Gå til innhold

Fattige barnefamilier som velger å få seg dyr når økonomien er trang.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at jeg vet selv hva det betyr å ha dårlig råd, så dette er ingen shamingtråd av fattige. Men jeg lurer oppriktig på hvorfor familier som allerede sliter med å få ting til å gå rundt, får seg dyr som er en stor ekstra utgift. Jeg har sett det flere ganger og nå har jeg sett det igjen. 

Det er en familie som stadig klager på sosiale medier over hvor dårlig råd de har, stakkars dem som bare må være hjemme og såvidt har råd til is i ferien liksom, og de lager spleiser på spleis-siden både for hjelp til julegaver og sommerferie osv til barna sine. Kommer med tåredryppende historier, og sender meldinger på messanger til folk de nesten ikke kjenner om å låne penger. Opplevd å få melding av dem selv. Nå har de plutselig fått seg valp som de legger ut masse innlegg om på sosiale medier, og jeg synes det er en rar ting når de ikke har råd til de utgiftene de har nå en gang. Jeg venter egentlig bare på spleisen på hundemat eller til dyrlege. Mulig jeg er dømmende nå men..

Er det bare jeg som reagerer på sånt? 

Anonymkode: 86a1b...5d9

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres impulsivt ut, ja. Hadde reagert mindre om det var et hamster eller lignende, men hundehold er jo dyrt. 

Når det er sagt, velger jo folk selv å gi penger til andre på spleis, selv om de ikke vet så mye om hva som egentlig er årsaken til familiens dårlige økonomi. De fleste har også sjeldent innsikt i om familiene faktisk har dårlig økonomi, eller om det bare er dårlige prioriteringer, før de gir penger. Så om folk velger å gi penger til andre familier til tross for for at de ikke vet noe som helst om familiens økonomiske situasjon annet enn det familien sier selv, så får man takke seg selv. Om jeg skulle gitt penger, så ville jeg heller gitt til frivillige organisasjoner jeg stoler på, som gir matkasser/gaver til barn/aktiviteter til familier osv., ved høytider og lignende.

Anonymkode: 9dfc7...a23

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, det er ikke bare du som reagerer. Problemet er bare at de fleste fattige (ikke alle såklart) er veldig ressurssvake på flere områder enn mangel på penger. Fattigdom går ofte hånd i hånd med lav intelligens. Og folk med lav intelligens skjønner ikke at de ikke kan skaffe seg flere liv, være seg unger eller dyr, som de ikke har råd til å mette. 

Anonymkode: d4835...ee8

Hahaha...folk med dårlig råd har lav intelligens?! Dagens...🤣🤣

Anonymkode: 13e47...b44

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med deg ts. Kanskje de ønsker å være lik andre og ha fokus på egen og barnas glede? 

Det verste eksemplet jeg har vært borte i, var ei arbeidsledig som bestemte seg for å starte et hjelpesenter for dyr og forventa at nav stilte opp 🙈 Hun trengte jo penger til mat og diverse. 

Anonymkode: fed5a...683

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hahaha...folk med dårlig råd har lav intelligens?! Dagens...🤣🤣

Anonymkode: 13e47...b44

Følte du deg truffet, kanskje?

Familien som beskrives i hovedinnlegget er jo helt klart ressurssvake. Og det gjelder forsåvidt alle som høylytt syter og klager over dårlig råd, samt tigger penger. Oppegående mennesker som har lite penger holder kjeft om det.

Jaja, vi kan trøste oss med at denne valpen alltids kan omplasseres, forhåpentlig skjer det snart. Hadde vært enda verre hvis disse folka pådro seg en unge til. 

Anonymkode: f4697...749

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først og fremst vil jeg si at jeg vet selv hva det betyr å ha dårlig råd, så dette er ingen shamingtråd av fattige. Men jeg lurer oppriktig på hvorfor familier som allerede sliter med å få ting til å gå rundt, får seg dyr som er en stor ekstra utgift. Jeg har sett det flere ganger og nå har jeg sett det igjen. 

Det er en familie som stadig klager på sosiale medier over hvor dårlig råd de har, stakkars dem som bare må være hjemme og såvidt har råd til is i ferien liksom, og de lager spleiser på spleis-siden både for hjelp til julegaver og sommerferie osv til barna sine. Kommer med tåredryppende historier, og sender meldinger på messanger til folk de nesten ikke kjenner om å låne penger. Opplevd å få melding av dem selv. Nå har de plutselig fått seg valp som de legger ut masse innlegg om på sosiale medier, og jeg synes det er en rar ting når de ikke har råd til de utgiftene de har nå en gang. Jeg venter egentlig bare på spleisen på hundemat eller til dyrlege. Mulig jeg er dømmende nå men..

Er det bare jeg som reagerer på sånt? 

Anonymkode: 86a1b...5d9

Faktisk enig. Jeg er fattig etter dagens standard. Jeg er under gjeldsordning. Jeg lider ikke noe nød men å anskaffe meg dyr i min situasjon kunne fort blitt dyreplageri. Jeg har aldri opprettet spleis for meg og mitt det hadde jeg syntes vært frekt og egoistisk. Noe annet er hvis venner går inn for å hjelpe med spleis på genuint grunnlag for at de er gode venner og ser at noen sliter. 

Hund er svindyrt å ha idag. Så det kommer jeg aldri til å skaffe meg. Enklere å skaffe seg mann enn hund sånn økonomisk sett. De er stort sett selvgående heldigvis😂

Anonymkode: 3f7f4...9ab

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om coping mechanism. Hvorfor kjøper fattige rusmisbrukere stoff selv om de burde lagt midlene av til noe annet? Hvorfor er jeg avhengig av sjokolade og bruker penger på det? Fordi jeg trenger å cope. Alt er cope. Vi må alle distrahere oss på en måte. Unngå smerten for en stund. Har ingenting med intelligens å gjøre. Det er for å overleve og for å vekke kjemikalier i kroppen som gjør at vi får lyst å leve videre. Som en fattig enslig ung kvinne er jeg både ekstremt homicidal og suicidal og har vært det hele mitt voksne liv. Jeg vil helst glemme hele livet mitt og drikke det bort, men det vil drepe meg sakte. Har aldri røyket eller drukket og spiser sunt og trener. Men jeg skjønner dem som ikke gjør det. Det er lite som hjelper. Helsehjelp er kostbart og ikke tilgjengelig for alle før det er for sent. Skulle gjerne hatt en katt her. Savner hun jeg hadde. Eller en kjæreste.

Anonymkode: 44508...373

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen skrev ikke at alle med dårlig råd har det. Men det er et faktum at mange barnefamilier med dårlig økonomi gjerne er ressurssvake på flere områder, og derav er i en situasjon som gjør at de har dårlig råd. 

Anonymkode: d3f8c...2e8

Noen er heller ekstra økonomiske og flinke til å få mye ut av lite.

Anonymkode: a58c0...845

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi generelt er vanskelig å ha et «balansert» forhold til. Selv er jeg syk og ufør, og gjelden øker i stedet for å minke pga store kostnader ift helsen. Sliter med å kutte ut sjokolade, da det er en slags kos og timeout. Nå er ikke det en ekstrem kostand da🌝

Men, har veninner som klager-og klager-og klager. Den ene er ung-ufør, med nedbetalt bolig, ingen bil. Hun storrøyker, går på byn nesten hver helg. Jeg vet ikke hva det koster, men forstår jo at det er dyrt. Så har jeg en annen veninne, der hun og mannen har ca 1,4 samlet årlig inntekt. Og ekstremt dyre vaner; kjøper rasehunder, brenner 100k på å dra utenlands mm. Jeg klager ikke til dem; har 2,7 mill i lån-alene(bolig+studielån).Inntekt 380 000.

Men det er begynt å bli irriterende å høre klagingen deres, og hin dagen fikk jeg nok og ba hun som er gift, om å bare…holde opp. Jeg tar fremdeles studielån for å betale behandling og medisiner😥

Anonymkode: 3ba85...29b

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt familiemedlem. Hun har vært ufør "hele livet", vært alene med barn og alltid hatt minst to hunder. Barnet er voksent nå, men de hadde svært lite penger. Taket over hodet deres hang så vidt sammen, men hunder måtte hun ha. Hundene får henne ut på tur og er nok godt selskap, men alle hundene har hatt den ene sykdommen etter den andre, og kostet flesk.

Da de to siste måtte avlives etter lang sykdom for noen år siden så øynet jeg håp om at hun skjønte at hun ikke hadde økonomi til å skaffe seg ny hund. Datteren hadde flyttet ut, og bidro nemlig ikke med penger hjemme lenger. Men nei da, hun fant en hund, men hadde ikke penger, og måtte "låne" 10 000 kr av datteren til å kjøpe den. Og denne, som alle andre, har visst en sjelden hoftesykdom, en sjelden øyesykdom, tarmproblemer osv. Igjen, kjempedyr hund. Dette betaler hun med lån, samtidig som hun må låne penger av familie til brød og kaffe. 

Jeg har hund selv altså, men jeg har økonomi til det. Jeg betalte mer enn det dobbelte for min, ikke at det trenger å bety noe, men det var av en trygg oppdretter hvor linjene er sykdomsfrie og testet i hytt og pine. Har vokst opp med hund, og det er selvfølgelig noe jeg savnet da jeg flyttet for meg selv, men jeg kjøpte ikke hund da jeg var alene. Mest fordi 100% jobb som ofte kan føre til overtid er vanskelig å kombinere med å være alene om en hund, men også fordi det kan bli en potensiell økonomisk byrde som er tung som ung og enslig med startlønn. 

Anonymkode: 84409...ade

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har jo dårlig råd av en grunn. Nemlig at de tar dårlig valg og beslutninger - i tillegg til lav gjennomføringsevne og muligens manglende evner generelt sett. 

Så når de da anskaffer dyr når de egentlig ikke bør så er det bare en refleksjon av den de er. 

Anonymkode: 9737d...5fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk har jo dårlig råd av en grunn. Nemlig at de tar dårlig valg og beslutninger - i tillegg til lav gjennomføringsevne og muligens manglende evner generelt sett. 

Så når de da anskaffer dyr når de egentlig ikke bør så er det bare en refleksjon av den de er. 

Anonymkode: 9737d...5fa

Enig. Stor sjanse for at de røyker og spiser junkfood jevnlig også. 

Anonymkode: 576ed...897

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hørt om coping mechanism. Hvorfor kjøper fattige rusmisbrukere stoff selv om de burde lagt midlene av til noe annet? Hvorfor er jeg avhengig av sjokolade og bruker penger på det? Fordi jeg trenger å cope. Alt er cope. Vi må alle distrahere oss på en måte. Unngå smerten for en stund. Har ingenting med intelligens å gjøre. Det er for å overleve og for å vekke kjemikalier i kroppen som gjør at vi får lyst å leve videre. Som en fattig enslig ung kvinne er jeg både ekstremt homicidal og suicidal og har vært det hele mitt voksne liv. Jeg vil helst glemme hele livet mitt og drikke det bort, men det vil drepe meg sakte. Har aldri røyket eller drukket og spiser sunt og trener. Men jeg skjønner dem som ikke gjør det. Det er lite som hjelper. Helsehjelp er kostbart og ikke tilgjengelig for alle før det er for sent. Skulle gjerne hatt en katt her. Savner hun jeg hadde. Eller en kjæreste.

Anonymkode: 44508...373

På hvilken måte er du ekstremt homicidal?

Anonymkode: acd64...210

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en stor frustrasjon i min familie. Har en søster på arbeidsavklaringspenger som skal søke ufør. Hun er gift med en mann i jobb, men lavtlønnet. Fra før av har de to barn. De sliter veldig med dårlig råd og feil prioriteringer. Kommer til foreldrene mine hver dag for å spise, siden de ikke har penger selv. Det lille de har av penger blir brukt på snus, røyk og energidrikk, samtidig som ene barnet går i for trange klær og sko, altså som han har vokst ut av. Foreldrene mine må kjøpe nytt. Postkassa var fylt over til randen av regninger, såpass at naboer ringte politiet og klagde, de kom og tømte postkassen, så hang de bæreposen med regninger på dørklinka! 
Nå har alt blitt dyrere i tillegg, renta har økt og er spådd opptil 5 prosent neste år, strømmen er ellevill og det samme gjelder maten.

Vel, her om dagen delte søsteren min en gladmelding på Facebook..Hun er gravid igjen.

Anonymkode: b8ddd...de4

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg ikke folk skjønner hvor mye en hund koster.. ufør eller ikke... For det første koster en rase 15-40000 kroner...men du kan jo få mye billigere...men igjen da er også sjansen for sykdommer etc der.( Da det kan være innavl og andre sykdommer i familien)

Det er mat, forsikring, div til hund etc. Bare mat og forsikring kan komme opp i 800 i mnd..men sefølglig velger du billig mat så får du en hund som også kan bli syk, diare etc.

Du ser hvor mange som gis bort eller blir omplassert...da det plutselig dukket opp noe, de venter barn eller klassisk..har dessverre ikke nok tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en stor frustrasjon i min familie. Har en søster på arbeidsavklaringspenger som skal søke ufør. Hun er gift med en mann i jobb, men lavtlønnet. Fra før av har de to barn. De sliter veldig med dårlig råd og feil prioriteringer. Kommer til foreldrene mine hver dag for å spise, siden de ikke har penger selv. Det lille de har av penger blir brukt på snus, røyk og energidrikk, samtidig som ene barnet går i for trange klær og sko, altså som han har vokst ut av. Foreldrene mine må kjøpe nytt. Postkassa var fylt over til randen av regninger, såpass at naboer ringte politiet og klagde, de kom og tømte postkassen, så hang de bæreposen med regninger på dørklinka! 
Nå har alt blitt dyrere i tillegg, renta har økt og er spådd opptil 5 prosent neste år, strømmen er ellevill og det samme gjelder maten.

Vel, her om dagen delte søsteren min en gladmelding på Facebook..Hun er gravid igjen.

Anonymkode: b8ddd...de4

Dette er jo bare tull

Anonymkode: 872bc...ebc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner klager på det aller meste på Facebook. Strøm, mat, bompenger, dårlig helsevesen og dårlig skole. Hun er ufør og har to hester, katt og hund. Hadde hun ikke hatt dyrene, hadde hun sannsynligvis hatt råd til å leve et økonomisk godt liv. 

Som flere skriver er mange generelt ressurssvake og gjør i tillegg dårlige vurderinger. 

Anonymkode: 904c8...338

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...