutselig dukker opp noe uforutsette utgifter osv. Og at noen later som de har dårlig råd fordi de tenker det skal gi dem fordeler som gavmildhet av dem rundt seg. Trist form for kynisme.

Enig i at å få seg hund i en sånn situasjon blir for dumt. Så en spleis en gang om en som hadde blitt rusfri og som så veldig gjerne ønsket seg hund, men ikke hadde råd til det. Flott å ønske seg hund, men om ikke en har råd til selve dyret engang, hvordan skal en da ha råd til å holde det i live? Mat, stell, bur, seng, veterinær, og forsikringer og div er ikke gratis. 

Anonymkode: d5aab...bf8

Det er derfor det programmet heter Luksusfellen også. Det er folk som egentlig tjener godt, men som har rota det skikkelig til.

Anonymkode: 576ed...897

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Økonomi generelt er vanskelig å ha et «balansert» forhold til. Selv er jeg syk og ufør, og gjelden øker i stedet for å minke pga store kostnader ift helsen. Sliter med å kutte ut sjokolade, da det er en slags kos og timeout. Nå er ikke det en ekstrem kostand da🌝

Men, har veninner som klager-og klager-og klager. Den ene er ung-ufør, med nedbetalt bolig, ingen bil. Hun storrøyker, går på byn nesten hver helg. Jeg vet ikke hva det koster, men forstår jo at det er dyrt. Så har jeg en annen veninne, der hun og mannen har ca 1,4 samlet årlig inntekt. Og ekstremt dyre vaner; kjøper rasehunder, brenner 100k på å dra utenlands mm. Jeg klager ikke til dem; har 2,7 mill i lån-alene(bolig+studielån).Inntekt 380 000.

Men det er begynt å bli irriterende å høre klagingen deres, og hin dagen fikk jeg nok og ba hun som er gift, om å bare…holde opp. Jeg tar fremdeles studielån for å betale behandling og medisiner😥

Hvordan i all verden fikk du så mye lån med den inntekten? Eller, du hadde kanskje lånet fra før du ble ufør og gikk ned i inntekt...

Jeg er også ufør, og har både hest, hund og katt. De koster masse penger, men jeg spiser ikke godteri, aldri ferdigmat, drikker ikke annet enn vann, aldri snust eller røykt, bruker ikke penger på frisør, unødvendige nye klær og ting og dill, har ikke TV eller noen abonnementer annet enn tlf og internett, og har bare litt over en million i boliglån. Jeg betaler med glede det de dyrene koster meg. Selv om hund pluss katt spiser for 1000 i måneden, og hesten for 2000. Utgiftene pga helseproblemene (mine, ikke dyrene) er mye mer irriterende.

Anonymkode: 7a63c...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når du betaler egenandelen er store deler av beløpet betalt for av staten. Har du sett regningene du får i USA for en simpel blodprøve? Poenget er at når du tar dyr til dyrlegene er det MYE dyrere enn 250kr i egenandel. Og hvis de må opereres så koster det 30 000+++, hvis du ikke har forsikring. 

Enig! Sikkert på nivå med prisene for prøvetaking hos dyrlegen. Katten min måtte ta blodprøve. Det kostet noen tusenlapper. Hun ble også operert, og det kostet over 10 000 (men var absolutt verdt det, da katten levde et godt liv flere år etter operasjonen) Tror ikke folk tenker over utgiftene, fordi vi betaler nesten ingenting for å gå til lege her. Og hvis vi må på sykehus, så slipper vi unna gratis og må ikke punge ut flerfoldige tusen for MR eller for å føde. (Hvis man da ikke har forsikring)

Anonymkode: 987a6...0ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har lurt på det samme. En småbarnsfar her i bygda sa at nå hadde de så dårlig råd at det ble enten mat til barna eller dyrene. Men allikevel skaffer de seg flere dyr, for kosens skyld. Klart at minigriser, flere hunder og katter, kalkuner, ei gås og marsvin er viktigere enn mat til barna 🙄

Anonymkode: 035d7...4a9

kanskje har de planlagt å spise noen av disse. Beklager at jeg syntes det var litt morsomt med kalkuner og gjess  som kjæledyr 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn...ville heller ha tilbragt tida sammen med de du kaller ressurssvake og dyra deres enn enn et arrogant og besservissende nettroll som deg

Men er det ikke viktig at dyra har det bra? Når familien ikke har råd til fundamentale ting, og ber om penger fra andre for å få det til å gå rundt, hvordan skal de kunne finansiere helsehjelp til dyret? Synes du det er greit at et dyr som kunne ha levd lenge hvis det fikk en operasjon, blir avlivet fordi familien ikke har råd til dyrlegeutgifter?

Det hender at unge og friske dyr kommer ut for ulykker og blir skadet dessverre. Hva med barna i en slik situasjon? De må oppleve at det ikke er noe å gjøre fordi familien ikke har råd? man kan ikke gamble med liv og tenke at "vi har sikkert ikke behov for dyrlegehjelp", fordi barna skal få en kjæledegge. Det går bare ikke. Og det handler ikke om å være bedrevitende. Hadde dårlig råd selv jeg, mens jeg studerte og noen år etter. lengtet meg syk etter katt, men skjønte at det ville være galskap å skaffe katt før jeg hadde sikker inntekt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er på bygda og politiet der har ikke mye å gjøre. Har null interesse av å sitte og dikte opp dette om søsteren min på nett.

Anonymkode: b8ddd...de4

Da vet ikke folk på bygde hva politiet er til. Å ringe politiet fordi naboens postkasse er full!? Jeg har aldri hørt noe lignende.

Den naboen som ringte, kunne tømt postkassa selv, og hengt det i en pose på døra til søsteren din, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 1.32):

Nei, det er ikke bare du som reagerer. Problemet er bare at de fleste fattige (ikke alle såklart) er veldig ressurssvake på flere områder enn mangel på penger. Fattigdom går ofte hånd i hånd med lav intelligens. Og folk med lav intelligens skjønner ikke at de ikke kan skaffe seg flere liv, være seg unger eller dyr, som de ikke har råd til å mette. 

Anonymkode: d4835...ee8

For et nedlatende innlegg!

Endel mennesker er fattige fordi de har hatt uflaks i livet. F.eks. med sykdom. Har du levd litt vet du sånt. Innlegget ditt oser av ignoranse og umodenhet.

Anonymkode: 45a11...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke for å avspore, men hvordan får du 2,7 millioner i lån med inntekt på 380 000?!? Jeg har ca 450 000 og kan bare drømme om lån i den størrelsen...

Anonymkode: 7974a...400

Husbanken? Jeg har din inntekt og 4.5 i lån.

Anonymkode: 01760...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Da vet ikke folk på bygde hva politiet er til. Å ringe politiet fordi naboens postkasse er full!? Jeg har aldri hørt noe lignende.

Den naboen som ringte, kunne tømt postkassa selv, og hengt det i en pose på døra til søsteren din, vel?

Min tanke er at de kanskje ble bekymret fordi postkassen rant over? Hvis de ikke har sett dem heller så kan det jo være et tegn på at det har skjedd dem noe.

Anonymkode: 84409...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min tanke er at de kanskje ble bekymret fordi postkassen rant over? Hvis de ikke har sett dem heller så kan det jo være et tegn på at det har skjedd dem noe.

Anonymkode: 84409...ade

Hadde de ikke unger, de som ikke tømte postkassa si, unger som sikkert leker ute i hagen og går til og fra skole hver dag? Vanskelig å få disse til å være så stille at naboen tror det ikke er noen hjemme i ukesvis (lang nok tid til at postkassen flyter over).

Nei, jeg tror det er som en del andre med dårlig råd. Har man ikke penger til regningene, utvikler mange mennesker det som faktisk kalles "postkasseskrekk". Det er et begrep. Man vet postkassen uansett bare er full av regninger man ikke kan betale uansett, så man gruer seg sånn til å tømme postkassen at man driter i det. Kanskje i ukesvis. De tør ikke en gang hente inn regningene og legge dem uåpnet i en skuff (som andre igjen gjør med regninger de ikke kan betale).

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker tenker ikke rasjonelt. Min ekssamboer skulle kjøpe hund bak ryggen min når vi slet med å betale barnehageregningen. Da hadde han lagt av penger til å kjøpe denne hunden. De har bare merkelige prioriteringer. Vi hadde også makset kredittkortene våre og hadde dårlig økonomi. Han var arbeidsledig og jeg jobbet rævva av meg for å forsørge familien. 

For å si det slik så er det en god grunn til at han nå er en eks 😅 

Han skaffet seg en hund i etterkant av bruddet og klager nå at han ikke har råd til å betale barnebidrag.. igjen prioriteringer.. 

Dyr koster. De trenger mat, utstyr og må dra til dyrlegen. Enkelte tenker ikke over slikt. Kun sine egne interesser. 

Anonymkode: fbf7b...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan i all verden fikk du så mye lån med den inntekten? Eller, du hadde kanskje lånet fra før du ble ufør og gikk ned i inntekt...

Jeg er også ufør, og har både hest, hund og katt. De koster masse penger, men jeg spiser ikke godteri, aldri ferdigmat, drikker ikke annet enn vann, aldri snust eller røykt, bruker ikke penger på frisør, unødvendige nye klær og ting og dill, har ikke TV eller noen abonnementer annet enn tlf og internett, og har bare litt over en million i boliglån. Jeg betaler med glede det de dyrene koster meg. Selv om hund pluss katt spiser for 1000 i måneden, og hesten for 2000. Utgiftene pga helseproblemene (mine, ikke dyrene) er mye mer irriterende.

Anonymkode: 7a63c...888

Helt enig! utgifter til helsen er kjempeirriterende😩Mens å ha noe som gir en noe, er mye lettere å bruke penger på. Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt noe som gav meg veldig mye, men det har jeg ikke. Høres ut som om du har stålkontroll, og dyrene har det bra🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 2.26):

Hahaha...folk med dårlig råd har lav intelligens?! Dagens...🤣🤣

Personen skrev jo ikke at det gjelder alle med dårlig råd. Men ofte tror jeg det går litt hånd i hånd. Konstant dårlig råd tyder jo på dårlige valg i livet (ikke de som er syke da, det blir noe annet). 

Selv har jeg bestandig hatt dårlig råd fordi jeg ble lei av skolen, og gikk rett ut i jobb. Dårlig betalt jobb. Har angret i flere år, så nå tar jeg ingeniørutdanning. Jeg hadde aldri i verden kommer meg gjennom fagene som kreves dersom jeg var dum. 

Men det sier seg vel selv at man kanskje får en større evne til å reflektere og analysere dersom man har mer erfaring? Og erfaring fra flere hold får man jo oftest gjennom studier, forskjellige jobber osv, ikke nødvendigvis med å gå fra ungdomsskolen til en jobb man beholder i 50 år, eller fra ungdomsskolen til å gå hjemme resten av livet. 

Men igjen, det betyr ikke at alle med dårlig råd er dumme. 

Anonymkode: 67dd4...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...