Gå til innhold

Utredning BUP pga utagering…men englebarn på skolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn har startet utredning hos Bup, i hovedsak fordi han sliter med utagering hjemme. Dvs sparking, slåing, kasting av gjenstander. Det har vært sånn siden han var liten og nå er han 9 år. Hjemme kjenner vi igjen tegn til adhd, muligens autismespekteret også. Har diagnosene på begge sider i familien så er sånn vi ser likheter, selv om det selvfølgelig kan være helt innenfor «normalen» også. Han er bl.a veldig rigid, svinger i følelser fra høyt til lavt og motsatt på få sekunder, urolig i kroppen, høyt energinivå, tøyer grenser, samtidig som han er redd for å gjøre feil spesielt mht lekser, noe som igjen fører til utagering i leksesituasjon. Synes nye situasjoner og nye folk er veldig vanskelig.

På skolen derimot får han bare gode skussmål, en smart men litt lukket gutt som følger alle regler. Aldri noe tull… til og med kompiser kommer med kommentarer hjemme hos oss som at «sånn gjør han aldri på skolen». Så på disse skjemaene som skal fylles ut fra bup fra hjemmet og skole så ser jo dette litt rart ut, det virker som han har to forskjellige personligheter. I tillegg til utfordringene vi har hjemme er han også en herlig og god kosegutt, nysjerrigper, klovn og lager mye liv av det positive slaget, disse sidene ser heller ikke skolen noe til…han er ganske flat i humøret virker det som.  Jeg synes nesten det er litt skremmende at forskjellene er så store, han er liksom er en helt annen gutt på skolen enn hjemme. Det skal sies at det er mest uro i hjemmet på skoledager, i sommerferien var det lite utagering, men etter skolestart er det påan igjen daglig. Vi føler han holder alt inne på skolen, og så kommer alle følelser ut hjemme. Vel og bra forsåvidt at skolen går fint og at han tar det ut hjemme, men er redd det på en måte gjør at vi ikke blir prioritert hos Bup. 

Er det noen som har opplevd det samme? Hvordan håndterer Bup dette? Jeg er redd saken bare skal bli avvist når de nå mottar disse «perfekte» skjemaene fra skolen.

Anonymkode: 95bb5...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke uvanlig, og BUP har erfaring med dette. Barnet bruker sikkert mye energi på å kontrollere seg på skolen, og alt kommer ut hjemme. Er noe som heter adferdsforstyrrelse knyttet til hjemmet. 

Anonymkode: baa52...598

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke uvanlig at barn tar seg enormt sammen på skolen og tar det ut hjemme. Men dessverre ganske vanlig at BUP avviser pga dette. Samt vanskelig å få diagnosen (spesielt ADHD som jeg kjenner best) når atferden ikke ses på ulike arenaer. Trist, men sant.

Ønsker dere lykke til, og gjerne si det du skriver her.

Anonymkode: 9d94d...e34

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om han har autisme så kan dette høres veldig riktig ut. Er han høytfungerende så bruker han all energi rundt andre å blande inn og kontrollere følelsene. 

Inni han er det da til tider kaos og mye frustrasjon. 

Dere hjemme, som han er trygg på, får alt han holder inni seg. At han blir "flat" er nok fordi han er helt utslitt av å "spille normal" 

Jeg tenker at med utredning og rett støtteapparat og veiledning vil dere merke forskjell. 

Når han kommer hjem fra skolen burde han få litt tid til skjerming. Bare roe seg litt ned, ikke mye mas/aktiviteter. 

At han blir stresset ved lekser er nok fordi han setter ekstremt høye krav til seg selv og ting han ikke klarer eller får til på første forsøk føles som enormt nederlag og følelsene går over styr. Han trenger hjelp til å regulere de følelsene og at lekser blir noe lysbetont. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at det er autisme da. Og om du føler at det er rett diagnose så ikke gi deg. Sett krav, ring og krev oppmerksomhet inntil de tar deg alvorlig. Da vil du bli tatt mer seriøst. 

Skrevet

Syns absolutt det hører ut som han bruker store deler av dagen på maskering. Det er jo veldig utmattende. Håper han får hjelp av BUP 🤞

Anonymkode: 17cef...23f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Syns absolutt det hører ut som han bruker store deler av dagen på maskering. Det er jo veldig utmattende. Håper han får hjelp av BUP 🤞

Anonymkode: 17cef...23f

Ja jeg har lest mye om masking i det siste. Finnes ikke så mye på norsk men finner ganske mye fra USA, og det høres absolutt ut som det er det han driver med. Høres derimot ut som skolen er svært ukjent med dette, og fører oss nesten litt mistenkeliggjort for de klarer ikke se hvorfor vi tar han med på Bup. Men ja, håper Bup har god kompetanse på dette❤️🤞

Anonymkode: 95bb5...f15

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg har lest mye om masking i det siste. Finnes ikke så mye på norsk men finner ganske mye fra USA, og det høres absolutt ut som det er det han driver med. Høres derimot ut som skolen er svært ukjent med dette, og fører oss nesten litt mistenkeliggjort for de klarer ikke se hvorfor vi tar han med på Bup. Men ja, håper Bup har god kompetanse på dette❤️🤞

Anonymkode: 95bb5...f15

Stat.ped har også god kompetanse på dette 🙂

Anonymkode: 17cef...23f

Skrevet

Det er helt vanlig at de oppfører seg annerledes på skolen enn hjemme. 

Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, med ene gutten min på 5. 

Hjemme er han ekstremt utagerende. Når jeg nevner det i bhg, får de hakaslepp, for der er han et lite englebarn. Gjør alltid som han får beskjed om, er litt stille og tilbaketrukket, osv. 

Vi har også en del aspergers og adhd i slekten (Jeg har begge deler..), så vi blir ikke overrasket om han også får en diagnose før eller siden. 

Anonymkode: f0fa1...405

  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar alle❤️ Selv om skolen ikke forstår vi snakker om samme gutt så er det godt å vite at dette ikke er helt unormalt. Selv om jeg selvfølgelig synes det er fint det ikke går utover relasjoner på skolen skulle jeg allikevel ønske det var noen tegn der også. Føler oss fryktelig alene i denne kampen og hadde nok fått mer støtte om han hadde mer synlige utfordringer…

Anonymkode: 95bb5...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stat.ped har også god kompetanse på dette 🙂

Anonymkode: 17cef...23f

Hva er stat.ped egentlig? Ikke kjent med begrepet…

TS

Anonymkode: 95bb5...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt vanlig at de oppfører seg annerledes på skolen enn hjemme. 

Jeg kjenner igjen mye av det du skriver, med ene gutten min på 5. 

Hjemme er han ekstremt utagerende. Når jeg nevner det i bhg, får de hakaslepp, for der er han et lite englebarn. Gjør alltid som han får beskjed om, er litt stille og tilbaketrukket, osv. 

Vi har også en del aspergers og adhd i slekten (Jeg har begge deler..), så vi blir ikke overrasket om han også får en diagnose før eller siden. 

Anonymkode: f0fa1...405

Ja vi hadde samme opplegg i bhg, men der var det «heldigvis» noen få som merket seg at han slet med noe og kunne låse seg i bestemte settinger. Merket spesielt på skolegruppe at de måtte tilrettelegge, og det var alltid en kamp å få han der. Mest sannsynlig fordi han følte ikke han behersket skriving og tegning, og så fort han ikke behersker noe går jo livet i knas…


Er dere i kontakt med Bup eller venter dere?

TS

 

Anonymkode: 95bb5...f15

Skrevet

Det er ikke ulikt her. Sjenert og forsiktig på skolen,  all frustrasjon kommer ut hjemme. Jeg kan bare snakke for adhd da jeg ikke har erfaring med autisme. Med Adhd er det vanlig at barna blir veldig slitne etter en skoledag og dette er bup klar over (det blir mest utagering her også i ukedagene). Om barnet har adhd vil det nok uansett være ting som vises i skolen også. Konsentrasjons- og oppmerkssomhetssvikt vil jo være tilstede på skolen og. Hos barnet mitt er nok det mest synlige på skolen at hun ikke klarer å holde orden og glemmer/mister tingene sine. Dessuten er det jo store utfordringer med konsentrasjon, slik at det å fullføre oppgaver og henge med faglig er problematisk med unntak av de fagene hun har stor interesse for. 

BUP gjør en grundig utredning med tester som absolutt bør avdekke om gutten deres har en diagnose. Overlegen vi har på bup trodde først at barnet mitt bare var livlig, men det kom tydelig frem etterhvert at utfordringene var mye større enn de først antok. En utredning tar tid og det er jo egentlig veldig betryggende at de ikke kaster diagnoser etter barna våre. Også her var det store forskjeller i hvordan barnet slo ut på de skjemaene som ble fylt ut hjemme og på skolen,  dette er visst ikke uvanlig. 

Anonymkode: 2eaef...aa2

  • Hjerte 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Om han har autisme så kan dette høres veldig riktig ut. Er han høytfungerende så bruker han all energi rundt andre å blande inn og kontrollere følelsene. 

Inni han er det da til tider kaos og mye frustrasjon. 

Dere hjemme, som han er trygg på, får alt han holder inni seg. At han blir "flat" er nok fordi han er helt utslitt av å "spille normal" 

Jeg tenker at med utredning og rett støtteapparat og veiledning vil dere merke forskjell. 

Når han kommer hjem fra skolen burde han få litt tid til skjerming. Bare roe seg litt ned, ikke mye mas/aktiviteter. 

At han blir stresset ved lekser er nok fordi han setter ekstremt høye krav til seg selv og ting han ikke klarer eller får til på første forsøk føles som enormt nederlag og følelsene går over styr. Han trenger hjelp til å regulere de følelsene og at lekser blir noe lysbetont. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at det er autisme da. Og om du føler at det er rett diagnose så ikke gi deg. Sett krav, ring og krev oppmerksomhet inntil de tar deg alvorlig. Da vil du bli tatt mer seriøst. 

Takk❤️ Høres veldig riktig ut det du beskriver. Er veldig klart for oss hjemme at han stiller høye krav til seg selv, og dette er vel også eneste punktet på skjemaet hvor også lærer har en ørliten kommentar.

 

Han har nå sluttet på sfo så han har litt mer tid til ro hjemme før han skal på trening. Merker dette har hatt god effekt da han takler stress/tidspress dårlig.

TS

Anonymkode: 95bb5...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke ulikt her. Sjenert og forsiktig på skolen,  all frustrasjon kommer ut hjemme. Jeg kan bare snakke for adhd da jeg ikke har erfaring med autisme. Med Adhd er det vanlig at barna blir veldig slitne etter en skoledag og dette er bup klar over (det blir mest utagering her også i ukedagene). Om barnet har adhd vil det nok uansett være ting som vises i skolen også. Konsentrasjons- og oppmerkssomhetssvikt vil jo være tilstede på skolen og. Hos barnet mitt er nok det mest synlige på skolen at hun ikke klarer å holde orden og glemmer/mister tingene sine. Dessuten er det jo store utfordringer med konsentrasjon, slik at det å fullføre oppgaver og henge med faglig er problematisk med unntak av de fagene hun har stor interesse for. 

BUP gjør en grundig utredning med tester som absolutt bør avdekke om gutten deres har en diagnose. Overlegen vi har på bup trodde først at barnet mitt bare var livlig, men det kom tydelig frem etterhvert at utfordringene var mye større enn de først antok. En utredning tar tid og det er jo egentlig veldig betryggende at de ikke kaster diagnoser etter barna våre. Også her var det store forskjeller i hvordan barnet slo ut på de skjemaene som ble fylt ut hjemme og på skolen,  dette er visst ikke uvanlig. 

Anonymkode: 2eaef...aa2

Godt å høre at dere fant ut av det tilslutt❤️ Men enig med deg, det er bra prosessen er grundig og at de ikke setter diagnoser i øst og vest. Vi er heller ikke ute etter en diagnose sånn sett, det vi ønsker er å få hjelp da sønnen vår åpenlyst har det vanskelig. Og det påvirker igjen søsken og vi som foreldre.
 

Er kjent med flere barn/ungdom som ikke har fått diagnosen adhd før ungdomsskolen/vgs fordi de har klart seg «for bra» på skolen. Det er altså ikke så unormalt. Er vel derfor jeg nå er så redd vi kommer til å bli avvist

 

TS

Anonymkode: 95bb5...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja vi hadde samme opplegg i bhg, men der var det «heldigvis» noen få som merket seg at han slet med noe og kunne låse seg i bestemte settinger. Merket spesielt på skolegruppe at de måtte tilrettelegge, og det var alltid en kamp å få han der. Mest sannsynlig fordi han følte ikke han behersket skriving og tegning, og så fort han ikke behersker noe går jo livet i knas…


Er dere i kontakt med Bup eller venter dere?

TS

 

Anonymkode: 95bb5...f15

Vi venter, han er for liten til at de vil stille en diagnose uansett. 

Anonymkode: f0fa1...405

  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er BUP kjent med, så ikke vær redd for det. For vår del var utfordringen stikk motsatt, utagering på skolen men «englebarn» hjemme.

Dette var noe vi ble trygget på av BUP at var noe de så ofte, at barnets utfordringer gjerne ble forsterket enten på skolen eller hjemme.

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vår sønn har startet utredning hos Bup, i hovedsak fordi han sliter med utagering hjemme. Dvs sparking, slåing, kasting av gjenstander. Det har vært sånn siden han var liten og nå er han 9 år. Hjemme kjenner vi igjen tegn til adhd, muligens autismespekteret også. Har diagnosene på begge sider i familien så er sånn vi ser likheter, selv om det selvfølgelig kan være helt innenfor «normalen» også. Han er bl.a veldig rigid, svinger i følelser fra høyt til lavt og motsatt på få sekunder, urolig i kroppen, høyt energinivå, tøyer grenser, samtidig som han er redd for å gjøre feil spesielt mht lekser, noe som igjen fører til utagering i leksesituasjon. Synes nye situasjoner og nye folk er veldig vanskelig.

På skolen derimot får han bare gode skussmål, en smart men litt lukket gutt som følger alle regler. Aldri noe tull… til og med kompiser kommer med kommentarer hjemme hos oss som at «sånn gjør han aldri på skolen». Så på disse skjemaene som skal fylles ut fra bup fra hjemmet og skole så ser jo dette litt rart ut, det virker som han har to forskjellige personligheter. I tillegg til utfordringene vi har hjemme er han også en herlig og god kosegutt, nysjerrigper, klovn og lager mye liv av det positive slaget, disse sidene ser heller ikke skolen noe til…han er ganske flat i humøret virker det som.  Jeg synes nesten det er litt skremmende at forskjellene er så store, han er liksom er en helt annen gutt på skolen enn hjemme. Det skal sies at det er mest uro i hjemmet på skoledager, i sommerferien var det lite utagering, men etter skolestart er det påan igjen daglig. Vi føler han holder alt inne på skolen, og så kommer alle følelser ut hjemme. Vel og bra forsåvidt at skolen går fint og at han tar det ut hjemme, men er redd det på en måte gjør at vi ikke blir prioritert hos Bup. 

Er det noen som har opplevd det samme? Hvordan håndterer Bup dette? Jeg er redd saken bare skal bli avvist når de nå mottar disse «perfekte» skjemaene fra skolen.

Anonymkode: 95bb5...f15

Dette er ikke uvanlig. Mange holder igjen på skolen av de som er smarte og har lyst å være som andre. Hjemme er de trygg og tørr og slippe alt løs.

Håper du får hjelp. Snakk med bup. De må vite såpass!

Anonymkode: ae3d8...6b4

  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har et barn som er under utredning for Aspergers hos BUP. Hun utagerer veldig hjemme, det er rett og slett veldig vanskelig hjemme, og hun er sint omtrent hele tiden, og det går utover alle i familien, spesielt meg. Da vi måtte ha uttalelse fra skolen i forbindelse med diagnostiseringen, skjønte skolen ingenting. Hun er stjerneeleven, som det aldri er noe tull med, som er klassens ener faglig sett, og er stille og rolig.

De ser ikke at hun ikke har venner, at hun ikke takler gruppearbeid (hun gjør alt arbeidet selv, da blir både hun og de andre på gruppa fornøyd), at hun strever når folk slafser og smatter og lager lyder i klasserommet.

Saksbehandler hos BUP sier at det er veldig vanlig at skolene ikke ser problemet når det er såkalt flinke piker det gjelder. Lærerne har mer enn nok med å håndtere barn med andre, mer synlige diagnoser.

For jenta mi er det egentlig skolehverdagen som er eneste tidspunkt og sted der hun har det rimelig greit. Ferier er totalt mareritt, hjemme utagerer hun, men skolen med sine faste rutiner og timeplan og fag som hun kan fordype seg i, det takler hun. Det er friminuttene og ustrukturerte skoledager (turer og slikt) som er vanskeligst der.

Det kan være noe helt annet med din sønn, TS, hvis det i det hele tatt er noe, men jeg tenker at det at skolen ikke "ser" noe, trenger ikke å bety så mye.

Anonymkode: 0baee...302

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har et barn som er under utredning for Aspergers hos BUP. Hun utagerer veldig hjemme, det er rett og slett veldig vanskelig hjemme, og hun er sint omtrent hele tiden, og det går utover alle i familien, spesielt meg. Da vi måtte ha uttalelse fra skolen i forbindelse med diagnostiseringen, skjønte skolen ingenting. Hun er stjerneeleven, som det aldri er noe tull med, som er klassens ener faglig sett, og er stille og rolig.

De ser ikke at hun ikke har venner, at hun ikke takler gruppearbeid (hun gjør alt arbeidet selv, da blir både hun og de andre på gruppa fornøyd), at hun strever når folk slafser og smatter og lager lyder i klasserommet.

Saksbehandler hos BUP sier at det er veldig vanlig at skolene ikke ser problemet når det er såkalt flinke piker det gjelder. Lærerne har mer enn nok med å håndtere barn med andre, mer synlige diagnoser.

For jenta mi er det egentlig skolehverdagen som er eneste tidspunkt og sted der hun har det rimelig greit. Ferier er totalt mareritt, hjemme utagerer hun, men skolen med sine faste rutiner og timeplan og fag som hun kan fordype seg i, det takler hun. Det er friminuttene og ustrukturerte skoledager (turer og slikt) som er vanskeligst der.

Det kan være noe helt annet med din sønn, TS, hvis det i det hele tatt er noe, men jeg tenker at det at skolen ikke "ser" noe, trenger ikke å bety så mye.

Anonymkode: 0baee...302

Takk for at du deler❤️ Jammen ikke lett når de er så forskjellige på skolen og hjemme, men så bra at det virker som deres Bup har forståelse for det. Håper dere får den hjelpen dere trenger for en bedre hverdag. Lykke til❤️

Anonymkode: 95bb5...f15

  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg var også sånn. Utageringen hjemme var nok mer verbal, ikke så mye fysisk, men ellers mye likt. Jeg var også englebarn på skolen, fulgte alle regler, gjorde det bra faglig og hadde høye krav til meg selv. Ganske stille og gjorde lite utav meg, og det var vel egentlig det eneste lærerne "klaget" på.

Det er som flere skriver, jeg brukte mye krefter på å "ta meg sammen" på skolen, for så å slippe all frustrasjonen løs hjemme.

Jeg fikk diagnosen aspergers syndrom i voksen alder.

Anonymkode: 67379...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...